Hop til indhold

Diarré - havregrød vs. udkogt ris


Annette
 Share

Recommended Posts

Han har lige haft et par hurtigere afleveringer i haven. Jeg har taget en afføringsprøve af den ene og tager den med til dyrlægen i morgen.

Umiddelbart er han frisk og fuld af skægge påfund. Xér for bare lidt mere søvn i nat for os begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nå, søvnen har måtte vente. Vi har været ude 1 gang hver 1-1,5 time. Der kommer næsten ikke noget, men han er blevet noget krampagtig når han skal af

med det.

 

Er lige hjemvendt fra dyrlægen, hvor jeg afleverede afføringsprøven. Den vil de kigge på og vi skal derop kl. 10 hvor de vil lægge et drop på Messi og give ham

væske og antibiotika. Puh, ha. Er så bekymret for min lille dreng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg kan godt forstå du er bekymret. Det er slemt for os hundemødre når vores hunde fejler noget. Men godt at han får noget væske - det kan hurtig gå galt.

 

Håber dyrlægen finder årsagen, så han kan blive hjulpet. God bedring til Messi :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har han fået en gang pencilin? Kunne lyde som en tarminfektion.

 

Når min Hund har tynd afførring bruger jeg Ulmus rubra som er godt, hvis maven er i uorden, virker som om det giver en god ro i maven, kan også bruges til mennersker, har dog aldrig prøvet det. Meget bedre end Zoolac og lign. produkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige pt. sover knægten. Jeg har også lige nappet et par timer.

 

Drop med væske fik han ikke. 2 dyrlæger så på ham og vurderede at han ikke var i væskemangel. Han fik taget et par blodprøver og fik et skud penicillin. De var begge enige om at det er et foderproblem. Han har før haft dårlig mave, dog ikke som denne gang. De mener ikke at så ung en hund skal have så mange problemer med fordøjelsen.

 

Og typisk.....knægten har ikke haft afføring siden 7.15 i morges (juuuhuuu) og jeg er sendt hjem med et rør jeg skal fylde med afføring. Den prøve jeg havde med i morges kunne de ikke bruge, da der ikke var nok. Så nu har mor lavet et remedie af et gammelt fiskenet (nettet klippet af) og påsat en plasticpose. Den skal jeg så stikke ind under ham når han sætter sig. Hmm, vist den eneste måde at samle diarré op på. Den prøve skal undersøges for orm og parasitter.

 

Af foder skal jeg give ham vådfoder jeg købte med hjem. Det er han glad for. Så nu har vi en hel sæk i/d stående. 12 kilo. Men hvem tæller.

 

Det ser ud til at så fremad. X'er lige et par fingre men jeg skriver dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klingenberg i Slagelse. Har hørt om dem i Gimlinge der både skulle være gode og billige. Men har valgt at blive, hvor jeg er kommet gennem de sidste 10 år med mine marsvin. Og det er mest praktisk for mig, da jeg ikke altid har bil til rådighed. Og skulle jeg af sted med en bagatel, så er der ikke så langt.

 

Ingen afføring siden vi tog prøven i går eftermiddag 15.30. Har sovet hele natten.

Vi skal derop igen på onsdag og have svar på prøverne. Forhåbentlig har de fundet "et eller andet", vi kan blive klogere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været ved dyrlæge igen. Der var kommet svar fra blodprøverne der viste at han i hvert fald led af folinsyremangel. Hans værdier var langt under det minimale.

Så han fik en injektion med folinsyre og vi skal så følge op med piller herhjemme. Han fik ligeledes en injektion med penicillin igen.

 

Han har ikke diarre mere. Han har levet af skånekost (dåsemad) de sidste par dage. Fra i morgen skal han have i/d og t/d. T/D'en er også en skånekost mod tandsten :hmm:, men gør noget rigtig godt for maven og afføringen. Den skulle blive lidt mere tør.

 

Vægtmæssigt er Messi gået fra 32 kg - 29,4 kg. Og hvis man kan tale om at en lys hund kan have sorte rande under øjnene, ja så har han det. Han sover meget, hvis jeg leger blot en smule med ham, ja så puster han 15-20 min. bagefter. Så leg det venter vi lidt med. Fredag skal vi afsted igen og gøre status og ligeledes have svar fra afføringsprøverne. Godt man har en sygeforsikring så'en lige her op til jul.

Link til indlæg
Del på andre sites

Afføringsprøverne var fine. Der var ikke noget at komme efter. Knægten har taget 500 gr. på siden i onsdags. Det skyldes for størstedelen at han er begyndt at drikke vand igen.

 

Nu skal han have diætkost i de næste 8 uger og sker der ikke noget med maven i den tid prøver vi at skifte til et andet fuldfoder. Crasher maven så igen, ja så må han tilbage på diæten igen. Og så er det bare det han skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund døjede i fem år med hans mave, så googlede jeg nettet tyndt og fandt frem til BARF. Det var det perfekte for hans mave, ALDRIG døjede han med maven igen.

Inden barf'en havde jeg prøvet alt hvad dyrlægen havde og det var ikke godt for hans mave. Du kan også prøve hjemmelavet mad til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores tidligere hund havde kronisk svag mave, begyndende fra han var stor hvalp (7-8 mdr.) Vi var også igennem turen med skånekost, anti-allergikost, alternative fodermærker m.m..

 

Til sidst var vi så heldige at komme til at snakke med en erfaren opdrætter, som foreslog, at det foder vi brugte, simpelthen var for godt! Det krævede jo lige en forklaring, som gik på, at mange af de "fine" fodermærker, indeholder rigtig meget protein i forhold til fyldstof, og det er der nogle hunde som simpelthen ikke kan udnytte, hvilket giver dår lig mave. Hvorvidt forklaringen holder, skal jeg ikke kunne kloge mig på, men da vi skiftede til et af de typiske supermarkedsmærker (Pedigree-Pal), forsvandt problemerne faktisk. Måske værd at prøve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores tidligere hund havde kronisk svag mave, begyndende fra han var stor hvalp (7-8 mdr.) Vi var også igennem turen med skånekost, anti-allergikost, alternative fodermærker m.m..

 

Til sidst var vi så heldige at komme til at snakke med en erfaren opdrætter, som foreslog, at det foder vi brugte, simpelthen var for godt! Det krævede jo lige en forklaring, som gik på, at mange af de "fine" fodermærker, indeholder rigtig meget protein i forhold til fyldstof, og det er der nogle hunde som simpelthen ikke kan udnytte, hvilket giver dår lig mave. Hvorvidt forklaringen holder, skal jeg ikke kunne kloge mig på, men da vi skiftede til et af de typiske supermarkedsmærker (Pedigree-Pal), forsvandt problemerne faktisk. Måske værd at prøve?

 

Det er rigtigt at mange hunde har svært ved proteinindholdet i mærker som Orijen, Applaws mm, hvor det er på 35-40%. Men et almindeligt godt foder med proteinindhold på omkring 20% er til enhver tid at foretrække frem for et affaldsprodukt som Pedigree:badr:

 

De første ingredienser er 14% majs, 10% hvede og 4% animalske biprodukter. Proteinindholdet er 22% og kommer primært fra vegetabilsk protein.

 

En flok foderfolk har på et tidspunkt opponeret mod de kriterier der sættes for hundefoder. De kunne lave en blanding af spildolie, aviser og savsmuld som fik en energifordeling der teoretisk kunne leve op til kravene for hundefoder:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt at mange hunde har svært ved proteinindholdet i mærker som Orijen, Applaws mm, hvor det er på 35-40%. Men et almindeligt godt foder med proteinindhold på omkring 20% er til enhver tid at foretrække frem for et affaldsprodukt som Pedigree:badr:

 

De første ingredienser er 14% majs, 10% hvede og 4% animalske biprodukter. Proteinindholdet er 22% og kommer primært fra vegetabilsk protein.

 

En flok foderfolk har på et tidspunkt opponeret mod de kriterier der sættes for hundefoder. De kunne lave en blanding af spildolie, aviser og savsmuld som fik en energifordeling der teoretisk kunne leve op til kravene for hundefoder:shock:

 

Vi ved jo i realiteten ikke, hvordan hundemaden bliver lavet og om det er af selvdøde dyr eller friske råvarer. Men jeg tror personligt, at alle typer af hundemad mere eller mindre bliver lavet af affaldsprodukter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt at Pedigree er dårligt foder i manges øjne, men der er dog en hel del hunde, som lever rimelig godt af det.

 

Jeg har ikke selv planer om at bruge det på vores nuværende hund, som heldigvis ser ud til at kunne tåle næsten alt, da fodringen med Pedigree resulterede i, at hunden kvitterede med afføring i mængder der hidtil havde været helt uhørte, hvilket selvfølgelig skyldes, at der netop er rigtig meget ubrugeligt fyld i det. Det er jo også værd at tage med i betragtningen, hvis man ikke har tvingende grunde til at bruge netop "dårligt" foder.

 

Faktum er, at Vi kom helt væk fra problemerne med dårlig mave, og hunden fik det tydeligvis bedre, hvilket i mine øjne er det der tæller. (der var dog tale om en hund med meget store helbredsproblemer, i andre henseender, så helt godt blev det aldrig). Der var formentlig tale om, at den var ekstra sart overfor protein, men det kan jeg selvfølgelig ikke bevise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ved jo i realiteten ikke, hvordan hundemaden bliver lavet og om det er af selvdøde dyr eller friske råvarer. Men jeg tror personligt, at alle typer af hundemad mere eller mindre bliver lavet af affaldsprodukter.

 

Selvfølgelig er det naivt at tro at alt hundefoder laves af de bedste råvarer. Men nogle er dog lavet af råvarer godkendt til menneskelig konsum. Et foder som Pedigree kan ikke engang omgå reglerne for at skrive kød på. Alene dét er skræmmende!

 

Det er muligt at Pedigree er dårligt foder i manges øjne, men der er dog en hel del hunde, som lever rimelig godt af det.

 

Jeg har ikke selv planer om at bruge det på vores nuværende hund, som heldigvis ser ud til at kunne tåle næsten alt, da fodringen med Pedigree resulterede i, at hunden kvitterede med afføring i mængder der hidtil havde været helt uhørte, hvilket selvfølgelig skyldes, at der netop er rigtig meget ubrugeligt fyld i det. Det er jo også værd at tage med i betragtningen, hvis man ikke har tvingende grunde til at bruge netop "dårligt" foder.

 

Faktum er, at Vi kom helt væk fra problemerne med dårlig mave, og hunden fik det tydeligvis bedre, hvilket i mine øjne er det der tæller. (der var dog tale om en hund med meget store helbredsproblemer, i andre henseender, så helt godt blev det aldrig). Der var formentlig tale om, at den var ekstra sart overfor protein, men det kan jeg selvfølgelig ikke bevise.

 

Ja, og masser af mennesker lever et rimeligt liv på junkfood. Men det gør det jo hverken sundt eller godt. Jeg vil påstå at man kan finde rigtig mange alternativer til Pedigree som er af meget bedre kvalitet. Men så skal man selvfølgelig også være villig til at betale mere end 300 kr for 18 kg.....

Link til indlæg
Del på andre sites

...og så kommer tonen over på det vanlige niveau :???:

 

Selvfølgelig må det da være fordi man er nærig, at man vælger at bruge Pedigree, også selv om man har prøvet masser af de fine dyre mærker, uden succes. Jeg gider ikke at diskutere på det niveau, jeg har fortalt hvad jeg selv har oplevet, og man kan medtage det man vil, fra det. Mennesker lever ikke "rimelig godt på junkfood! De bliver fede af det, og kommer til at lide af mangelsygdomme, hvilket jeg godt tør sige, ikke var tilfældet med vores hund:

 

luffe2013042401.jpg

 

Til orientering, kan jeg da nævne, at vi p.t. bruger Royal Canin Maxi Junior, og det er vi sådan set også glade for, da det ikke giver den hund vi har nu, nogle problemer. Planen er da også, at vi finder det bedst mulige foder til ham når han når den alder hvor han skal have noget andet, men hvis det "rigtige" viser sig at være noget mindre "fint", bliver det også det han får!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bliver kun fed af junk hvis man spiser for meget:vedikke: Og så vidt jeg husker, blev din hund ikke særlig gammel, så du kender reelt ikke langtidsvirkningen af Pedigree. Men jeg fornemmer at jeg har prikket til et ømt punkt, så lad den ligge her.

 

Men at anbefale et så uigennemskueligt foder til en sart hund, er i mine øjne helt forkert. Som minimum bør man kunne gennemskue hvilke(n) proteinkilde® der er i foderet. Ellers er det jo et rent lotteri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til orientering, kan jeg da nævne, at vi p.t. bruger Royal Canin Maxi Junior

 

hej Kim J bruger det samme foder som dig og det fungere også rigtig godt for simba, og min søster til hendes hund. vil anbefale det til andre :5up:

 

Hææh..? Forhåbentlig ikke? :vedikke:

-----------------------------

 

Halkede ind i tråden da Iso har dårlig mave lige pt., og det er der åbenbart mange andre der også har, så der er vist noget i omløb... Jeg har altid lært at noget af det vigtigste ved dårlig mave er at starte med et døgns faste, så maven får ro. Og det skulle enhver voksen og ellers sund og rask hund klare. Hvad man herefter gør, er der vist meget delte meninger om. Jeg sværger til ris, og derefter ris + kogt fisk. Men så har jeg også (heldigvis, 7-9-13!!!) kun haft hunde med ganske banal mavesyge. Og så er der alle de håndkøbsprodukter, zoolac, pro-kolin etc. Her tror jeg man skal være lidt forsigtig, da de virker på ret forskellige måder. Nogle er bare mælkesyrebakterier, medens andre indholder ler, nogle er kombinationer, og endelig er der nogle der er stoppende. Og så er der Loperamid, som ikke må bruges hvis hunden har MDR1-defekt. Iso er godt nok testet, men jeg ville nok ikke turde bruge Loperamid alligevel. Jeg har en idé om at de midler med ler, og de stoppende, ikke altid er en god idé - afhængig af hvad hunden egentlig fejler. Zoolac tør jeg til gengæld gi' uanset hvad, for det er kun mælkesyrebakterier og kan næppe skade på nogen måder. Så det gi'r jeg, og hjælper skånekost + zoolac ikke i løbet af 2-3 dage bli'r det dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og til dem der ikke følger med i AOI, så står jeg jo pt med en mavesyg hund:( Hun sked vand/slim et par gange i morges og kastede op. Jeg har ikke fastet hende, men hun har fået havregrød med kyllingedåsemad. Lige om snart har hun spist 1 dåse og havregrød af 1,5 dl gryn. Jeg har ikke ris hjemme, og glemmer altid at købe til hende. Omvendt gider hun ikke at æde dem, med mindre der er seriøst meget lækkert i:lol: Og så får hun zoolac 3x dagl. Zoolac tager hun frivilligt, og alt andet skal tvinges i hende. Så det er egentlig derfor vi bruger zoolac.

 

Nu nu virker hun frisk, og løber pt rundt og spiller bold med sig selv:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og til dem der ikke følger med i AOI, så står jeg jo pt med en mavesyg hund:( Hun sked vand/slim et par gange i morges og kastede op. Jeg har ikke fastet hende, men hun har fået havregrød med kyllingedåsemad. Lige om snart har hun spist 1 dåse og havregrød af 1,5 dl gryn. Jeg har ikke ris hjemme, og glemmer altid at købe til hende. Omvendt gider hun ikke at æde dem, med mindre der er seriøst meget lækkert i:lol: Og så får hun zoolac 3x dagl. Zoolac tager hun frivilligt, og alt andet skal tvinges i hende. Så det er egentlig derfor vi bruger zoolac.

 

Nu nu virker hun frisk, og løber pt rundt og spiller bold med sig selv:lun:

 

Uff, håber hun snart er ok igen! :x: Jeg har også altid oplevet at hundene er ret vilde med zoolac, selv om de er mavesyge, det er jo en god ting!

Link til indlæg
Del på andre sites

Zoolac er tilsat et eller andet sødt, derfor kan hundene li det. Jeg synes dog ikke det har samme affekt som pro-kolin og jeg sætter bare spidsen af tuben ind i mundvigen og skyder en ladning ind bagerste på tungen, der bliver ikke sagt be' om her ;-)

 

God bedring til alle de mavesyge :bighug:

 

Zoolac og Pro-kolin virker på vidt forskellige måder, og har derfor ikke den samme effekt. Zoolac er kun mælkesyrebakterier, hvor Pro-kolin indholder så vidt jeg husker både noget ler og noget stoppende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...