Hop til indhold

hvalp bider i væg

Recommended Posts

Gæst Tinafreja

Hjælp...min dejlige golden retriever hvalp på snart 31 uger er begyndt på at bide i vægggen selv om jeg er hjemme...det har hun aldrig gjort før...jeg går lange ture med hende og hun leger også med andre hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tinafreja

Hun får politistave og hun har en del tyggeting og hun har skifter alle tænder.....Jeg har prøvet at give hende mad i en aktiveringsbold men hun gider den sler ikke..jeg har prøvet meget aktiveringsting men hun gider det ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan anbefale Kong Extreme, fylde den op med lækre sager; leverpostej, vådfoder, opblødt tørfoder, eller andet guf - fryse det ned og så give det til din hund som afledning, når den keder sig og bliver destuktiv. Sådan en frossen Kong-ting, kan tage timevis at få tømt og så går hundene helt kolde bagefter :)

Vores hanhund gjorde det samme, da han var lille, men det stoppede efter noget tid med afledning og han glemte hans fikse ide..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tinafreja

hvis hun f.eks vil samle noget papir op når vi går tur siger jeg meget bestemt nej og tager det fra hende og idag samler hun ikke noget op mere...det har ikke været nødvendigt da hun aldrig har bidt i vores ting og aldrog ødelagt noget når hun har været alene..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej... Hvor meget har I gået til træning?

En golden retriever er jo oprindelig en jagthund. Det betyder at det sidder i generne, at et meningsfuldt liv er et liv, hvor man løser opgaver sammen med sit menneske.

Om opgaven er at skyde mad ned fra himlen og bringe det hjem, eller om det er noget med at indøve forskellige øvelser og bestå prøver sammen, --det er ret lige meget.

Træn din hund til at gå på jagt sammen med dig. Eller træn hende til at finde ting eller optræde til LP prøver eller anden hundesport.

Man kan godt selv træne med sin hund. Men det kræver at man har en del erfaring fra tidligere hunde.

og det har du vist ikke?

Så find et kursus, hvor I sammen kan lære at lære.. Det er virkelig en oplevelse for livet... For jer begge to..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej er en øvelse som skal indlæres lige som sit og dæk. Det dur ikke bare at sige nej og virke sur.. Det bliver hunden bare trygget af og opfatter dig som en trussel - den forbinder det ikke nødvendigvis med noget den ikke må.

Et nej skal trænes.

Du kan eksempelvis have godbidder som du præsenterer med

"ja" - den må spises

"Ja" samme

"ja"

Ja godbidder holdes frem men hunden skal selv strække sig frem efter dem - de skal ikke serveres i kæften på den.

Når du har kørt nogle "ja" guffer så serverer du en guf på samme måde med et "nej"

Hun vil nu forsøge at tage den - du spærrer hende vejen med din anden hånd. Hun forsøger garanteret igen og igen. På et tidspunkt vil hun se opgivende på dig - så fjerner du "nej" - guffen og finder en anden og siger "dygtig ja".

Nej kan trænes på mange måder - det vigtigste, at der er flere ja end nej, men variation. Det er vigtigt at både ja og nej guffer præsenteres på samme måde - det nytter ikke at servere en ja guf lige foran snuden på hunden og nej godbidden 1½ meter oppe i luften - det lærer den ikke noget af.

Det er også vigtigt at en nej guf ikke bliver til en ja guf - for hvad er ideen så i nej'et.. Ala du må ikke bide i væggen lige nu, men liiiige om lidt må du :-D

Hun skal belønnes for ikke at ville tage en nej godbid men i stedet kigge på dig. De lærer det lynhurtigt. Og et nej kan bruges til RIGTIG mange ting med en lille bandit.

Link til indlæg
Del på andre sites

siden hun var 12 uger og jeg har prøvet hver dag og rost hende når hun prøvede..det er ligesom hun opgiver..

Jeg har selv en hvalp på 7 måneder, så jeg genkender dette. Måden jeg er i gang med at lære hende foderbold og aktivitetslegetøj er at jeg, når hun virker til at have meget energi, sætter mig på gulvet med hende.

Ligesom de skal have meget hjælp i "sit" og "dæk" til at starte med, skal de også have en del hjælp til at knække koden for legetøjet.

Hvalpen skal selvfølgelig selv snuse og prøve at problemløse, men når hunden går i stå, må du man hjælpe den lidt videre. Det er ikke det samme som at servere godbiden for hunden, men at gøre det endnu nemmere. Kender din hun "søg" kommandoen?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hun f.eks vil samle noget papir op når vi går tur siger jeg meget bestemt nej og tager det fra hende og idag samler hun ikke noget op mere...det har ikke været nødvendigt da hun aldrig har bidt i vores ting og aldrog ødelagt noget når hun har været alene..

Dét der er så første lektion i at ødelægge en retrievers medfødt perfekte apporteringsøvelse.

Sæt dig ind i hvad race du har, og behandel den derefter. At skælde en retriever ud for at samle noget op, er som at skælde et barn ud for at aflevere en "pæn" tegning........ Ikke just produktivt eller givende, vel!?

Link til indlæg
Del på andre sites