Hop til indhold

Er lidt desperat - hjælp og gode råd søges - hvid schæfer

Recommended Posts

Gæst TrineMulle

Hej alle sammen herinde.

Jeg har for 2½ måned siden overtaget en hvid schæfer/golden/samojede. Hun er mest hvid schæfer.

Sagen er den, at min kæreste og jeg vælger at overtage denne hund og jeg har på forhånd læst meget om racen og TROEDE at jeg havde sat mig ind i hvad det kræver at have en schæfer i huset, men jeg er i den grad blevet klogere.. Jeg troede jeg havde gjort mit arbejde godt, snakket med andre schæfer ejere, læst om dem osv.

For det første er hun begyndt at bide mine katte og den ene har været et smut til dyrlægen på den bekostning, da han en morgen ikke kunne gå.

For det andet gør jeg alt hvad jeg kan for at aktivere hende, går flere ture dagligt, har hende med hvor jeg kan, træner osv, men det virker ikke til at det er nok for hende.

Kæresten og jeg var jo enige om at vi skulle dele ansvaret om denne hund, men det er kun mig, der passer hende (SUK) og det er ved at være for meget, jeg har simpelthen ikke timer nok i døgnet, når jeg også har skole og hest.

derfor vil jeg høre om der var nogle schæfer ejere herinde, som kunne give mig nogle gode råd med på vejen til hvordan jeg kan aktivere og motionere hende, så hun falder lidt til ro.

Desuden er hun nu 8 mdr og er begyndt at være teenager, men hun er virkelig strid. Har ikke haft en hund, som prøver så mange grænser af konstant.

Så er der nogle, som har nogle gode råd? både til hvad jeg skal gøre med hendes bideri i kattene (de lever lige pt adskilt, hvilket jeg synes er synd) og med at få hende "kørt træt" i løbet af en dag?

Gode råd ønskes, da jeg efterhånden ikke rigtig ved, hvad jeg skal stille op.

mvh en frustreret hundeejer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TrineMulle

Selvfølgelig må du blande dig ;) lle råd er kærkomne :)

Så vidt jeg ved har hunden vist fået lov at gøre det, den ville og har kun lært indkald, sit og dæk.... en basiskommando som nej fx anede hun ikke hvad var, men det er indlært nu :) Hun er kvik nok, ingen tvivl om det, men hun er for kvik. Hvis man kan sige sådan ;) hvis hun keder sig (efter max 5 min uden kontakt) finder hun på alt muligt mæreligt, deriblandt at bide i mine katte :( Det er nok min største bekymring, da min ene kat, som nævnt, røg til dyrlæge med et muligt brud i ryggen pga det :(

Hun an sagtens slappe af indenfor, hvis det passer hende, men hun keder sig lynende hurtigt. Har prøvet med aktiveringslegetøj, men det splitter hun ad i stedet for at lege med det..

Hun er den eneste hund, vi har. Vi har tidligere haft en berner sennen, som vi desværre måtte sige farvel til i sommers :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en schæfer/hvid schæferblanding. Min Bella ligner en schæfer udenpå, men har meget af den hvides sind.

Det jeg generelt oplever med de hvide schæfere er, at de er mindre fokuserede på at lære, eller rettere at de er lidt mere flyvske i hovedet. MEN! Med den rette belønning kan du nå rigtig langt!!

Hvor bor du henne? Og går i til træning? For med den blanding du har, er der HELT sikkert behov for masser af træning.

Både samojeden og den hvide schæfer har et meget veludviklet jagtinstinkt, og dét skal i arbejde rigtig meget på. Før der er styr på det, tror jeg det er en dum ide at lade hunden være sammen med kattene:( Jeg ville egentlig kontakte Irene Jarnved og snakke med hende om det. Hun har et kursus der hedder "Stop Jagten", og jeg er helt overbevist om at du kan bruge rigtig meget til problemet med kattene.

Mht. motion, er hun jo stadig i voksealderen. Så hun må ikke motioneres sådan i flere timer af gangen. Erfaringsmæssigt er det hjernegymnastik der trætter mest. Hvis du begynder til træning med hende, vil du meget hurtigt få nogle øvelser der jo kan trænes hver dag. Af ting du kan lave med hende uden træning, er specielt søg (hvor hun skal finde gemte genstande) og spor super godt! Min tæve lavede et feltsøg på 50x50 meter med 4 genstande, heraf 2 der var hængt op i træer og buske. Hun snorksov baefter, og orkede næsten ikke at løfte hovedet:-) Det tog hende i alt ca. 2 minutter (vi trænede selvfølgelig også andre ting, men feltet kører dem helt døde), og hun er altså i virkelig god form og har masser af krudt i røven.

Du kan prøve fx at gå ind på DcH Danmarks hjemmeside, og se om der ikke er en klub i nærheden af jer. DKK ville jeg nok ikke anbefale til din hund (men er ikke helt objektiv i min anbefaling), da jeg tror hun skal have fokus på arbejdsøvelser frem for præcision i lydigheden. Der er også mange private klubber rundt omkring.

Og mht. til hendes alder..... Hun er nok MEGET slem og teenageragtig lige nu. Og det vil hun givetvis være on/off det næste års tid. Og husk på at hun jo ikke har haft den nemmeste start på livet, når hun allerede nu har skiftet hjem. Tålmodighed er nøgleordet (og man må gerne som hundeejer sætte sig på gulvet og tude af frustration, men man må ikke skælde hunden ud).

Og til sidst - hvis i beslutter jer for at i ikke magter hende, så sørg for at find det perfekte hjem til hende. Gerne hos mennesker som ved at der skal lægges en masse træning i hende. Personligt kan jeg godt forstå hvis i vælger at gå af med hende, for det vil kræve rigtig meget træning at få hende til at enes med kattene. Og det vil koste en masse tid at træne hende de næste par år - og det er jeg HELT sikker på er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TrineMulle

Vi går desværre ikke til træning endnu, da ingen ville tage os ind så sent på året, men hvis vi vælger at beholde hende, så starter vi til træning hos DCH til januar.

Jeg er ikke i tvivl om at træning vil kunne gøre rigtig meget og jeg er selvfølgelig villig til at ofre både penge og tid på det, det skal der slet ikke herske tvivl om, men samtidig tænker jeg også at det bliver mange lange år, hvis jeg skal være bekymret for kattene bare jeg går ud og tømmer postkassen.

De er skilt ad når jeg ikke er hjemme, da hun lige pt kun hører hvad jeg siger og derfor kan stoppe det, hvis det bliver for vildt med kattene. det skal siges at hun kun er alene hjemme 3 timer 3 gange om ugen, ellers er hun med, hvor vi er for det meste eller en af os er hjemme ved hende...

Dit indlæg giver stof til eftertanke og det er super dejligt :) Mange tak :)

Det er bare virkelig anstrengende at skulle have et øje på dem konstant, for synes jo også det er synd bare at spærre kattene inde... bum bum bum, det er lidt svært..

Det med at søge/spor har vi prøvet i haven. Hun fanger ikke helt pointen, men synes det er sjovt alligevel. dog oplever jeg ikke at hun bliver træt bagefter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går desværre ikke til træning endnu, da ingen ville tage os ind så sent på året, men hvis vi vælger at beholde hende, så starter vi til træning hos DCH til januar.

Jeg er ikke i tvivl om at træning vil kunne gøre rigtig meget og jeg er selvfølgelig villig til at ofre både penge og tid på det, det skal der slet ikke herske tvivl om, men samtidig tænker jeg også at det bliver mange lange år, hvis jeg skal være bekymret for kattene bare jeg går ud og tømmer postkassen.

De er skilt ad når jeg ikke er hjemme, da hun lige pt kun hører hvad jeg siger og derfor kan stoppe det, hvis det bliver for vildt med kattene. det skal siges at hun kun er alene hjemme 3 timer 3 gange om ugen, ellers er hun med, hvor vi er for det meste eller en af os er hjemme ved hende...

Dit indlæg giver stof til eftertanke og det er super dejligt :) Mange tak :)

Det er bare virkelig anstrengende at skulle have et øje på dem konstant, for synes jo også det er synd bare at spærre kattene inde... bum bum bum, det er lidt svært..

Det med at søge/spor har vi prøvet i haven. Hun fanger ikke helt pointen, men synes det er sjovt alligevel. dog oplever jeg ikke at hun bliver træt bagefter...

Jeg gør tit søg med min JRT. Hun har jo også forholdsvis meget energi, og engang imellem har jeg ikke tid til at gå med hende mens hun er helt gearet op, så istedet tager jeg kyllingetern med ud i haven og gemmer... I starten spredte jeg det meste rundt i græsset og uden for store mellemrum, så hun fattede pointen, men efterhånden kan jeg gemme det bedre. Vi har nogle forskellige potter det bliver gemt på kanten af, en bænk, træer hvor hun kan nå det (det er jo begrænset hvor det lille pus kan nå, hehe), og så med større mellemrum så hun bruger længere tid på at finde hvert enkelt stykke. Det tager nemt 15-20minutter for hende at finde, men vores have er også forholdsvis stor. Og det kører hende træt rent mentalt i forhold til en lang gåtur, da hun jo får aktiveret nogle andre dele af hjernen.

Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal foreslå dig, da jeg jo ikke selv har en schæfer. Kender nogle som cykler med hunden så den får krudtet lidt af, men det er jo kun fysisk den så bliver aktiveret, og om det er en god idé med så ung en hund er jeg usikker på - i hvert fald ikke i længere tid ad gangen.

Håber du finder en måde at få det til at fungere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig må du blande dig ;) lle råd er kærkomne :)

Så vidt jeg ved har hunden vist fået lov at gøre det, den ville og har kun lært indkald, sit og dæk.... en basiskommando som nej fx anede hun ikke hvad var, men det er indlært nu :) Hun er kvik nok, ingen tvivl om det, men hun er for kvik. Hvis man kan sige sådan ;) hvis hun keder sig (efter max 5 min uden kontakt) finder hun på alt muligt mæreligt, deriblandt at bide i mine katte :( Det er nok min største bekymring, da min ene kat, som nævnt, røg til dyrlæge med et muligt brud i ryggen pga det :(

Uden at have set hunden (må vi få at vide hvad hun hedder?) kan det markerede sagtens være det du skal have fat i. Nogle hunde kan geare sig selv helt vildt op og kan ikke selv falde ned igen, men du kan f.eks. sætte dig på gulvet og fysisk holde hunden indtil den slapper af. Du ignorerer bare hvis den begynder at legebide, vrider sig eller skaber sig på anden måde og i det øjeblik du fornemmer at: nu gik luften ud af ballonen, og hunden lægger sig ned og slapper af, siger du roooolig eller noget lignende. Efter at hunden har ligget et øjeblik, rejser du dig stille uden at sige noget og går væk. I starten vil det tage rigtig lang tid før hunden slapper af, men med tålmodighed skal hun nok lære det.

Hun an sagtens slappe af indenfor, hvis det passer hende, men hun keder sig lynende hurtigt. Har prøvet med aktiveringslegetøj, men det splitter hun ad i stedet for at lege med det..

Hvis hun splitter tingene ad skal hun stoppes i det og lære hvordan man arbejder med de forskellige aktiveringsting. Og så tænker jeg at hun ville have godt af at lave noget hvor hun "tvinges" til at være rolig, f.eks. hvor du gemmer ting eller godbidder hun skal finde med næsen.

Hun er den eneste hund, vi har. Vi har tidligere haft en berner sennen, som vi desværre måtte sige farvel til i sommers :(

Det er jeg virkelig ked af at høre og undskylder, jeg troede bare.... da jeg så dit profilbillede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TrineMulle

ja det må i da, hun hedder Sasha :)

Jeg vil prøve dit råd og prøve at få hende til at slappe lidt af. det kan være, at det virker :)

Det gør ingenting, det er jo ikke nemt at vide, når vores tidligere berner sennen er på mit profil billede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det må i da, hun hedder Sasha :)

Dejligt navn, det ligger godt i munden. :-D

Jeg vil prøve dit råd og prøve at få hende til at slappe lidt af. det kan være, at det virker :)

Jeg kan også en kortere og lettere version, godt nok knap så psykologisk. Jeg havde en springer før, som var fuldstændig vild i roen som lille. Jeg prøvede at aflede med alt muligt, men syntes intet hjalp. En aften havde jeg virkelig brugt alle mine ressourcer og var så træt at jeg begyndte at tude af det, og begyndte at få nogle knap så pæne tanker om min nyanskaffelse. Jeg tænkte at jeg nok hellere måtte finde en løsning så jeg ikke eksploderede i hovedet på ham og bandt ham derfor til et bordben, lige ved siden af hvor jeg sad, men så han ikke kunne få fat i hverken mig eller andre ting. Efter 5-10 minutters skaberi faldt han i søvn og jeg kunne lirke linen af ham. Tror der måtte 3-4 gentagelser til af kortere og kortere varighed, før jeg havde en hvalp der kunne finde ud af at slappe af indendørs.

Egentlig er det ikke et særlig godt råd, for hvis man ikke kan læse sin hund rigtig godt, risikerer man at slukke for den og bare gøre den passiv, men jeg synes jeg kan læse i dine indlæg at du er ved at give op. Du skal bare love mig at hvis du prøver metoden af, så har Sacha jo stadig behov som hun så bare lærer at hun ikke længere kan vise dig at hun har. Det kræver derfor at hun ikke bare skal ligge og sove hele tiden, men at du stadig tilbyder hende mange spændende aktiviteter,.. af den rolige slags i starten.

Jeg vil ønske dig og Sacha held og lykke med træningen og håber ikke du giver op.

Det gør ingenting, det er jo ikke nemt at vide, når vores tidligere berner sennen er på mit profil billede :)

Og en smuk en af slagsen. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til ;-)

Jeg har to labber hvor den ene (den unge sorte) er meget aktiv - meget :-)

Jeg skal virkelig ligge hovedet i blød for at aktivere ham nok, nu er mine alene hjemme 8 timer hver dag - så der SKAL noget til når vi kommer hjem.

En 1½ times gå tur og derefter fodersøg i haven, derudover har jeg sådan et foderbræt med forhindringer hvor han får sin aftensmad i det kan han faktisk få lang tid til at gå med.

Derudover er der noget træning mv.

Men han keder sig også ret hurtigt, og kan hurtigt mærke de dage hvor der ikke har været nok aktivering ;-)

Der skal ligges en del arbejde i det, og så er hun jo nok lige i lømmelalderen vil jeg tro :lun: det gør det absolut ikke nemmere :-)

Sødt navn iøvrigt - håber vi må se et billede.

Jeg kan desværre ikke hjælpe mht kattene.

Jeg vil også ønske dig held og lykke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har både en schæfer og en samojed.

Samojeden fik vi alle mulig skrækhistorier at vide om bl.a at den ikke kunne læres noget, den stak af, kunne ikke gå uden snor, den gøede og var i det hele taget umulig...

Vores eksemplar er bare lige modsat - men har også haft faste rammer og regler fra start.

Jeg vil næsten sige at schæferen er en større mundfuld end Carlo var - til gengæld er glæden altså også bare større når noget sidder lige i skabet hos schæferen - for han er lyn-skarp og præcis - så det er MIG der kommer mest på arbejde. :-D

Jeg vil sige at I skal tage en snak om det at have hund, hvilke regler og rammer i vil have - det er ikke meningen at det skal være en sur pligt for sig mens han så bare pjatter rundt med vovsen.

Jeg vil også advare dig i mod at skrue uhæmmet op for aktiveringen - en hund skal også lære hvad RO er.

Begge mine bliver aktiveret og trænet med (daglige gåture, træning 2 gange pr ude med schæferen og træk med samojeden 3 gange pr uge i vintermånederne), men vi går næppe tur så meget som mange gør herinde - i timevis flere gange dagligt.

Mine hunde skal kunne lægge sig og slappe af uden at være pain in the ass.

Schæferen er 8 mdr nu og det er først nu at han begynder at kunne slappe af og lave ingenting, så det kræver også tålmodighed.

Mht kattene så skal den adfærd stoppes NU. Den kan ikke have adgang til kattene før det er trygt.

Min schæfer har stadig ikke adgang til vores kat - for han er for vild og han fatter ikke hvorfor han får en på lampen, han tror det er leg og spas alt sammen.

Hvordan har i indlært nej?

Schæferen elsker jo at bære rundt på ting - vores kommer jævnligt og viser os vores egne sko og hvis vi så siger "slip" så slipper han den og kommer hen og bliver nusset. Tror bare han hygger sig lidt med at vimse rundt med noget i munden. Jo vist der er røget en dørmåtte og nogle sko (hovedsageligt mine), men det hører med.

Vi har valgt ikke at rydde køkkenbord, fjerne sko osv rundt omkring - for så kunne vi ikke lave andet...

Vi tager konflikten når/hvis den opstår. Vi har så valgt at sætte gamle sko frem i stedet for de nye, så hvis uheldet skulle være ude så er skaden ikke så stor.

Men det betder at han nu kun bærer på ting og ikke æder dem.

Hans nej-øvelse bliver genopfrisket jævnligt, så den ikke ryger i glemmebogen.

Pyhh det blev langt og lidt rodet - håber noget af det giver mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TrineMulle

Tusind tak for dit gode og uddybende svar:)

Først, så tror jeg at det har utrolig meget at sige, at man har hunden fra lille af og ville ønske at jeg havde haft Sasha fra hvalp, for det er en ordentlig mundfuld at få en knap 6 mdr teenagevovse med den blanding. Jeg er blevet meget overrasket, til trods for at jeg synes at jeg havde sat mig godt ind i racen fra start, men jeg er i den grad blevet klogere og er begyndt at tænke om jeg tog munden for fuld :/

Har snakket med kæresten og hver gang hjælper det et par dage og så går det over igen. Fint, hvis han ikke kan overskue det, men så er sådan en blanding for meget af det gode, til at jeg føler, at jeg kan give hende, hvad hun har brug for. Vi havde en berner sennen før og må desværre indrømme at det var en mere passende race til vores hverdag end en schæfer, til trods min kærlighed for dem :)

Mht til aktivering har jeg det som dig, at hunden også skal lære hvad ro er. Hun er egentlig også ganske god til at slappe af indenfor, det kommer og går lidt og hører måske til lømmelalderen ;) Men det største problem er egentlig ikke det, det kan nemmere trænes end det med kattene.

Nu siger du at jeres ikke har adgang til jeres kat endnu. Sasha er også adskilt fra kattene med mindre at jeg kan holde 100% øje med dem, men er dybt bekymret for om det nogensinde bliver bedre, hvorfor jeg også har overvejet at jeg muligvis skal af med enten hunden eller kattene. Jeg har utrolig dårlig samvittighed overfor kattene at de pænt må affinde sig med at være lukket ude på badeværelset eller i soveværelset, for ellers kan jeg ikke være sikker på om de er hele når jeg kommer hjem igen.

nej øvelsen er trænet efter denne metode og det har virket ganske godt :) jeg kan ikke få lov at indsætte links, men den øvelse med godbidden på gulvet/hånden etc :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for dit gode og uddybende svar:)

Først, så tror jeg at det har utrolig meget at sige, at man har hunden fra lille af og ville ønske at jeg havde haft Sasha fra hvalp, for det er en ordentlig mundfuld at få en knap 6 mdr teenagevovse med den blanding. Jeg er blevet meget overrasket, til trods for at jeg synes at jeg havde sat mig godt ind i racen fra start, men jeg er i den grad blevet klogere og er begyndt at tænke om jeg tog munden for fuld :/

Har snakket med kæresten og hver gang hjælper det et par dage og så går det over igen. Fint, hvis han ikke kan overskue det, men så er sådan en blanding for meget af det gode, til at jeg føler, at jeg kan give hende, hvad hun har brug for. Vi havde en berner sennen før og må desværre indrømme at det var en mere passende race til vores hverdag end en schæfer, til trods min kærlighed for dem :)

Mht til aktivering har jeg det som dig, at hunden også skal lære hvad ro er. Hun er egentlig også ganske god til at slappe af indenfor, det kommer og går lidt og hører måske til lømmelalderen ;) Men det største problem er egentlig ikke det, det kan nemmere trænes end det med kattene.

Nu siger du at jeres ikke har adgang til jeres kat endnu. Sasha er også adskilt fra kattene med mindre at jeg kan holde 100% øje med dem, men er dybt bekymret for om det nogensinde bliver bedre, hvorfor jeg også har overvejet at jeg muligvis skal af med enten hunden eller kattene. Jeg har utrolig dårlig samvittighed overfor kattene at de pænt må affinde sig med at være lukket ude på badeværelset eller i soveværelset, for ellers kan jeg ikke være sikker på om de er hele når jeg kommer hjem igen.

nej øvelsen er trænet efter denne metode og det har virket ganske godt :) jeg kan ikke få lov at indsætte links, men den øvelse med godbidden på gulvet/hånden etc :)

Vores den store (samojeden) er 4år og elsker katten.

Den lille er 8 mdr og er for vild.

Katten er derfor i soveværelset bag børnegitter og hun spiller rigeligt smart og er ikke bange for ham - men jeg tør ikk lukke dem sammen endnu fordi han ikke har sans for hvor voldsom han er.

Katten har stuerne og soveværelset når vi er på job. Når vi er hjemme er hun i soveværelset eller udenfor - så hun lider ingen nød :-D Men de er blevet meget bedre end tidligere - så der kommer nok en dag. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TrineMulle

Tog det lang tid for din samojede at være god ved katten hele tiden ?

Jeg er her til morgen, om muligt, mere frustreret, da Sasha igår prøvede at bide i kattene 4 gange og her til morgen havde hun hele gabet ned over den ene kat :(

Jeg tænker efterhånden at den eneste sikre løsning er at enten Sasha eller kattene må finde et nyt hjem :megaked: Jeg er så bange for, at det en dag går helt galt...

Hvad ville i gøre i denne situation ?

I skal selvfølgelig lige have et billede med på vejen af Sasha

IMG_0956.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tog det lang tid for din samojede at være god ved katten hele tiden ?

Jeg er her til morgen, om muligt, mere frustreret, da Sasha igår prøvede at bide i kattene 4 gange og her til morgen havde hun hele gabet ned over den ene kat :(

Jeg tænker efterhånden at den eneste sikre løsning er at enten Sasha eller kattene må finde et nyt hjem :megaked: Jeg er så bange for, at det en dag går helt galt...

Hvad ville i gøre i denne situation ?

I skal selvfølgelig lige have et billede med på vejen af Sasha

[ATTACH=CONFIG]114685[/ATTACH]

øj en smuk en :lun: hold da op hun er sød ;-)

Kan desværre ingen gode ideer give mht kattene da jeg "kun" har to hunde - men kan godt se dit dilemma.

Link til indlæg
Del på andre sites

In i mellem hjælper det lidt at tænke på hunden som en lille hvalp på 8 uger og behandl dem derefter, Sørg for faste rutiner, så hun ved hvad der skal ske når du gør dit sker der dat.

Der ud over ville jeg som det første sørge for at sætte træningen i rammer 5-10 min 4-5 gange dagligt, det kan sagtens være på en gå tur hvor du indne har besluttet dig for at du vil træne gå pænt på plads de første 100 meter ( husk at indlære en fri komando også), eller inde i stuen hvor du har eslutte at nu skal hun lære at give pote eller hvad du lige kan komme i tanken om.

Derud over ville jeg lære hende en komando der hedder "gå i kurven" vores er brugt når vi spiser jeg gider ikke at hundene tigger ved bordet, indlært med få sekunder i starten faktisk kun lige op og sidde, spise en godbid også fri, efter hånden som de fanger den har de fået tygge ting der tager længere og længere tid at spise, nu er det sådan at når vi err ved at være klar til at spise kommer hundene ud og henter deres politistave og gå selv i kurven.

Herhjemme har foderskålene være banlyst i en periode, hundene blev fodret med søg på græsplænen i gårdspladsen, med foderet i en sodavandsflaske, div foderbolde, spor der er tilpasset i sværhedsgrad efter hvad hunden kan, og aktiveringsspil (blev fjernet når hundene forsøgte at være hårdhændet ved dem , eller stoppede hundene med et nej)

At være roligt /afslappet herhjemme er blevet indlært ved at jeg havde sat mig for at nu skulle der være hviletid, så kaffe, smøger og et blad blev fundet frem, et æggeur blev sat til ½ time og i den halve time var det bare vigtigt at jeg ikke skulle ud af sofaen, jeg skulle forholde mig helt i ro. hunden havde sit tæppe ved siden af sofaén og så snor på også sad vi ellers der , jeg mest opmærksom på at læse, nusse hunden roligt bag ørene.

Tror det vigtigste er at der var HELT ro i hytten i starten, ingen der stressede rundt eller rendte fra a til b hverken mig selv eller barn /kæreste bare fuldstændig ro i huset sener er der så kommet kommet lidt forstyrrelser på

Kattene ville jeg se tiden an og rose og belønne når hunden ignorer dem eller bare kigger afslappet på dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TrineMulle

børnelåger er lige pt ikke en mulighed. det er afprøvet, men resulterede i at kattene sad fast ;) de har lige en str nu, hvor de ikke har forstået at man ikke kan gå igennem, så de sidder fast på halvvejen ;)

Sasha er god til at lytte efter kommandoer indendørs og udendørs, så bliver hun for vild beder vi hende lægge sig eller gå i kurven, så hun lige kan køle lidt ned igen :)

At Sasha ikke kan finde ud afaltid at forholde sig forholdsvis i ro indendøre er blevet bedre hen af vejen og jeg er overbevist om at det kan trænes forholdsvis nemt :)

Det med kattene er svært at træne, synes jeg, for kattene er ikke bange for hende og de kan også godt sammen, men hun kan pludselig, ganske uprovokeret begynde at bide efter dem, hvis hun lige går forbi dem, eller som i morges åbne hele gabet ned over katten, så der kun er en halv kat synlig. hver gang at hun har gjort det, har hun fået et bestemt nej og blevet bedt om at gå væk fra katten. Hver gang hun bare snuser til dem eller andet stille og roligt rooooser vi hende og fortæller hende, hvor dygtig hun er :)

Men det virker ikke! gang på gang tager vi hende i at bide kattene eller åbne hele gabet ned over dem.

I starten var der ingenting og hun respekterede dem og gik væk, hvis de sagde fra. Disse signaler fra kattene ignorere hun fuldstændig nu og bliver bare ved... Hvis kattene så går væk fra hende eller løber væk, så er hun efter dem med det samme :( Det er lige så meget den udvikling, tingene har taget dem imellem, som jeg finder bekymrende, for det er bare blevet værre og værre.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Samojed kunne med katten med det samme, han er meget kærlig. Tror det er schæferhundens jagtinstinkt der skærer igennem.

Jeg ville skille hund og kat ad - den må ikke have succes med at jagte dem!

Den skal helt kategorisk lære et absolut nej!

Min schæfer var så optaget af katten i starten at vi måtte flytte ham fysisk fra børnegitteret og spære ham vejen. Nu går han væk med et "ahh ahh" og katten bliver mere og mere fræk og står bare lige på den anden side og irriterer ham med at hoppe og danse.

Vi fik vores schæfer som 4 mdrs og han var helt vild i kasketten - det er han på nogen punkter stadig, men der begynder at falde ro på øverste etage. :-)

Så nok går det langsomt, men det går frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TrineMulle

det kan godt være, at det er jagt instinktet, der skærer for meget igennem hos hende :( hun bliver også stoppet i at jagte, lige så snart hun gør det, jeg synes bare ikke det hjælper og hun er blevet værre med det... læs evt indlægget jeg lige har postet :)

Link til indlæg
Del på andre sites