Hop til indhold

Eurasier - agility eller udstilling?


AnneMette09
 Share

Recommended Posts

Hej med jer, og god jul. :-)

 

Har været henne og se den skønneste eurasier, som forhåbentligt får hvalpe i februar.

Jeg har tænkt mig at købe en hvalp derfra, da både ejerne og tæven var rigtig flinke og søde.

 

Jeg vil gerne gøre noget aktivt med den.

Hvad passer en eurasier bedst i? Agility eller udstilling?

Det er en ren eurasier, som nok ville være god til udstilling. Hvad tænker I?

 

På forhånd tak for svarene.

Kærlig hilsen Anne Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

De kan godt løbe agility, hvis det passer dem... Og de er ikke bygget supersmart til det, men lidt hyggeagility kan de godt klare. Har to på hold, når de har lyst, så kan de løbe stærkt og synes det er sjivt. Når de ikke har lyst, så er de ikke til at rokke ud af stedet...

 

hvis man gerne vil agility var det ikke en hund jeg ville vælge. Udstilling kan du jo med alle hunde med tavle

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstilling synes jeg ikke kan sidestille s med hunde sports grene. Selvom det er en konkurrence, så er det lidt begrænset hvad hunden skal lære undervejs, så det er jo ikke noget som er specielt aktiverende for hunden Pa sigt. Men du skal da endelig gå til ring træning og lære at gebærde jer på en udstilling. Så kan du jo se på om du vil noget hunde sport efter hvalpe hold og unghunde træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstilling synes jeg ikke kan sidestille s med hunde sports grene. Selvom det er en konkurrence, så er det lidt begrænset hvad hunden skal lære undervejs, så det er jo ikke noget som er specielt aktiverende for hunden Pa sigt. Men du skal da endelig gå til ring træning og lære at gebærde jer på en udstilling. Så kan du jo se på om du vil noget hunde sport efter hvalpe hold og unghunde træning.

 

Tak for svaret. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke. Nu er jeg forvirret. :genert:

 

Øhm, jamen hvis den hund du vil købe bliver solgt med tavle, så har dens forældre osse tavle.

Vedkommende der laver kuldet bliver dermed en registreret opdrætter i en eller anden form, nogle undlader at registrere et kennelnavn til at starte med, men alle registreres.

Du skriver at hvalpen du vil købe har en fin stamtavle, så jeg regner da med du er klar over hvad dens mor hedder og når du nu gerne vil udstille kunne det osse være du havde sat dig ind i hvordan hun havde klaret sig på udstillinger.

Hvor har du fundet opdrætteren?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Begge forældre har en fin stamtavle. Og det har de haft gennem hele generationen.

Jeg fandt opdrætteren på facebook. Har hilst på både hund og ejer, og de virker meget troværdige.

 

Jeg betvivler ikke rigtigheden af at hundene har stamtavler, jeg ville bare gerne vide hvad tæven hedder eller hvilket kennelnavn hvalpen opdrættes under, det kan nemlig give et fingerpeg om hvad du skal forvente dig af den kommende hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu pipper jeg lige. Udstilling er næppe en "aktivitet" der på nogen måde tilfredsstiller en hunds behov. Menneskers

måske, men ikke hunde.

 

Uanset hvilket hund man anskaffer sig, bør man imo lave noget fornuftigt med den. Hvad der er fornuftigt for den enkelte hund, må man jo se med tiden. Der er heldigvis rigtig mange muligheder i dag - lydighed, rally, agility, mantrailing, spor, jagttræning, weightpull, kørsel osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu pipper jeg lige. Udstilling er næppe en "aktivitet" der på nogen måde tilfredsstiller en hunds behov. Menneskers

måske, men ikke hunde.

 

Uanset hvilket hund man anskaffer sig, bør man imo lave noget fornuftigt med den. Hvad der er fornuftigt for den enkelte hund, må man jo se med tiden. Der er heldigvis rigtig mange muligheder i dag - lydighed, rally, agility, mantrailing, spor, jagttræning, weightpull, kørsel osv.

 

Det afhænger nu fuldkommen af tilgangen til udstilling. En god udstillingshund kræver arbejde og det samarbejde der f.eks ses hos de dygtige juniorhandlere og deres hunde, det kan jeg forsikre dig for osse giver hunden tilfredsstillelse. Jeg er ret sikker på at Anne Mette er en ung pige og hvis hun har nogle der vil bakke op om det, så kan hun sagtens komme til at dyrke udstilling på et plan der ikke er mindre krævende end hvad andre forventer af de hundesportsgrene de nu engang interesserer sig for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger nu fuldkommen af tilgangen til udstilling. En god udstillingshund kræver arbejde og det samarbejde der f.eks ses hos de dygtige juniorhandlere og deres hunde, det kan jeg forsikre dig for osse giver hunden tilfredsstillelse. Jeg er ret sikker på at Anne Mette er en ung pige og hvis hun har nogle der vil bakke op om det, så kan hun sagtens komme til at dyrke udstilling på et plan der ikke er mindre krævende end hvad andre forventer af de hundesportsgrene de nu engang interesserer sig for.

 

Sorry, men det tror jeg simpelthen ikke på! Jeg ved godt at der kræves et vist samarbejde, men arbejdet kan i mine øjne aldrig måle sig med en form for træning, hvor hunden selvstændigt skal løse opgaver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry, men det tror jeg simpelthen ikke på! Jeg ved godt at der kræves et vist samarbejde, men arbejdet kan i mine øjne aldrig måle sig med en form for træning, hvor hunden selvstændigt skal løse opgaver.

 

Anne, hvordan man kommer frem til målet er jo forskelligt inden for alle sportsgrene.

Hvad er det præcist du ikke tror på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne, hvordan man kommer frem til målet er jo forskelligt inden for alle sportsgrene.

Hvad er det præcist du ikke tror på?

 

Jamen, alene det at der er så få elementer i udstillingen. Og ingen udvikling. Hunden kan principielt være færdiguddannet som udstillingshund inden den er et år gammel. Og så manglen på selvstændigt arbejde fra hundens side. At den kan stille sig perfekt af sig selv, kan vel betegnes som et trick. Og så skal den gå/løbe. Nej, jeg synes der er meget, meget langt fra hundearbejde og til udstilling.

 

Men lad mig vende den om. Hvad er det ved arbejdet op til en udstilling, du mener kan betegnes som hundearbejde? For måske er jeg uvidende, men har altså svært ved at se det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne du skriver at man ved udstilling udelukkende tilfredsstiller menneskets behov, at der ingen udvikling er og at der ikke er noget arbejde i at frembringe en god udstillingshund.

 

Men bare det at opbygge samarbejde kræver jo altså en indsats, at frembringe en glæde ved at tilfredsstille fører kommer ikke gratis eller af sig selv og at bevare dette teamwork kræver at der uden for ringen arbejdes med hunden. Hunde der udelukkende iføres en udstillingsline, placeres i ringen og løber en runde, det er ikke gode udstillingshunde, det er hunde der fremvises og intet andet. Disse hunde findes så afgjort, de er lisså deprimerende at se på, som lydighedshunde uden gejst.

 

Jeg kan godt forstå at man uden udstillingserfaring kan have svært ved at se hvad den del af hundesporten kræver for at lykkes, men jeg synes ikke det er grund nok til at virke nedsættende over for dem der dyrker den.

 

Jeg vil gerne uddybe hvis du er interesseret, men lige nu er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal ende og begynde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne du skriver at man ved udstilling udelukkende tilfredsstiller menneskets behov, at der ingen udvikling er og at der ikke er noget arbejde i at frembringe en god udstillingshund.

 

Men bare det at opbygge samarbejde kræver jo altså en indsats, at frembringe en glæde ved at tilfredsstille fører kommer ikke gratis eller af sig selv og at bevare dette teamwork kræver at der uden for ringen arbejdes med hunden. Hunde der udelukkende iføres en udstillingsline, placeres i ringen og løber en runde, det er ikke gode udstillingshunde, det er hunde der fremvises og intet andet. Disse hunde findes så afgjort, de er lisså deprimerende at se på, som lydighedshunde uden gejst.

 

Jeg kan godt forstå at man uden udstillingserfaring kan have svært ved at se hvad den del af hundesporten kræver for at lykkes, men jeg synes ikke det er grund nok til at virke nedsættende over for dem der dyrker den.

 

Jeg vil gerne uddybe hvis du er interesseret, men lige nu er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal ende og begynde :-)

 

Nej, jeg skriver ikke at der ikke er noget arbejde ved at gå på udstilling, men ifht. hundesport, kan jeg ikke se hvor det store arbejde ligger:vedikke: Jeg nægter simpelthen at tro at det kræver 3-5-10 timers dedikeret træning om ugen.

 

Og det jeg vil frem til er, at selve udstillingen ikke tilfredsstiller hundens behov. Og at man vel for pokker kan bruge rigtig hundesport som et middel til målet, som ifølge dig er samarbejde.

 

Og jo, jeg er meget interesseret i at høre om alle de elementer der skal trænes. Ud over gang, løb og stå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem snakker om 10 timers dedikeret træning om ugen, er det hvad der skal til for at hunden tilfredsstilles mener du?

Er det kun skemalagt træning med et fastlagt mål der giver en hund mening med livet?

 

Jeg synes du ændrer på platformen for dialogen her.

 

De fleste der konkurrer i hundesport lægger mange (!!!) timers arbejde i det, og jeg tror ikke at 10 timer ugentligt er helt ved siden af i konkurrencesæsonen.

 

Og nej, vi skal også have førerglade hunde som vil arbejde. Og dét opnår vi gennem både træning og hyggeture. Nu har jeg svaret på hvad en lydighedshund kræver. Er du så ikke sæd at forklare mig hvad en udstillingshund skal kunne ud over basal lineføring og stå? Og hvor er udviklingen for hunden? Hvor er kravene til selvstændigt arbejde?

 

Synes du skrev at du gerne ville forklare, omend du stadig snakker udenom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...