Gæst NannaSasha Skrevet December 14, 2013 Rapporter Share Skrevet December 14, 2013 Hej alle mennesker! Min nu snart 3 år gamle Lagotto har fået svamp i ørene(igen). Vi har gentagende gange fået hans ører behandlet hos dyrlægen, da vi ikke selv kan gøre det da han bider ud efter os. Det er ikke nap men bid. Vi vil rigtig gerne kunne hjælpe vores hund, da det ville være synd at aflive en ellers så glad og trofast hund. Han bliver en helt anden hund, i det at medicinen bliver trukket frem. Vi er næsten 100% sikre på at det ikke er af dominans men af frygt at han reagerer som han gør og vi vil derfor gerne undgå en dominerende tilgang for at undgå at skræmme ham yderligere. Vi kan sagtens, "plukke" hans ører for hår, for at sørge for at der komme udluftning i hans ører. Har i nogle råd til hvad vi kunne gøre? PS. Når vi prøver at behandle ham holder vi ham IKKE fast da det stresser ham og gør ham utilpas og prøver at slippe væk. PPS. Racen er kendt for at få øre problemer, men vi har ikke hørt fra andre Lagotto ejere der skulle have haft det samme problem. KH. NannaSasha Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 14, 2013 Rapporter Share Besvaret December 14, 2013 Hm... Hvad siger opdrætter? Hvor har I ham fra? --Altså... Nu har jeg en meget tålmodig ørehund, -golden retriever. Hun har nogle gange svamp i ørerne, og hun finder sig i at få de skide dråber i ørerne. Men jeg kan SE!!! i hendes øjne hvor ondt det gør. Hun bliver helt sort i øjnene og ser så ulykkelig ud som om jeg har slået hende... Hendes ørerens til svamp hedder "Malacetic Aural". Det er ikke altid at øredråberne gør så ondt. Men det er typisk når huden er skadet... Jeg ved, at nogle lagotto-ejere ikke plukker hår ud af deres hundes ører, for huden kan tage skade hos nogle hunde. De klipper i stedet hårene inde i ørerne. Lagottoer er jo ikke trimme-hunde, men klippe-hunde.. ------Jeg er ret interesseret i lagottoer.... Jeg håber at min næste hund bliver sådan en.. Det er derfor jeg også spørger til opdrætter... Hvis dyrlægen ikke har ret meget erfaring med lagottoer, så kan det være svært at råde jer. Der ER jo ikke så mange lagottoer i dk. Måske kan du --når svampen er væk--- undgå at den opstår igen ved at rense ører med noget mere fredeligt. Og ved at holde hårene kortklippede inde i ørerne? Min Silke får næsten aldrig svamp mere, selv om hun er allergihund -mest med øre-hudproblemer. Jeg gør rigtig meget ud af at forebygge.. Hendes hverdags ørerens hedder Clorexyderm. Vi bruger det nu ca. 2 gange om ugen. Eller hver dag hvis der kommer det mindste snask i ørerne.. Det svier ikke!!! Men det er vist heller ikke målrettet svamp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 14, 2013 Rapporter Share Besvaret December 14, 2013 Prøv at se denne video om ikke det er noget i kan bruge. Måske i først skal bruge noget tid på bare at holde flasken med øre dråber i hånden og give godbidder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 14, 2013 Rapporter Share Besvaret December 14, 2013 Og undgå al øre rens med alkohol, det gør så ondt at få i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kharder Besvaret December 14, 2013 Rapporter Share Besvaret December 14, 2013 Da vi adopterede vores Bella, opdagede vi, at hendes ører næsten var lukket pga. ørebetændelse. Dyrlægen kunne næsten ikke kigge i dem og det skar i hjertet, når vi skulle dryppe ører på hende, for det var helt tydeligt at det gjorde virkelig ondt. I starten, sad hun i et hjørne i kælderen når vi tog flasken frem. Men der gik ikke længe før hun overhovedet ikke gad at løfte hovedet når vi kom med flasken. Vi kunne pænt vente til hun gad at dreje sig, så vi kunne dryppe det andet øre. Det er stadig ikke hendes favorit at få renset ører, men pga. allergi, er ørerne nogle vi holder meget øje med. Heldigvis, skal der kun dryppes efter behov. Hun kommer selv og beder om at få renset ører. Jeg tænker, at det er en normal reaktion, da det åbenbart gør super ondt og hun vil have jer til at stoppe. Men hvis det er den rigtige behandling, bør der ikke gå mere end et par dage, så vil han ikke mærke mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hope Besvaret December 14, 2013 Rapporter Share Besvaret December 14, 2013 Vil som andre anbefale at i ser på hvilke øredråber i bruger og om andet kan gøres ved siden af - ørerens i narkose/ andre øredråber/ binyrebarkhormon lokalt eller systemisk. Årsagen til øregangsbetændelserne er også vigtig at finde. Kan godt forstå det, min hanhund har en gang haft øregangsbetændelse. Han er meget følsom og jeg skulle hente ham fra under sengen hver gang . Skar mig i hjertet hver gang. God bedring med din hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 14, 2013 Rapporter Share Besvaret December 14, 2013 Der findes altså ørerens, der ikke gør ondt. Der er syre i den rens, som er mest effektiv overfor svamp, så kunsten er at forhindre, at der kommer så meget svamp, så det er nødvendigt med den skrappe behandling.. En god ide er det at prøve dråberne på egen hud, hvis man en dag har en lille skramme på fingrene. Det svider altså rigtig meget hvis der er syre eller alkohol i. Hvordan er det så ikke at få det IND i syge ører, hvor huden er skadet.. En mild hverdagsrens kan løse problemet. Silke nyder ligefrem at få dryppet og nuldret ørerne. Med den rigtige rens. Snak med dyrlægen. Det er jo ikke meningen at vi skal pine vores hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NannaSasha Besvaret December 15, 2013 Rapporter Share Besvaret December 15, 2013 Kære Birgitta. Nej vi har endnu ikke snakket med vores opdrætter om det, dog med andre Lagotto ejere. Opdrættet hedder Kennel Yduns Blue og ligger I Odder som den nu eneste kennel i Danmark. Kennel Lapin flyttede til sverige med deres opdræt. Det virker ikke udadtil som om hendes andre hunde har denne adfærd men kun vores. Generelt set meget sunde hunde som bliver testet for alle de sygdomme der ligger til racen( Epilepsi, Hoftedysplasi, mm.) Ørene er dog desværre at undgå pga. deres tætte og krøllede pels. Vi havde engang øredråber med alkohol i. Men min moster fortalte os da at det gør ondt på hunden og undlod derfor at bruge det. Jeg havde tilfældigvis en rift i min finger og prøvede at putte det på. Jeg kunne intet mærke så vi prøver igen i dag. Ellers tak for råd du skriver bare hvis du vil have nærmere beskrivelse(oplevelse) af racen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NannaSasha Besvaret December 15, 2013 Rapporter Share Besvaret December 15, 2013 Mange tak, jeg kigger på den i dag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NannaSasha Besvaret December 15, 2013 Rapporter Share Besvaret December 15, 2013 Luckyluna Mange tak, jeg kigger på den i dag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 15, 2013 Rapporter Share Besvaret December 15, 2013 Jeg bruger Diproderm 0,05 % til min ørehund. Men der er også alkohol i, kan jeg lugte. Det må være isopropylalkohol, tror jeg, efter lugten at dømme. Hun er Cocker. Men det er også kløestillende og Laura reagerer ofte kun på begyndende øreproblemer ved sengetid. Nogle gange vægrer hun sig ved at skulle dryppes, men når vi er i gang føler hun nærmest velvære og kommer selv på opfordring , når jeg ryster flasken. Men hvis huden er opsvulmet, ræverød og syg, så må det gøre ondt i start af behandling. I jeres tilfælde ville jeg købe en mundkurv og lære hunden at stå på et bord, f.eks trimmebord og være 2 om det , for at få det overstået. Med masser af ros. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 15, 2013 Rapporter Share Besvaret December 15, 2013 Ulla H, jeg kan ikke finde "Diproderm 0.05%" til dyr? Har du et link til en indlægsseddel? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 15, 2013 Rapporter Share Besvaret December 15, 2013 Dem jeg har i øjeblikket er på 100 ml. kutanopløsning med et varenr???( evt batchnr. Vnr.408773) . Det er den , der hurtigst tager Lauras gener og kløe, så tror den også indeholder binyrebarkhormon. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 15, 2013 Rapporter Share Besvaret December 15, 2013 Ulla.. Jeg kan kun finde den til mennesker. Det er et stærkt virkende binyrebarkhormon, som ikke må bruges hvis der er mistanke om betændelse eller svamp.. Eller i hvert fald skal infektionen behandles samtidig. Indlægssedlen er her: http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-22751/Diproderm,+kutanopl%C3%B8sning+0,05_.doc ...det tager kløen ved allergi eller lignende. Men det gør ikke andet godt.. Der er intet infektionshæmmende i det. Hverken mod bakterier eller svamp.. Når Silke ikke har infektion i sine ører, så bruger jeg en mild creme, som hedder Hyderm 1%. Det er heller ikke specielt til dyr, --har jeg lige fundet ud af. Og det er så mildt, at det kan købes uden recept. Men jeg har selvfølgelig fået den fra dyrlægen.. http://www.aconordic.dk/bilder/filer/hyderm_-dk_indlaegsseddel.pdf Det tager hendes kløe på grund af allergien. Men jeg behandler samtidig med clorexyderm mindst hver 3. dag mod svamp og infektion. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 16, 2013 Rapporter Share Besvaret December 16, 2013 Tak for svar. Jeg tror,( men er ikke sikker på det),at mine dyrlæger skønner at Lauras øre, altid kun det ene er ramt af allergi. Det kommer helt akut og så kan hun på 1 time gnubbe og kradse, , så alt er ildrødt og ophævet. Og især når vi lige går i seng. Førhen kom de stort set ved hver løbetid og hvis jeg ikke lige opdagede lidt lopper i huset. Så det er det middel, der stopper hendes meget voldsomme kløen straks. Hun har en gang været i narkose for oprensning .Lige nu er hun også i ubalance, hun drikker utroligt meget og tisser ofte i store mængder. Hun har lige i dag været til DR dyr for blodprøver, det de kalder ældreprofil her hos os. Sukkersyge, nyrefunktion, lever?? infektionstal osv. Frygter for svarene, selvom hun ellers er frisk af en snart 11 årig tæve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 16, 2013 Rapporter Share Besvaret December 16, 2013 ...Jeg blev i hvert fald en del klogere selv, på de der cremer til allergihunde. Jeg havde ikke tænkt over, at det var til mennesker. Og jeg gik ud fra, at det, jeg havde var på recept... Jeg har sparet helt vildt på cremen de sidste par måneder for at få det til at række til efter jul, --fordi jeg ikke lige syntes jeg havde tid til at komme omkring dyrlægen..... Men nu har jeg bare bestilt den hjem fra webapoteket... Den kommer såmænd i morgen eller i overmorgen.. Og det er godt at vide, at hvis Silke skulle blive mere allergisk efterhånden, og få større problemer med ørerne, så findes der skrappere midler. På recept. Men lige nu kan Hyderm give fuldstændig ro i ørerne. Det har ellers været så slemt, så Silke ikke har kunnet være alene hjemme uden at kradse ørerne til blods..... Det er altså et problem, når jeg er alene med hende. Det er koldt for hende at sidde udenfor forretningerne når jeg skal købe ind, selv hvis jeg skynder mig... Efter vi er startet med cremen, så ryster hun ikke engang på hovedet mere.. Og hun sover sgu, når jeg går fra hende:mrgreen:! Silke er vist kun blevet chekket for aldersrelaterede sygdomme en enkelt gang da hun var 7-8 år. Jeg regner med at hun skal have "den store omgang" når hun fylder 12 til april.. Det ville jo være rart at fange sygdommene på et tidligt stadium. For måske kan man så forlænge deres liv med diæt eller ved at undgå visse fødevarer.. Eller med medicin. ---De siger jo ikke selv hvis de begynder at føle sig utilpasse... Det må vi spørge dyrlægen om.. Jeg har haft en gammel hund, som fik konstateret leverproblemer ved alderschekket. Hun fik nogle ekstra år med godt liv ved at spise diætfoder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts