Hop til indhold

Ubehandlede trægulve + hundetis? Hmmmm


Gæst louem91
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

 

 

Vi får snart en ny hvalp og vi glæder os meget! :)

 

 

Vi har ubehandlede trægulve i lejligheden, det suger ad he*vede til, og jeg ved jo at den lille fyr kommer til at have uheld indenfor. Hvordan undgår jeg at mine gulve kommer til at blive grimme, og/eller hvordan får jeg evt. pletter væk? Mit gulv var så flot da jeg flyttede ind, men her 8 måneder senere ser det så nusset og beskidt ud, selvom det er helt rent. Det suger bare alt hvad der kommer i nærheden af, og er ved at få spat. Og ser helst at tis og pøller kan blive trukket ud af træet igen, når uheldet har været ude :)

 

 

God weekend. Vh. Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har rå fyrretræsgulve i stuen og de er så behandlet med sæbespåner. Og de suger også alt til sig , nok fordi de slides så let, fordi fyrretræ er en blød træsort og billig. En tynd hvalpelort, der har ligget flere timer, vil ses mange år efter. Våde snavsede poter er også noget der ses, men kan vaskes væk med sæbespånevand. Mine tisser så sjældent i stuen, har ikke tissepletter. Men jeg har nok haft ca 50 hvalpe i den stue, men de små har i et tilstødende rum haft aviser, når havedøren ikke stod åben.

Link til indlæg
Del på andre sites

---eller læg noget billigt vinyl på, til renligheden er på plads.. Så er du sikker på, at der ikke kommer tyndskidspletter en uheldig dag, hvor den lille lige har lært at være alene..

 

Tit varer det længere tid før renligheden er på plads, når man bekymrer sig. Min sidste hund, Ramses flyttede ind et halvt års tid efter jeg havde fået lagt den dejligste heluldne væg-til-væg berber på gulvet i stuen ..

 

Ramses flyttede ind i oktober... Og han blev først renlig sommeren efter. Inden da nåede han at skide og tisse af bar nervøsitet gang på gang, fordi jeg jo så forfærdelig gerne ville fange ham i tide og få ham til at levere ude i haven.. ---Nogle gange lykkedes det da....... Men så kom han ind med lort på poterne fra haven af... --Tæppet røg af året efter...

 

 

Næ. Gulve skal kunne tåle det hunden byder dem.

Og lige i starten er det altså for det meste tis og pøls.. --Også det der tynde galdeopkast som nogle gange kommer i perioder, kan farve gulv og tæpper så det ikke er til at få væk igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset om du olierer eller mætter med spåner, vil gulvet aldrig blive pænt igen efter mødet med en hundehvalp:lol: Så om du vil få det slebet og lakeret nu, eller slebet og oliebehandlet når i flytter, er op til dig. Uanset hvad, står du nok selv med regningen (går ud fra at det er leje), så jeg ville egentlig vælge at få det gjort nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville skure gulvene i sæbespåner til de var godt mættede af det. Hvis gulvene allerede nu er nussede at se på, trods de er rene, er de fordi de ikke er blevet mættet med noget, så snavs ikke kan trænge ned i træet.

 

Jeg har et hvidt spisebord der bare suger alt! Det vaskede jeg til sidst med et bilvaskeprodukt med klar voks! Det hjalp!

 

Men aner ikke om noget sådant vil kunne anvendes på gulve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Pibeler og sprit!

 

Bland en masse med grødkonsistens af pibeler og sprit og smør det på pletten. Når massen er helt tør fjernes den og pletten skulle være væk.

 

Det virke ikke på gamle fedtpletter, men tager friske pletter

 

Alkaliske rengøringsmidler skulle også klare problemet ifølge en gulvekspert på nettet, linket smuttede for mig ved kopiering

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se at flere anbefaler sæbespånevask.... Jeg vil fraråde dette, da sæbespåner ikke "mætter" gulvet men i stedet "åbner" træets porrer.

 

Jeg kan dog varmt anbefale Trip-Trap's trærens og hvidpigmenteret sæbe. Det giver flotte lyse gulve, og er uheldet ude kan en rens og ny mætning redde gulvet.

Alternativt kan de billigere træsæber der fåes i supermarkeder også bruges, dog har jeg ikke erfaring med hvordan de mætter træet.

Link til indlæg
Del på andre sites

sæbespåner synes jeg gør gulvet mere gult end ludsæbe men ved da ikke om der er den store forskel - udover at ludsæbe er hundedyrt men meget nemmere at opløse :lun:

 

da jeg i de afsyringsglade 80'ere flyttede hjemmefra, havde mine forældre afsyret et køkkenbord til mig og det fik adskillige omgang med sæbespånegrød, som blevet skrabet af efter et stykke tid - det mættede træet fint men det var stadig gult/ brunt. vil lige checke det på lørdag når vi skal til kbh og besøge yngsten, der har overtaget det :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...