Hop til indhold

Eurasier - agility eller udstilling?


AnneMette09
 Share

Recommended Posts

Du milde himmel, hvorfor i alverden er du så aggressiv??

Jeg synes sgu da nok vi to plejer at kunne kommunikere på et noget mere behageligt niveau.

 

Udgangspunktet her var ikke konkurrenceplan, men din kommentar om at udstilling ikke tilgodeser hundens behov.

Men netop fordi at det kræver al mulig anden form for træning med hunden, end lige dødsygt ringtræning, så er hverdagen bestemt meningsfyldt for en god udstillingshund.

 

Hvis man udelukkende træner "stå stille" og "løb pænt" med sin udstillingshund, så har du tabt på forhånd. Hunden holder meget hurtigt op med at finde dig interessant og den vil stå som en passiv statue i ringen - dette er ikke det du ser hos de dygtige juniorhandlere eller andre udstillingsfolk som lykkes med at have en samarbejdsivrig hund med i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Du milde himmel, hvorfor i alverden er du så aggressiv??

Jeg synes sgu da nok vi to plejer at kunne kommunikere på et noget mere behageligt niveau.

 

Udgangspunktet her var ikke konkurrenceplan, men din kommentar om at udstilling ikke tilgodeser hundens behov.

Men netop fordi at det kræver al mulig anden form for træning med hunden, end lige dødsygt ringtræning, så er hverdagen bestemt meningsfyldt for en god udstillingshund.

 

Hvis man udelukkende træner "stå stille" og "løb pænt" med sin udstillingshund, så har du tabt på forhånd. Honden holder meget hurtigt op med at finde dig interessant og den vil stå som en passiv statue i ringen - dette er ikke det du ser hos de dygtige juniorhandlere eller andre udstillingsfolk som lykkes med at have en samarbejdsivrig hund med i ringen.

 

Jamen, så er vi jo enige. Selve udstillingen og ringtræningen er jo ikke hundens behov:vedikke: At man så bruger sin hund fornuftigt, er jo dejligt (og nødvendigt?). Men jeg mener stadig at det arbejde der ligger i at få en "arbejdshund" til at toppe når den typisk er 5-7 år gammel, er af en anden kaliber end den der lægges i de fleste udstillingshunde, som vel kan peake allerede som 2 årige.

 

Jeg holder fast i at man ikke kan sammenligne udstilling med decideret hundesport, men at man helt sikkert kan bruge hundesport som et middel til en god udstillingshund.

 

Det jeg reagerer på fra TS er, at hun vil enten udstilling eller AG. Og det læser jeg som at hun ser udstilling for en aktivitet der kan tilfredsstille hundens behov (når hun så skriver at hun nok vælger AG fra).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, så er vi jo enige. Selve udstillingen og ringtræningen er jo ikke hundens behov:vedikke: At man så bruger sin hund fornuftigt, er jo dejligt (og nødvendigt?). Men jeg mener stadig at det arbejde der ligger i at få en "arbejdshund" til at toppe når den typisk er 5-7 år gammel, er af en anden kaliber end den der lægges i de fleste udstillingshunde, som vel kan peake allerede som 2 årige.

 

Jeg holder fast i at man ikke kan sammenligne udstilling med decideret hundesport, men at man helt sikkert kan bruge hundesport som et middel til en god udstillingshund.

 

Det jeg reagerer på fra TS er, at hun vil enten udstilling eller AG. Og det læser jeg som at hun ser udstilling for en aktivitet der kan tilfredsstille hundens behov (når hun så skriver at hun nok vælger AG fra).

 

Som du kan se svarer jeg som det første at det ene ikke udelukker det andet, og du burde trods alt kende nok til mig til at vide at alle mine hunde, som i øvrigt klarer sig glimrende i udstillingsringen, OSSE laver alt muligt andet, derfor undrer det mig at du finder det nødvendigt at ophøje "arbejdshunde" og deres hverdag over for mig.

 

Jeg håbede at Anne Mette ville deltage noget mere og derigennem få anledning til at fortælle hende på en lidt mere pædagogisk måde, hvordan hun kan kombinere ønsket om at dyrke udstilling, med at give sin kommende hund en meningsfyldt hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil gerne lige pippe lidt om, at udstilling ikke nødvendigvis udelukker aktiviteter, der tilfredsstiller hunden på en anden måde. Så fordi Anne Mette vælger agility fra til fordel for udstilling, kan hunden jo sagtens blive aktiveret på en passende måde i hverdagen alligevel.

 

Og det var jo præcis hvad jeg ville frem til!

 

Mange af os der dyrker en hundesport, har jo en hygge-sport ved siden af. Netop for at dygtiggøre vores hunde i den primære sport. Men udstilling er bare ikke (fra hundens synspunkt) en sport i sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det var jo præcis hvad jeg ville frem til!

 

Mange af os der dyrker en hundesport, har jo en hygge-sport ved siden af. Netop for at dygtiggøre vores hunde i den primære sport. Men udstilling er bare ikke (fra hundens synspunkt) en sport i sig selv.

Fra hundens synspunkt?

Om hunden er med til et stævne hvor den ligger x antal timer i en bil og x antal timer og venter på sin tur, for at gå ind og præstere på en agilitybane i et par minutter, eller om den gør ditto for at gå ind i en udstillingsring og præstere i nogle minutter, tror jeg egentlig ikke er det der på dagen er afgørende for hunden.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Fra hundens synspunkt?

Om hunden er med til et stævne hvor den ligger x antal timer i en bil og x antal timer og venter på sin tur, for at gå ind og præstere på en agilitybane i et par minutter, eller om den gør ditto for at gå ind i en udstillingsring og præstere i nogle minutter, tror jeg egentlig ikke er det der på dagen er afgørende for hunden.

 

Jeg forstår ikke helt....

 

Vi er, så vidt jeg kan se, enige om at en udstillingshund kun skal kunne ganske få ting, og at der ikke er nogen udvikling i de ting en udstillingshund skal kunne. Det kan da på ingen måde sammenlignes med en hund der skal kunne 30 forskellige øvelser (rally), en hund der skal kunne læse sin føres mindste vink (AG), en hund der selvstændigt skal opspore og finde forsvundne mennesker eller dyr (mantrailing og spor) eller en hund der skal kunne gå 6-7 timers konkurrenceprogram (lydighed).

 

Vi er også enige i, at der nødvendigvis må trænes andet og mere en lineføring og stå for at skabe en god udstillingshund og ikke mindst en glad hund. Og når TS så skriver "jeg tror bare jeg vil nøjes med udstilling", så er det jeg mener at det ikke er nok. Og slet ikke for en arbejdede race.

 

Så jeg forstår ikke helt hvorfor du føler dig så ramt? Som du selv skriver laver du meget andet med dine hunde, og det er såmænd bare det jeg vil frem til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstilling er da ikke hundesport?

Det er vel primært for avlere. Så de kan få vurderet deres dyr af nogle fagfolk.

hundene skal jo lære alm lydighed til husbehov og kunne begå sig imellem en masse hunde og mennesker. Samt kunne undersøges af en fremmed person. Hvilket godt kan være vanskeligt for en del reserverede racer.

Men træningen til dette kan da klares inden hunden er 6 mdr.

 

at nogle racer så bevidst avles mod dyrplageri, kan så undre mig :cry:

Håber da det bliver eller er blevet ændret.

Så man kan stile efter sunde og raske dyr der kan trække vejret uden problemer og en knoglebygning der kan bære dem hele livet uden smerte.

 

AnneMette. Hvis du starter på hvalpemotivation og unghundehold kan du jo afprøve forskellige hundesportsgrene og så se hvad der passer til dig og din hund.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Udstilling 2013 Roskilde.jpg

Jeg kender hunde , der elsker at komme på udstilling og nogle der virkelig synes det er møjkedeligt, trods de ofte er i hænder hele dagen. En lidt selvstændig race, med behov for masser af motion kan jo slet ikke få gasset af sådan en lang dag. Når jeg taler med spanielejere, hører jeg ofte fra især jagthundefolket, at vovsen er ellevild fra morgenstunden, fordi den tror eller ønsker, den skal på jagt eller markprøve, altså ud i naturen..

Så er det ikke underligt at den skuffes ved kort snor og lidt motion, ingen leg og ingen mulighed for at få mosejord mellem tæerne.

Foto. Efter en aktiv dag, og derefter Freddy i sin campingstol på DKK udstilling .

For mine hunde er det meget sjovere at komme til træning med lidt agility indbygget.

Freddy og Debbie 2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne- du skal ikke tage disse diskutioner ,som noget der har med dig at gøre. Sådan er hundeforum og derfor får du meninger fra alle sider af en hundesag. Os hundemennesker er jo ikke enige om alt.

Forespørgler vedr. din hvalps papirer/stambog er fordi, nogle klubber har papirer, der er næsmest hjemmelavede og totalt ugyldige i hundeverdenen, altså ren svindel.

I Dansk Kennel Klub , der er den bedste i DK, kan man med forældrenes stambogsnummer gå ind og se, hvad disse, deres aner og søskende har bedrevet op udstillinger, og endnu vigtigere deres sundhedsoplysninger. For mange racer har avlsrestrektioner.

Man skal virkelig kigge sig godt for , for at få en udstillingstophund, uanset hvor smuk man synes forældrene er.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender hunde , der elsker at komme på udstilling og nogle der virkelig synes det er møjkedeligt, trods de ofte er i hænder hele dagen. En lidt selvstændig race, med behov for masser af motion kan jo slet ikke få gasset af sådan en lang dag. Når jeg taler med spanielejere, hører jeg ofte fra især jagthundefolket, at vovsen er ellevild fra morgenstunden, fordi den tror eller ønsker, den skal på jagt eller markprøve, altså ud i naturen..

Så er det ikke underligt at den skuffes ved kort snor og lidt motion, ingen leg og ingen mulighed for at få mosejord mellem tæerne.

Jeg tror ikke hunde bliver skuffede over at komme med på en udstilling. Det er muligt at de ikke kan løbe og lege, men der foregår jo en hel masse de kan se på og lugte til. Mine hunde har altid været dødtrætte i deres hoveder når vi har været afsted, en mental træthed som mange hundeejere glemmer til fordel for hundes behov for fysisk udfoldelse.

 

Nogle hunde er jo nærmest afhængige af at få løbet sig til "et skud" stresshormon og i de tilfælde kan jeg måske godt forstå at ejeren kan føle at hunden føler sig snydt,.. men netop sådan en hund har jo sindsygt godt af at få trættet hjernen istedet.

 

Foto. Efter en aktiv dag, og derefter Freddy i sin campingstol på DKK udstilling .

For mine hunde er det meget sjovere at komme til træning med lidt agility indbygget.

Hmm, mine hunde har jeg kunnet gå med i slap line ude i skoven, men efter en dag på udstilling har jeg altid haft ret lange arme, fordi de har haft lidt for travlt med at skulle undersøge alt inde i boderne og jeg mener da at kunne mærke hvor spændende en situation er for hundene, ved hvor tit jeg skal minde dem om at de altså skal gå pænt.

 

Noget helt andet jeg synes der ikke er blevet sagt er, at man altså ikke kan regne med at hunden kan bruges til udstilling selvom den er efter forfædre der har vundet alt. Og at gå på udstilling med en hund der til stadighed får 2. præmier bliver altså lidt trivielt i længden (har selv været der).

 

Og så vil jeg lige fortælle Anne om min første hund, der fik nogle ret gode placeringer på udstillinger (bl.a. cert.), hvilket gjorde at jeg ikke opgav hende med det samme. Hun syntes det var røvsygt at være inde i ringen og da hun først blev voksen kostede det altså blod, sved og tårer hvis jeg ikke skulle vise en hund frem, der så ud som om hun ikke havde fået lov til at sove i en hel uge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min hund elsker at komme på udstilling, de par gange vi har været afsted har hun virkelig nydt det, men hun er også en lille selskabsrace der bare elsker at være med andre mennesker og hunde. Og så sørger jeg får i løbet af dagen at få leget, og trænet lidt med hende. Så hun er dejlig træt når vi kommer hjem. Men jeg ville aldrig se udstilling som det samme som agility, eller anden træning generelt, men det er nok ligeså meget fordi jeg kommer på udstilling hvad 2-3 gange i løbet af et år. Så hvis det var det eneste jeg skulle gøre med min hund ville hun da godt nok komme til at kede sig. Agility løber jeg med hende om ugen og træner lydighed med hende godt og vel hver dag.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min hund elsker at komme på udstilling, de par gange vi har været afsted har hun virkelig nydt det, men hun er også en lille selskabsrace der bare elsker at være med andre mennesker og hunde. Og så sørger jeg får i løbet af dagen at få leget, og trænet lidt med hende. Så hun er dejlig træt når vi kommer hjem. Men jeg ville aldrig se udstilling som det samme som agility, eller anden træning generelt, men det er nok ligeså meget fordi jeg kommer på udstilling hvad 2-3 gange i løbet af et år. Så hvis det var det eneste jeg skulle gøre med min hund ville hun da godt nok komme til at kede sig. Agility løber jeg med hende om ugen og træner lydighed med hende godt og vel hver dag.

 

Tak for svaret :-)

Man kan altså begge to. Jeg må jo se hvad der fungerer bedst for mig og hunden :-)

god jul!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fylder 17 i juni.

 

Ja så skal du se at komme i gang :-)

Hvis du har talent for det, så kan du nå at konkurrere i juniorhandling et års tid. Hvis du har mulighed for det, så tag på udstilling i Fredericia til februar, der vil du om eftermiddagen kunne se hvad det handler om. Der er to aldersgrupper og man kan juniorhandle til man bliver 18.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så skal du se at komme i gang :-)

Hvis du har talent for det, så kan du nå at konkurrere i juniorhandling et års tid. Hvis du har mulighed for det, så tag på udstilling i Fredericia til februar, der vil du om eftermiddagen kunne se hvad det handler om. Der er to aldersgrupper og man kan juniorhandle til man bliver 18.

 

Skal lige have hvalpen først :-)

god jul :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer, og god jul. :-)

 

Har været henne og se den skønneste eurasier, som forhåbentligt får hvalpe i februar.

Jeg har tænkt mig at købe en hvalp derfra, da både ejerne og tæven var rigtig flinke og søde.

 

Jeg vil gerne gøre noget aktivt med den.

Hvad passer en eurasier bedst i? Agility eller udstilling?

Det er en ren eurasier, som nok ville være god til udstilling. Hvad tænker I?

 

På forhånd tak for svarene.

Kærlig hilsen Anne Mette

 

 

Hej AnneMette

 

Du vil gerne have en eurasier, og du har valgt stedet hvor du skal købe din hvalp. Du er totalt forelsket i racen og vil bruge den til agility eller udstilling. Det positive først, er at min eurasierhan kan hvad jeg eller han vil, han er hurtigt som en border og han kan springe fra stående stilling 1.60 op, han er ikke bange for noget og elsker alle forhindringer og med eurasierens lærnemhed,betyder det ofte at han kan øvelser til perfektion, inden han næsten starter. Han elsker at vise sig frem og vil til enhver tid kunne dupere hvem som helst i en udstillingsring. MEN og her kommer det du ikke ønsker at vide og hvis du køber hunden, det du ville ønske du havde vidst.............om 2 år.

 

En eurasier er en spidshund, og en spidshund er en selvstændig race. Eurasieren er en hund med en meget stor stolthed , for mange en udpræget egensindighed, for de uheldige, en næsten sygelig reserverthed og en race der ikke gør noget som helst for og med dig, hvis den ikke bryder sig om dig.

 

Den keder sig let, og en mere utrænet hundeejer kunne måske finde på at træne de samme øvelser igen og igen- gør du det, står hunden af og den siger ikke nej tak - den går bare.

 

En eurasier er en følgesvend, loyal som bare pokker, hvis den respekterer dig, en hund som er afhængig af tæt samvær med familien, og ikke en hund der skal være alene hjemme mere en max 4 timer om dagen, efter min mening- min er aldrig alene, men med alle steder.

 

Du er 17, du skal i skole, til fritid, du skal i gang med uddannelse, småjobs, fester og andet- du har ikke skyggen af chance for at tilbyde din eurasier den form for stabilitet.

 

Eurasieren sælges som den perfekte familiehund- efter min mening og til mange kennelers fortrydelse, er det en stor fed løgn. Det er ingen kunst at holde eurasier, men det er en kunst at have en eurasier der er energisk, glad, tillidsfuld og sprudlende. Efter min mening har enhver eurasier fortjent det sidste.

 

Man kommer ikke gratis til en sund, glad og sprudlende eurasier, det er en indsats på mindst 6-7 timer hver dag, kvalitetssamvær, leg, ture, nye tiltag og indholdsrigt liv.

Dette er venligt ment, tag ud på kennelen og "lån" en hund, og vent til du har haft en anden hund, er over 25-30 inden at du anskaffer dig en af disse typer hunde.

 

For nogle år siden var herinde en ung kvinde som brændende ønskede sig en eurasier, og fik den, inden hunden blev 1½ år var den omplaceret- gør mig den tjeneste ikke at udsætte en ny hvalp for dette.

 

En anden ting som fortæller mig du ikke er klar , omhandler den måde du beskriver din tillid til dem du vil købe hund hos. Det er ikke en nem opgave at finde en sund eurasier, det kan faktisk sagtens tage 2-3 år at finde et kuld der er godt nok- de vokser ikke på træerne......så annemette gør dig selv den tjeneste at udskyd projektet, og få dig en hund som er nemmere at lege med- feks en af de mere hårdføre ,signalfølsomme racer,som du kan holde en fest med på agilitybanen, men husk en hund sagtens kan blive 13-15 år og at den koster 10000 kr i indkøb, 2-3000 i opstart og 7-8000 om året, mindst i foder og forsikring. Dertil agility, ringtræning, lydighed, osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...