Hop til indhold

Skøre schæfere


Sille12
 Share

Recommended Posts

HeidiL: nu har jeg selv været til flere skuer, så det er ikke et "jeg tror" jeg har set, det er fact at de stedder jeg har befundet mig er en ret hård tilgang til træningen af hunden i disse klubber.

Jeg skriver tilmed jeg godt er klar over de ikke er sådan alle vegne, men det var desværre mentaliteten, jeg overhørte også flere samtaler hvor de gav hinanden "gode råd" om hvordan man lige knækkede hunden så den ikke overtog herredømmet.

 

det var så selvsamme folk hvis hunde ikke skulle være tæt på andre, så det jo lige fedt den kan få tjekket tænder hvis den ikke almvis kan begå sig i samfundet.

 

jeg siger ikke alle er sådan, tvært i mod, så skriver jeg at de kenneler jeg har besøgt har hundene været total velkommen agtige, men det et min generelle oplevelse derude på den anden side af internettet de gange jeg har været afsted det første år jeg havde darko.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nej , haha, undskyld Anne, men kan lige se det for mig. Man står på en lang lige linje med hver sin hund og en klikker og lader så en række biler passere og de hunde der ikke løber ud foran, får et klik.

 

Men klikkertræning er det omvendt, altså man forhindre at det opstår. Det kan være at man klikker hunden for at gå på fortovet og ikke på vejen. At man klikker hunden for at ignorere bilerne, eller klikker hunden for at vente ved fortovskanten.

 

Men helt forhindre den slags katastrofer kan man vel aldrig.

 

Jeg klikker skam, men løber min hund ud foran en bil, får hun sgu en skideballe!! Og stjæler hun mad fra bordet, får hun en skideballe. Og jeg ser ikke noget problem i ikke at følge skideballer op med klik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus, af nysgerrighed, hvordan træner du "må ikke løbe ud foran en bil"??? Vil du klik-belønne hver gang hunden ikke løber ud foran en bil:vedikke:

 

nej jeg skriver jo lige præcis at jeg vil brandslukke så ullykker ikke sker, og så vil jeg træne bagefter. og den med bil har vi trænet rigtig meget herhjemme da vi bor på landet og en hund der løber løs af grusvejen. Jeg har ganske enkelt belønnet for det jeg gerne vil have han gør når der kommer biler, gå ind til siden og sætte sig, og er han i gårdspladsen så skal han gå op på fliserne og sætte sig, det har vi trænet siden han var hvalp :)

 

 

du kan altid finde noget du vil have hunden skal gøre istedet for det du ikke ønsker den skal gøre :)

maden på bordet bruger jeg heller ikke en klikker og står og træner opstillet, men jeg har belønnet ham for det jeg gerne vil have han skulle gøre når der er mad på bordet, nemlig at gå hen og ligge sig, så må man bagefter komme op i sofaen, eller få rester i sin skål osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej jeg skriver jo lige præcis at jeg vil brandslukke så ullykker ikke sker, og så vil jeg træne bagefter. og den med bil har vi trænet rigtig meget herhjemme da vi bor på landet og en hund der løber løs af grusvejen. Jeg har ganske enkelt belønnet for det jeg gerne vil have han gør når der kommer biler, gå ind til siden og sætte sig, og er han i gårdspladsen så skal han gå op på fliserne og sætte sig, det har vi trænet siden han var hvalp :)

 

 

du kan altid finde noget du vil have hunden skal gøre istedet for det du ikke ønsker den skal gøre :)

maden på bordet bruger jeg heller ikke en klikker og står og træner opstillet, men jeg har belønnet ham for det jeg gerne vil have han skulle gøre når der er mad på bordet, nemlig at gå hen og ligge sig, så må man bagefter komme op i sofaen, eller få rester i sin skål osv.

 

Hvordan ville man tackle denne? Hvalp skal blive i haven. Hvalp må IKKE forlade matriklen. Mest fordi der 50 meter væk er en stor vej hvor der køres ret stærkt. Hvad gør man når hvalp løber ud? Og hvordan træner man den til at blive inde? Kan jo ikke klikke den hver gang den sætter sig ned i indkørslen, fx. Og den må gerne være i indkørslen, bare ikke gå ud af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klikker skam, men løber min hund ud foran en bil, får hun sgu en skideballe!! Og stjæler hun mad fra bordet, får hun en skideballe. Og jeg ser ikke noget problem i ikke at følge skideballer op med klik.

 

er du sur ? :vedikke: jeg klikker ikke med Tjaldur, han er bange for klikkeren og jeg siger bare ganske almindelig nej tak, med bestemt tone, til han forstår at det han gør ikke er okay. og jeg ser intet galt i ikke at klikke sig ud af alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

er du sur ? :vedikke: jeg klikker ikke med Tjaldur, han er bange for klikkeren og jeg siger bare ganske almindelig nej tak, med bestemt tone, til han forstår at det han gør ikke er okay. og jeg ser intet galt i ikke at klikke sig ud af alt.

 

Nej da, er ikke sur:lol: Synes bare det klikker-halløj kan blive lidt for langhåret. Min hvalp var hende der ikke måtte løbe ud. 2 gange gjorde hun det, 2 gange tog vi hende i det, og hun fik 2 skideballer. Så sad den i skabet:5up: Havde jeg skulle klikke mig ud af det, ville jeg skulle vente på at klikkeren var indlært, og vente på at hun enten var klar til at tilbyde anden adfærd eller forstå andre kommandoer. På "min" måde lærte hun det inden hun var 10 uger gammel.

 

Jeg har prøvet at have en hund i huset der var opdraget 100% canis (iPhone vil skrive vanvid:sjov:). Den var vitterligt vanvittig, og blev aflivet kort tid efter. Dén hund fungerede det bestemt ikke for! Og det er der hvor metoden har sin svaghed. Den tager ikke hensyn til at det vitterligt ikke fungerer for alle hunde (eller mennesker).

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit syn på schäferen som race er som mange andres syn på kamphunderacerne - at det som regel er personen i den anden ende der gør forskellen.

 

Jeg er blevet bidt to gange og begge gange uforskyldt og af schäfere. Den første hund var blevet drillet dagligt bag sit plankeværk den anden var i hænderne på en psykopatlignende person, som yndede at pudse sin hund på andre. Den bed mig i r.... så jeg måtte på skadestuen og beglos i den nedre del af to unge han læger :fornaermet: Den førstehund blev desværre aflivet selv om jeg 9 årige unge græd og bad for dens liv, den havde også bidt lidt i andre :megaked:

 

Man skal ikke overse, at schäferen er en uhyre sensibel hyrdehund og i hænderne på de forkerte personer bygger de nemt frustrationer op pga. det pres og de krav der lægges på dem gennem forkert opdragelse samt træning med vægt på de forkerte ting.

 

Jeg har set mange "sindssyge" schäfere gennem årene, men kendetegnende for de fleste var deres leveomstændigheder med ophold i hundegård de fleste af døgnets timer, et ekstremt højt træningstempo og ikke så meget andet.

Når hvalpeholdet har været overstået har mange af dem ikke fået lov at være sociale med artsfæller og har ofte skulle have deres sutteklud i form af en bold i munden for at kunne abstrahere fra andre hunde.

De af racen jeg har kendt, som havde fornuftige ejere der ikke havde behov for at træne med skrålen og strækmarch har været dejligt velfungerende og har hvilet flot i sig selv.

Kunne jeg sikre mig en fysisk sund en af racen, tog jeg gerne en som min næste hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej da, er ikke sur:lol: Synes bare det klikker-halløj kan blive lidt for langhåret. Min hvalp var hende der ikke måtte løbe ud. 2 gange gjorde hun det, 2 gange tog vi hende i det, og hun fik 2 skideballer. Så sad den i skabet:5up: Havde jeg skulle klikke mig ud af det, ville jeg skulle vente på at klikkeren var indlært, og vente på at hun enten var klar til at tilbyde anden adfærd eller forstå andre kommandoer. På "min" måde lærte hun det inden hun var 10 uger gammel.

 

Jeg har prøvet at have en hund i huset der var opdraget 100% canis (iPhone vil skrive vanvid:sjov:). Den var vitterligt vanvittig, og blev aflivet kort tid efter. Dén hund fungerede det bestemt ikke for! Og det er der hvor metoden har sin svaghed. Den tager ikke hensyn til at det vitterligt ikke fungerer for alle hunde (eller mennesker).

 

Men klikkeren er jo også et træningsredskab og ikke et opdragelsesredskab og der er himmelvid forskel på indlæring af formelle øvelser og opdragelse og det er der, den knækker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener Ninkamus ikke at man altid og hele tiden bruger positiv straf/forstærkning og negativ straf/forstærkning? Sådan læser jeg det i hvert fald. De begreber er jo ikke en metode men læringsteoriEN.

 

For mig hænger opdragelse og træning uløseligt sammen, jeg deler det ikke op i at opdragelse er sådan noget i hverdagen og at træning er en opstillet situation, sådan er vi nok forskellige. Uanset gælder læringsteorien jo også i opdragelsessituationer - hvis man fx skælder sin hund ud for at stjæle mad osv. I opdragelse skal man jo også enten have en adfærd til at øges eller mindskes og derfor bruger man jo en eller anden form for straf eller forstærkning for at opnå dette.

 

 

 

.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Mener Ninkamus ikke at man altid og hele tiden bruger positiv straf/forstærkning og negativ straf/forstærkning? Sådan læser jeg det i hvert fald. De begreber er jo ikke en metode men læringsteoriEN.

 

For mig hænger opdragelse og træning uløseligt sammen, jeg deler det ikke op i at opdragelse er sådan noget i hverdagen og at træning er en opstillet situation, sådan er vi nok forskellige. Uanset gælder læringsteorien jo også i opdragelsessituationer - hvis man fx skælder sin hund ud for at stjæle mad osv. I opdragelse skal man jo også enten have en adfærd til at øges eller mindskes og derfor bruger man jo en eller anden form for straf eller forstærkning for at opnå dette.

 

 

 

.

 

 

det var jo det jeg reagerede på at der blev sagt at det var tossede kvinde mennesker der havde misforstået positiv trænings konceptet. Jeg mener blot det er manglende erfaring, viden der gør hvis det ikke lykkes positivt, og at det sagtens kan lykkes positivt.

 

jeg ikke selv et dydsmønster, men jeg trænker rigtig rigtig meget over om jeg kan fremhæve en adfærd jeg ønsker istedet for, brandslukker i situationer hvor det skal undgå en ulykke.

 

 

mad på bordet tror jeg faktisk aldrig jeg har givet ham en rigtig skide balle for, men han har aldrig fået succes med at stjæle maden, og så har jeg belønnet ham for det jeg ønsker af ham istedet. Som et eksempel.

 

alt hvad vi gør er læring hos hunden, om det er træning eller opdragelse :)

 

klikkeren er blot en markør og et træningsredskab, den bruger jeg mest i opstillede træningssitutioner, men hele læringsperorien og den positivetræning bruger jeg altid, bevidst eller ubevist.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Mener Ninkamus ikke at man altid og hele tiden bruger positiv straf/forstærkning og negativ straf/forstærkning? Sådan læser jeg det i hvert fald. De begreber er jo ikke en metode men læringsteoriEN.

 

For mig hænger opdragelse og træning uløseligt sammen, jeg deler det ikke op i at opdragelse er sådan noget i hverdagen og at træning er en opstillet situation, sådan er vi nok forskellige. Uanset gælder læringsteorien jo også i opdragelsessituationer - hvis man fx skælder sin hund ud for at stjæle mad osv. I opdragelse skal man jo også enten have en adfærd til at øges eller mindskes og derfor bruger man jo en eller anden form for straf eller forstærkning for at opnå dette.

 

 

 

.

 

Jeg synes der er en kæmpe forskel - det må der være for hunden, tænker jeg.

 

I opdragelsen kommer adfærd som allerede er startet, uønsket adfærd, det vil sige, at hunden allerede har en indre motivation for adfærden, hvorimod vi i træningen opbygger motivationen før adfærden, så allerede der er der forskel rent motivationsmæssigt set fra hundens side.

At opdragelsen så bygges op efter læringsterorien med krav der tilpasses hundens modenhed og øvrige omstændigheder er naturligvis korrekt, men motivationsmæssigt vil jeg holde på, at der er en forskel og denne forskel bør afspejle sig i vores reaktion i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er en kæmpe forskel - det må der være for hunden, tænker jeg.

 

I opdragelsen kommer adfærd som allerede er startet, uønsket adfærd, det vil sige, at hunden allerede har en indre motivation for adfærden, hvorimod vi i træningen opbygger motivationen før adfærden, så allerede der er der forskel rent motivationsmæssigt set fra hundens side.

At opdragelsen så bygges op efter læringsterorien med krav der tilpasses hundens modenhed og øvrige omstændigheder er naturligvis korrekt, men motivationsmæssigt vil jeg holde på, at der er en forskel og denne forskel bør afspejle sig i vores reaktion i situationen.

 

Ikke enig i det hele taget om det første!. Læringslovene virker 24/7 og min hund kan i hvert fald i nøjagtig lige så høj grad til at begynde med være motiveret for alt muligt andet og uønsket på en træningsplads hvis ikke jeg sætter noget andet i gang. Og det er da fuldstændigt det samme derhjemme. Jeg skal da bare GIDE gøre det der skal gøres for at lære ham alternativer til at rive huset ned og rydde køleskabet hvis det er det jeg vil. OG med en riesenbasse som min kan man altså ikke lade sig nøje med et NEJ eller ah arh - det stopper den ikke sit forehavende af.Så her er man NØDT til at træne ordentligt OGSÅ i hverdagen - ellers kommer du grueligt op at slås med den ;-)

Og hvis man skal med en riesen - hvorfor skal alle andre mindre racer så ikke også?

Link til indlæg
Del på andre sites

men for at komme tilbage til emnet: Der findes RIGTIG mange schæfere! Derfor er antal af dårlige eksemplarer måske også flere end så mange andre racer men procentvis er det måske det samme. Det ved jeg ikke. Det som jeg uden at kunne bevise statisk på nogen måde synes at opleve er at der til stadighed kommer flere hunde med alt for meget frygt og usikkerhed! Det synes jeg er noget skidt. Der avles alt alt for lidt på mentale egenskaber generelt - synes jeg. Og jeg synes også at tendensen man ser hos nogle opdrættere til at avle hunde med en meget passiv karakter er en meget farlig vej at gå

Link til indlæg
Del på andre sites

men for at komme tilbage til emnet: Der findes RIGTIG mange schæfere! Derfor er antal af dårlige eksemplarer måske også flere end så mange andre racer men procentvis er det måske det samme. Det ved jeg ikke. Det som jeg uden at kunne bevise statisk på nogen måde synes at opleve er at der er til stadighed kommer flere hunde med alt for meget frygt og usikkerhed! Det synes jeg er noget skidt. Der avles alt alt for lidt på mentale egenskaber generelt - synes jeg. Og jeg synes også at tendensen man ser hos nogle opdrættere til at avle hunde med en meget passiv karakter er en meget farlig vej at gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige mig enig med trai og riesenfan. At jeg så i opdragelsen i større grad end ved indlæring benyttee mig af milde aversiver, som f.eks nej og a a, ændre ikke på hvordan jeg mener hundene lærer eller opfatter det.

Som udgangspunkt kan jeg ikke finde ret meget i opdragelsen som ikke er en form for træning og omvendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige mig enig med trai og riesenfan. At jeg så i opdragelsen i større grad end ved indlæring benyttee mig af milde aversiver, som f.eks nej og a a, ændre ikke på hvordan jeg mener hundene lærer eller opfatter det.

