Gæst szabell Skrevet November 12, 2013 Rapporter Share Skrevet November 12, 2013 Hej med jer! Håber der er nogen der enten har haft samme problem, eller kan komme med nogle nye råd.. Vi har en dejlig samojedehvalp på 4 måneder. Han er blevet renlig, og vores lydighedstræning går skønt fremad. Vi har bare det problem, at han simpelthen er angst for at være alene hjemme (han hyler). Vi har trænet ham i at være alene i vores gang, ved at gå fra ham i et par minutter, og så øge meget langsomt til flere minutter efterhånden. Jeg er så heldig at jeg går meget hjemme, så det kun er et par gange om ugen han bliver passet hos familien, når vi begge er væk hjemmefra. Det er gået godt, lige indtil vi øger til for lang tid, så går det galt igen. Han har fået "tilbagefald" nogle gange nu, og vi er ved at miste tålmodigheden. Han har kunne være alene ca. 10 minutter uden hyl, inden hans seneste tilbagefald. Vi har også forsøgt at give ham et råt marvben, og det beskæftiger han sig også med i den første halve time, men herefter starter hyleriet igen. Vi har forsøgt at træne ham siden vi fik ham hjem for 2 måneder siden, og vi er så godt som ved begyndelsen igen.. Vi er desuden begyndt at lukke dørene når vi er hjemme, så han lærer at han ikke skal med os hele tiden. Samt lukket ham ud i gangen når vi sidder i stuen. Dette går nogle gange okay, hvor han andre gange begynder at pive. Om natten sover han alene i gangen med lukket dør, og det har aldrig været et problem. Det skal lige siges at vi bor i lejlighed, så vi kan ikke ignorere hans hyleri væk, da der skal tages hensyn til opgang/naboer. Håber der er nogen som har en effektiv idé Med venlig hilsen Simone Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 Alene om natten, er også alenetid for en hund. Så når du træner alene-hjemme om dagen forlænges tiden hunden er alene med det. Hvis det kan lade sig gøre, så prøv at lade ham sove i rummet hvor I sover og se om det giver en forskel? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst szabell Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 Tak for dit svar. Vi har helt fra starten af valgt at han ikke skal sove i soveværelset, hvilket fungerer rigtig godt. Jeg kan godt se hvad du mener med alene tiden, men jeg mistænker at hans alene-hjemme-problem, skyldes hans afhængighed af os. Vi er hjemme hos ham hele dagen (eller mindst én af os er), og vi bruger meget tid sammen med ham hver dag, igennem leg, lufteture, længere gåture, køreture i bil osv. Jeg er i tvivl om vi har vænnet ham til at være for meget sammen med os hele tiden, at adskillelsen når vi går er for ekstrem for ham. Han er nemlig en hund der render os lige i hælene, og rejser sig når vi går fra det ene rum til det andet. Vi har efterhånden prøvet alt hvad vi har hørt og læst er det rigtige at gøre, men han bliver ved med at være urolig/angst når han er alene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 Måske er I ganske enkelt bare gået for hurtigt frem? Jeg bider i hvert fald mærke i, at han ender med at pive, når I forlader ham og det skal de jo helst ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst szabell Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 Vi fandt hurtig ud af at han kunne høre, lugte eller fornemme at vi stod ude på opgangen, så vi er begyndt at gå helt udenfor (hvor vi ikke kan høre ham og omvendt). Vi optager ham på vores telefon, så vi kan høre hvad han har lavet imens vi er væk. Vi prøver derfor kun at øge med lidt ad gangen, for at undgå han piver. Og vi nåede helt op på 10 minutter, hvorefter vi gav ham et marvben, og fortsatte med at øge. Det gik godt, indtil vi nåede en halv time, så fik han "tilbagefald", han begyndte altså at hyle, og nu begynder han efter blot 3 minutter (dog uden ben). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 Jeg kan varmt anbefale at få en adfærdsterapeut ud for at lægge en plan til jer... Nogle gange kan det være svært selv at se, hvad man kan gøre anderledes og har brug for andre øjne på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mini-me Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 I er gået ALT for hurtigt frem..... Det første skridt er at i kan tage overtøj af og på - uden at hunden reagerer. I skal kunne tage nøgler, sko på.... Kunne gå hen til døren UDEN at gå ud. Gå hen til døren - tage i håndtaget UDEN at gå ud. Tage i håndtaget og åbne og lukke døren. Gå ud UDEN at lukke døren og ind med det samme Gå ud lukke døren og ind med det samme Ud i 1 sek Ud i 2 sek 3 Sek.........10 Sek Når de øverste ting er på plads og i begynder i det HELT små vil i hurtigt kunne øge fra 30 sek til 45 sek.. 1 min, 1½, 2 min... Det vil virkelig betale sig at gøre sit forarbejde, for vi udsender SÅ mange signaler når vi er på vej ud af døren, så hundene ved det som regel LYNHURTIGT, og hvis ikke forarbejdet er på plads vil problemerne opstå allerede her. Så jeg ville udføre ovenstående til bevidstløshed. Så tilbage til start. Og så ville jeg sætte en computer til at optage via videoprogram i stedet for kun lyd. Jeg ville desuden overveje om ikke hunden skal være en del af familien - og sove i soveværelset (ingen siger den skal være i sengen). Men en lille hvalp på 4 mdr er afhængig af sin flok og skal være så meget sammen med den som muligt - det er vel også derfor i har fået den.. Desuden er alenetid om natten (såfremt den ikke har mulighed for at være med sin flok) jo noget som skal lægges oven i alenetiden om dagen, når den er alene mens i er på job, i skole what ever... Så er vi oppe på ca 15-16 timer. DET er RIGTIG meget for en specielt en hvalp. Men velkommen til - vi er efterhånden mange med samojeder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 Velkommen til Jeg er ikke enig i træningsdelen i indlægget herover, for selv om det ideelt set er den rigtigste træning, så holder den ikke for langt de fleste ifølge min erfaring. Du skriver en meget, meget vigtig ting, nemlig at din hvalp render jer i hælene hvor I går og står og dette er nok selve grundlaget for hans separationsproblem. Hvis han ikke føler så meget tryghed og forudsigelighed i hverdagen, at han så småt er begyndt at skelne mellem, hvornår det er vigtigt at følge med og hvornår han trygt kan blive liggende, er det der du skal sætte ind. Dette gøres nemmest ved at have en fast dagsrytme, hvor fodring, ture og aktivering sker på samme tidspunkt hver dag. Så vil han efter lidt tid sætte sit indre ur i gang og vil kunne slappe af udenfor disse tidspunkter. Det samme gælder alenetræningen. Du fortæller, at der intet problem er om natten, selv om han er i isolation da og det hænger sandsynligvis sammen med, at han har erfaring for at han ikke skal på tur, nusses eller andet, når der er sagt godnat. Han ved også, at han ikke bliver forladt om natten. Derfor, hvis der aldrig har været problemer om natten, er det ikke isolationen som sådan, altså det at være alene, der er problemet, det er det at blive forladt - at være forladt. For os betyder dette ikke det store for resultatet bliver det samme, nemlig en ulykkelig hvalp som højlydt giver dette til kende, men for træningen kan det have afgørende betydning. Giver det mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst szabell Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 Findus: Jeg har overvejet det som en af de sidste løsninger, for som du siger skal der mange gange nye øjne til. Måske er der noget vi ubevidst gør forkert, eller som i hvert fald ikke fungerer. Vi har bare fået så mange redskaber at gå ud fra, så det burde kunne lade sig gøre uden en adfærdsterapeut. Men jeg skal da have det i tankerne mini-me: Tak for det uddybende svar og vejledning. Det lyder som en god plan, så det vil vi prøve at gøre. Der er ikke andet for end at begynde helt fra bunden igen. Vi vil overveje det med soveværelset. Indtil videre har han ikke været rigtig alene om dagen, kun i de korte perioder hvor vi træner ham i det. De par dage om ugen hvor vi begge er væk hjemmefra, bliver han passet hos mine forældre. Og iøvrigt en lækker samojede du har, var lige inde og se dine billeder. Det er en fantastisk race Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst szabell Besvaret November 12, 2013 Rapporter Share Besvaret November 12, 2013 Ninjamor: Det giver faktisk utrolig god mening det du skriver med at han nok skal have en lidt mere fast dagsrytme. Det har jeg ikke tænkt over, men faktisk har han slet ikke en forudsigelig hverdag lige nu. Vi tager ham jo med os hver gang vi skal noget, f.eks. når vi skal hjem til familie, ud at handle (sidder han pænt i bilen), til hvalpetræning osv. Måske vi skal prøve så vidt muligt at få dagene til at se ens ud, så han ikke bliver forvirret/utryg. Derudover har han meget vekslende appetit, så vi giver ham faktisk bare morgenmad og lader det stå til han har spist op, hvorefter vi giver ham anden omgang. Så her burde vi måske give ham mad på bestemte tidspunkter. Han bliver luftet ret mange gange om dagen, da han skal tisse hver anden time (plus/minus). Så det bliver lidt svært at strukturere hans lufteture, men hans lange gåtur kan selvfølgelig ligge på samme tidspunkt hver dag fremover. Jeg skal dog lige høre dig: skal vi bare fortsætte vores alene-hjemme-træning som hidtil (starte fra bunden), bare på faste tidspunkter af dagen? Mange tak for hjælpen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 13, 2013 Rapporter Share Besvaret November 13, 2013 Ninjamor: Det giver faktisk utrolig god mening det du skriver med at han nok skal have en lidt mere fast dagsrytme. Det har jeg ikke tænkt over, men faktisk har han slet ikke en forudsigelig hverdag lige nu. Vi tager ham jo med os hver gang vi skal noget, f.eks. når vi skal hjem til familie, ud at handle (sidder han pænt i bilen), til hvalpetræning osv. Måske vi skal prøve så vidt muligt at få dagene til at se ens ud, så han ikke bliver forvirret/utryg. Derudover har han meget vekslende appetit, så vi giver ham faktisk bare morgenmad og lader det stå til han har spist op, hvorefter vi giver ham anden omgang. Så her burde vi måske give ham mad på bestemte tidspunkter. Han bliver luftet ret mange gange om dagen, da han skal tisse hver anden time (plus/minus). Så det bliver lidt svært at strukturere hans lufteture, men hans lange gåtur kan selvfølgelig ligge på samme tidspunkt hver dag fremover.Jeg skal dog lige høre dig: skal vi bare fortsætte vores alene-hjemme-træning som hidtil (starte fra bunden), bare på faste tidspunkter af dagen? Mange tak for hjælpen Velbekomme Jeg ville vente lidt med alenehjemme træningen til der var kommet en mere fast struktur på hverdagens aktiviteter. Maden ville jeg tilbyde og fjerne efter 10 minutter, hvis han ikke spiser og tilbyde igen på faste tidspunkter for også at få lidt struktur på der. Nu skrev jeg tidspunkter for aktivitet, men i virkeligheden er det snarere situationer på den måde, at han lærer hvilke situationer som fører til næste situation. Det kunne være at en hund hører klikket fra TV'et når det slukkes om aftenen og erfarer, at dette fører til aften tissetur og derfor slapper af til den hører lyden af TV'et som slukkes. Når han skal øve sig i at blive forladt er det utrolig vigtigt, at han forud herfor er lidt træt og helt afslappet. Selv indøvede jeg en rutine med at jeg efter en formiddagstur satte mig ved computeren og arbejdede et par timer. Jeg satte afslappende musik på og snart fandt min hvalp ud af at han trygt kunne sove tungt på det tidspunkt for der skete jo ikke noget, han skulle involveres i. Da jeg startede alenetræningen var det på dette tidspunkt af dagen efter lidt tid ved computeren. På den måde var jeg helt sikker på, at Pelle var afslappet før jeg forlod ham og ikke skruet op i utryghed. Selv om din hvalp sover fint i gangen om natten, ville jeg starte alenetræningen i de rum I opholder jer mest i, da der er tryggest for ham at være. Et børnegitter i døren kan forhindre ham i at gå til hoveddøren og det alene kan have en god effekt. Uanset, så bør I starte op med helt nye rutiner, når I går fra ham, da han jo plejer at blive ulykkelig efterfølgende og allerede kan have lært, at afskedssituationen fører til utryghedssituationen (den ene situation fører til den næste). Derfor vil det være sikrest også at ændre på, hvor han opholder sig under alenetræningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts