Gæst Snuden Skrevet Januar 13, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2014 Hej! Jeg håber, at I kunne give mig et godt råd om en situation, som jeg prøver at foregribe i forhold til evt. aggression mellem vores egen hund - en ruhåret gravhund på syv måneder - og en anden hund, som vi tit passer - en glathåret gravhund på seks måneder. Vores hund og den, som vi passer, har det rigtigt godt sammen - de leger, tumler og putter og er hinandens bedste venner - og det er jo skønt! Der er bare et problem, og det er, at min hund tydeligvis ikke bryder sig om, at jeg er i kontakt med den hund, som vi passer - han bliver ikke aggressiv, men han går imellem, skubber den anden hund væk, begynder at ødelægge ting, osv. hvis jeg giver den anden hund opmærksomhed. Jeg ved, at det er at menneskeliggøre en hund at sige, at han er jaloux, men det er i hvert fald sådan, at det virker. Jeg synes, at denne adfærd eskalerer, og jeg er bange for, at det evt. kan ende i et aggressivt udfald fra min hund mod den anden, og dette vil jeg selvfølgeligt meget nødigt have. Jeg er helt med på, at jeg ikke behøver at nuse og kæle med den anden hund, mens min egen ser på, men jeg bliver nødt til at kunne håndtere lånehunden fysisk i forskellige situationer uden at min egen hund går "amok." Er der nogen, der har gode råd til, hvordan man foregriber en mulig konflikt mellem hundene? Eller er det mig, der ser spøgelser? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst VictorKnudsen Besvaret Januar 22, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2014 Du skal tænke på at din hund er vant til at det bare er den der får al opmærksomheden. og når der pludselig kommer en anden hund er det jo klart at din vil prøve at forsvare sin plads i hierarkiet. Det er vigtigt din hund ikke får mindre opmærksomhed af dig i den periode du passer hunden, og selvfølgelig også nus med den anden hund. Til sidst vil den accepterer det. Det kan godt være de kommer til at "slås" lidt, men det er jo den måde de finder ud af det på. Det ser altid værre ud end det er Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sitto Besvaret Januar 24, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2014 Du skal tænke på at din hund er vant til at det bare er den der får al opmærksomheden. og når der pludselig kommer en anden hund er det jo klart at din vil prøve at forsvare sin plads i hierarkiet. Det er vigtigt din hund ikke får mindre opmærksomhed af dig i den periode du passer hunden, og selvfølgelig også nus med den anden hund. Til sidst vil den accepterer det. Det kan godt være de kommer til at "slås" lidt, men det er jo den måde de finder ud af det på. Det ser altid værre ud end det er Jeg er så ikke enig i at man skal lade dem klare den slags selv! Jeg har haft to tæver hvor den ene var tydeligt jaloux på den anden - og hun lærte aldrig at acceptere det, efter et år blev en omplacering af hende nødvendig, til et sted hvor hun kunne være enehund - og jeg er helt hundrede på at havde de fået lov til at klare det selv, så var hun blevet gal! For det lagde hun op til mange gange. Men til trådstarter så tror jeg det er vigtigt at du får gjort den anden hunds tilstedeværelse, i nærheden af dig, til noget positivt for din egen hund fx - hvis de sagtens kan spise godbidder tæt på hinanden, kunne du sætte sig ned og give dem begge godbidder fx - så din egen hund får opmærksomhed på samme tid, og kan begynde at koble den anden hund sammen med at det er lig med godbidder, når I begge er hos dig. Selvfølgelig skal du sørge for at opmærksomheden ikke går fra din egen hund, når lånehunden er på besøg - men jeg ville umiddelbart forsøge at skabe en positiv binding mellem det at du snakker med lånehunden, for din egen hund - som fx godbidder. Man kunne også forsøge at hvis du skal have fat i lånehunden i én eller anden situation, så ryger der en håndfuld godbidder på gulvet til din egen hund som den kan "søge" efter på gulvet - så bliver han optaget af noget andet, og kan måske igen binde lånehund i nærheden af dig, sammen med at der kommer flyvende en håndfuld godbidder Det kan være der kommer andre på banen som har nogle endnu bedre idéer de ved virker i praksis - men det var umiddelbart sådan noget jeg ville forsøge mig med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Januar 24, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2014 Min den lille Zeus er lidt jaloux anlagt står jeg og aer den gamle eller sidder på hug og nusser ham, så kommer den lille buldrende ind midt i og vil skille os af - for han vil også nusses. I starten bed den lille den store i bagbenene for at få min opmærksomhed. Det endte tit i lidt brummen fra den gamle men da han ikke kan sige fra andet end brumme lidt - så stoppede vi altid den adfærd hos den lille - er der optræk til slåskamp så stopper vi det ALTID, hos os duer det ikke de selv finder ud af det - for det er den gamle/store hund der her bliver den lille da han er alt for god af sig og slet ikke siger fra. Men det hele er blevet bedre og vi har faktisk gjort som Sitto skriver vha godbidder. Zeus kommer stadigvæk buldrende når man kæler med den gamle, men han sitter sig nu bare ned helst foran mig eller min gamle hund, så kommer han lige med poten - for at sige hej jeg er her også og vil også have nus, så kløer man bare lige ham på brystkassen så er det bare fint det hele men ignorer man ham så kommer poten igen og igen - men bideriet det er for længst stoppet! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Snuden Besvaret Januar 24, 2014 Rapporter Share Besvaret Januar 24, 2014 Tak for jeres svar allesammen Jeg er også nervøs ved selv at lade dem finde ude af det, da min hund dels er en del fysisk større, end den, som vi låner, dels så er de jo også begge i kønsmodningsfasen og har testosteron bankende igennem kroppen i rigelige mængder, og gravhunde er jo i forvejen bare ikke lige de hunde for hvem aggressivitet ligger fjernest, hvis de kommer under tilstrækkeligt pres. De kan heldigvis - endnu - både spise, drikke og få godbidder sammen, så jeg må se, om jeg kan bruge godbid-metoden til at tage toppen af jalousien Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts