Hop til indhold

Recommended Posts

Gæst Jesper&Ida

Hej vi har hvalpen som er nævnt i vores signatur, den er 12 uger gammel i dag og vi har haft ham 1 uge. Vi er meget i tvivl om hvor meget han skal have at spise. Han bliver PT fodret med peddigri hvalpefodder som han blev inden vi fik ham. Som vi læser pakken så skal han have ca 165 gram. Men det rækker slet ikke til ham.

Da vi hentede ham var han vant til at maden stod fremme hele tiden, det har vi forsøgt med i dag,, med 185 gram, hvilket har resulteret i at han stort set har spist op allerede ved 14 tiden. Derudover har vi målt 70 gram godbidder af som vi kan bruge til træning til i dag.

Får han for lidt at spise?

Vi er blevet anbefalet at skifte fodder til Uniq af en veninde, så det begynder vi på om ikke så længe. Men vi vil gerne lige have styr på om han skal have hvad der står på pakken, eller om han er mere sulten end det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville se at få skiftet til et foder af bedre kvalitet, om Uniq er noget værd ved jeg ikke, kan bare læse at hvalpefoderet indeholder 4 korntyper og det ville i første omgang få mig til at vælge det fra.

Med hensyn til mængden, så skal foderet ikke stå fremme, så har du ikke en chance for at vurdere hvornår og hvor meget hvalpen har spist. Del foderet i 2 eller tre portioner og brug bare vejledningen på fodersækken som udgangspunkt. Efter en uges tid kan du nok fornemme om din hvalp føles slank eller hvalpebuttet, en hvalp skal være blød og rund. Er det ikke tilfældet, så sætter du mængden op.

Hvad er det for en hund du har købt, jeg kan ikke se signaturen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper&Ida

Der var lige en indstilling der skulle ændres med signaturen, det er på plads nu.

Foderet bliver vejet af dagligt, så har vi styr på dagligt indtag. Hvornår han spiser ved vi også ret præcist, for han gør det stort set kun når vi er ude i nærheden. Men intet problem i at fodre ham flere gange dagligt vis det e bedst for ham.

Jeg kan så se at jeg har kigget forkert på pakken, vi har fodret ud fra nuværende vægt, det skal være ud fra forventet voksenvægt, det giver så omkring 300 gram istedet. Så kan jeg bedre forstå at han vil have så meget ekstra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pedigree er jo blandt hundeentusiaster kendt som noget der er lavet af og til onde mennesker, så lad os håbe at jeres hund overlever...

Nej, seriøst ment, er der måske noget om snakken, og hvis der ikke er tvingende grunde til at fastholde netop det foder, giver det god mening at skifte til et mærke der, som minimum, gør noget mere ud af at holde niveauet af fyldstoffer lavere, og har en bedre dokumentation for indholdet af foderet. Husk dog på, at en evt. omskiftning skal ske gradvis.

Jeg har rimelig gode erfaringer med Royal Canin Maxi Junior (et hvalpefoder beregnet til hunde med en forventet max. vægt på +25 kg), men der er masser af mærker at vælge mellem. RC anbefaler 3 fodringer dagligt i starten, men en ændring til 2 gange efter nogle måneder. det står alt sammen på pakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger faktisk Pedigree.... Ganske lidt, og kun som godbidder, mine hunde synes det er fantastisk variation i deres godbids poser, derudover vil jeg også anbefale jer at finde et andet og godt foder.

Vores hvalp og vores halvstore hvalp får begge mad tre gange om dagen, begge får en anelse mere end anbefalet, da det er sådan de holdes bedst i god form, i forhold til aktivitets niveau og sådan. Så som Hopsa skriver, følg vejledningen, men husk det kun er en vejledning!

Sørg for der altid er fri adgang til frisk vand, men jeg ville anbefale foderet blev givet over flere gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper&Ida

Vi prøver med fodring 3 gange dagligt i stedet. Frisk vand har han hele tiden adgang til,og han drikker også en hel del syntes vi.

Selvom han bliver fodret med pedigree så virker de samtidig fint som godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Foder er en jungle, men det er værd at sætte sig en smule ind i, især når man får hvalp.

For det er byggestenene til en sund og rask hund på sigt.

Af samme årsag, så vil jeg anbefale dig at holde dig langt væk fra Pedigree som foder.

Det er ikke sat sammen, så det sikre en optimal vækst.

Vi har selv brugt hvalpefoder fra Tholo og Essential, mens han fik Royal Canin hos opdrætter.

Alle 3 er fornuftige foderproducenter, som jeg ikke har problemer med at anbefale og valget afhænger lidt af ens "religion" (om man vil have korn som fyldstof i foderet eller ej).

Uniq har jeg ikke et personligt kendskab til, men kan se de har fuldstændig tjek på Calcium/fosfor indhold og balance + sammensætningen ser fornuftig ud.

Så det er helt klart at foretrække fremfor Pedigree og umiddelbart ser det OK ud!

Mht. mængden, så er det korrekt at man skal gå ud fra forventet voksenvægt, når man skal aflæse anbefalingen.

Og det er et udmærket sted at starte, indtil du får lidt føling med at mærke på din hvalp om den er over/undervægtig. Hvalpe skal have lidt mere fedt på sidebenene end en voksen hund, men de må hellere være lige til den tynde side (absolut på ingen måde undervægtige) end til den tykke.

Gør det til en vane lige at mærke efter hver 3-4 dag, om hunden har tabt sig/taget på og reguler mængden derefter.

Du vil også opleve, at et bedre foder giver hvalpen en bedre mæthedsfornemmelse, samt mindre afføring, fordi hunden kan optage mere af foderet.

Og absolut at foretrække at fodre 3 gange dagligt.

På den måde kan du også nemmere bruge noget af foderet til fodersøg, leg, og aktivering fremfor bare at servere det i en madskål :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Ollie var han som din ca. 3 mdr. og fik mad 4 x daglig , det fik han indtil han var 4 mdr. herefter gik vi ned til 3 x og så til 2 x , nu får han mad som en voksen dvs. 1x daglig , da han var helt lille lod jeg maden stå 15 - 20 min og fjernede så det han ikke havde spist , det var forskelligt om der var noget tilovers . Du skriver at din hund er en blanding , hvad er han en blanding af ? det kan jo give et billede af hvor stor han skal blive - de fodermængder der står på sækkene er jo kun vejledende , du er nødt til at se på om din hund spiser op og virker mæt , hvis det ikke er tilfældet skal den have en større mængde - det er vigtigt at en lille hvalp får nok at spise og får et lødigt foder .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper&Ida

Han er ½ rød cockerspaniel 1/4 labrador og 1/4 grossmünsterlander.

Vi forventer han kommer til at veje ca 25 kg. Han har stort set hele tiden mad liggende, han bliver fodret 3 gange dagligt PT men spiser sjældent det hele og så lader vi bare resten ligge. En gang imellem går han så lige ud og tager et par mundfulde.

Link til indlæg
Del på andre sites