Hop til indhold

Gåture


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Mit indlæg her opstår af noget jeg har tænkt længe over og så fordi jeg passer en labrador og har lige luftet Tjaldur og labradoren sammen.

 

Tjaldur han går med snuden i jorden HELE tiden, i højt tempo og han går sjælden på stien, altid hopper han rundt inde i krat og buskas og zig zagger og løber frem og tilbage i sin flexline. Han er meget i sin egen verden, underholder sig selv og er dybt optaget af dufte og fært. Går på alt underlag og op og ned ad skranter og rundt om træer og pæle osv.

 

Sådan gik Teitur også. Faktisk har jeg aldrig tænkt over at man kunne gå tur anderledes. Altså at andre hunde ikke går sådan ( snakker ikke om at gå pænt ) altså snuser hele tiden og har nok i deres egen tur. Så læste jeg bogen " på tur med hunden " tænkte at jeg ville have et par fif til ting man kan lave på turen. Men alt det der bliver forslået i bogen er jo ting jeg altid har gjort og som hunden bare gør af sig selv og finder helt naturligt. Bogen er god, det er slet ikke det.

 

Så lufter jeg så labradoren her og den går stille og roligt på stien, har ikke næsen i jorden, stopper dog op af og til og snuser, men det er det. Jeg havde næsten følelsen af at det var ligegyldigt om vi gik den tur eller ej. Altså den GIK jo bare.

 

Så er jeg begyndt at ligge mærke til,at sådan går mange hunde. De går bare for at gå. De snuser ikke, springer ikke rundt, går ikke i krat osv, selvom de har mulighed for det.

 

 

Så tænker jeg, hvordan går jeres hunde tur ? Har i følelsen af at de får noget ud af turen, eller går de bare med jer for at gå ?

 

 

DSC09183.jpg

DSC09182.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er også "snusere" på turene, men de er også jagthunde og her er meget vildt.

 

Jeg tænker miljøet man går i og opdragelse har noget at sige. Nogle hunde får jo knapt nok lov til at vige fra ejerens side, når de går tur, og skal holde hovedet højt.

 

Ja her er meget natur her hvor jeg går, men går også af og til ved byen og på fortove og det foregår også altid med næsten i jorden og op og ned af trapper osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bobo går ikke bare med for at gå. Jeg tror ikke du skal tage fejl :-D Labber kan sagtens nyde en gåtur, selvom de ikke render med snuden i jorden hele tiden. Bobo gør det samme som du beskriver; han snuser ikke rundt over det hele, han finder en fært/en god duft og så stopper han op og snuser til det. Jeg tror måske bare, at der er forskel på cockere og labadorer på den måde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

cockere er jo ligesom beaglen en jagthund og derfor støver og snuser de rundt - det er i sagens natur det de er skabt til.

 

Mine beagler zig zagger også - render frem og tilbage for at støve dufte op - når vi bevæger os i natur områder. Når vi går almindelige ture i kvarteret går de mere normalt - men bruger alligevel er god tid på at snuse rundt i græs rabatter og den slags. Mine beagler bevæger sig helst bagud for mig - nogle gange er de foran - de holder sig også en del på siden af mig, dog med de her afstikkere til at snuse rundt.

 

Jeg har også ofte tænkt at de hunde som bare går derud ad - må være "kedelige" at gå med - men jeg er også udmærket klar over at de så er en anden type hund end mine egne. Mine gå ture bliver gerne længere fordi mine bruger længere tid på at opsøge dufte - så ½ times gå tur kan lige pludselig have varet 1 time.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ved altså godt at en cocker en jagthund og skabt til at zig zagge og gå i tæt krat og støve fugle op, hvilket Tjaldur også ynder at gøre.

 

Men for mig at se hygger han sig med sit eget, han er i sin egen lille jagtverden og har ikke brug for kontakt til mig eller for at jeg tager intiativ til at lave noget på turen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget forskelligt. Spot snuser lidt, men løber mest. Frem og tilbage - op og ned. Og efter hver omgang, så tjekker han ind. jeg prøver ikke at give ham alt for meget fokus, når han gør det, for så hænger han på mig hele vejen. Det han helst vil, er hvis jeg gider sige "okay". Det betyder løb alt det du vil og det gør han så. 50-500 meter ud med fuld fart og så ind igen for at vente på ny kommando!

Carlas tur går med lidt snus og ellers så hænger hun i røven på Spot og gør lidt. Mine zigzagger aldrig i snus - de snuser lidt, men det er ret begrænset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilføjelse: jeg har meget meget sjældent mine i snor. Ved ikke hvordan de så ville være på turen.

 

Vi går faktisk aldrig tur i snor.... Kun Dexter er altid i snor, Ellie og Penny har aldrig snor på, og jeg har ikke specielt meget idé om hvordan de ville være hvis de var i snor....

 

 

Vores gåturer er mest løberi og leg... blandet med lidt snuseri her og der.... Dexter er afgjort den største snuser, efter han er blevet mere moden er han ikke specielt meget hoppen rundt og løberi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke render jo løs. Og snuser. Der er altid mange gode dufte på vores tur. Jeg behøver ikke underholde hende, jeg er bare med for at minde hende om at hun ikke skal spise de små lakrisser fra hjorte og andre dyr..

Nedfaldsæbler får hun lov til at tage, selv om jeg ikke er vild med det, på grund af hjerteorm.

 

Og hun styrer selv ruten. Almindeligvis vælger hun en rute, der går forbi træer med nedfaldsfrugt, men hvis hun ser en hund i snor forude, så drejer hun af og går en anden vej. Hun giiiider ikke de der vilde snorede unghunde.

 

I morges kom to store schæferhunde blæsende rundt om hjørnet ude i skoven. Vi havde hørt deres gøen et stykke tid, og jeg troede egentlig at de var inde på gårdspladsen på gården lige om hjørnet..

 

Men NÆ! Nu havde de åbenbart set os så mange gange gå forbi, så nu skulle de jage os væk for altid, troede de!

 

Silke var stoppet op, da hun så hundene. Og jeg skyndte mig hen imod hende.

Men ikke hurtigt nok. Silke er ikke bange for andre hunde, så jeg var hunderæd for at de skulle komme alvorligt op og slås. Men i samme øjeblik hun snerrede tilbage, så blev hun vippet om på ryggen af den ældste...

 

Heldigvis var jeg nået derhen. Og jeg kommanderede MEGET bestemt de to hunde til at skrubbe hjem, hvor de hørte til! Den unge var ikke meget for det, men den ældre luntede sindigt hen til gården, hvor jeg lukkede den ind gennem en havelåge. Den unge blev ved med at fare rundt og gø hysterisk af os..

Men Silke var fuldstændig rolig og tryg ved at overlade situationen til mig.

 

Det er altså sjældent kedelige ture, vi går her i omegnen. Og Silke er perfekt til at gå tur nu. Hun er virkelig god til kommunikation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er meget forskellige i snor og uden. På tur i snor herinde i byen går de tur. De snuser af og til - altid de samme steder begge to - de markerer. De kigger på fugle, mennesker osv. Og de elsker! at gå tur. Turene i snor er absolut ikke for min skyld ;-)

 

når vi går ture hvor de kan være fr, så løber de og løber og løber. Og leger med hinanden. Hvis Johna går på færd er hun fuldt ud koncentreret om det og ænser ikke andet. Hvis Karla går på færd zig-zagger hun, men kan godt afledes. Hvis hun får for meget opmærksomhed når hun er løs så bliver hun et arbejdsmonster, der vil træne, så jeg prøver for så vidt muligt at ignorere hende når hun er løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde vil altid gå ift. det de har erfaret ligger indenfor deres muligheder.

 

Pelle går aldrig bare for at gå.

 

Laver jeg intet med ham, er dagsordenen at finde noget spændende at fordybe sig i, det være sig tævefært eller mus. Dette førte til at han en dag sidste uge gik et reelt spor på asfalten (det har han ikke lært kan være svært). Sporet var nogle hundrede meter langt og han blev stoppet, da vi nåede den store vej. Der var ingen tvivl om at det var sporsøg. Sikkert efter en lækker tæve :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer meget an på hvor vi går og om det er med snor eller ej.

Når vi går hjemme inde i byen bliver der snust meget, især hvis det er søndag, så er der jo mange dejlige pizzarester på jorden efter lørdags byliv, Adr! Men hun går også mest lige ud til hun finder noget der dufter godt så kan hun godt bruge lidt tid der og så videre til det næste. Hvis det er uden snor i skoven bliver der skiftevis løbet frem og tilbage og snust. Især på den her årstid der siger det bare så godt når man løber gennem bladene, ihvertfald når man spørger Coco. Bottom line føler jeg hun nyder begge gå ture også selvom snuden ikke er i jorden hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en af hver slags .... En, der går for at gå og især se forelsket på mig hele tiden. Måske en smule snus på lygtepæle og lidt nøje udregnet strint på udvalgte steder. Udvælgelsen kan tage laaaaaaaang tid og er et studie i sig selv!

Den anden er "på"med stort P. Alt skal snuses, tjekkes, undersøges og måske spises:hmm:

Trapper skal forceres, åbne døre til butikker, pizzariaer, værtshuse skal der trædes ind af, børn høres og søges på lang afstand, for de giver tit godbidder, katte skal jages og andre hunde skal desværre gøes af, hvis man får lov ( det gør man så ikke).

Løs eller i snor er det samme billede bortset fra, at sidstnævnte så gør det samme i fuld fart. Frem og tilbage, op og ned!

Jeg elsker begge slags ture .... De rolige, hvor jeg selv får halvmediteret og slappet f - og de sjove, hvor jeg skal prøve at tænke og være fem skridt foran!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en af hver slags .... En, der går for at gå og især se forelsket på mig hele tiden. Måske en smule snus på lygtepæle og lidt nøje udregnet strint på udvalgte steder. Udvælgelsen kan tage laaaaaaaang tid og er et studie i sig selv!

Den anden er "på"med stort P. Alt skal snuses, tjekkes, undersøges og måske spises:hmm:

Trapper skal forceres, åbne døre til butikker, pizzariaer, værtshuse skal der trædes ind af, børn høres og søges på lang afstand, for de giver tit godbidder, katte skal jages og andre hunde skal desværre gøes af, hvis man får lov ( det gør man så ikke).

Løs eller i snor er det samme billede bortset fra, at sidstnævnte så gør det samme i fuld fart. Frem og tilbage, op og ned!

Jeg elsker begge slags ture .... De rolige, hvor jeg selv får halvmediteret og slappet f - og de sjove, hvor jeg skal prøve at tænke og være fem skridt foran!

 

Coco kan også nemt bruge ti minutter på at finde et godt nok sted som er værdigt for prinsessen, vi går tit hele græs stykket rundt, og vi ender sjovt nok altid det samme sted :D

 

Hvis hun hører børn er hun også svær at få med videre, især hvis de er kede af det :/ i sommers gik vi forbi en lejlighed hvor vinduet stod åben, og baby græd, til sidst blev jeg nød til at samle hende op ellers var vi aldrig kommet hjem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine to labber går meget forskelligt. De går begge i snor. Den gamle går stille og roligt med næsen i jorden halv af turen. Den anden halvdel af turen går han (af sig selv) på min venstre side og nærmest smiler op til mig nyder turen med mig bare alene os to. Sådan en 8-10km tur bare mig og ham er så hyggeligt. Der falder også godbidder af i ny og næ:-) den lille trækker lidt men kun de første fem min så begynder zigzag og snuseri. Løber af på træstammer og trapper. Han er lynende hurtig og det er ikke altid jeg kan følge med i zigzag :-) færte af katte er et hit også går det stærkt. Han nyder også sin tur og især det at snuse :-) så ingen af mine selvom de er labber går bare for at gå ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget typisk for spaniels at gå som tjaldur, men jeg synes de fleste andre hunde går i mere lige linje, selvom der også snuses.

 

Sheila gå ikke md snuden i jorden, men tager luftfært og går så hen til det sted, hvor lugten kommer fra;) Hun herlig at gå tur med, man kommer virkelig langt omkring på ingen tid og skal ikke vente på en snusende hund i tide og utide. Og hun hygger sig rigeligt med sig selv på turen, hun gider slet ikke alle de forslag der feks er i den bog - ej heller gider hun træne ret meget undervejs. Hun elskede som ung at løbe afsted efter fært, men det foregik aldrg i siksak. Det er lige ud af stien med høj fært og fanger snuden så noget til en side, så forfølger hun det. Intet går forbi hende snude - hun bruger bare ikke overdrevent krudt på at fare frem og tilbage efter det, som en spaniel, hehe

 

Mysla synes tur i snor er træls -mest fordi jeg synes tur i snor med hende er træls, hehe- Hun står nemlig megt længe og snuser og så står sheila og jeg og tripper for at komme videre. Mysla går i siksak søg hvis hun fanger fært af kat, men hun bruger mest krudt på at karte rundt og finder sjældent ud af hvor færten fører hen - hvilket sheila har styr på med det samme. Hun elsker at lave sjove ting med mig undervejs og kan meget let komme til at gå kun og kigge på mig, hvis der nu fald en godbid af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan her ser det ud når mine piger går tur i korte snore - her også med mio på slæb. Sådan gik vi i to timer og det meste af turens formål for hundene virker til at være at finde der hvor andre hunde har markeret og tisse ovenpå;)

 

 

Tihi, hvor er de bare søde alle 3 :lun: kan godt se at de går meget op i tissepletter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tihi, hvor er de bare søde alle 3 :lun: kan godt se at de går meget op i tissepletter.

 

tak, ja det gør de- men jo også en intakt hanhund og en steriliseret tæve der altid har gået vildt op i det og så mysla, er sådan mest er interesseret i ikke at gå glip af noget af hvad de andre finder. Går vi tur på musemark, så er det med snusen i jorden og snuuuuuuse roligt frem og tilbage og rundt indtil det hel rigtige steder fundet at grave, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...