Hop til indhold

Alene hjemme igen igen


DitteB
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for et råd her, vi har en sød lille bichon havanais som nu er ca 6 mdr gammel. Vi fik ham da han var 2 mdr.

Den første måned var vi hjemme med ham. Han er både fræk og nysgerrig. Vi begyndte til hvalpetræning og trænede/øvede også herhjemme med ham, og han gjorde store fremskridt.

3 mdr gammel begyndte vi så at træne alene hjemme med ham. Vi begyndte i det små med meget korte intervaller og alt gik super godt, dog tyggede han i sko og lign. hvis noget lå fremme, fair nok, efterhånden har vi fået flyttet hvad der flyttes kan. Men så er det, at han bliver mere og mere kreativ, nu der ikke var så meget på gulvet han kunne napse. Så begyndte han at udforske nye områder, reolerne, tv, printer, sofa, bøger mm. Han kan pludselig nå utrolig højt op på reolerne, når han står på tæer nærmest på sofaryggen og har en engels tålmodighed.

Dvs, hver dag når vi kom hjem, havde han fundet på noget nyt han havde flænset. Først var det knækbrød fra køkkenskuffen og lign., så lukkede vi af til køkkenet, så var det gulvhøjtalerne, så lukkede vi af til dem osv.

 

Vi fik at vide flere steder fra, at han nok havde for meget plads at boltre sig på og for mange fristelser, og at vi skulle sætte ham i bur. Det vil vi egentlig helst undgå. Vi indrettede vores gang og badeværelse til ham i stedet og startede helt forfra med alene-hjemme træningen. Vi gik fra ham kortvarigt og allerede da vi kom hjem 3.gang, havde han fundet ud af, hvordan han kunne skubbe en meget tyk træplade til siden og muntre sig med toiletbørste, wc papir mm. Alt var splittet ad (på det område der var lukket til for) og jeg aner ikke hvordan han har kunne komme igennem der.

4.og 5.gang havde det igen lykkedes ham at komme forbi "afspærringen" og han havde lagt afførring adskillige steder på det "forbudte" område.(den problematik havde vi også i starten, hvor han altid besørgede foran de to steder der var lukkede døre og dermed off limit (børnenes værelser).

Nå, vi lukkede i stedet døren ud til wc'et og lod ham være kun i gangen. Der var kun hans legetøj og puder og tæpper og bolde med godbidder i og den slags lovlige ting, og da vi kom hjem, havde han lagt lorte flere steder. (vi var stadig ikke længe væk, og normalt kan han jo godt holde sig mange timer ad gangen). Dagen efter havde han fået lågen (børnesikringsgitter!) åbnet (igen, jeg aner ikke hvordan det er lykkedes ham!?) og han havde splittet stuen ad.

 

I dag da vi kommer hjem, havde det ikke lykkedes ham at slippe gennem trappegitteret, men til gengæld er alt i gangen så smurt ind i lort, selv væggene. Han havde lagt mange og åbenbart fået trådt godt rundt i dem, hoppet op ad gitteret og væggene mm.

 

Hvad pokker gør vi nu? Er der kun buret tilbage?? Han er ikke glad for at være lukket inde jo, så det er vi ikke rigtig fortalere for her. Han piver efter kort tid i transportburet bare, selvom vi er der, det virker til han ikke kan lide at være spærret inde, men aner ikke om det kan forholde sig sådan. Men det her er jo også uholdbart.

 

Vi er jo netop startet forfra og er kun væk fra ham korte intervaller. Han virker bestemt ikke ked af, at være alene hjemme, snarere tværtimod, han virker virkelig til at have en fest (vi har spioneret ind ad vinduet, han trisser glad rundt med høj hale og helst hen til alle de ting han ikke må, når vi er hjemme.) Når vi er hjemme, eller i hvert fald mig, så er han verdens sødeste hund og han forstår så udmærket et nej og respekterer det også. Faktisk er det efterhånden meget lidt "ballade" han laver når vi er hjemme, og den smule han forsøger stopper han bare man "rømmer" sig nærmest.

