Gæst Jesper&Ida Skrevet Januar 12, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2014 Vores 12 uger gamle hvalp der er en blanding af cockerspaniel, labrador og grossmunsterlander trækker til tider meget når vi går tur, især når vi er på vej hjemad. I starten gik vi bare med et almindeligt halsbånd, men det lød som om han var ved at blive kvalt når han trak meget igennem. Derfor har vi nu købt en sele der går sidder rundt om brystet, den har bevirket at trækket ikke længere er så kraftigt. Men idag har min kæreste været til hundetræning med ham og fået at vide hun skulle bruge halsbåndet, for selen ville ikke lære ham at gå ordentligt. Når vi går tur får han masser af tid og mulighed for at komme rundt og snuse til næsten alt det han har lyst til. Men jeg vil have at han kan gå ordentligt når jeg siger det til ham, men jeg vil ikke lære ham det gennem smerte eller kvælning. Så jeg søger råd om hvordan vi skal træne det? Jeg fik at vide at jeg skal tage snoren i højre hånd mens jeg med venstre holder i den så tæt ved hans hoved så jeg stadig kan få hånden foran ham med en godbid i og på den måde sørge for at han går det rigtige sted. Vi har trænet det en uges tid nu, hvilket jeg godt ved ikke er længe, men jeg føler ikke at der er noget fremskridt fordi han er kun fuldstændigt fokuseret på at få godbidden i en fart. Vi har også prøvet med at gå den anden vej. Men når han er værst er når han er træt og godt vil hjem, og så føler jeg heller ikke der er nogen kontakt til ham, det er det samme igen samme øjeblik vi vender rundt igen og går hjemad. Kan det passe at det ikke kan trænes uden at udøve smerte eller kvælning på hunden? Er der andre metoder som i kan anbefale? Vi har både prøvet det med ham indendørs, i haven og ude på vejen. På vejen er eneste sted hvor han altid har været i snor. Tiden og tålmodigheden til træningen er der, jeg mangler bare mere viden om hvordan det kan gøres. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annette Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Hvor lange ture går I? Sådan en ung hund skal som sådan ikke på gåture, men mere på oplevelsesture. Som ny og 1. gangs hundeejer holdt vi os meget til hundens alder i uger = antal minutter vi gik. Og det gjorde vi til han var omkring 8-9 mdr. Vi brugte så energien og tiden på at tage ham med forskellige steder f.eks. datterens rideskole, torvet i byen, indgangen til Bilka (møde indkøbsvogne og folk der haster forbi), være ved skolen når eleverne fik fri osv. Alt sammen ting der skulle give ham erfaringer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper&Ida Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Vi går op til omkring 20 minutter. Det er måske for meget så? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Ja det kan godt tillæres uden straf og kvægling, men det er ikke nemt. Han er en blanding af to racer der ville fremad her i livet og særlig cocker spaniel er frygtelig slemme til at trække. Så det skal virkelig trænes intensivt, inden det bliver en vane, for så er det næsten ikke til at komme af med igen. Ved min første cocker anede jeg intet om at de kan være meget svære at lærer at gå pænt og ikke at trække, så han gik i flexline fra hvalp og jeg havde intet fokus på det, for det betød ikke så meget, når han ikke vejede mere. Resten af hans liv trak han som ti vilde heste og jeg stod på hovedet for at lære ham det modsatte, men det lykkes aldrig, så han måtte have antitræksele på, ellers kunne jeg ikke holde ham. Vi kom dog så langt, at han, kunne holde fokus ca et kvarter på en " gå pænt øvelse " og det var en kæmpe hjælp. Gik vi feks på smalle fortove eller inde i byen, så brugte jeg det meget. Men ellers var han simpelthen nemmere bare at gå løs med. Min nr 2 cocker, var jeg meget opsat på at lære at gå pænt, vi øvede og øvede fra hvalp af, stoppede op hver gang han trak, fik ros når han gik pænt osv. Desværre måtte han pga sørgelige omstændigheder skifte familie da han var 7 måneder. Han har i dag den skønneste familie, men trods hundetræning, har de altså en hund der trækker som en tosset og kun faren i familien kan gå med den. Nr 3 cocker spaniel er ham jeg har nu, ham fik jeg fra et internat som 4 årig. Og han trækker også helt åndsvagt. Vi øver og øver, men pt har jeg givet op, så han går konsekvent med antitræksele, da jeg ellers ødelægger mine skuldre helt vildt. Her i byen bor 3 andre cocker, vi møder dem jævnligt og joker lidt med vores umulige kræ, de bruger alle tre antitrækseler. Problemer med seler og halsbånd er sådan lidt, altså et halsbånd er for mig udelukket til andet end navneskilt, for jeg har en hund der kravler afsted, mens han er ved at kaste op og må stoppe op for at få luft. Seler er så det eneste alternativ, men i en sele kan en hund virkelig rigtig ligge alle sine kræfter i og trække endnu mere. Jeg synes det er rigtig godt i er opmærksomme på det nu, for det går ikke over af sig selv. Mit forslag er at i både har sele og halsbånd på ham, men primært bruger selen. Så kan i undervejs på turen, øve " gå pænt " og i den forbindelse skifte linen til halsbåndet, men ikke længe, bare meget kort tid, mens i øver " gå pænt " hvor han skal holde fokus på jer. I starten ville han nok hoppe op af jer for at få guffen og danse omkring,men det skal nok blive bedre. Men hvis han trækker mest på hjemvejen, så øv det mest på vej ud, så i får succes. Du ville sikkert få mange forslag til hvordan det kan læres og så kan du se hvad der virker bedst for jer. Når du øver han skal gå løs, kan det være vigtig at lære ham at han skal følge dig. Og det er der gode chancer for han gør, når han er hvalp. Min nu 5 årige cocker er først ved at lære at være løs og det har været via " følg mig " sådan at jeg hele tiden skifter retning, så han skal holde øje med mig og ikke omvendt ( selvfølgelig holder jeg også øje med ham ). Så er han også bedre til at føgle mig når han er i lang line. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Jeg har aldrig holdt det med alder og minutter, så tror jeg vi var blevet sindsyge. Jeg synes bestemt ikke tvve minutter lyder for meget. Jeg gik tit en time da de var hvalpe, men vi GIK ikke en time i streg, vi så på ting, sad i græsset, så han kunne lære at slappe af, kiggede på mennesker, ænder og fugle, legede osv. Det vigtigste er at det hele forgår i deres tempo Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper&Ida Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Mange tak for den dejlige forklaring. Så fortæstter vi bare og over det på vejen ud og nok også i endnu større omfang. For hvis de er så slemme til det så kan jeg se der skal ligges en meget stor indsats der. Når han går løst i haven så følger han os helt naturligt, det er ikke noget vi har trænet noget af overhovedet. Han render rundt og snuser, men er hele tiden ret tæt på i nærheden af os. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Mange tak for den dejlige forklaring. Så fortæstter vi bare og over det på vejen ud og nok også i endnu større omfang. For hvis de er så slemme til det så kan jeg se der skal ligges en meget stor indsats der.Når han går løst i haven så følger han os helt naturligt, det er ikke noget vi har trænet noget af overhovedet. Han render rundt og snuser, men er hele tiden ret tæt på i nærheden af os. Har i nogen steder i kan slippe ham løs, udover haven ? Pas på ikke at gå helt i koma over det, der er også så meget andet der skal læres i den alder husk at det også bare skal være hyggeligt samvær at gå tur med jer, så han synes det er sjovt og rart, så det hele ikke bliver sur træning og frustration.For det kan man hurtig blive, altså frusteret, det kender jeg hvert fald fra mig selv. Det er bedst at træne, når man selv er glad og har overskud. Og så korte intevaler. :-Dog så er det jo ikke sikkert han ender med at trække som en buldozer, der er flere herinde der har spaniels hunde, som de har lært at gå pænt. Men mange med jagthunde, oplever at hunden går med snuden i jorden hele tiden og det kan være svært at gøre sig mere intressant end de dufte der er. Der er hele tiden en bedre duft 1 meter foran snuden. Så det er godt at være opmærksom på det, men også husk at nyde i har en livsglad fjollede hvalp. Savner helt at have hvalp, hehe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Må vi ikke se billeder af skønheden ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper&Ida Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Ja hvis vi går ned af en marksti så kan vi. Men ude på vejen vil jeg ikke endnu, det er ikke hver gang vi kan kalde ham til os. Men han har lært sig selv at når der kommer biler (han er ikke helt tryg ved dem endnu) så sætter han sig ned. Vi går skam ikke i koma over det, men jeg vil bare gerne så godt som muligt fra start med ham da det er vores første hund. Han går ganske rigtigt med snuden i jorden stort set konstant, dog kan vi sagtens få opmærksomhed og kalde ham til os, de fleste gange. Bare rolig vi nyder det skam fuldt ud, det giver nogle oplevelser og noget liv at have ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper&Ida Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Der err lige et par billeder her, først fra starten hvor han var en smule utryg ved det hele. Et taget ca 2 minutter efter hele stuen har været drønet rundt for fuld skrald i 10 minutter med en tøjbamse i munden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Hvor ser han bare skøn ud hvor stor tror i han bliver ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper&Ida Besvaret Januar 12, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2014 Han er super dejlig. Vi har fået at vide vi nok skal forvente omkring 25kg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
soegaard Besvaret Januar 15, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2014 ..Men idag har min kæreste været til hundetræning med ham og fået at vide hun skulle bruge halsbåndet, for selen ville ikke lære ham at gå ordentligt.... Stort tillykke med den lille fyr Lige det saksede lyder helt hat i mine ører....hvis I træner det, så er det da ikke selen der gør at han ikke går pænt. Selen beskytter bare nakken for ryk.... Har I fået andre "gode" råd til træning!?!? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jesper&Ida Besvaret Januar 15, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2014 Ja det er også det jeg tænker, og derfor jeg mener det er bedst at bruge den. Men ville godt høre andres mening om det. Jeg tror ikke der er andre råd som virker mærkelige. Men vi er opmærksomme på at han ikke skal trænes gennem straf. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts