Hop til indhold

Diarré - havregrød vs. udkogt ris


Annette
 Share

Recommended Posts

Messi (1,5 år) har haft problemer med maven i en lille mdr.'s tid. Haft lidt diarré og blød mave på skift. Han har været på skånekost (udkogt ris + kogt kylling/ris) + Prescription Diet i/d. Mens han er på skånekost er hans afføring fast dog kommer der ikke så meget.

 

Lige så snart vi har trappet ud af skånekosten og er oppe på en dagsdosis af hans vanlige tørfoder, ja så er den gal igen.

 

I onsdags kørte han på alm. tørfoder og torsdag morgen var hans afføring helt fin. Torsdag middag det totale splittenskid. Jeg begynder faste og kontakter dyrlægen for at høre om det ville være en idé med nogle afføringsprøver. Bare for en sikkerheds skyld.

 

Hun syntes det lød som om hans tarmflora var helt i udu og syntes at vi skulle forsøge at køre ham på i/d'en i 4 uger for at se hvordan han reagerede på det. Jeg starter så op i går middag (da har han fastet 24 t). Udkogt ris + kogt fisk + 1/4 i/d. Nåh, ja ligeså zoolac.

 

Men, men, men.......hans diarré er startet igen. Vi er også ude om natten og cirka hver 3. time om dagen. Han er så igen fastende fra i går middag. Og i dag er jeg startet op med pro-colin.

 

Nu kommer der lidt spørgsmål fra mig. Og I må bærer over med mig. Det er første gang vi er i den situation, så jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal bærer mig ad.

 

Kan jeg give ham 3 x pro-colin i stedet for 2? Han har fået 2 gange i dag og diarrén fortsætter.

 

Er kogt havregrød bedre i opstarten end udkogt ris? Og kan jeg evt. give ham noget her til aften.

 

Jeg er fuldstændig overbevist om at han er meget sulten. Over de sidste 2 dage har han fået hvad der svarer til en kvart mængde af en hel dagsration.

 

Håber nogle har erfaringer de kan dele ud af. Tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Her virker havregrød med kogt kylling bedst... God bedring :ae: Sagde dyrlægen ikke noget om, hvor mange dage han måtte have diarré? Umiddelbart tænker jeg at han måske har fået fat i et eller andet det skal behandles...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det gjorde hun ikke.

 

De andre gange har han egentlig mest haft blød mave. En af gangene én enkelt gang diarre. Denne gang bliver det så ved. Der kommer ikke så meget hver gang.

Men han har jo heller ikke fået mad af betydning de sidste par dage.

 

Jeg tror jeg vil prøve at koge en lille portion havregrød til ham til aften. Og kun havregrød. Vil så starte op i morgen med vanlig skånekost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Havregrød virker bedst her. I første omgang uden noget i - en sjat sukker/salt kan man komme i.

 

Men ellers vil jeg sige, at når det har varet så længe, så kommer han jo i underskud med alting - så et godt skånefoder vil være at foretrække. Det behøver ikke være et dyrlæge baseret foder - der findes så mange andre slags, som ofte er bedre i længden.

Og så ville jeg begynde at styrke tarmfloraen. Pro colin og lign stopper bare diarreen - så du skal i gang med at give ham noget godt mælkesyre bakterier så de gode bakterier kan formere sig i tarmen på ham. Det kan man få som kapler eller pulver. Mine beagler får tilskud af sådan noget 3 gange i ugen.

Slimhinden er meget længe om at blive hel - så det kan tage lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

I gamle dage skulle man sigte grynede fra , når man gav havregrød, der så nærmest var havresuppe. Jeg har så tilsat lidt salt og sukker og lidt kogt lys fisk eller torskerogn for duftens skyld. Nogle dyrlæger mener lidt tørt lyst brød med lidt torskerogn i er bedre end udkogt ris. Jeg giver aldrig tørfoder før efter mindst 3 dage med Ok afføring og tilsætter det i starten som udblødt. For derefter at øge mængden. Når tørkost udblødes får hunden også mere vand, som den næsten altid mangler efter tynd mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger noget der hedder Probiotics som jeg køber her http://hestenshelse.dk/product/solanum-probiotics-maelkesyrebakterie-2510/

 

man kan også købe i en spand beregnet til heste - det kan hunde også bruge

 

Jeg ville også bruge dette. Kirsten fra Hestens Helse har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger på det, og jeg ender nok selv på det næste gang min tyndtarm står af.

 

 

Hvilket foder er Messi's normale foder? For det kunne lyde som om han ikke rigtig tåler sit foder:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hans normale foder er Precept fra Iwersen.dk. (kornfrit). Vi har så valgt at gå over til et andet foder (Olivers).

 

Ikke fordi vi har været utilfredse med Precept men fordi der kun er én forhandler på hele Sjælland. Det er Dyrenes Eldorado her i Slagelse hvor vi bor (heldigt). Men....

Vi har oplevet et par gange at de ikke har det hjemme og vi har derfor valgt Olivers, da vi kan købe det i Sorø. Vi har ikke prøvet Olivers endnu.

 

Messi har ikke været ude siden 15.45. Har fået lidt havregrød ( 2 dl. ca.). Får lidt igen senere. Han er ved godt humør, drikker fint, ikke blod i afføringen (har været

så emsig at jeg har rodet rundt i det med en pind for at være sikker).

 

Han sover en del mere end normalt. Men det gør vi andre jo også når vi er skidtmas. Men det er egentlig skægt. I går gav jeg ham Paraghurt gemt i små stykker kogt

kylling. Kyllingen åd han, pillerne spyttede han ud.

 

Selv om der står på pro-colinen at det skal gives 2 x så giver jeg lige en gang mere her ved midnat.

 

Tak for gode bud. Altid godt at snakke med mere erfarne hundeejere. At være 1. gangs hundeejer er lidt som at få et lille barn i huset. Sikke bekymringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den lille Zeus har desværre bøvlet med diarre i et døgn nu. Er det noget der florerer nu:vedikke:

Zeus har fået udkogte ris og skånefoder (tørpiller) da han er meget sulten. Det har varet et døgn nu, og han har ikke lavet stort siden i middags, så håber det er på retur, men fortsætter med skånekosten. Men nu her til aften har min den gamle Walther tynd mave :damn:øv altså.

Håber Messi snart er frisk igen rigtig god bedring :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sille har ret jævnligt haft problemer med maven. Vi kører nu RC Gastro intestinal low fat og i perioder hvor hun har dårlig mave er det som regel tyktarmsbetændelse og der hjælper det med en behandling med Dipentum. Det er sådan nogle kapsler med noget meget gult pulver i. Jeg har lavet en aftale med dyrlægen om at have nogle liggende når vi kommer tættere på jul, så vi har noget til helligdagene, hvis det bliver et problem. Sille vil nemlig rigtig gerne spise sne og det og sne med salt i, giver altså bare dårlig mave...

God bedring med ham :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Lige et dumt spørgsmål, men hvordan laver du havregrøden? Tænkte at de skulle have det i morgen tidlig begge to;-)

 

Havregrød laves ligesom til mennesker - men brug IKKE mælk - kun vand!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et pip:genert:

 

Der er en mavevirus i omløb. Nogle kommer fint over den uden hjælp, andre skal en tur omkring dyrlægen. Hvis hunden har dårlig mave i mere end 2-3 dage, og skider tyndt og blod, er det afsted til doktoren. Bella var ramt sidste år, og fra d. 28.12 til 14.1 var vi ved dyrlæge 4 (!!!!) gange. Hun var nok svækket af en anden infektion, men uanset hvad, var det en meget hård omgang med maven.

 

Og bare lige for at gøre det helt klart, lyder det ikke som at TS's hund har en virus, men nærmere et foderproblem.

 

Anette, jeg ville nok skynde mig at skifte væk fra det gamle foder. Og så supplere med noget skånsomt, enten decideret skånekost eller tilsætte havregrød/ris og noget til at hjælpe maven. Når han har været småsyg så længe, risikerer du snart at rende ind i nogle mangelssygdomme. Been there, done that, og det er SÅ ubehageligt:( Man behøver ikke være skind og ben for at være underernæret, og dengang havde jeg det så skidt, at jeg bare gerne ville have været aflivet:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger noget der hedder Probiotics som jeg køber her http://hestenshelse.dk/product/solanum-probiotics-maelkesyrebakterie-2510/

 

man kan også købe i en spand beregnet til heste - det kan hunde også bruge

Når du skriver, at dine får det forebyggende, oplever du så, at det har styrket dine hundes maver?

 

Jeg spørger, fordi Bobo har temmelig sart mave og det let bliver til den tynde side. Ikke diarre, bare tyndere end normalt. Og der kunne det måske hjælpe lidt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Når du skriver, at dine får det forebyggende, oplever du så, at det har styrket dine hundes maver?

 

Jeg spørger, fordi Bobo har temmelig sart mave og det let bliver til den tynde side. Ikke diarre, bare tyndere end normalt. Og der kunne det måske hjælpe lidt?

 

Ja meget - det har hjulpet rigtig meget. Men selvfølgelig betyder foder også noget - Det tager lang tid hvis maven har været i uorden gennem lang tid, som den jo har været hos Darwin. Han har ikke haft et tilfælde med sin mave i flere måneder og er rigtig stabil på det foder han får nu - samt tilskuddet af probiotics.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja meget - det har hjulpet rigtig meget. Men selvfølgelig betyder foder også noget - Det tager lang tid hvis maven har været i uorden gennem lang tid, som den jo har været hos Darwin. Han har ikke haft et tilfælde med sin mave i flere måneder og er rigtig stabil på det foder han får nu - samt tilskuddet af probiotics.

 

Okay, tak for svar :5up: Vil helt klart prøve at købe det til ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig haft en hund med sart mave, på nær en periode hvor jeg barfede Thailo. Han begyndte at få diarré og det tog ret hurtigt til i hyppighed. Min dyrlæge talte noget om at man kunne blive nødt til at slå alle tarmbakterierne ihjel og slippe nogle nye løs (præcis hvordan ved jeg ikke), men hvis det er et tilbagevendende problem kunne det måske være en idé at spørge din dyrlæge om den mulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kontaktede vagtdyrlæge i morges. Det var vores egen dyrlæge der havde vagten, dog ikke den samme jeg talte med i torsdags.

 

Vi var i haven et par gange i løbet af natten. Afføringen er stadig tynd, der kommer dog ikke så meget. Der er ikke blod i og den er ikke slimet.

Mit spørgsmål til dyrlægen var, om jeg kunne give ham noget af det skånekost vi havde købt. Eller han stadig skulle faste.

Ligeledes spurgte jeg ang. havregrød vs. udkogt ris.

 

Da jeg kunne fortælle hende, at han er ved godt mod og rigtig gerne vil lege (det gør vi dog ikke, han bliver holdt i ro), så syntes hun ikke der var

grund til at tilse ham. Jeg skulle koge noget havresuppe med lidt salt og sukker og evt. lidt buillon for duftens skyld. Fortsætte med skånekosten, gerne

udblødt. Skånekoste bliver lagt i havresuppen (som han ikke vil drikke) og blandet med lidt ris. Han får så en lille portion hver 2. time + pro-colin.

 

Min bekymring går selvfølgelig på dehydrering, men så længe han er kvik og ikke bliver slatten og inaktiv, skal vi ikke foretage os andet.

Hun sagde dog, at jeg lige skulle kigge forbi klinikken i morgen og tale med den 1. dyrlæge jeg talte med i torsdags.

 

Messi sover en del. Og det er der jo ikke noget at sige til. Han er selvfølgelig mærket af den afbrudte nattesøvn. Jeg har da også taget en lille morfar i

dag på et par timer. Og så er der det med Messi, han vil helst ikke skide på egen matrikel. I nattetimerne går han det, men tror ikke han bliver færdig.

For en time efter skal han ud igen. Det er mere held end forstand at jeg vågner, når han skal ud. Han gør ikke, han står/ligger bare ved min seng og puster.

Når jeg åbner døren til haven styrter han ud og laver hvad han skal. Han har da også skidt på gulvtæpperne et par gange, men hvem tæller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil vove og påstå, at der er flere gode ting (vitaminer, mineraler o.l.) i havregryn end i ris.

Så hvis det er noget, der varer mere end et par dage, så ville jeg helt klar vælge havregryn.

 

Og som din dyrlæge har anbefalet, så kan det være en god idé, at komme lidt bouillon i.

Når min forrige hund havde bøvl med maven kogte jeg noget havregrød og kom lidt hønsebouillon i (bare lidt af en alm. terning), og han eeelskede det.:-)

 

Når han er blevet frisk igen kan det være en god idé, at give ham et tilskud af Bio-Strath eller Anima Strath.

http://www.bio-strath.ch/our-products.0.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...