Han sover meget om aftenen og er altså frisk om formiddagen. Kan vi lave det om, så det er omvendt? Vi forsøger at aktivere ham mere om aftenen, for at holde ham igang og aktiv, men han sover fint om natten og er åbenbart klar på sjov om dagen.

 

Lang smøre, hvad pokker gør vi herfra? Som det er pt, er det jo det sekund vi forlader matriklen han går i gang.

Lader vi ham være i hele lejligheden igen og tager skaderne med oprejst pande og håber på han ikke bliver så kreativ så det er ledninger mm. han går i gang med på et tidspunkt, eller andet farligt for ham? Eller træner vi bur-træning med ham (vil jeg nødig, han piver bare han er i transportburet mere end ti minutter)(og vil han overhovedet lade være med at lave lort i sit bur, når nu han gør det i gangen og sådan alligevel?)

Han er ikke helt renlig endnu, men om natten f.eks kan han godt holde sig og normalt om dagen når han har været beskæftiget med at hive bøger ned fra hylderne og andet spas, så har der ikke været afføring eller tis indenfor, men nu hvor han "keder sig", gør han det åbenbart over det hele (og han har masser af må-godt-legetøj i gangen, både bolde, godbidder, tyggeben, mad-søg, mm. så han har ting at beskæftige sig med.)

 

Er der nogen der har den perfekte løsning (udover at blive hjemme? Vi skal jo på arbejde igen snart og kan ikke blive ved med at flexe mellem hvem der møder tidligt osv fordi den ikke kan være alene hjemme).

 

Kh Ditte

 

ps, Hvordan kan det være han er så "forhippet" på præcis de ting der er spærret af/nej-ting? Jeg mener, lågen ud til toilettet har jo været der også når vi er hjemme og der er ingen problemer med han vil derud. Så snart vi er ude af øje, så er det ligesom han målrettet og meget tålmodigt går efter det og han stopper ikke før opgaven er fuldført.

Det samme i vores kolonihave. Han storhygger, lige indtil han fandt et hul der går ind under kolonihaven hvor han kan mase sig igennem, vi siger nej, han bruger de næste 1000 forsøg på at gøre alt hvad han kan for at komme derhen, sådan helt målrettet. Vi sætter "hegn" for, han går helt amok så snart han tror vi ikke ser ham, går han målrettet efter netop denne nej-opgave? Og han stopper først når han ser vi har fået øje på ham. Han er så lidt indrestyret ;), men helt klar på en ydrestyring jo. Er han bare ualmindelig klog/snu?

Redigeret af DitteB
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af at sige det, men jeg synes bestemt ikke det lyder som om han er glad for at være alene hjemme.

 

Det jeg især bider mærke i, er at han tømmer sig indenfor. Har han ellers fin forståelse for at det kun er noget der skal foregå udenfor ? Har I en have som i lufter ham i ? Kommer han ud på regelmæssige lufteture samme tidspunkter hver dag?

 

Uanset hvordan man vender og drejer det, er det ikke normalt for en hund, som normalt kan holde sig, at tømme sig indenfor, og slet ikke at gå rundt i det og tvære det op af vægge osv. Et bur vil formentligt ikke hjælpe på problemet, og fortsætter han med at tømme sig, ville det næsten grænse til vanrøgt at lade ham gå rundt i sin egen afføring. Et bur begrænser jo pladsen en del.

 

Ikke alle hunde viser seperationsangst ved at hyle og gø hele dagen. Nogle hunde er så angste at de bliver passive, nogle tømmer sig i hjemmet pga. angst mens andre bliver destruktive. Men som jeg har forstået det er der også en balancegang, og hunden kan både ødelægge ting fordi den keder sig, eller fordi den er utryg og/eller angst i alene-hjemme situationen.

 

Hvordan har I trænet alene-hjemme ?

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det også til at i har en hund der er ganske ked af at være alene. Del fordi han skider indenfor, og vader rundt i det - det er absolut ikke en hund som er tryg, der gør sådan. Han splitter ting ad - det kan også være tegn på alenehjemme problemer. Især når det ikke kun lige er en sko på gulvet, som normalvis ville kunne friste de fleste hvalpe ellers. Og så ville jeg umiddelbart tro, at grunden til at han er så ivrig efter at komme de steder hen der er spærret af, kunne være fordi han gerne vil finde jer/ud derfra? Og når man så ikke kan se jer, men afspærrede områder, så er det jo ganske naturligt de vil lede der?

 

Men når du skriver at i er gået tilbage til start, men at han allerede splitter ting ad i starten af jeres træning, så er i jo stadig gået for hurtig frem. I må ikke lade ham være alene længere end han er tryg ved - ergo skal i altid nå hjem inden hans destruktive adfærd begynder at vise sig. Jeg vil anbefale at sætte et webcam til og filme ham når han er alene, så i kan finde ud af hvor længe der går, før han begynder at forcere afspærringer og ødelægge ting. Og så må i tilrettelægge træningen efter det, altså altid nå hjem før han begynder at ødelægge ting.

 

Han må kun have positive oplevelser med at være alene, ingen negative!

Og så har vi haft stor glæde af et give enten en fyldt kong eller marvben, som lige har været i fryseren - som de har fået HVER gang de skulle være alene, og dét lærte de hurtigt at koble sammen. Alene hjemme = marvben = en helt ok ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender den til hudløshed, og har været der før i tiden mange gange...Det jeg gjorde dengang, det var jeg købte et bur til bilen, og så tog jeg hvalpen med på job..Nu havde jeg så også et job hvor det var muligt at tage hvalpen ud flere gange undervejs, men jeg var på job...Nu hvor jeg er pensionist og har en hvalp på 111 mdr. så gør jeg det når den skal være hjemme uden mig, så bliver den lukket ind på et værelse som er tømt. for alt hvad der kan bides i stykker...Og så får den et stort stykke træ helst med bark på, som den så bider i...Meeen nu har jeg så flere hunde, så den er jo aldrig helt alene...Hvalpe er meget forskellige, nogen kan bare hvile i dem selv uden at ødelægge, alt omkring dem...Andre er de rene flænsere...For alles vedkommende og det er mange jeg snakker om her, så er de alle vokset fra det, men mit hjem viser så også klart at det er baseret på hunde..

Hvis I skal overleve med hjemmet og hund i behold, så køb et bur, og lad den være i dette...Mine har altid elsket deres bur, og som voksne vil de meget gerne sove i det.

Den skal selvfølgelig vænnes tll buret

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af at sige det, men jeg synes bestemt ikke det lyder som om han er glad for at være alene hjemme.

 

Det jeg især bider mærke i, er at han tømmer sig indenfor. Har han ellers fin forståelse for at det kun er noget der skal foregå udenfor ? Har I en have som i lufter ham i ? Kommer han ud på regelmæssige lufteture samme tidspunkter hver dag?

 

Uanset hvordan man vender og drejer det, er det ikke normalt for en hund, som normalt kan holde sig, at tømme sig indenfor, og slet ikke at gå rundt i det og tvære det op af vægge osv. Et bur vil formentligt ikke hjælpe på problemet, og fortsætter han med at tømme sig, ville det næsten grænse til vanrøgt at lade ham gå rundt i sin egen afføring. Et bur begrænser jo pladsen en del.

 

Ikke alle hunde viser seperationsangst ved at hyle og gø hele dagen. Nogle hunde er så angste at de bliver passive, nogle tømmer sig i hjemmet pga. angst mens andre bliver destruktive. Men som jeg har forstået det er der også en balancegang, og hunden kan både ødelægge ting fordi den keder sig, eller fordi den er utryg og/eller angst i alene-hjemme situationen.

 

Hvordan har I trænet alene-hjemme ?

 

Jamen vi har trænet alene hjemme fra han var 3 mdr, ved at vi har startet med kun at gå fra ham kortvarigt og så langsomt øge intervallerne. Vi har sørget for, at gøre nogenlunde de samme ting inden vi går, så han ved hvad der skal ske. Han er også helt klar over det, når vi tager jakke på og sådan. Der har aldrig været noget med ham i forhold til de intervaller, andet end at han har splittet et eller andet ad, umiddelbart efter vi er gået (altså uanset om jeg er væk ½ time eller 6 timer, ser det ens ud herhjemme. Han raserer i starten. Eller umiddelbart efter hans legeting med godbidder er blevet kedelig.)

Han er ikke helt renlig endnu, han har før "tømt sig" indenfor, i starten da han var 3 mdr gjorde han det jo hele tiden, hvor det nu har været begrænset til når vi har været længe væk, og han har en avis han fortrinsvis gør det på. Siden hans plads blev begrænset har han så tømt sig indenfor, konsekvent, og gerne de steder der har været "spærret" for......

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det også til at i har en hund der er ganske ked af at være alene. Del fordi han skider indenfor, og vader rundt i det - det er absolut ikke en hund som er tryg, der gør sådan. Han splitter ting ad - det kan også være tegn på alenehjemme problemer. Især når det ikke kun lige er en sko på gulvet, som normalvis ville kunne friste de fleste hvalpe ellers. Og så ville jeg umiddelbart tro, at grunden til at han er så ivrig efter at komme de steder hen der er spærret af, kunne være fordi han gerne vil finde jer/ud derfra? Og når man så ikke kan se jer, men afspærrede områder, så er det jo ganske naturligt de vil lede der?

 

Men når du skriver at i er gået tilbage til start, men at han allerede splitter ting ad i starten af jeres træning, så er i jo stadig gået for hurtig frem. I må ikke lade ham være alene længere end han er tryg ved - ergo skal i altid nå hjem inden hans destruktive adfærd begynder at vise sig. Jeg vil anbefale at sætte et webcam til og filme ham når han er alene, så i kan finde ud af hvor længe der går, før han begynder at forcere afspærringer og ødelægge ting. Og så må i tilrettelægge træningen efter det, altså altid nå hjem før han begynder at ødelægge ting.

 

Han må kun have positive oplevelser med at være alene, ingen negative!

Og så har vi haft stor glæde af et give enten en fyldt kong eller marvben, som lige har været i fryseren - som de har fået HVER gang de skulle være alene, og dét lærte de hurtigt at koble sammen. Alene hjemme = marvben = en helt ok ting.

Han får altid et ben eller andet han kan mundre sig med når vi går. Vi har bolde og flasker med godbidder og toiletrør i avispapir med godbidder indeni. Vi har spioneret på ham, han bruger ca 5-10 min på det ben vi har givet ham, derefter går han i gang med at "hitte på". Han virker altså glad og tilfreds når man kigger ind ad vinduet, han går rundt i lejligheden og finder ting han kan hive i/hive ned fra hylderne. Selvom indholdet i de ting han får ned, er ikke interessant. Han virker bestemt ikke til at lede efter os, f.eks går han ikke ind i soveværelset overhovedet (der er ikke spærring for) ligesom den spærring i køkkenet af en eller anden grund heller ikke er interessant. Han kan kigge ud gennem gitterlågen, så han kan sagtens se ind i stuen.

Men ja, noget er der jo, og han er klart en selskabshund og kan godt lide selskab, han elsker at være hvor vi er, men det er stadig lidt underligt synes jeg, når han faktisk har været alene hjemme flere måneder nu og det ligesom er optrappet de sidste uger...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...