Hop til indhold

Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Ja det er jo ingen hemmelighed at Tjaldur lider af kronisk stress. Det gør han bla fordi han helt fra lille hvalp er blevet behandlet dårligt/forkert. Han har skiftet familie nogen gange, været overladt til sig selv i en lukket hundegård, været på internatet 2 gange, hvor han har fået lov at stå uafbrudt og gø og stress.

 

Nu har jeg haft Tjaldur i halvandet år og jeg elsker ham over alt på jorden, han er sådan en skøn hund. Men på de halvandet år jeg har haft ham, er der desværre opstået skavanker, ikke pga mig, men sikkert pga et alt for hårdt liv. Han har gigt i sin venstre albue og spondylose i ryggen ( hvilket vi dog ikke rigtig mærker til ) og pollenallergi ( som kan klares med antihistamin i sommerhalvåret ) og nu også mave problemer.

 

Jeg skal forsøge at gøre en lang historie kort.

 

 

Han får kiropraktor ca hver 3-4 måned og det gavner ham meget. Det første halve år jeg havde ham, var han så stresset at han kastede sig skrigende ned i fliserne når vi gik tur, bed efter alt, gøede konstant, ville flå kaninburet i stykker, æde andre hunde, spise mænd, ligge under bordet og knurre når der var gæster, umulig at tørre poter på, umulig at skylle poter på, kunne kun luftes om natten, når der var tomt i gaden, ville kun sove UNDER sengen, var panisk angst for lukkede døre og små rum, var bange for mine hænder, stak af hver eneste gang han så sit snit til det, ville ikke spise og sikkert en masse andet jeg lykkelig har glemt.

 

Jeg stoppede ham med baldrian, sereneum,zylkene, gonat, dap halsbånd om halsen osv. Hunden var da ligeglad. Han blev kasteret fordi jeg ville undgå at hormorner var med til at stresse ham yderligere.

 

Efter et halvt år kom han på clomicalm 25 mg, to gange dagligt.

 

Han gjorde ENORME fremskridt, kunne luftes uden mundkurv, med andre hunde og mennesker, lege i hundeskoven, elske mine kaniner ( ikke et krav ) være glad for gæster, faktisk overlykkelig, turde hilse på fremmed kvinder, stoppede med at kaste sig ud efter biler, kunne tørre poter på ham osv osv. Alt det her er skyldes selvfølgelig også træning træning træning og mere træning og ALT den kærlighed der kunne klemmes i ham og en tålmodighed større end rom.

 

Jeg lærte ham at kende, kunne kende forskel på gode og dårlige dage osv. Han startede så på metacam mod sit ben med gigt, da frosten gjorde at han haltede. Metacam slog hans mave i stykker, så vi skiftede til previcox, og det fik han gennem vinteren. I sommer halvåret fik han ikke smertestillende, hans ekstreme vandskræk blev kureret og vi gik i vandkanten dagligt. Varme og vand gjorde underværker. Jeg satte ham på j/d og det så ud til at have en effekt. I sommer besluttede vi at forsøge at trappe ud af clomicalm. Der gik ca en måned på en pille af 25 mg, så havde jeg en stressbombe der kunne eksplodere når som helst. I samråd med dyrlæge steg vi til 50 mg og alt ånede igen fred og idyl, så godt det nu kan, med en hyper cocker spaniel.

 

Det blev koldt igen, jeg sagde til dyrlægen at jeg ikke ønskede at forsætte med previcox, havde en fornemmelse af at effekten ikke var så stor, derudover var det voldsomt dyrt.

 

Aftalen blev at vi skulle prøve med Trocoxil som er et depot medicin, der skal gives en gang om måneden.

 

Han fik den første pille og så ikke ud til at have bivirkinger, han fik den anden pille og så hellere ikke ud til at have bivirkninger.

 

Han havde selvfølgelig stadig problemer, han bliver aldrig normal, jeg tænker at hans hjerne har taget skade, han ville altid have særlige behov. Ting som stresser ham stadig er bilkørsel, skift( feks hvis han skal med hjem til min mor på besøg ) bilkørsel til en gåtur, katte og andre hunde når han er i snor, dyrlægebesøg.Men det er ting vi arbejder med hver dag og som er til at leve med.

 

Så fik han nr 3 pille troxocil den 14 december og den 15 december begyndte han at kaste op. Ugen forinden havde han hostede og så ud til at synke en masse slim. Nu kastede han også op og havde ikke så meget appetit. Det blev ved og den 18 december tog jeg ham til dyrlægen. Desværre stressede Tjaldur voldsomt og var umulig at undersøge. Ud fra symptomer mente dyrlægen at det kunne være bivirkninger fra clomicalm,som gav ham mavesyre.Jeg stiller spørgsmåltegn, for synes det lyder mærkeligt, burde en bivikring ikke komme i starten og ikke efter et år ? Dyrlægen svarer at det jo skal komme før eller siden :vedikke:

 

Vi aftaler at trappe ned på 1 pille clomicalm altså 25 mg dagligt, samt giver ham 2 piller antepsin dagligt, ligesom jeg indgiver gødnindsprøve for lunge og hjerteorm, som dog er negativ. Hosten forsvinder lige så pludselig som den opstod.

 

Antepsin ser ud til at virke. Det bliver jul og han er med hos min mor. Juleaften er han sløv og har ikke appetit, samt kaster op. Hans afføring veksler mellem tynd, meget tynd, hård mave, meget hård mave, der gør ondt at komme af med.

 

Jeg giver ham parrafin olie, samt køber i/d foder og giver ham det.

 

Her den 3 januar har jeg en hund som æder græs, ikke ville spise og ikke rigtig kan komme af med sin afføring, piver, kryber og puster. Afsted det går til dyrlæge igen.

 

Dyrlægen kan mærke han har meget ondt i sin mave. Jeg spørger om det kan være trocoxil der har givet ham bivikrninger, da opkast, mavesmerter osv, er almindelige bivirkninger ved det. Dyrlægen afviser det og siger at så ville han have haft det før. Men åbenbart ikke når det gælder clomicalm ?? Dyrlægen siger at j/d som jo indeholder glusocamin kan være hård ved maven. Ud fra symptom billedet afgør dyrlægen at han har tyktarmsbetændelse/katar i lettere grad, som ikke kræver antibiotika. Dyrlægen siger også at han tror hans maveproblemer er stressrelateret, hvilket jeg ikke ville benægte. Men igen indeskyder jeg til dyrlægen, at han ikke til daglig har stress, det er tydeligt han får diarre og stressmave når vi skal køre bil.

 

Dyrlægen forslår i/d kost udelukkende i mange dage og som kost fremover.

 

 

Tjaldur kvikkede hurtig op, efter at have fået kvalmestillende ved dyrlægen.

 

Maven var sparsom med afføring, men det der kom ud så normalt ud.

 

I dag 3 dage senere, virkede han skidt i morges, åd græs, havde talende mave og ikke så meget appetit. Dog kvikkede han op senere på dagen. Vi gik en tur kl halv tre og sikke en tur.

 

Han gøede og hylede, stressede helt sindsygt, kunne ikke finde ro til hverken at tisse eller lave, så der hang afføring efter ham, gik i trance over nogen fugle, trak så voldsomt at han sprang antitrækselen. savlede af stress og den cocker vi jævnligt møder som han elsker at lege med, lavede han udfald i mod.

 

Det er ret tydeligt at Tjaldurs stress er kørt op igen, han stresser hurtigere, har svære ved at falde ned igen, begynder igen at kaste sig ud efter biler i snoren osv. Kort og godt, det er tydeligt han kun får 1 pille clomicalm.

 

 

 

I dag besluttede jeg så, trods aftalen med dyrlægen at give ham 2 piller clomicalm og det har jeg tænkt mig at forsætte med.

 

 

Hold kæft en smøre og er ikke færdig endnu.

 

 

Hvad skal jeg tro. Er hans mave gået i stykker pga clomicalm ? Hvor lang tid bør en hund få clomicalm ?

Er hans mave gået i stykker pga trocoxil og skal jeg give ham en pille her den 14, hvor det er tid igen ?

Er hans mave slået i stykker pga j/d ?

Er hans mave slået i stykker pga foderallergi ?

Er hans mave slået i stykker pga stress?

 

Jeg risikere at det vitterlig ER clomicalm der giver ham maveproblemer, men giver jeg ham det ikke, kan jeg være sikker på at han får mavesår eller andre alvorlige problemer pga stress, som jo desværre er voldsomt usundt for kroppen.

 

Skal jeg gå ud fra at han stresser mere, pga mavesmerter og det i virkeligheden intet har at gøre med nedtrapning af clomicalm ?

 

Skal jeg gå ud fra at det hele er ren og skær en tilfældighed og går over igen, uanset hvad jeg gør med hensyn til troxocil og clomicalm ?

 

Findes der andre medicamenter som IKKE er natur medicin, til hunde mod stress, end clomicalm ??

 

Nu fodre jeg ham med i/d nogle måneder og så vidt muligt ikke andet.

 

 

Hvis der er nogen der endnu ikke har knaldet hovedet ned i tastaturet i ren og skær kedsomhed, af at læse overstående roman,så ville jeg elske at i kommer med et godt bud. Jeg tænker og tænker og tænker, opvejer for og i mod hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 84
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Beklager at det hele vælter sammen i nutid og datid.

 

I øvrigt er han ikke angst, han er ikke en angst hund, han er ikke bange for høje lyde, støj, torden, fyrværkeri og han er ikke generelt usikker. Han er bange for store hunde, helt sikkert. Men ellers er det stress. Jeg opfatter ikke de at de to ting nødvendigvis hænger sammen, selvom mange siger at det gør det.

 

Har clomicalm størst virkning på angst eller stress ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen svar på dine spørgsmål, kender desværre ikke til noget af det medicin der er prøvet. Selv om du beskriver forløbet grundigt, så tror jeg ikke der er andre end dig selv, i samråd med dyrlægen, der kan finde svarene.

 

Håber af hele mit hjerte, at I finder en løsning så han kan blive en glad og velafbalanceret hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen svar på dine spørgsmål, kender desværre ikke til noget af det medicin der er prøvet. Selv om du beskriver forløbet grundigt, så tror jeg ikke der er andre end dig selv, i samråd med dyrlægen, der kan finde svarene.

 

Håber af hele mit hjerte, at I finder en løsning så han kan blive en glad og velafbalanceret hund.

 

tak, det håber jeg også meget :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er der virkelig ingen derude der kender til anden medicin mod stress ?? Ville blive taknemlig for alle råd. Er der anden medicin, testede og godkendt til hund, som virker mod stress og angst, UDOVER clomicalm. Kender i nogen hvis hund, eller jeres egen som har været på clomicalm, hvad oplevede i af virkning og bivirkning og hvor længe fik hunden det og hvilken dosis ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke, men hvis jeg havde en hund der led af stress i sådan høj grad og der ikke kunne gives medicin uden bivirkninger, så ville jeg overveje, hvorvidt det var et værdigt hundeliv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke, men hvis jeg havde en hund der led af stress i sådan høj grad og der ikke kunne gives medicin uden bivirkninger, så ville jeg overveje, hvorvidt det var et værdigt hundeliv....

 

Jamen det har jeg overvejet og så længe han får 2 piller clomicalm dagligt, så vurdere jeg at han har et næsten normalt og skønt hundeliv. Så derfor ville jeg selvfølgelig blot forsætte med det, men nu er der jo så opstået tvivl om det her mavehalløjsa er en bivirkning pga langtidsbrug ?

 

Desværre kender jeg ikke andre hunde der får clomicalm og dyrlægens erfaring er også begrænset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det har jeg overvejet og så længe han får 2 piller clomicalm dagligt, så vurdere jeg at han har et næsten normalt og skønt hundeliv. Så derfor ville jeg selvfølgelig blot forsætte med det, men nu er der jo så opstået tvivl om det her mavehalløjsa er en bivirkning pga langtidsbrug ?

 

Desværre kender jeg ikke andre hunde der får clomicalm og dyrlægens erfaring er også begrænset.

 

Tror kun det er dig og dyrlægen der kan komme frem til årsagen, men hvor er det synd for jer... Jeg håber sådan for dig, at din næste hund (når den tid engang kommer) er sund og rask :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror kun det er dig og dyrlægen der kan komme frem til årsagen, men hvor er det synd for jer... Jeg håber sådan for dig, at din næste hund (når den tid engang kommer) er sund og rask :bighug:

 

 

Det tror jeg ikke jeg satser på, det ville være FOR urealistisk. Havde jo hest før jeg fik hund, den ene hest havde jeg i 7 måneder, så blev hun sparket så voldsomt på folden at hun måtte aflives, den anden hest havde jeg i 9 måneder, så viste det sig at den havde spat i bagbenene i så alvorlig en grad at den måtte aflives. Jeg må vist bare indse at raske dyr, det er ikke her hos mig. Selvom jeg gør ALT for dem og forsøger at gøre det bedste af det bedste.

 

Jeg håber ikke jeg skal have ny hund før om mange mange år. Tjaldur er kun 5 år og jeg håber inderligt at han bliver mindst 13 år.

 

Men har ikke den vilde tillid til at dyrlægen og jeg kan finde ud af årsagen sammen, det kan jo være så mange ting, det føltes som at lede efter en nål i en høstak. Har søgt og søgt på nettet, men de fleste steder er clomicalm sådan noget hunde får i maks et halvt år eller i forbindelse med svær nytårs angst.

 

Har det sådan, argh jeg mangler desperat folk med erfaring omkring lige netop det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke jeg satser på, det ville være FOR urealistisk. Havde jo hest før jeg fik hund, den ene hest havde jeg i 7 måneder, så blev hun sparket så voldsomt på folden at hun måtte aflives, den anden hest havde jeg i 9 måneder, så viste det sig at den havde spat i bagbenene i så alvorlig en grad at den måtte aflives. Jeg må vist bare indse at raske dyr, det er ikke her hos mig. Selvom jeg gør ALT for dem og forsøger at gøre det bedste af det bedste.

 

Jeg håber ikke jeg skal have ny hund før om mange mange år. Tjaldur er kun 5 år og jeg håber inderligt at han bliver mindst 13 år.

 

Men har ikke den vilde tillid til at dyrlægen og jeg kan finde ud af årsagen sammen, det kan jo være så mange ting, det føltes som at lede efter en nål i en høstak. Har søgt og søgt på nettet, men de fleste steder er clomicalm sådan noget hunde får i maks et halvt år eller i forbindelse med svær nytårs angst.

 

Har det sådan, argh jeg mangler desperat folk med erfaring omkring lige netop det.

 

Jeg håber også for dig at det først bliver om mange år, men tror nu sagtens det kan lade sig gøre at finde en sund og rask hund, hvis du gør forarbejdet godt :-D Du kan heller ikke finde udenlandske erfaringer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber også for dig at det først bliver om mange år, men tror nu sagtens det kan lade sig gøre at finde en sund og rask hund, hvis du gør forarbejdet godt :-D Du kan heller ikke finde udenlandske erfaringer?

 

Jo har fundet noget på svensk og norsk, hvor clomicalm er mere brugt. Kan fint læse norsk og det meste på svensk. Men igen støder jeg på at man primært bruger clomicalm mod nytårsangst, alene hjemme problemer osv, hvor det højst er et halvt år hunden er på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

På en norsk hjemmeside bliver der nævnt at clomicalm kan give blødninger i maven og lever problemer, samt øge aggersion. Jamen der er da ikke noget jeg hellere ville end at tyre de piller langt pokker i vold.

 

Selv tager jeg medicin mod psykisk sygdom og har flere alvorlige bivirkninger jeg må leve med,såsom dårlige tænder, overvægt, forhøjet levertal, ikke selv kan danne d-vitamin, samt dårligt og sløret syn.

 

Jeg ønsker da slet ikke at Tjaldur skal opleve bivirkninger, men ligesom den med Teitur, mangler jeg virkelig nogen som har erfaring med produktet. I Teiturs tilfælde, var det så epilepsi medicin.

 

Jeg har jo mest lyst til at sige at vi dropper clomicalm og tyr til hømopatisk medicin, men det er røvdyrt og eftersom at intet andet naturmedicin har virket, så har jeg min tvivl. Men jeg er villig til at prøve alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ville se om jeg kan få fat i en homøpat, det eneste problem er penge.

 

Ville kontakte chalotte eicke, hun har tidligere hjulpet med Teitur, men vores kemi var ret, øh dårlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke hørt om clomicalm til stress som sådan.. Det er jo angst dæmpende i den måde det virker på, så vidt jeg kan læse mig til.

 

Jeg ved ikke hvad andre muligheder der er, selv en lav dosis stesolid vil jo give afhængighed og derved skabe problemer på sigt.

 

Med hensyn til maven, har du så prøvet at give ham natmad? Så maven ikke er tom så længe i tilfældet af at det er et problem.

 

Kan du ikke prøve at kontakte andre dyrlæger eller evt producenten vedrørene clomicalm og bivirkninger?

Link til indlæg
Del på andre sites

hej stella fandt det her på nettet . har du hørt om det produkt før? tog et billed af teksten fra skærmen . håber du ka forstørre det op :) [ATTACH=CONFIG]115578[/ATTACH]

 

Hej tak for hjælpen, kender godt serene um og har prøvet det uden succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

serene um hedder det. prøv at slå det op på nettet :) læste om stress . og der står en del om at når man har fundet årsagen til hunden har stress , så ka få metoder hos evt en adfærds konsulent , Og få redskaber til at hjælpe din hund ud af dens stress. er det noget du har prøvet ? ved intet om stress på hunde . men læste så lidt om på nettet. men du har sikket prøvet alle de ting der inden du måtte ty til medicin? ville bare sådan ønske jeg kunne hjælpe dig og din hund :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke hørt om clomicalm til stress som sådan.. Det er jo angst dæmpende i den måde det virker på, så vidt jeg kan læse mig til.

 

Jeg ved ikke hvad andre muligheder der er, selv en lav dosis stesolid vil jo give afhængighed og derved skabe problemer på sigt.

 

Med hensyn til maven, har du så prøvet at give ham natmad? Så maven ikke er tom så længe i tilfældet af at det er et problem.

 

Kan du ikke prøve at kontakte andre dyrlæger eller evt producenten vedrørene clomicalm og bivirkninger?

 

Problemet med at kontakte andre dyrlæger, er at de fleste ville se hunden og jeg ville ikke betale 700 kr i konslutation, for at de skal se på min hund. Jeg aner ikke hvordan man kommer til at tale med producenten for clomicalm og er det egentlig overhovedet i dk ??

 

Ja han får mad fordelt på 4 gange om dagen og sidste måltid omkring kl 24.

 

Bare kald mig skingrende sindsyg, men 3 måneder før Teitur døde, sad jeg en aften og vidste at han snart skulle dø. Det var en helt forfærdelig følelse indeni. De sidste par dage har jeg haft den samme følelse inden i med Tjaldur. Pt er jeg på grænsen til hysterisk gråd, af skræk for at det er rigtig. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

serene um hedder det. prøv at slå det op på nettet :) læste om stress . og der står en del om at når man har fundet årsagen til hunden har stress , så ka få metoder hos evt en adfærds konsulent , Og få redskaber til at hjælpe din hund ud af dens stress. er det noget du har prøvet ? ved intet om stress på hunde . men læste så lidt om på nettet. men du har sikket prøvet alle de ting der inden du måtte ty til medicin? ville bare sådan ønske jeg kunne hjælpe dig og din hund :bighug:

 

Ja jeg forsøgte med alt det første halve år, også adfærdsbehandler. Den første ville ikke arbejde med ham før han fik medicin, da det var dømt håbløst på forhånd. Den anden mente ikke hun havde nogen råd jeg ikke havde prøvet og synes det var helt vildt alt det jeg havde gjort for ham. Bla flytning.

Link til indlæg
Del på andre sites

kender du denne sygdom? [ATTACH=CONFIG]115579[/ATTACH]

 

Nej det gør jeg ikke, men kan næsten med sikkerhed påstå at det fejler han ikke. Hans energi og aktivitets behov fejler hvert fald intet og han lider hellere ikke at vægttab eller muskelsvaghed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med at kontakte andre dyrlæger, er at de fleste ville se hunden og jeg ville ikke betale 700 kr i konslutation, for at de skal se på min hund. Jeg aner ikke hvordan man kommer til at tale med producenten for clomicalm og er det egentlig overhovedet i dk ??

 

Ja han får mad fordelt på 4 gange om dagen og sidste måltid omkring kl 24.

 

Bare kald mig skingrende sindsyg, men 3 måneder før Teitur døde, sad jeg en aften og vidste at han snart skulle dø. Det var en helt forfærdelig følelse indeni. De sidste par dage har jeg haft den samme følelse inden i med Tjaldur. Pt er jeg på grænsen til hysterisk gråd, af skræk for at det er rigtig. :megaked:

 

Det er en meget forfærdelig følelse, men jeg er overbevist om at den kommer af bekymring eftersom min hund ikke er død endnu, selvom følelsen har ramt mig flere gange de sidste år. Stor trøstesmiley til dig!:bighug:

 

Hmm angående dyrlæger så har jeg haft kontakt til flere dyrlæger både per mail og telefon uden at de så meget som foreslog at jeg kom med hunden. Da hverken jeg eller to dyrlæger kunne finde ud af hvad sheilas knude kunne være for noget, så skrev jeg en mail til en kræftekspert i århus og han gav mig et langt fint svar - hele to gange faktisk. Og min nuværende dyrlæge ringede jeg til før jeg var der første gang og hørte omkring sterilisation, hvor han tog sig vildt god tid.

 

Så at spørge efter deres erfaringer emd clomicalm og efter alternativer kan jeg ikke se de ikke skulle kunne svare på uden at se ham. Du skal selvfølgelig lægge vægt på at han lige har været ved dyrlægen og at denne er løbet tør for ideer. Men de kan selvfølgelig ikke svare på hvad du direkte skal gøre ved hans symptomer uden at se ham.

 

Tranbjerg og århus dyrehospital ved jeg har mail adresser stående på deres hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man goggler ordet stress hos hund, så kommer der hele tiden ordet angst med indover, hvilket jeg synes er misvisende.

 

Jeg har bogen " stress angst og aggersion hos hunde " af anders hallgren og den er jeg meget glad for. Forsøger at efterleve mange af de ting der er i bogen og giver ham bla tørret banan som godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...