Som udgangspunkt kan jeg ikke finde ret meget i opdragelsen som ikke er en form for træning og omvendt.

 

 

Også til Riesenfan

 

Jeg skriver jo ikke, at opdragelse ikke er træning, jeg skriver endda at læringslovene også gælder her og at det er motivationen som er forskellen!

 

Selvfølgelig er opdragelse træning i at kunne gøre det "rigtige" f.eks. undlade at æde gummiplanten, ikke blive væk på kald, ikke tage kattens mad, ikke trække som en gal osv.

 

Hvis man ser på den 9 ugers hvalp som f.eks. hygger sig i kattebakken er den gået i gang med projektet, er højmotiveret og bliver allerede belønnet for sit initiativ og dermed yderligere motiveret for at forsøge igen ved næste givne lejlighed. Det er reglen om trail and error

 

Ser vi så på samme hvalp, som skal lære at komme på kald, skal den først motiveres herfor gennem en ydre påvirkning nemlig dig.

 

I din og min verden betyder dette sikkert ikke så meget fordi vi ved, hvad vi har med at gøre, hvordan vi skal undgå at hvalpen udlever sin tiltrækning til kattebakken før det overhovedet kommer til at den fornøjer sig med delikatesserne - eller vi er parate til at være parate til at bryde og vende hvalpens motivation.

 

I opdragelse skal hvalpens motivation ændres, så hvalpen lærer hellere at ville noget andet end det den oprindeligt var motiveret for, hvorimod den i træning af øvelser skal motiveres til overhovedet at gøre noget.

Mange elementer i opdragelse går ud på, at hvalpen skal lægge låg på sin naturlige adfærd samt den motivation den allerede har for denne adfærd, hvor træning af øvelser går ud på at øge hvalpens adfærdsrepertoire, det er det jeg mener, når jeg påstår, at der er må være forskel for hvalpen.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vi er sikkert ikke særligt uenige. Det jeg mener man ¨skal er også at træne i hverdagen på de ting som vi enten ved vil blive et problem eller som efter en "brandslukning" som Ninkamus nævner - viser sig at være et problem. Det er træning alt sammen. Det jeg gør er at indlære et positivt "afbrydelsesord" til uheldige situationer hvor man ønsker at afbryde hvalpen. Hvis det ikke er indlært godt nok kan jeg begrænse dens udfoldelsesmuligheder med line/kravlegård etc indtil det er godt indlært. Hvis man gider træne alt positivt kan man det. Man behøver ikke bruge aversiver - milde eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vi er sikkert ikke særligt uenige. Det jeg mener man ¨skal er også at træne i hverdagen på de ting som vi enten ved vil blive et problem eller som efter en "brandslukning" som Ninkamus nævner - viser sig at være et problem. Det er træning alt sammen. Det jeg gør er at indlære et positivt "afbrydelsesord" til uheldige situationer hvor man ønsker at afbryde hvalpen. Hvis det ikke er indlært godt nok kan jeg begrænse dens udfoldelsesmuligheder med line/kravlegård etc indtil det er godt indlært. Hvis man gider træne alt positivt kan man det. Man behøver ikke bruge aversiver - milde eller ej.

 

SElvfølgelig "behøver" man ikke det - men hvorfor lade være? Altså nu taler vi milde som feks øjenkontakt, aaa lyd, berøring hunden ikke kan lide, bøje sig over, fysisk blokering med mere. Ting som det er svært at undgå, som hunde instinktivt lynhurtigt fatter og fra naturens hånd finder lettere ubehageligt.

Hvis jeg ikke vil have de tager fra bordet, så kigger jeg da direkte på hunden og siger aaa eller nej og det bryder de sig ikke om jeg siger/gør og de flytter næsen.

Lige der gider jeg faktisk ikke bruge en masse tid på træning af fesk alternativ adfærd, men de har selvfølgelig lært at aa/nej betyder at man skal trække snuden til sig og beherske sig.

 

Så sent som idag ville mysla æde musen sheila havde nakket og det vil jeg ikke havde hun gør mere, så jeg sagde nej (to gange, det kunne jo være jeg ikke mente det) og kaldte og hun spyttede musen ud og kom med. Jeg har ingen grimme ting gjort for at lære hende det, men slip signal virker ikke og hun er ikke interesseret i at bytte med andet lækkert. Men hun respekterer et nej. Jeg tænker hun opfatter det som om jeg siger det er min.

 

Jeg synes så stadig dette er træning, selvom det for nogen hører ind under opdragelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Også til Riesenfan

 

Jeg skriver jo ikke, at opdragelse ikke er træning, jeg skriver endda at læringslovene også gælder her og at det er motivationen som er forskellen!

 

Selvfølgelig er opdragelse træning i at kunne gøre det "rigtige" f.eks. undlade at æde gummiplanten, ikke blive væk på kald, ikke tage kattens mad, ikke trække som en gal osv.

 

Hvis man ser på den 9 ugers hvalp som f.eks. hygger sig i kattebakken er den gået i gang med projektet, er højmotiveret og bliver allerede belønnet for sit initiativ og dermed yderligere motiveret for at forsøge igen ved næste givne lejlighed. Det er reglen om trail and error

 

Ser vi så på samme hvalp, som skal lære at komme på kald, skal den først motiveres herfor gennem en ydre påvirkning nemlig dig.

 

I din og min verden betyder dette sikkert ikke så meget fordi vi ved, hvad vi har med at gøre, hvordan vi skal undgå at hvalpen udlever sin tiltrækning til kattebakken før det overhovedet kommer til at den fornøjer sig med delikatesserne - eller vi er parate til at være parate til at bryde og vende hvalpens motivation.

 

I opdragelse skal hvalpens motivation ændres, så hvalpen lærer hellere at ville noget andet end det den oprindeligt var motiveret for, hvorimod den i træning af øvelser skal motiveres til overhovedet at gøre noget.

Mange elementer i opdragelse går ud på, at hvalpen skal lægge låg på sin naturlige adfærd samt den motivation den allerede har for denne adfærd, hvor træning af øvelser går ud på at øge hvalpens adfærdsrepertoire, det er det jeg mener, når jeg påstår, at der er må være forskel for hvalpen.

 

Giver det mening?

 

Jeg tror godt jeg kan se hvad du mener, jeg synes bare ikke det er sådan:)

 

Jeg synes ligeså vel at hvalpen kan være motiveret for at bide i snoren i stedet for at gå pænt, lege med nabohvalpen, kigge andre steder hen, med mere.

 

Så jeg synes ikke at bare fordi opdragelse i manges øjne handler om at stoppe en uønsket adfærd, at det så ikke er træning eller indlæring om man vil.

 

Det er faktisk meget få ting jeg kan sige er opdragelse fremfor træning. grundlæggende synes jeg at opdragelse bør dække over hverdagsfærdigheder og disse er opbygget gennem træning af disse. At hunden så, mens den lærer det "korrekte", skal forhindres i det "forkerte" er så der det besværlige arbejde sætter ind.

 

hmm, kan godt være jeg var for træt til at det overhovedet gav mening, i så fald beklager jeg:)

Link til indlæg
Del på andre sites

SElvfølgelig "behøver" man ikke det - men hvorfor lade være? Altså nu taler vi milde som feks øjenkontakt, aaa lyd, berøring hunden ikke kan lide, bøje sig over, fysisk blokering med mere. Ting som det er svært at undgå, som hunde instinktivt lynhurtigt fatter og fra naturens hånd finder lettere ubehageligt.

Hvis jeg ikke vil have de tager fra bordet, så kigger jeg da direkte på hunden og siger aaa eller nej og det bryder de sig ikke om jeg siger/gør og de flytter næsen.

Lige der gider jeg faktisk ikke bruge en masse tid på træning af fesk alternativ adfærd, men de har selvfølgelig lært at aa/nej betyder at man skal trække snuden til sig og beherske sig.

