Hop til indhold

Eurasier - agility eller udstilling?


AnneMette09
 Share

Recommended Posts

En anden tragedie , efter min mening omkring eurasieren, er at den sælges som en hund der ikke har brug for ret meget motion. Man kan vænne en hund til at blive doven, men det er ikke det samme som at den ikke har brug for motion.

Eurasieren elsker oplevelser, den elsker at være ude, gå spor, springe på træstammer, finde ting, men allervigtigst at være sammen. For min eurasier gælder det at hans absolut favorit beskæftigelse er når jeg tager cyklen og vi "løber" om kap i skoven- gerne op til 8 km - det er en af grundene til man bla skal sørge for at købe en eurasier der har noget godt bentøj- det har ikke alle!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor man ikke kan have en Eurasier, hvis man er væk hjemmefra mere end 4 timer om dagen. Hvad er det, der gør den så speciel i den retning, mener du? Og kan man virkelig ikke have en Eurasier medmindre man er hjemmegående?

 

Jeg tænkte nøjagtig det samme! Men svaret må være at man skal have en kat....?!:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår hellere ikke hvorfor den kun må være alene i 4 timer og forstår slet ikke hvordan man skal aktivere den i 6-7 timer hver dag, for at få en glad og sund hund. I så fald er der da noget HELT galt med racen ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry, men det tror jeg simpelthen ikke på! Jeg ved godt at der kræves et vist samarbejde, men arbejdet kan i mine øjne aldrig måle sig med en form for træning, hvor hunden selvstændigt skal løse opgaver.

 

Lige et pip herfra en som netop har overstået sin første udstilling... Jeg må indrømme at jeg var SÅ overrasket over hvor meget arbejde det kræver. Jeg fik endda KRITIK for ikke at have trænet nok af dommeren!

 

De ting som vi træner, dagligt:

 

Løb i korrekt tempo, ved siden af mig.

Free stacking, at hun kan stille sig med benene i en helt bestemt stilling, at hun løfter halen tilstrækkeligt.

Berørelse, hivning i pels, pels der bliver taget den modsatte vej, ben der blevet strukket, hivning i hale, øre osv.... Alt i mens hver gang at hun ender i korrekt position.

 

Derudover kommer at hunden skal kunne stå stille imens den bliver groomet, jeg har en langhårs race der kræver at den skal vænnes til at blive føntørret, og der må jeg da indrømme at når hunden skal stoppes i bad ca. hver eller hver anden uge, så gider jeg altså ikke at den ikke kan lide det... Så der træner vi da f.eks. hvordan den står i badet (Begge mine løfter f.eks. selv hovedet for at undgå vand i øjnene). De er trænet så de står på en bestemt måde når de føntørres. Eftersom jeg ikke bruger galge, skal min hund også kunne stå på et trimmebord, uden at hoppe ned, selvom der render folk og hunde omkring.

 

Jeg ved da godt at det ikke er på et super højt niveau, men jeg er da overrasket. Jeg havde da troet at hvis hun kunne følge mig okay i ringen så ville det være nok for dommeren. Men hun kunne ikke løbe lige nok, desuden lavede hun et lille glædeshop, hun blev ved at "tabe halen" fordi han havde hevet hende i øret (For at måle ørelængden, hiver de øret og måle afstanden til næsetippen)... Det samme gør de desuden med halen (Ned til knæet).

 

Hvis f.eks. en hund ikke løber i korrekt tempo, eller kan følge en linie korrekt så kan dommeren faktisk nægte at give hunden en bedømmelse, fordi han ikke kan se den bevægelser ordentligt... Det samme hvis hunden udviser aggresivitet. Den ene af dommerne stod og klappede af hundene, knipsede dem lige ved siden af øret for at tjekke om de blev bange, eller om de var nysgerrige osv.... Dommeren pointerede tilmed, eftersom hun faktisk var videre i bedste hvalp, at hun tabte hovedsageligt fordi han ikke rigtig kunne bedømme hendes gang. (Jeg havde alle tre hunde, så det var jo alligevel ikke noget tab at hun ikke vandt). De andre to havde været udstillet før og af mere erfarende handlers, og derfor var de langt bedre i ringen. (Dog har en af dem en tendens til at tabe halen, Ellies bror).

 

Jeg er dog helt enig i at hvis man ser udstilling i sig selv om en hundesport er det nok ikke nok til den enkelte hund i længden, men så igen, hvis jeg udstiller til alle udstillinger så ville vi skulle afsted, bare for de hollandske minimum to gange om måneden... Og det er alligevel meget arbejde man laver med hunden. Alene de sidste tre dage op til udstillingen tror jeg da vi brugte 3-4 timer om dagen, blot på udstillingsrelaterede træning og grooming. (Og ja, her i huset tæller grooming som træning, ellers er det jo ikke sjovt for hunden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange vil sikkert også påstå anderledes. Jeg skriver ikke hunden skal aktiveres i 7 timer, men jeg skriver at det er mindst en 6-7 timer med div OG ordentlig samvær (samvær er ikke aktivering).

Prøv at tænke over det , hunde er sociale dyr, de orienterer sig i forhold til deres flok. For mange hunde gælder det at de er alene hjemme 8-10 timer pr dag, ejeren sover dertil 8 timer, måske igen adskilt fra hunden, og så er der lige gøremål. En gennemsnitlig familiehund er ofte adskilt fra familien op til 16- 20 timer pr dag . Eurasieren, og andre racer er bare mere følsomme over for den adskillelse end så mange andre. Når man udsætter sin eurasier for den form for liv, går man glip af det unikke ved eurasieren - den kan noget andet end feks de racer i har, - og det er jo hele meningen med at vi vælger forskellige racer -

 

Her bør man så tage en anden race som er mere robust i den retning - fordi det ikke er eurasierens gode kvaliteter der efterspørges men mere en standardvare + eurasierens smukke udseende.

 

Ëurasieren keder sig meget nemt, det tror og håber jeg de fleste eurasierejere vil skrive under på, desværre er der også en del eurasierejere som har hunde der fravælger deres ejere, hunde der enten har opgivet eller direkte er deprimerede. En deprimeret eurasier er feks en eurasier, der kan finde på at grave sig et hul i haven- og der bliver den liggende. - det forveksles med de kan være dovne eller egensindige. Men nej det er faktisk værre.

 

Der er kontant afregning og det ligger blandt andet i forskellen på spidshunde og feks brugshunde som er avlet til at være samarbejdende (den evne har de fået på bekostning af noget andet- den pris har spidshundene heldigvis endnu ikke betalt).

 

En eurasier er en hund for mennesker som kan honorere at racen har bevaret en meget oprindeligt behov for at orientere sig i forhold til sin flok og jeg bliver sgu ked af det når hundemennesker skriver der må være noget galt med en race som har det bevaret behov- fordi det er noget af det mest elementære adfærd for hundefamilien.

 

Så nej en eurasier er ikke en hund for mennesker som er væk fra den i mange timer hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opgav den debat, men min holdning er at der i det at arbejde med hunde er x antal redskaber til rådighed. Vi bruger alle de redskaber til at nå i mål, og det er arbejdet med hundene der er afgørende for dem ikke hvad det endelige mål er. Jeg går ikke ud fra der er nogle sportsgrene der har patent på redskaberne. Jeg gør mig i øvrigt ikke klog på hvad det kræver af hunden at blive en god rallyhund eller andet, det undrer mig at andre har behov for at kloge sig på områder de ikke har erfaring med.... mere tror jeg ikke jeg har at bidrage med til den del af debatten :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Mange vil sikkert også påstå anderledes. Jeg skriver ikke hunden skal aktiveres i 7 timer, men jeg skriver at det er mindst en 6-7 timer med div OG ordentlig samvær (samvær er ikke aktivering).

Prøv at tænke over det , hunde er sociale dyr, de orienterer sig i forhold til deres flok. For mange hunde gælder det at de er alene hjemme 8-10 timer pr dag, ejeren sover dertil 8 timer, måske igen adskilt fra hunden, og så er der lige gøremål. En gennemsnitlig familiehund er ofte adskilt fra familien op til 16- 20 timer pr dag . Eurasieren, og andre racer er bare mere følsomme over for den adskillelse end så mange andre. Når man udsætter sin eurasier for den form for liv, går man glip af det unikke ved eurasieren - den kan noget andet end feks de racer i har, - og det er jo hele meningen med at vi vælger forskellige racer -

 

Her bør man så tage en anden race som er mere robust i den retning - fordi det ikke er eurasierens gode kvaliteter der efterspørges men mere en standardvare + eurasierens smukke udseende.

 

Ëurasieren keder sig meget nemt, det tror og håber jeg de fleste eurasierejere vil skrive under på, desværre er der også en del eurasierejere som har hunde der fravælger deres ejere, hunde der enten har opgivet eller direkte er deprimerede. En deprimeret eurasier er feks en eurasier, der kan finde på at grave sig et hul i haven- og der bliver den liggende. - det forveksles med de kan være dovne eller egensindige. Men nej det er faktisk værre.

Der er kontant afregning og det ligger blandt andet i forskellen på spidshunde og feks brugshunde som er avlet til at være samarbejdende (den evne har de fået på bekostning af noget andet- den pris har spidshundene heldigvis endnu ikke betalt).

 

En eurasier er en hund for mennesker som kan honorere at racen har bevaret en meget oprindeligt behov for at orientere sig i forhold til sin flok og jeg bliver sgu ked af det når hundemennesker skriver der må være noget galt med en race som har det bevaret behov- fordi det er noget af det mest elementære adfærd for hundefamilien.

 

Så nej en eurasier er ikke en hund for mennesker som er væk fra den i mange timer hver dag.

Jeg synes ikke, at det du beskriver her er markant anderledes end for andre hunde. Jeg tror ikke, at der er nogle hunde, der ville trives med at være alene i så mange timer som du nævner her. Og hvis man har tænkt sig, at den skal være alene i størstedelen af døgnets 24 timer, så bør man selvfølgelig ikke få sig en hund, men en guppy.

 

Ja sorry, men jeg tror ikke, at der findes hunde, der kan håndtere at være adskilt fra deres familie i 20 timer uden at det har en eller anden konsekvens for hunden.

 

Og til det markerede: Hvad er det for en pris samarbejdende hunde betaler for at være samarbejdende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, at det du beskriver her er markant anderledes end for andre hunde. Jeg tror ikke, at der er nogle hunde, der ville trives med at være alene i så mange timer som du nævner her. Og hvis man har tænkt sig, at den skal være alene i størstedelen af døgnets 24 timer, så bør man selvfølgelig ikke få sig en hund, men en guppy.

 

Ja sorry, men jeg tror ikke, at der findes hunde, der kan håndtere at være adskilt fra deres familie i 20 timer uden at det har en eller anden konsekvens for hunden.

 

Og til det markerede: Hvad er det for en pris samarbejdende hunde betaler for at være samarbejdende?

 

Jo det gør jeg faktisk, jeg skriver at forskellen ligger i at nogle racer er mere følsomme overfor svigtet end andre, en lab trivedes måske heller ikke med meget fravær, men den lægger sig højst sandsynligt til at sove og når du kommer hjem vil den stå og vente på dig. Højst sandsynligt vil den, når du pifter , stå ved døren og råbe YES jeg er klar på hvad som helst af sjov du kan finde på og den accepterer at du er showmaster, den stiller ikke spørgsmål -den er med, selv hvis du bare er en middelmådig ejer - den æder hvad du serverer og den er 100 % loyal. Forskellen er at det kan du ikke regne med din eurasier forærer dig den hengivenhed og at det er usandsynligt den gør det, hvis ikke du har rigtig god kontakt til den - det er så her mange E ejere vil komme ind med deres "jamen det er en hund der ikke har brug for meget motion, eller min hund er bare reserveret. NEJ

 

Eurasieren vil måske endda ,sammen med visse andre spidshunderacer, vende dig ryggen smutte ud i haven og undgå kontakt - nogle eurasierejere er endda så uheldige at de ikke kan få deres hunde ind igen eller at den ikke engang vil indtage føde. Det tilskriver man så at hunden måske er en lidt sær race og igen siger jeg, nej. Det handler om forståelse, samvær, at se behovet for hvad reelt samarbejde i et kammeratskab er for noget og ikke i et lederskab og bruge den tid der skal til. Alle hundehold bør være en livsstil, men for eurasieren er der ingen vej uden om- du skal have den med i dit liv.

 

Selvom jeg som de fleste herinde, til alle hunde foretrækker en mere blød og samarbejdende opdragelse, så er det også sådan at man desværre kan slippe afsted med hårde metoder overfor de samarbejdende racer, men igen lav numret med en spids- der med både sit bløde sind og hårdføre psyke( det er altså sandt) vil vide at tage konsekvensen af det.

 

Eurasieren kræver samvær for at man får den rigtig gode kontakt til hunden, den har brug for det, en lab vil også gerne have det, men den har ikke et overlevelsesbehov for det - den klarer sig alligevel hvis den må undvære. En af de gamle eurasierejere jeg kender, har gennem mange år forsøgt at forklare hvad det er man oplever med sådan en spidshund, men som vedkommende siger, det er opgivet for man skal opleve det, erfarer det selv, for folk tror alligevel ikke på én.

Sådan synes jeg også det er, men man kan forsøge at forhindre nogle fejlkøb. Og i denne tråd vil jeg sige at det er langt bedre at købe en signalfølsom race man kan dyrke sine interesser med.

 

 

til det sidste spørgsmål, er noget som jeg venter lidt med at komme ind på, forklaring følger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spjæt: Jeg får virkelig lyst til at fortælle dig om engang jeg kom hjem efter en uge i udlandet. Jeg går ind i gangen og min hund kommer frem i døren ind til stuen. Hun kigger lige på mig, vender rundt og går ind om smider sig i kurven. Jeg kaster bagagen fra mig og følger efter, men da jeg vil sætte mig på hug ved siden af hende, rejser hun sig resolut og går ind i soveværelset,... en flatcoated retriever. :vedikke: :blink:

 

Jeg synes du fremstiller det som om en samarbejdende hund kan finde sig i alt og ikke reagerer uhensigtsmæssigt uanset hvilke fejl ejeren begår eller hvordan hunden bliver behandlet og det er at strække sandheden mere end en smule. Om det er fordi du ikke har kendskab til den type hund, eller om det er fordi du ikke forstår dem ved jeg ikke, men din fremstilling af samarbejdende hunde er imo helt skudt ved siden af.

 

Desuden begriber jeg ganske simpelt ikke at nogle mennesker fokuserer på det mest komplicerede i hundehold og får det til at lyde som om man er med i en konkurrence om hvem der har de værste odds for at lykkes. Og helt ærligt, havde det så handlet om en polarspids eller en spids med jagtpassion,.. så havde vi kunne tale om det, men altså,... en eurasier. :confused: Come on, det er altså ikke rocket science at holde sådan en fætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun mødt en enkelt eurasier på træningspladsen. En rigtig sød lille hund, men meget speciel. Ikke super imødekommende og bestemt ikke spor engageret i at skulle løbe agility(havde den på mit agilityhold kort periode).

 

Så ville bestemt ikke anbefale den som agilityhund, men det er på et meget smalt grundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en Euraiser er SÅ kompliceret at holde, er det da underligt at den er en utrolig populær familiehund ?

 

 

Ingen hunde bør være alene mange timer hver dag. Alle hunde er flokdyr, nogen har mere brug for tæt fysisk kontakt end andre.

 

Tro mig hvis min cocker var alene 15 timer dagligt, så ville han også være umulig at arbejde med, han ville løbe på væggene og opføre sig helt tosset pga overskuds energi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det gør jeg faktisk, jeg skriver at forskellen ligger i at nogle racer er mere følsomme overfor svigtet end andre, en lab trivedes måske heller ikke med meget fravær, men den lægger sig højst sandsynligt til at sove og når du kommer hjem vil den stå og vente på dig. Højst sandsynligt vil den, når du pifter , stå ved døren og råbe YES jeg er klar på hvad som helst af sjov du kan finde på og den accepterer at du er showmaster, den stiller ikke spørgsmål -den er med, selv hvis du bare er en middelmådig ejer - den æder hvad du serverer og den er 100 % loyal. Forskellen er at det kan du ikke regne med din eurasier forærer dig den hengivenhed og at det er usandsynligt den gør det, hvis ikke du har rigtig god kontakt til den - det er så her mange E ejere vil komme ind med deres "jamen det er en hund der ikke har brug for meget motion, eller min hund er bare reserveret. NEJ

 

Eurasieren vil måske endda ,sammen med visse andre spidshunderacer, vende dig ryggen smutte ud i haven og undgå kontakt - nogle eurasierejere er endda så uheldige at de ikke kan få deres hunde ind igen eller at den ikke engang vil indtage føde. Det tilskriver man så at hunden måske er en lidt sær race og igen siger jeg, nej. Det handler om forståelse, samvær, at se behovet for hvad reelt samarbejde i et kammeratskab er for noget og ikke i et lederskab og bruge den tid der skal til. Alle hundehold bør være en livsstil, men for eurasieren er der ingen vej uden om- du skal have den med i dit liv.

 

Selvom jeg som de fleste herinde, til alle hunde foretrækker en mere blød og samarbejdende opdragelse, så er det også sådan at man desværre kan slippe afsted med hårde metoder overfor de samarbejdende racer, men igen lav numret med en spids- der med både sit bløde sind og hårdføre psyke( det er altså sandt) vil vide at tage konsekvensen af det.

 

Eurasieren kræver samvær for at man får den rigtig gode kontakt til hunden, den har brug for det, en lab vil også gerne have det, men den har ikke et overlevelsesbehov for det - den klarer sig alligevel hvis den må undvære. En af de gamle eurasierejere jeg kender, har gennem mange år forsøgt at forklare hvad det er man oplever med sådan en spidshund, men som vedkommende siger, det er opgivet for man skal opleve det, erfarer det selv, for folk tror alligevel ikke på én.

Sådan synes jeg også det er, men man kan forsøge at forhindre nogle fejlkøb. Og i denne tråd vil jeg sige at det er langt bedre at købe en signalfølsom race man kan dyrke sine interesser med.

 

 

til det sidste spørgsmål, er noget som jeg venter lidt med at komme ind på, forklaring følger.

Undskyld, men det er altså bare ikke rigtigt. Det er en typisk misforståelse, at fordi hunden bare lægger sig ned og sover, så trives den fint. Og det er en frygtelig trist misforståelse.

 

Jeg har aldrig prøvet at lade min hund være alene i 20 timer, men jeg tør alligevel godt garantere, at det ville have en konsekvens for ham. Han ville måske ikke gå fra foderet eller vælge mig fra. I stedet ville han nok blive klæbende, opsøge mig ved enhver lejlighed og hoppe på tungen for mig for at opnå en flokfølelse.

 

At hunden affinder sig med noget, er ikke ensbetydende med, at det er ligegyldigt. Og det er ikke ensbetydende med, at den trives fint med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...
Undskyld, men det er altså bare ikke rigtigt. Det er en typisk misforståelse, at fordi hunden bare lægger sig ned og sover, så trives den fint. Og det er en frygtelig trist misforståelse.

 

Jeg har aldrig prøvet at lade min hund være alene i 20 timer, men jeg tør alligevel godt garantere, at det ville have en konsekvens for ham. Han ville måske ikke gå fra foderet eller vælge mig fra. I stedet ville han nok blive klæbende, opsøge mig ved enhver lejlighed og hoppe på tungen for mig for at opnå en flokfølelse.

 

At hunden affinder sig med noget, er ikke ensbetydende med, at det er ligegyldigt. Og det er ikke ensbetydende med, at den trives fint med det.

 

Jeg er ikke herinde så ofte - det her svar fascinerer mig godt nok- fortolkningen af min forklaring på hvad spidshunde(eurasier)hold er for en størrelse kan tolkes hen i at jeg mener at hunde generelt kan være alene hjemme i 20 timer.......whau

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke herinde så ofte - det her svar fascinerer mig godt nok- fortolkningen af min forklaring på hvad spidshunde(eurasier)hold er for en størrelse kan tolkes hen i at jeg mener at hunde generelt kan være alene hjemme i 20 timer.......whau

 

Arh, overfortolkning måske.

 

Jeg synes tilgengæld det er interessant at du gør racen så besværlig. Og omtaler den som om det er en gammel, sær spidshund med særlige behov. Faktum er jo at det er en designerhund, der tager spidsens nuttede udseende, og putter lidt mere pleasende ind. En samojede er altså også social, og jeg kan ikke se hvorfor eurasieren er så meget mere speciel (ud over at den er designet, selvfølgelig)....?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, overfortolkning måske.

 

Jeg synes tilgengæld det er interessant at du gør racen så besværlig. Og omtaler den som om det er en gammel, sær spidshund med særlige behov. Faktum er jo at det er en designerhund, der tager spidsens nuttede udseende, og putter lidt mere pleasende ind. En samojede er altså også social, og jeg kan ikke se hvorfor eurasieren er så meget mere speciel (ud over at den er designet, selvfølgelig)....?!

 

Eurasieren er ikke mere speciel end de andre spidshunde. Men spidshunde er noget helt andet end brugshunde. Mange mislykkedes med deres spidshunde og derfor må man forsøge at beskrive eller forklare at man skal have respekt for racerne inden man køber hvalpen. Vi kan vel blive enige om at aflivningerne af raske hunde er ulykkeligt. Og jeg kender en del der har opgivet 2 års spidshunde- er det ikke bare for trist?

 

Du kalder den en designer hund og lægger dermed op til at den er noget kunstigt , heri ligger der en form for degradering. Jeg har også hørt selvudnævnte hundeeksperter kalde eurasieren degeneret. -

Med dit indlæg afslører du to ting:

1) en fuldkommen mangel på forståelse for at eurasieren er bygget op af 3 af de ældste spidsracer- nemlig chowen, wulfspitz og jeden. Det kan man også kalde et gadekryds- og efter min mening ligger en del af eurasierens særlighed meget tæt op af chowens og de japanske spidshundes psyke og meget mindre trækhundenes samme.

 

Mange der får eurasier (eller andre af zen hundene (som ikke omplacerer den) skifter aldrig tilbage til brugshunde igen - det er der en ganske bestemt grund til. Man får ganske enkelt noget nyt og noget andet i den type hund. Man mister også noget!

 

2) det har altid undret mig at folk herinde har så travlt med at understrege at spidser da ikke er noget særligt- en hund er en hund. Men deri mangler man præcis den forståelse som man har brug for - for at kunne sameksistere med en spids hund (nogle enkelte spidsracer undtaget)

 

Det er ikke svært at have eurasier- det er nemt og det er på en måde betydeligt mindre krævende end fx schæfer. Alene fordi du skal bruge meget tid på træning af brugshundene- En eurasier skal respekteres og forstås og sameksisteres med - hvis du vil have en glad, levende og sjov eurasier, skal du gå all in - opdragelsen, renlighed osv- det skal den bare have at vide én eneste gang og så er det på plads. Spørgsmålet er om den respekterer dig nok til den så også lytter efter. Brugshunde ejere frustreres over dette og tror det kan trænes på plads. Det kan det ikke og derfor er spidshunde bare ikke for alle og derfor er der forskelle.

 

For dem der ikke ønsker at forstå dette, eller respekter dette- ja der bliver spidshundehold både svært og ulideligt. Brugshundefolket- tror jeg- bliver så sure over det her, fordi de opfatter det som at spidshundefolket ser ned på brugshundefolket -- det gør jeg ikke- jeg har elsket alle mine schæfere- jeg vil bare noget andet med mit hundehold nu. Jeg kan samfatte det i et eneste ord- men jeg tror ikke mange vil kunne forstå hvad jeg mener.

 

Da min dyrlæge så hachiko udbrød hun spontant at det var nøjagtigt som at se mig og min hund- se filmen og prøv at få øje på hvad det handler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke herinde så ofte - det her svar fascinerer mig godt nok- fortolkningen af min forklaring på hvad spidshunde(eurasier)hold er for en størrelse kan tolkes hen i at jeg mener at hunde generelt kan være alene hjemme i 20 timer.......whau
Nej, det har jeg ikke skrevet. Og det læser jeg heller ikke, at du skriver.

 

Men du skriver til gengæld, at en labrador nok ikke ville trives med lang alene-tid, men at den ikke er så følsom overfor det som en eurasier og det mener jeg overhovedet ikke er rigtigt. Uanset om hunden er samarbejdende eller ej, ville den ikke trives med at være alene 15-20 timer om dagen. Som jeg skriver, vil en samarbejdende hund nok bare ikke gå fra foderet og/eller vælge ejeren totalt fra. I stedet vil de nok sørge for at holde sig til og suge alt den kontakt og nærhed ud af ejeren, som de kan i den korte tid de nu er sammen.

 

Med andre ord klarer samarbejdende hunde ikke overdrevent meget alene-tid bedre end selvstændige hunde. Konsekvensen af alene-tiden viser sig bare på en anden måde.

 

Det er dét jeg mener. Jeg forsøger på ingen måde at pådutte dig en holdning og jeg er godt klar over, at du ikke har skrevet at hunde sagtens kan være alene i 20 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har jeg ikke skrevet. Og det læser jeg heller ikke, at du skriver.

 

Men du skriver til gengæld, at en labrador nok ikke ville trives med lang alene-tid, men at den ikke er så følsom overfor det som en eurasier og det mener jeg overhovedet ikke er rigtigt. Uanset om hunden er samarbejdende eller ej, ville den ikke trives med at være alene 15-20 timer om dagen. Som jeg skriver, vil en samarbejdende hund nok bare ikke gå fra foderet og/eller vælge ejeren totalt fra. I stedet vil de nok sørge for at holde sig til og suge alt den kontakt og nærhed ud af ejeren, som de kan i den korte tid de nu er sammen.

 

Med andre ord klarer samarbejdende hunde ikke overdrevent meget alene-tid bedre end selvstændige hunde. Konsekvensen af alene-tiden viser sig bare på en anden måde.

 

Det er dét jeg mener. Jeg forsøger på ingen måde at pådutte dig en holdning og jeg er godt klar over, at du ikke har skrevet at hunde sagtens kan være alene i 20 timer.

 

ok- det jeg prøvede at slå et slag for- og det jeg mente er og var at du godt kan lade din lab være alene hjemme en almindelig arbejdsdag. Det bør du ikke gøre med eurasieren . Jeg kan huske jeg har haft flere diskussioner herinde omkring det at eurasieren ikke bør være alene hjemme mere en 4-6 timer. Og jeg vil helst skrive 4. Grunden er at labben er stadig glad når du kommer hjem og den tilgiver dig nemt. Det er ikke sikkert eurasieren gør og den husker som en elefant som man siger. :0)

Link til indlæg
Del på andre sites

ok- det jeg prøvede at slå et slag for- og det jeg mente er og var at du godt kan lade din lab være alene hjemme en almindelig arbejdsdag. Det bør du ikke gøre med eurasieren . Jeg kan huske jeg har haft flere diskussioner herinde omkring det at eurasieren ikke bør være alene hjemme mere en 4-6 timer. Og jeg vil helst skrive 4. Grunden er at labben er stadig glad når du kommer hjem og den tilgiver dig nemt. Det er ikke sikkert eurasieren gør og den husker som en elefant som man siger. :0)

Ah det handler vidst mere om træning og tilvænning. Det er jo absolut heller ikke naturligt for selskabshunde at være alene hjemme - men med korrekt træning og tilvænning kan (de fleste) nu sagtens vænnes til at være ligeglade og helt trygge ved det. Så selvom det ikke ligger til racen - tænker nu også det er de færreste racer det ligger til at blive ladt alene, alle hunde er jo flokdyr! - så kan de fleste jo altså lære det. Også Euraiseren.

 

Men vi kan da sagtens blive enige om at det ikke er optimalt at være alene en arbejdsdag - men det er altså ikke kun Eurasieren, sådan er det jo for alle! Men det jo nu engang de vilkår de fleste har, og bruger man den mængde tid det kræves, kan man jo (igen i de fleste tilfælde) sagtens få hunde der er ligeglade og helt trygge ved at være alene - fordi de ved at man altid kommer igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah det handler vidst mere om træning og tilvænning. Det er jo absolut heller ikke naturligt for selskabshunde at være alene hjemme - men med korrekt træning og tilvænning kan (de fleste) nu sagtens vænnes til at være ligeglade og helt trygge ved det. Så selvom det ikke ligger til racen - tænker nu også det er de færreste racer det ligger til at blive ladt alene, alle hunde er jo flokdyr! - så kan de fleste jo altså lære det. Også Euraiseren.

 

Men vi kan da sagtens blive enige om at det ikke er optimalt at være alene en arbejdsdag - men det er altså ikke kun Eurasieren, sådan er det jo for alle! Men det jo nu engang de vilkår de fleste har, og bruger man den mængde tid det kræves, kan man jo (igen i de fleste tilfælde) sagtens få hunde der er ligeglade og helt trygge ved at være alene - fordi de ved at man altid kommer igen.

 

år jeg bliver bare så ked af sådan et svar(indsigt)

det handler på ingen måde om tryghed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...