Hop til indhold

Recommended Posts

Gæst VibekeC

Jeg har en 9 uger gammel hvalp, dansk-svensk gårdhund, som klør sig meget, der er dog ingen tegn på lopper. Nogen der har erfaring med dette, og evt forslag til hvad man kan gøre. Og hvad det ellers kan skyldes? Er det forsvarligt at anvende loppemiddel til så lille en hvalp?

Redigeret af VibekeC
Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal være mange loppe tilstede inden man som sådan kan finde dem på hunde...Men jeg plejer at tjekke huden på den nederste del af maven, hvor der er lidt eller ingen pels, er der sm¨råde knopper der, så har der været lopper på hunden...De springer jpo til og fra alt efter om de skal suge blod eller??

Endelig så er der nogen hvalkpe som klør sig uden der egentlig er noget galt...De vokser fra det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I har ræve i nærheden eller opdrætter bor i nærheden af ræve, så kan det være ræveskab. Det kløer meget. Også inden der er noget at se.

Og der er mange syge ræve i øjeblikket.

Er lige kommet hjem fra dyrlægen med Silke: hun har både ræveskab og hudbetændelse. Vi har en hel pose med hjem af piller, creme og dryp-i-nakken..

Og siden i går har vi mødt 2 andre hundeluftere med "skabede hunde". Den ene mødte vi hos dyrlægen....

Det går ikke over af sig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

...Nej, det er ikke forsvarligt at bruge loppemiddel til så ung og lille en hvalp uden at snakke med dyrlægen først.

Jeg tror flertallet er af en anden holdning! Jeg kontaktede i øvrigt selv dyrlægen med en kløende hvalp, og han grinede lidt af mig. Jeg skulle nu alligevel derud, og da han kiggede grundigt nok, fandt han loppeafføring i pelsen.

Jeg ville nok mene at det var mere uforsvarligt at bruge 500 kr på en dyrlæge pga. en loppe:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror flertallet er af en anden holdning! Jeg kontaktede i øvrigt selv dyrlægen med en kløende hvalp, og han grinede lidt af mig. Jeg skulle nu alligevel derud, og da han kiggede grundigt nok, fandt han loppeafføring i pelsen.

Jeg ville nok mene at det var mere uforsvarligt at bruge 500 kr på en dyrlæge pga. en loppe:vedikke:

Hm... Måske skulle du skifte dyrlæge.

Det koster da ikke 500 kr at ringe dyrlægen op for at få råd om hvilket loppemiddel der er bedst til en 9 ugers hvalp i den størrelse.

Det er jo ikke ligefrem en schæferhund.

Giver man noget forkert til så lille og så ung en hvalp, så er det for sent at fortryde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... Måske skulle du skifte dyrlæge.

Det koster da ikke 500 kr at ringe dyrlægen op for at få råd om hvilket loppemiddel der er bedst til en 9 ugers hvalp i den størrelse.

Det er jo ikke ligefrem en schæferhund.

Giver man noget forkert til så lille og så ung en hvalp, så er det for sent at fortryde.

Nej, men hvis du ringer til dyrlægen og fortæller at hvalpen klør sig, hvad tror du så oddsene er for at dyrlægen ikke vil se hunden? Bayvantic må ikke bruges til hvalpe under 7 uger, men man kunne jo bruge frontline hvis man er i tvivl. Kan af erfaring fortælle at det ikke skader små hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes personligt ikke, at det er nogen dårlig ting, hvis dyrlægen gerne vil se en hund, der klør sig meget. Det kunne jo være allergi elle andet, der

ikke skyldes lopper. Hvis der ikke er tegn på lopper, synes jeg ikke at det er nogen dårlig ide at rådføre sig med dyrlægen.

Enig, men hvis det kan klares med en loppekur, er det på alle måder nemmest og billigst. Giv en pipette, vent en håndfuld dage, og klør hvalpen stadig, kontakter man dyrlægen. Jeg synes det svarer lidt til at fare til dyrlægen hvis hunden har tynd mave en dag. De fleste vil vel give skånekost et par dage og se tiden an. Tror næppe hvalpen dør af at have lopper (eller andet der klør), og det er jo ikke noget der ikke kan vente et par dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig, men hvis det kan klares med en loppekur, er det på alle måder nemmest og billigst. Giv en pipette, vent en håndfuld dage, og klør hvalpen stadig, kontakter man dyrlægen. Jeg synes det svarer lidt til at fare til dyrlægen hvis hunden har tynd mave en dag. De fleste vil vel give skånekost et par dage og se tiden an. Tror næppe hvalpen dør af at have lopper (eller andet der klør), og det er jo ikke noget der ikke kan vente et par dage.
Men vil man ikke kunnr se det på en korthåret hund, hvis der er lopper? Altså, jeg ved det jo ikke, men Bobo har ikke så meget pels nederst på maven og på lårene og der kan jeg altid se hvis han er blevet bidt - og også finde nogen af "synderne." Så tænker bare, om man ikke ville have opdaget det, hvis det var lopper?
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Kender i ikke den der med at tage et stykke a4 papir, gøre det vådt og så rode godt og grundigt rundt i hundens pels, så alt muligt drysser ned på papiret ..... bliver der rødt omkring noget af skidtet, er det loppeafføring og hunden har lopper.... som PP skriver, der skal blot en loppe til, før en hund kan reagere med kløe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vil man ikke kunnr se det på en korthåret hund, hvis der er lopper? Altså, jeg ved det jo ikke, men Bobo har ikke så meget pels nederst på maven og på lårene og der kan jeg altid se hvis han er blevet bidt - og også finde nogen af "synderne." Så tænker bare, om man ikke ville have opdaget det, hvis det var lopper?

En DSG kan have meget tæt pels, så man kan ikke nødvendigvis se lopper eller loppelort. Brug Mullines metode, og brug en tættekam. Typisk er der loppelort omkring lænden og maven, men de kan jo være (og skide) overalt. Det er i øvrigt Mullines metode som dyrlægen tager 500 kr for:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites