Ascha Skrevet December 8, 2013 Rapporter Share Skrevet December 8, 2013 Man skal jo være forsigtig med at tillægge hunde mennesketanker, men jeg har en situation jeg lige vil dele med jer og høre jeres mening om. Normalt synes jeg en hund virker glad for at komme ud om der er snor på eller ej. Jeg er da ikke i tvivl om at hunden helst være uden snor, men synes ikke jeg har kunnet se at nogle af mine hunde er blevet direkte kede af at blive taget i snor. Heller ikke hende jeg har nu. Jeg har næsten 200 meter ned til min bil og her på området går Shandie aldrig løs. Tilgengæld går vi de 200 meter op til flere gange hver dag (også sommetider i 8m flexline), så jeg tvivler på at området kan være specielt spændende for hende. Når jeg slipper hende f.eks. ovre i skoven foregår det ved at jeg klikker af, får øjenkontakt og siger "fri". Hun starter i galop, men kun hen til første tisseplet eller hun finder en pind som hun fjanter lidt rundt med. Hun jo ved at være nogenlunde lydhør, så to gange har jeg prøvet at gå ud med hende om natten uden line og så har jeg bare set noget helt andet. Hun har stået i entréen og kigget efter mig og jeg har så sagt "kom så" og så skal jeg da ellers lige love for at der er blevet festet igennem. Det er med fuld knald på, nærmest i siddende stilling, rundt og rundt med det helt store grin på. Hun løber direkte imod mig og laver legebuk og finter, napper mig i ærmerne, springer op ad mig og styrter så videre. Sådan har hun fortsat læææænge, mens jeg har forsøgt ikke at vække hele nabolaget ved at grine. Hvad søren det er, der er så fantastisk ved den specielle situation forstår jeg altså ikke helt. Går jeg over i skoven om natten og slipper hende dér, reagerer hun normalt. Nogen der har et bud på hvad hun tænker, der kan give sådan en glæde?. Og har I lignende oplevelser hvor I kan se at hunden bliver overstrømmende glad hvor I egentlig ikke forstår hvorfor?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret December 8, 2013 Rapporter Share Besvaret December 8, 2013 Jeg tænker en form for dæmpning, at hun vil sikre sig at alt er som det skal være imellem jer, når nu du gør noget anderledes end du plejer? Hun tilbyder dig leg, for at formilde den uvante situation? Ej jeg ved det ikke Kender det selv fra Ninja Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret December 10, 2013 Rapporter Share Besvaret December 10, 2013 Hun jo ved at være nogenlunde lydhør, så to gange har jeg prøvet at gå ud med hende om natten uden line ... Den citerede sætning tyder på at det er en unghund? Jagthunderace? Det lyder også som i bor lidt landligt. For en ung jagthund der har fået fuldt udviklede sanser, indeholder natteluften et væld af indryk, og der er lyde som aldrig før. Det kan være lutter begejstring over at nu skal vi to da ud og opleve verden? Desuden oplever jeg tit at kølig (natte)luft animerer hunde til højere aktivitetnisveau. Prøv at følge op på hvordan det fortsætter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 10, 2013 Rapporter Share Besvaret December 10, 2013 Altså Sheila ville gøre nøjagtig det samme. Hun synes det er mega skægt at være løs hvor hun normalt er i snor. For eksempel hvis hun er med i butikken når der er lukket og hun så får lov at løbe frit, så får hun gerne et flip og tosser rundt. Måske det også er ekstra sjovt i mørke når du sådan lidt bliver væk, sådan en lidt uhyggeligt begejstring? Tror bare det er spontan glæde over noget uvant sjovt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret December 11, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 Jeg tænker en form for dæmpning, at hun vil sikre sig at alt er som det skal være imellem jer, når nu du gør noget anderledes end du plejer? Hun tilbyder dig leg, for at formilde den uvante situation? Ej jeg ved det ikke Kunne være et bud men det virker ikke til at være rettet specifikt mod mig. Mere som at hun forsøger at få mig med til festen, hvis du forstår. Den citerede sætning tyder på at det er en unghund? Jagthunderace?Det lyder også som i bor lidt landligt. For en ung jagthund der har fået fuldt udviklede sanser, indeholder natteluften et væld af indryk, og der er lyde som aldrig før. Det kan være lutter begejstring over at nu skal vi to da ud og opleve verden? Desuden oplever jeg tit at kølig (natte)luft animerer hunde til højere aktivitetnisveau. Prøv at følge op på hvordan det fortsætter. Kunne også være sådan noget, men det forklarer bare ikke hvorfor hun så ikke reagerer på den måde hvis jeg går over i skoven og slipper hende dér. Jeg bor 30 meter fra en hundeskov og går ofte nattetur i kanten, hvor hun så er løs men bare tuller rundt. Altså Sheila ville gøre nøjagtig det samme. Hun synes det er mega skægt at være løs hvor hun normalt er i snor. For eksempel hvis hun er med i butikken når der er lukket og hun så får lov at løbe frit, så får hun gerne et flip og tosser rundt. Måske det også er ekstra sjovt i mørke når du sådan lidt bliver væk, sådan en lidt uhyggeligt begejstring? Tror bare det er spontan glæde over noget uvant sjovt. Det kan godt være det er sådan noget, der gør det. Jeg synes jo bare at hun må være træt af det stykke stisystem. Havde overvejet om det kunne være pga. alle de løse hunde vi meget tit bliver opsøgt af (det er få der efterlever at hunde skal være i snor på området). Om hun måske kan fornemme at de andre får lov til at tosse rundt og lege og at hun ikke gør, jeg gider nemlig ikke at hun leger med snor på (afledt af den diskussion vi havde om at dyr kan opfatte forskelsbehandling). Men den er måske lidt søgt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 kunne også være at hun tror at hun skal være alene hjemme, når du gør klar til at gå uden at tage hende i snor og når du så siger hun skal med, så bliver hun overrasket og mega glad? Sådan er mine i hvertfald, hvis de har være i tvivl om det var nu de skulle med og jeg så siger "ja, kom så", så srpinger de rundt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts