Gæst Kolibri Skrevet November 11, 2013 Rapporter Share Skrevet November 11, 2013 Walther er nu 9 uger. Ude og blandt andre er han en forsigtig-Per. Han tør knapt nok hilse på andre mennesker og hunde. Men herhjemme når han er sammen med min kæreste og jeg, er han en rigtig bølle. Han er ellers nem og hurtig til at lære feks. sit og indkald havde han styr på i løbet af et par dage. Han lystrer også når vi siger "nej", og vi behøver ikke engang sige det i en særlig hård tone. Lige pånær når det kommer til at bide i os... Og det gør han det meste af hans vågne tid. Jeg ved godt at hvalpe af natur bider, fordi de er vant til at lege sådan med deres søskende, og er ved at få tænder. Men det er altså blevet et problem for os, for selv om han ikke er særlig gammel, så er han stor (broholmer), og har skarpe tænder, som kan bide hårdt! Han har meget forskelligt bide legetøj, men det er han ikke rigtig interesseret i. Det er han tilgengæld i vores hud. Vi har lært ham kommandoen "slip" ved at give ham en godbid sammentidig med at vi siger slip når han bider i os. Det virker, og han slipper når vi siger Slip, også selvom der ikke længere falder en godbid af. Men et sekund efter begynder han at bide i os, også selvom vi giver han et stykke legetøj. Vi har prøvet at gå væk fra ham, men han følger efter, og han er så stor at ligegyldigt hvor vi sætter os hen, så kan han komme op til os, og begynder igen at bide. Jeg er stor tilhænger af positiv motivation, men jeg må jo erkende at mine positiv-motivationsmetoder ikke virker her.. Har i nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Det virker jo med mad, men en pille af hans tørfoder varer ikke længe, og gulerødder og essential foods "dental sticks" får han dårlig mave af:( Måske i kender nogle tygge-godbidder der er skånsomme for små hvalpemaver? Er jeres erfaring at det går over når de har skiftet tænder, eller er det noget de bliver ved med, hvis ikke man vænner det fra dem som små? På forhånd tak:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Det går heldigvis over på en naturlig måde , når han er udviklet mere. Husk han har kun kunne tulle rigtig rundt i ca. 4 uger. Husk at give et piv fra jer, når han tager fat . Og så blev ved med at bytte til noget andet. Købe evt et bidetov og hold fast i den anden ende, så han er lidt på afstand af hænder. Nogle forøger at holde de vilde hvalpe fast, men de fleste bliver bare mere opsat på at forsætte bideriet, fordi de gearer op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kolibri Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Tak for svar, og dejligt at du mener det går over:) Jeg vil prøve at give et piv fra mig når han gør det. Det giver jo egentlig også god mening, så kan det være at han forstår at det gør ondt. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Jeg har aldrig selv dette problem, hverken med hvalpe født her eller plejehvalpe. Og kun fordi , jeg altid har flere hunde til deres underhold. Men de små finder så hurtigt ud af, hvem de kan lege deres kamplege med og hvem, der bestemt ikke gider og lader de sidste være i fred. Det er så indgroet fra fødsel, at i den alder skal der trænes færdigheder, kamp og jagtlege, et naturlig led i udvikling af færdigheder til overlevelse. Du får lige Debbie, der leger farligt lille hvalp med Nana. Og Nana ser også farlig ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Hvalpebideri gå over - hvis han ikke ligefrem bliver opfordret tl at lege biedelege med mennesker og dermed får en masse ud af det. Hvalpe hverken kan eller skal "holde op" med at bide i leg. De skal lære hvad der er godt at bide i og hvad der ikke giver dem resultater. Sig piiiiv, som ulla også siger, og afbryd legen et øjeblik. stik ham så straks noget han må bide i i munden og ros ham for at bide i dette. Det er ikke sådan at vupti, når i har gjort det ti gange, så prøver han ikke at tygge i jeres hænder mere - det gør han. Fuldstændig ligesom et ban på et år putter alt imunden. men ved hjælp af ovenstående og ved ALDRIG at lege med hænderne med ham uden noget passendeat bide i, så finder han ud af at hænder er kedelige og legetøj er sjovt. Du kan også lære ham at hænder skal man slkke på. feks ved at smørre lidt smøreost, leverpostej eller lignende på hænderne og rose ham for at slikke i stedet for at bide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Ingen hvalpe lærer det, den første uge... Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kolibri Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Tak for svar. Jeg vil væbne mig med tålmodighed, og afprøve jeres forslag. Jeg har allerede prøvet at pive, det virker faktisk lidt bedre end slip:) Altså, han kommer igen og bider, men ja, tålmooodighed hehe. Det er sjovt for han bliver nærmest forskrækket når jeg siger piv. Det sker ca. én ud af ti gange at han godt vil lege med legetøjet han får tilbudt i stedet for. Der har jeg ikke været god nok til at rose ham, så det vil jeg også begynde på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Vil anbefale at læse bogen Hvalpen af Lone Greva... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kolibri Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Vil anbefale at læse bogen Hvalpen af Lone Greva... Okay, jeg har læst bogen "fra hvalp til hund" af Irene Jarnved. Den synes jeg var god, og jeg har brugt flere tips derfra, og synes den giver en god baggrundsviden. Men hvis "Hvalpen" er bedre, eller indeholder nogle andre ting, så vil jeg da prøve den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 11, 2013 Rapporter Share Besvaret November 11, 2013 Tak for svar. Jeg vil væbne mig med tålmodighed, og afprøve jeres forslag. Jeg har allerede prøvet at pive, det virker faktisk lidt bedre end slip:) Altså, han kommer igen og bider, men ja, tålmooodighed hehe. Det er sjovt for han bliver nærmest forskrækket når jeg siger piv. Det sker ca. én ud af ti gange at han godt vil lege med legetøjet han får tilbudt i stedet for. Der har jeg ikke været god nok til at rose ham, så det vil jeg også begynde på. Det er den forskækkelse du skal rose ham for og sætte pris på. der viser han at han godt kan forstå det han har lært af sine søskende indtil nu. Så ros ham (ikke røre) og lad ham være et øjeblik og start så legen igen når han kommer. Hvis han vil. han kan jo også bare få ros og godbid for at ligge rolig ved dig. Kommer an på hvad gear han selv er i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts