Hop til indhold

Recept gebyr

Recommended Posts

Jeg skal altså lige høre jer om noget.

Jeg har gennem tiden købt medicin MASSER af gange til mine dyr og hver gang bittert hoste op med mange penge i receptgebyr, som er steget år for år.

I denne her måned skal jeg have to slags medicin til Tjaldur, derfor to recepter ( dog gælder hver recept 3 gange ) og derfor 2 gange receptgebyr. En gange receptgebyr koster 207 kr, så i alt er det 414 kr i ren og skær gebyr, derefter medicinens pris. Jeg synes det er SÅ bitteret at skulle give 414 i rent gebyr. Jeg fatter ikke hvad de penge de går til. Det tager ikke engang dyrlægen 2 minutter at skrive en recept til apoteket.

Er der forskel på prisen på recept gebyr rundt omkring i landet ? Hvorfor må dyrlægen tage så mange penge i gebyr, hvem fastsætter den pris ?

Hvad med jer andre hundeejer der får medicin til jeres hunde, betaler i også gebyr, pr forskellige slags medicin eller betaler i en samlet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når jeg er ved konslutation med Tjaldur og får medicin derigennem, betaler jeg 58 kr i gebyr, men når jeg ringer og får dem til at lave recept på medicin, der skal hentes på apoteket ( de har det jo ikke hjemme ) ja så koster det 207 kr pr recept.

Skal jeg sige det til min dyrlæge, jeg føler det virkelig så unfair at betale 414 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når jeg er ved konslutation med Tjaldur og får medicin derigennem, betaler jeg 58 kr i gebyr, men når jeg ringer og får dem til at lave recept på medicin, der skal hentes på apoteket ( de har det jo ikke hjemme ) ja så koster det 207 kr pr recept.

Skal jeg sige det til min dyrlæge, jeg føler det virkelig så unfair at betale 414 kr.

Ja sgu! Og så havde jeg ringet til de andre dyrlæger i området og spurgt hvad de tager!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg får alt medicin udleveret af dyrlægen med nøje instruktion hvordan jeg skal give det og hvor længe. Medicinen bliver lagt i poser og der bliver betalt pr. pille xx antal ganget prisen pr. stk.

Jeg betaler cirka 30 kr. i gebyr for den medicin der er udskrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Receptgebyr er op til dyrlægen. Vi har et for under konsultation og et ved skranke. Opkræver dog ikke flere gebyrer ved flere recepter og prisen er da også mindre. Jeg synes det er ok at tage lidt, for det tager tid og hvert minut koster ;) Til Beaglen: med hensyn til brydning af pakker er det strengt forbudt for dyrlæger nu - hvilket er fuldstændig absurd da man ender med at give alt for meget medicin med hjem = folk behandler alt muligt inkl. naboens dyr og ringer først når det ikke virker :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Receptgebyr er op til dyrlægen. Vi har et for under konsultation og et ved skranke. Opkræver dog ikke flere gebyrer ved flere recepter og prisen er da også mindre. Jeg synes det er ok at tage lidt, for det tager tid og hvert minut koster ;) Til Beaglen: med hensyn til brydning af pakker er det strengt forbudt for dyrlæger nu - hvilket er fuldstændig absurd da man ender med at give alt for meget medicin med hjem = folk behandler alt muligt inkl. naboens dyr og ringer først når det ikke virker :(

Min dyrlæge bryder ikke pakker - jeg får dem pakket som de bliver det fra producenten. Poserne er papirsposer hvorpå betegnelsen på medicinen står - sådan gør han for at vi kan holde styr på hvad der er i pakkerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver så vidt muligt at få lave reccepter mår jeg er ved dyrlægen. Jeg har dog glemt det de sidste par gange og ringet et par dage efter og hørt om det stadig kan nå med til den billige pris. Det koster nemlig kun ca. 28 + moms når man har konsultation. Ellers er det også dyrer, hvis man "bare" skal hente en recept. Men ved ikke hvad prisen er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ville en rimelig pris være for en dyrlæge, at tage for at lave en recept?

Dvs, telefontid med både klient og apotek, tjekke journal, evt undersøge bedste/ billigste produkt, skrive recepten/ringe den ind. Husk at det også skal dække tlf regning, løn ( evt. både til tlf dame og dyrlæge) ect.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dvs, telefontid med både klient og apotek, tjekke journal, evt undersøge bedste/ billigste produkt, skrive recepten/ringe den ind. Husk at det også skal dække tlf regning, løn ( evt. både til tlf dame og dyrlæge) ect.

Det må være en af dem man tager med! Det er fint med et mindre gebyr, ca. 50 kr plus moms. Nu har jeg arbejdet som advokat i en del år, og hvis vi skulle udskrive en regning for hver gang vi brugte 5 minutter på noget "ekstra", ville vi ikke lave andet end at skrive regninger ud.

En advokat og en dyrlæge har ca. samme længe uddannelse, og en advokat tager typisk 1200-1500 plus moms i timen. Det er mange penge, og jeg synes ikke at dyrlæger skal tage væsentlig meget mere i timen - og slet ikke for noget som at skrive en recept!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er helt tåbeligt at de ikke må dele det op nu. Nu køber jeg 100 piller i en pakke af gangen fordi det er billigere og jeg tror nok jeg giver et mindre beløb som receptgebyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm nu føler jeg mig da virkelig røvrendt. Jeg har altid givet 207 kr pr recept i ren gebyr. Suk.

Det ville ikke give mening at høre hvad andre dyrlæger tager, for selve dyrlægen er jeg glad for og medicinen har han jo anbefalet. Så det ville vel kræve konslutation hos en anden dyrlæge inden de ville udskrive medicinen.

Men fatter det bare ikke, det er fast medicin, både med medicin dengang til Teitur og nu til Tjaldur er det nok ikke overdrevet hvis jeg bruger omkring 2000 kr i ren receptgebyr om året. Hvis det kan gøre det.

Men det er ikke længe siden jeg stod ved dyrlægen og stod i kø ved skranken hvor ham foran mig købte en ormepille til en kat til 28 kr, dog blev det lige lidt over 230 kr, da han skulle betale recept gebyr.

Zara- det lyder meget kompliceret når du stiller det sådan op, men tro mig det tager ikke engang 2 minutter for dyrlægen at få en recept til apoteket. Jeg tager derop, siger mit telefon nr, alt vrimler frem på skærmen, hun klikker på præparatet, klikker ned til apoteket og vupti, 207 kr senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til stenalderen.:drille:

Jeg tvivler nu på at det i disse moderne elektroniske tider foregår sådan ret mange steder.

Som Stella selv skriver, er det bare et par klik med musen på computerskærmen, og så er medicinen klar til afhentning på apoteket.

207 kr for den tjeneste er godt nok noget i overkanten, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvis det foregår ca på samme måde som når vi (arbejder hos tandlægen) skriver en recept ud til en patient, så kræver det dælme ikke ret meget. Hverken tid eller andet. Vi faxer endda til apoteket, det køre ikke elektronisk. Men stadig tager det ikke lang tid, og det får vi altså ingen penge for overhovedet! Så jeg synes det lyder helt vildt med de priser dyrlægerne sætter for det :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes at sammenligningerne med advokat og tandlæge lyder rimlige? Tænker dog, at det måske gør en forskel hvor "meget" gratis arbejde der foretages. Hvis man nu kun gør det 2-3 gange om dagen eller om det er 10-20 gange? Jeg véd ikke meget om tandlæger men forestiller mig at de udskriver væsentligt mindre medicin og færre forskellige slags? Jeg kender ikke lige nogen dyrlæge, der kan gøre det direkte elektronisk, selv om der sikkert er nogle. De fleste skal vist ringe eller fakse. De fleste dyrlæger tager heller ingen ting for f.eks. tlf konsultationer men det gør advokater vist... Jeg er i hvert fald altid blevet bonnet ;-) så måske, der også er lidt kultur omkring det? Personligt syntes jeg også at ca 50,- lyder rimligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok at Stellas betaling for tlf-recepter er pebret. Men mener at alt udskrevet medicin skal indføres i hundens journal og at denne skal være tilset indenfor et år at den pågældende dyrlæge. Mener det er en nyere bestemmelse.

Det skal i hvert fald skrives ind i journalen, hvor lang tid der må gå imellem hundens tilses afhænger vist af medicinen men max. ét år imellem er også det jeg har hørt.

Link til indlæg
Del på andre sites