 

Så sent som idag ville mysla æde musen sheila havde nakket og det vil jeg ikke havde hun gør mere, så jeg sagde nej (to gange, det kunne jo være jeg ikke mente det) og kaldte og hun spyttede musen ud og kom med. Jeg har ingen grimme ting gjort for at lære hende det, men slip signal virker ikke og hun er ikke interesseret i at bytte med andet lækkert. Men hun respekterer et nej. Jeg tænker hun opfatter det som om jeg siger det er min.

 

Jeg synes så stadig dette er træning, selvom det for nogen hører ind under opdragelse.

 

Det kan man jo selv vurdere at gøre som nu synes er bedst. For mine hunde er øjenkontakt alt andet end noget negativt og alle de ting du nævner er ikke noget der har nogen effekt på dem overhovedet. Det du nævner som i DIN fortolkning er milde aversiver (dine hundes fortolkning er at det er aversivt nok til at de stopper) - er ikke aversiver overhovedet for mine hunde = det har ingen effekt på at stoppe deres forehavende. Så for mig er det der ikke en mulighed :-) Aversiver virker ikke før det er noget som gør RIGTIG ondt, og når det gør det, får du i stedet en hund der svarer tilbage. Det er en dum vej at gå med en stor stærk hund. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vi er sikkert ikke særligt uenige. Det jeg mener man ¨skal er også at træne i hverdagen på de ting som vi enten ved vil blive et problem eller som efter en "brandslukning" som Ninkamus nævner - viser sig at være et problem. Det er træning alt sammen. Det jeg gør er at indlære et positivt "afbrydelsesord" til uheldige situationer hvor man ønsker at afbryde hvalpen. Hvis det ikke er indlært godt nok kan jeg begrænse dens udfoldelsesmuligheder med line/kravlegård etc indtil det er godt indlært. Hvis man gider træne alt positivt kan man det. Man behøver ikke bruge aversiver - milde eller ej.

 

Jeg må indrømme, jeg ikke kan se sammenhængen mellem det jeg skrev og din tekst i kursiv, men jeg er helt enig i dette

 

Jeg tror godt jeg kan se hvad du mener, jeg synes bare ikke det er sådan:)

 

Jeg synes ligeså vel at hvalpen kan være motiveret for at bide i snoren i stedet for at gå pænt, lege med nabohvalpen, kigge andre steder hen, med mere.

 

Ja og det er det jeg skriver, at en del af opdragelsen drejer sig om at vende hvalpens motivation væk fra det de vil - eller allerede er i gang med - til det vi vil belønne

 

Så jeg synes ikke at bare fordi opdragelse i manges øjne handler om at stoppe en uønsket adfærd, at det så ikke er træning eller indlæring om man vil.

 

Hvilket jeg heller ikke påstår. Læringspsykologien gælder uanset det er noget hvalpen skal stoppes i eller animeres til at gøre. Jeg taler om hvalpens motivation i den givne situation

 

Det er faktisk meget få ting jeg kan sige er opdragelse fremfor træning. grundlæggende synes jeg at opdragelse bør dække over hverdagsfærdigheder og disse er opbygget gennem træning af disse. At hunden så, mens den lærer det "korrekte", skal forhindres i det "forkerte" er så der det besværlige arbejde sætter ind.

 

hmm, kan godt være jeg var for træt til at det overhovedet gav mening, i så fald beklager jeg:)

 

Jeg tror vi taler forbi hinanden, men fred med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst VictorKnudsen

Jeg har altid elsket schæferhunderacen, men må indrømme jeg er ved at skifte lidt mening. Vi er rigtig tit i hundeskov og hver gang der har været en schæferhund er det gået udover vores hvalp. Ved ikke om folk med schæferhunde generelt bare er elendige til at socialiserer deres hunde, eller om det passer at det er en lidt dominerende og til tider arrig race. Jeg har selv haft en hvid schæfer som skulle aflives fordi den angreb mennesker. Det var så fordi, at det var en "brugt" hund, som vi senere fandt ud af var blevet gennemtævet af sin tidligere ejer, og derfor var fuldstændig ødelagt. Rigtig sørgeligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...