PBC Skrevet December 11, 2013 Rapporter Share Skrevet December 11, 2013 Som nogen måske har har læst i sidste nummer af Jæger, kan man med rette stille spørgsmål ved og det er meningsfyldt at vaccinere mod hundesyge, parvovirus og smitsom leverbetændelse årligt. Det er det nok ikke. Men kennelhoste og Leptospirose anbefaler min dyrlæge stadig at revaccinere imod årligt - og da det hele så er i en pakke til en pris kan man lige så godt give det hele. Jeg spørger nu mig selv om den årlige revaccination virkelig er nødvendig eller om det faktisk kunne være hver 18 måned - hver 20 måned - eller hvert 3. år. Lidt mærkeligt at det lige er landet på årligt. Med de IT systemer man har i dag var der jo intet til hinder for at man kunne lægge en hvilken som helts periode ind for "regelmæssig vaccination og sundheds check". Jeg holder jo selv et vågent øje med mine hunde og jeg tror ikke dyrlægen nogensinde har fundet noget på det årlige check, som har været væsentligt for hundens helbred og levetid. Hvad gør I? vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 Min hund bliver vaccineret hvert år, mest fordi visse dele af vaccinen kun holder et år. Hun er både vaccineret for kennelhoste og rabies. Alle vacciner skrives både i pas, startbog og sundhedsbog. Dertil får hun udvidet sundhedstjek, og får bl.a. lavet en blodprøve. Det har jo så vist sig ved seneste udbrud af hvalpesyge og parvo, at de hunde der vaccineres hvert år, ikke er blevet ramt. Specielt når smitterisikoen er så massiv som den har været det sidste år, er jeg da glad for at min er "overvaccineret". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 jeg synes det er meget rart med det årlige helbredstjek og også visse dele af vaccinen. Men da jeg pludselig står med en hund med epilepsi hvor dyrlægen mistænker vaccinen mod hundesyge for at være den udløsende faktor, ja så skal fremtidige vacciner godt nok overvejes en ekstra gang Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 Min dyrlæge vacinerer "den store" hvert 3. år, og kennelhoste og leptospirose hvert år. Desuden får hundene efter mit ønske lavet EKG på grund af racernes risiko for hjerteproblemer. jeg synes også det er rart nok at få set hundene efter såan helt generelt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 Vi havde en tråd om emnet her: http://www.hunde-forum.dk/debat/37869-hvor-ofte-bliver-jeres-hunde-vaccineret.html , der viser at de fleste stadig vælger at vaccinere årligt. Jeg synes du bør vurdere udfra din situation, hvor meget kontakt din hund har med andre hunde osv. Hvis man er meget aktiv indenfor hundesport eller udstilling, går meget i hundeskov el. lign. er det sikker en god idé at vaccinere ofte. For mit eget vedkommende har jeg vurderet at det ikke er nødvendigt med årlig vaccination, da mine hunde ikke får lov at møde andre hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 Som nogen måske har har læst i sidste nummer af Jæger, kan man med rette stille spørgsmål ved og det er meningsfyldt at vaccinere mod hundesyge, parvovirus og smitsom leverbetændelse årligt. Det er det nok ikke. Men kennelhoste og Leptospirose anbefaler min dyrlæge stadig at revaccinere imod årligt - og da det hele så er i en pakke til en pris kan man lige så godt give det hele. Jeg spørger nu mig selv om den årlige revaccination virkelig er nødvendig eller om det faktisk kunne være hver 18 måned - hver 20 måned - eller hvert 3. år. Lidt mærkeligt at det lige er landet på årligt. Med de IT systemer man har i dag var der jo intet til hinder for at man kunne lægge en hvilken som helts periode ind for "regelmæssig vaccination og sundheds check". Jeg holder jo selv et vågent øje med mine hunde og jeg tror ikke dyrlægen nogensinde har fundet noget på det årlige check, som har været væsentligt for hundens helbred og levetid. Hvad gør I? vh PBC ...men kennelhoste er ikke nogen farlig sygdom, som man absolut SKAL vaccinere imod. Man danner jo også antistoffer ved at få sygdommen. Det er ligesom influenza hos mennesker.. Hvis man holder hunden i ro, så går sygdommen over af sig selv. Og den lille Leptospira-bakterie trives bedst under varmere himmelstrøg. Den FINDES i Danmark også, -i varme, våde somre og efterår... Men det er ikke en sygdom man tit møder hos hunde. Heller ikke hos dem, der kun vaccineres hver 2-4 år.. --Sygdommen er dog alvorlig, så det er lidt et valg mellem pest og kolera... Jeg har ladet Silke vaccinere mod alting siden jeg fik hende. Men hun bliver ikke vaccineret mere, på grund af hendes allergi.. Hun er nu 11½, så hun er ikke så aktiv som da hun var ung. Hun svømmer ikke mere. Så hun får ikke leptospirose. Som især smitter via stillestående vand. Ikke fra hund til hund. Hvis/når jeg engang får en ny hvalp, så vil jeg overveje -og snakke med dyrlægen om-- at få chekket antistof-titer for de forskellige sygdomme i stedet for blindt at vaccinere med bestemte mellemrum. Jeg er urolig for, om den stigende mængde allergihunde (og mennesker) kan have noget at gøre med det stigende antal vaccinationer, vi sprøjter os, og hundene med.. Ved vaccination piller man jo ved immunsystemet..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
soegaard Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 Nu er Ludwig kun knap halvandet år, og han blev vaccineret 12 uger gammel og så er han lige blevet det igen. Vores dyrlæge sagde også at hun umiddelbart ville anbefale hver 3. år for "en store pakke" og så en gang om året på kennelhose (var det nok) og leptospirose, hvis vi syntes han skulle det. Det overvejer vi at springe over, da han ikke bader.... Kan dog godt lide at få ham tjekket en gang om året, og kunne godt forestille mig at vi ville få ham (eller vel nærmerer outputtet ) checket for hjerte-/lungeorm en gang om året "i stedet"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 Mine vaccineres hvert 3 og ingen af dem får kennelhostevaccine Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret December 11, 2013 Rapporter Share Besvaret December 11, 2013 Min den gamle bliver vaccineret hvert 3. år, men får alligevel lige et sundhedstjek ca hver 1,5 år. Min den lille blev vaccineret da han var et år og fik også kennelhoste vaccine. Ellers kommer de til dyrlægen bare det er det mindste Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 17, 2013 Rapporter Share Besvaret December 17, 2013 Jeg springer ofte et år over, for dem der er vaccineret mange gange. Men hvis parvoen pludselig blev mere udbredt, ville de få den straks, hvis den var over et år gammel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret December 17, 2013 Rapporter Share Besvaret December 17, 2013 Jeg er færdig med at fylde min hund med alt muligt overflødigt. Kan ikke huske hvilken af parvo eller hundesyge det er, men den ene holder iflg. min dyrlæge med sikkerhed 2 år, den anden med sikkerhed 3 år. Jeg har valgt at vaccinere for leptospirose fordi min hund drikker vand i vådområder, mens jeg har fravalgt rabies fordi der er så lille risiko for smitte. Nu hvor min hund er voksen, med et normalt immunforsvar, er kennelhosten også strøget fra listen indtil hun bliver gammel eller svag. Sakset fra Statens Seruminstitut: I Danmark diagnosticeres der mellem 10 og 30 humane tilfælde af leptospirose årligt, fortrinsvis hos personer, der har svømmet eller arbejdet i åer, der løber gennem byområder, personer der arbejder i dambrug eller kloakker eller på anden måde har direkte eller indirekte kontakt med urin fra rotter eller mus. Når mennesker kan blive smittet på den måde (de drikker trods alt ikke af vandet) skal jeg ikke nyde noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hope Besvaret December 17, 2013 Rapporter Share Besvaret December 17, 2013 Er nok lidt sent på den. Hundesyge, leverbetændelse og parvo holder iflg. producenterne minimum 3 år. Iflg. Den nyligt diskuterede vaccinationsanbefaling holder den for ca. 95% af hundene resten af livet EFTER passende vaccination som hvalp og et år efter. Som sagt lover producenterne ikke dette. Dette er kerne vacciner. Ikke kerne vacciner er alt andet, mest almindeligt rabies (rejse til udlandet), kennelhoste og leptospirose. Ydermere findes der Borrelia vaccine, leishmania vaccine og herpes... Ikke kerne vacciner er risikobaseret. Rabies holder normalt 3 år. Leptospirose, Borrelia og kennelhoste holder 1 år. Jeg synes det altid er en god ide med et årligt tjek, de fleste herinde er nok gode til at opdage ting, men tro mig mange hundeejere opdager ikke vigtige problemer og dem kan man fange ved en undersøgelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret December 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 18, 2013 Jeg tror også at årlig dyrlægeeftersyn er en god ide for de fleste, men jeg checker mine hunde meget jævnligt. Fx når de er tørre efter en jagtdag bliver de friseret igennem med tættekam for den tager mange små torne som sidder i pelsen og faktisk også nogle som er på vej ind. Dagen efter om morgenen efter lille gåtur hvor de bliver observeret om de bevæger sig normalt checker jeg poter, øjne, øre osv. der er altid småskader som kan behandles med lidt rensning, skylning eller smøring. Jeg vejer også mine hunde hver måned og holder øje med hvor meget de drikker og spiser til daglig. Det er faktisk nok kun leptospirose vaccinen og måske kennelhoste som vil være relevant for mig at gøre årligt. Men da man jo alligevel skal betale for en konsultation, kan jeg jo lige så godt lade dyrlægen checke hundene. vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts