Hop til indhold

Recommended Posts

Jeg synes jeg er lidt i klemme. Bor jo så min have ligger 20 meter fra en hundeskov der omkranses af to stærkt trafikerede veje og en togbane. Og hvad gør en klog så når hunden er i løbetid og man kun har en have på 25 kvm?.

Jeg kan gå i kanten af skoven hele vejen rundt (det gør jeg aldrig selv uden snor på da der de fleste steder kun er max 5 meter ud til vejen) eller jeg kan krydse en af vejene, men jeg skal over en af dem for at komme væk fra skoven.

Hvad ville I gøre?. Umiddelbart synes jeg ikke en tæve i løbetid hører hjemme i en hundeskov, men er kommet til at tænke over at der måske kan være hanhunde der selvfølgelig kan lugte Shandie fra haven og måske kan finde på at følge efter sporet af hende og så er det jo ikke smart at vi er gået over vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er godt at du tænker over konsekvensen, og at hanhunde kan krydse vejen...

Men ærligt, så er det vel også lidt ejerens eget ansvar? Hvis hundeskoven ikke er hegnet ind, så slipper de vel kun deres hund hvis de har styr over den? :vedikke: Jeg kan ikke se at du skal have dårlig samvittighed, eller overhovedet tage den slags hensyn... Du gør dit ved at holde dig så meget væk som du nu kan...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hanhunde kan lugte hunhunde i løbetid over meget lang afstand, så med mindre du flytter ud på en øde ø, laaaaaaaaang ude, så kan du vist ikke gøre ret meget andet end det du gør.

Jeg har læst om andre der køber klorofyl på apoteket, når deres hunhund er i løbetid, det skulle efter sigende tage noget af lugten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Men jeg blev vist ikke helt klar over om i ville gå i kanten af skoven (hvor man skal have voldsomt meget styr på sin hund for at gå uden snor) eller om I ville gå over vejene og gå andre steder end i hundeskoven.

.... Altså, problemet er jo at jeg selv ville blive stiktosset hvis jeg mødte mig selv derinde i øjeblikket. Jeg ville godt nok aldrig gå på de stier med min hund uden snor, men det kan jeg jo ikke forbyde andre at gøre der har fuld kontrol over deres hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Men jeg blev vist ikke helt klar over om i ville gå i kanten af skoven (hvor man skal have voldsomt meget styr på sin hund for at gå uden snor) eller om I ville gå over vejene og gå andre steder end i hundeskoven.

.... Altså, problemet er jo at jeg selv ville blive stiktosset hvis jeg mødte mig selv derinde i øjeblikket. Jeg ville godt nok aldrig gå på de stier med min hund uden snor, men det kan jeg jo ikke forbyde andre at gøre der har fuld kontrol over deres hund.

Mine hunde går aldrig uden snor, men jeg ville nok gå over vejen og uden om hundeskoven. Det er ikke rart, at gå med sin hund i vejkanten ved en meget befærdet vej. Tror ikke, at det bliver nogen fornøjelses tur for jer begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du selv ville blive stiktosset hvis du mødte en løbsk tæve i hundeskoven, har du selv givet svaret. Du skal krydse vejen og gå andre steder end hundeskoven. Det kan ikke være dit ansvar om en liderlig hanhund finder på at krydse vejen. Så ville tæveejer næsten ikke kunne lufte deres tæve når den er i løbetid, hvis der skal tages så meget hensyn til hvad hanhunde kan finde på. Du har selvfølgelig et ansvar for at din tæve ikke bliver parret, men vi hanhundeejere har så sandelig også et ansvar for at vores hanhunde ikke jagter rundt efter løbske tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville jeg helt ærligt ikke tænke over. Altså jeg gik vores sædvanlige ture (vi kommer ikke i deciderede hundeskove), i snor, dengang Luna kom i løbetid. Så "råbte" jeg bare lige folk an, hvis jeg så dem i distancen.

Jeg ville seriøst ikke tænke over, om en hanhund kunne finde på at krydse gaden. Så kan man jo slet ikke gå ture, hvis man skal tænke på alt det:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lufte mine løbske tæver som jeg plejer - dog nok holde dem i line fra 8-15 dagen af løbetiden. Om nogen bliver stiktosset må det blive Deres problem.

Også i hundeskove skal folk have fuld kontrol over løse hunde.

vh PBC

Et er hvad man skal, noget andet er hvordan virkeligheden er. Det er ikke alle der har styr på deres hunde. Jeg ville ikke udsætte min tæve hvis jeg havde en, for påtrængende hanhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et er hvad man skal, noget andet er hvordan virkeligheden er. Det er ikke alle der har styr på deres hunde. Jeg ville ikke udsætte min tæve hvis jeg havde en, for påtrængende hanhunde.

Som førehund skal jeg nok klare de hanhunde som måtte komme for tæt på.

Det skal man jo sådan set kunne næsten uanset hvor man går med sine løbske tæver.

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lufte mine løbske tæver som jeg plejer - dog nok holde dem i line fra 8-15 dagen af løbetiden. Om nogen bliver stiktosset må det blive Deres problem.

Også i hundeskove skal folk have fuld kontrol over løse hunde.

vh PBC

Som førehund skal jeg nok klare de hanhunde som måtte komme for tæt på.

Det skal man jo sådan set kunne næsten uanset hvor man går med sine løbske tæver.

vh PBC

Ja, hvis man er den type så kan man jo altid lufte sin løbske tæve, og så bare fysisk straffe de stakkels hunde som ikke ved bedre.... Det er sgu da ikke hundens skyld!

Synes simpelthen det er en uansvarlig holdning at have, at du er ligeglad med hundene, men bare holder på at folk skal have styr på deres hunde.

Det er den der med at holde på sin ret, "bare fordi man har ret"....

Det vil sige at hvis nu du er ude og køre, og pludselig kommer der en modkørende bil i DIN bane... Så fortsætter du bare... For du gør jo intet forkert? Du har ret til at køre der, det er ham der skal have styr på sin bil? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du overfortolker det jeg siger. Jeg går udfra at ejeren af hunden kalder på den og jeg hjælper ved at skælde hunden ud hvis den ikke vender om.

Nu er der ikke noget unaturligt i at en førehund forsvarer sine tæver og skræmmer andre hanhunde væk. Det er jo ikke sådan at jeg banker dem eller sparker. Jeg truer dem væk og siger "kan du komme væk - det her er mine tæver". Hvis en libentiner hanhund ikke kan tåle det vil han jo vende om bare jeg går lidt frem mod ham og så bliver der jo ikke nogen stor balade.

Jeg mener faktisk at jeg hjælper både hund og især hundeejeren ved at agere på denne måde. Hunden lærer at der er grænser og at der er andre der bestemmer og ejeren får hjælp til at lære hunden at komme når der kaldes.

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Du overfortolker det jeg siger. Jeg går udfra at ejeren af hunden kalder på den og jeg hjælper ved at skælde hunden ud hvis den ikke vender om.

Nu er der ikke noget unaturligt i at en førehund forsvarer sine tæver og skræmmer andre hanhunde væk. Det er jo ikke sådan at jeg banker dem eller sparker. Jeg truer dem væk og siger "kan du komme væk - det her er mine tæver". Hvis en libentiner hanhund ikke kan tåle det vil han jo vende om bare jeg går lidt frem mod ham og så bliver der jo ikke nogen stor balade.

Jeg mener faktisk at jeg hjælper både hund og især hundeejeren ved at agere på denne måde. Hunden lærer at der er grænser og at der er andre der bestemmer og ejeren får hjælp til at lære hunden at komme når der kaldes.

vh PBC

Men det er da godt at du er en førehund... Det er også normalt de slikker hinanden i numsen, og smager på hinandens urin... Gør du også det? :vedikke:

Bare i tilfælde af at du ikke har opdaget det, så er du altså ikke en førehund... Du er et menneske...... Det vil sige at du kan tænke dig frem til hvordan du undgår at sætte dine hunde i en dårlig situation. Hvilket det altid vil være når de risikere at blive voldtaget....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, jeg kan virkelig ikke se problemet i, at man jager hanhunde væk fra sin løbske tæve. Hvad skal man ellers gøre :vedikke:

Selvfølgelig skal man da gøre det, det er der da ingen der siger man ikke skal gøre?

Men hvis DU vælger at tage din løbske tæve ind i en hundeskov, hvor der render hanhunde frit, så er man da selv udenom at man sætter sig i den situation. Man kunne jo vælge at gå et andet sted hen, hvor der ikke er fritløbende hunde...

Og ja, det er da super trælst at folk ikke har styr på deres hunde, men jeg er bare dybt imod at holde på sine principper, og risikere at ens tæve skal voldtages. Og man kan altså have en nok så lydige tæve, det kan stadig ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er da godt at du er en førehund... Det er også normalt de slikker hinanden i numsen, og smager på hinandens urin... Gør du også det? :vedikke:

Bare i tilfælde af at du ikke har opdaget det, så er du altså ikke en førehund... Du er et menneske...... Det vil sige at du kan tænke dig frem til hvordan du undgår at sætte dine hunde i en dårlig situation. Hvilket det altid vil være når de risikere at blive voldtaget....

det plan debater jeg ikke på, så slut herfra.

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, altså skal det forstås sådan at der ligger en hundeskov, som er uindhegnet, lige op til en togbane og 2 trafikerede veje ? Det lyder helt hjernedødt i mine ører. Selv hvis jeg havde en hund, jeg mente jeg havde FULD kontrol over, så ville jeg da aldrig turde slippe den sådan et sted.

I mine øjne skal en hundeskov være indhegnet, ellers skal det være et fritløbsområde som ligger langt væk fra vejene, Der ligger en " hundeskov "altså et område hvor hunde må løbe løs, herude i nogle "bjerge og bakker " men medmindre man har en 3 benet chihuahua, så bør man ikke have sin hund løs der, for der er mange rådyr og andet vildt.

Hvis jeg slipper min raket løs og han krydser en vej for at forfølge en tæve i løbetid,så er det ene og alene min skyld. Det kan aldrig blive din skyld, at en eventuel hanhund bliver kørt over i jagten på en tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har jo to han hunde som er ret trælse når der er hun hunde i løbetid, så jeg tager hatten af for dig Ascha der tænker så meget over der, der burde være flere som dig. Når det så er sagt så er det han hundens ejer der har et problem ikke dig ;-) jeg ville lufte i snor i vejkanten og gå over vejen for at lufte videre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal man da gøre det, det er der da ingen der siger man ikke skal gøre?

Men hvis DU vælger at tage din løbske tæve ind i en hundeskov, hvor der render hanhunde frit, så er man da selv udenom at man sætter sig i den situation. Man kunne jo vælge at gå et andet sted hen, hvor der ikke er fritløbende hunde...

Og ja, det er da super trælst at folk ikke har styr på deres hunde, men jeg er bare dybt imod at holde på sine principper, og risikere at ens tæve skal voldtages. Og man kan altså have en nok så lydige tæve, det kan stadig ske.

Nå, jeg var ikke helt klar over, at vi diskuterede luftning i hundeskoven. Synes bare der blev skrevet, at PBC luftede hunde som normalt. Min fejl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Saga er i løbetid holder vi os pænt væk fra hundeskovene, både af hensyn til de andre hundejere og evt. intakte hanhunde der måtte være derinde, men også fordi det ikke aldtid er de mest lydhøre hunde der render rundt sådan et sted..

Ellers forsætter vi som normalt i snor, og når løbtiden er ovre ja så går vi i hundeskov igen. Det ører ofte til at nogle hanhunde finder Saga lidt lækker stadig, de blive pænt nødt til at få styr på deres hund, ellers fjerner jeg hunden for dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, er vi ude i at latterliggøre hinanden nu? :hmm:

Nej det er skam helt oprigtigt...

Jeg forstår ikke hvordan man kan bruge som retfærdiggørelse for ens måde at håndtere sin hund på, at sådan ville lederen af flokken have gjort... For hvordan hilser man så på sin egen hund? Som en anden hund ville gøre? Hvordan giver man den mad? Hvordan viser man den at den ikke må tage fra bordet? At den ikke må sove i sofaen?

Gør man det ved at gøre som en hund ville gøre? Altså bide, ruske, hive? :vedikke: Jeg ved oprigtigt ikke hvad denne såkaldte førehund betyder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er skam helt oprigtigt...

Jeg forstår ikke hvordan man kan bruge som retfærdiggørelse for ens måde at håndtere sin hund på, at sådan ville lederen af flokken have gjort... For hvordan hilser man så på sin egen hund? Som en anden hund ville gøre? Hvordan giver man den mad? Hvordan viser man den at den ikke må tage fra bordet? At den ikke må sove i sofaen?

Gør man det ved at gøre som en hund ville gøre? Altså bide, ruske, hive? :vedikke: Jeg ved oprigtigt ikke hvad denne såkaldte førehund betyder...

Der står, at han går frem mod hunden og skælder ud. Så det er vel det han gør. Måske tager du det med førerhund lidt for bogstaveligt? Der bliver bare skrevet, at det ikke er unormalt, at førerhunde passer på deres tæver og det er da rigtigt nok. Det betyder vel ikke, at man skal opføre sig som en hund. Blot at man passer på sin hund i de situationer, hvor den ikke selv kan eller hvor det kan gå galt.

Link til indlæg
Del på andre sites