Hop til indhold

Haqihana sele


Vivi1
 Share

Recommended Posts

Nogen der har erfaring med den?

Jeg har netop bestilt en, var heldig at kunne få den til halv pris via en der bor i Italien, hvor den fremstilles. For ellers er den temmelig dyr.

 

Den anbefales af Turid Rugaas, hvilket selvfølgelig besnærede mig ;-)

 

I virkeligheden er jeg tilfreds med den sele jeg normalt bruger (dogman) men synes det må være godt for hunden at have noget at skifte med, så trækket og remmene ikke er på helt samme sted altid.

 

Men jeg er meget spændt på at se er om den er for lang i ryggen til min hund. Men det vil jo vise sig.

Nogen der kender til selen?

 

Den kan ses på youtube samt f.eks. her snudekompagniet.dk (www foran, jeg må ikke lave links før jeg har lavet 25 indlæg)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det ligner bestemt rigtigt meget, det kan jeg godt se. Men de pointerer at den kan indstilles er og der og alle vegne, som om det er unikt. Det ved jeg så ikke om H-selen kan? Det er svært at se på billedet, men jeg synes det ser ud som om h-selen ikke har nær så mange indstillingsmuligheder? Man kan se det bedre på haqihana videoerne på youtube, som jeg ikke må linke til endnu.

Ligger trækket på h-selen også over maven, i stedet for på bringen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens få almindelige H-seler med de samme muligheder for indstillinger.

Bl.a. Hunter

 

Jeg har en veninde, der købte den dyre der i Italien - og den er nøjagtig magen til den Hunter, hun havde i forvejen. Faktisk synes jeg, at den dyre er tyndere og i materialet og med skarpere kanter.

 

Billedet er en Hunter til ca 200-250 i str. M

 

f64db01d6258c74f788b240a3e7742f5.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej altså, nu føler jeg mig lidt til grin, godt jeg ikke har betalt fuld pris (som var 400kr!) men i stedet 225 incl porto. Jeg har ikke noget imod at den er tyndere i materialet end hunter, men skarpere lyder ikke så rart.

Du kan sagtens få almindelige H-seler med de samme muligheder for indstillinger.

Bl.a. Hunter

 

Jeg har en veninde, der købte den dyre der i Italien - og den er nøjagtig magen til den Hunter, hun havde i forvejen. Faktisk synes jeg, at den dyre er tyndere og i materialet og med skarpere kanter.

 

Billedet er en Hunter til ca 200-250 i str. M

 

[ATTACH=CONFIG]115736[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare rolig, jeg tror alle har lavet den slags, hvor vi har givet en for høj pris for noget!

 

DOG trøster jeg mig altid med, at i mange tilfælde så hænger pris og kvalitet altså også sammen! (Dog ikke alle, men hvis man bilder sig selv det ind, så føler man sig ikke så dum :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha... Ja, jeg tror nærmest at 'Fejlkøb' er mit mellemnavn :mrgreen: Jeg har gennem mange år købt så meget, som ikke har levet op til forventningerne, men jeg troede lige... Derfor vil jeg også gerne hjælpe med gode råd, hvor jeg kan ;-)

 

Og nu hvor du ikke har givet fuld pris for selen, så er det jo et fint køb. Glæd dig til at modtage den og bruge den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt set den på nogle chier, og kan godt li at den lisom bliver hvor den er, den glider ikke ned af skuldrene som en del andre seler gør. Men jeg har også set chier hvor det ser ud som om selen snærer under armene, men det er ikke din erfaring? Måske er der forskel på blødhed/hårdhed af læderet, det har jeg fået at vide af en anden, som er fan af den sele...

http://canini.dk/catalogsearch/result/?q=body+belt

 

Denne sele er den bedste EVER. Spørg bare herinde på h-f, om det ikke er rigtigt, at jeg nok nærmest har haft alle typer af seler. :-) Denne er perfekt til alle tre og fylder ingenting på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er den sele, Guincho har brugt det meste af sine 5 år. Jeg er egentlig godt tilfreds med den, ikke mindst fordi den er polstret, dvs. blød, over bringen. Og den snærer ikke under armene, og så har jeg flyttet spændet så det ikke generer hvis han lægger sig på siden i sin transporttaske. Det sad nemlig oprindeligt lige bag det ene forben, hvilket jeg syntes var et generende sted.

guincho sele alene.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha... Ja, jeg tror nærmest at 'Fejlkøb' er mit mellemnavn :mrgreen: Jeg har gennem mange år købt så meget, som ikke har levet op til forventningerne, men jeg troede lige... Derfor vil jeg også gerne hjælpe med gode råd, hvor jeg kan ;-)

 

Og nu hvor du ikke har givet fuld pris for selen, så er det jo et fint køb. Glæd dig til at modtage den og bruge den :-)

 

Undskyld for off topic, men hvad blev der af Alba? Skulle du ikke have krøllebølle alligevel? Synes ikke helt madonna ligner :lol: omend hun ser sød ud :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så fik vi Haqihana selen hjem fra en veninde i Italien.

Guincho har haft den på på eftermiddagsturen, og det så ud til at fungere helt fint, og jeg er sikker på at det er sundt for ham at have denne at skifte med, hvor remmene sidder andre steder end på den, han ellers er vant til.

Men når det er sagt, så har jeg et par kritikpunkter.

For det første vejer den dobbelt så meget som den han plejer at bruge. 61 kontra 32 gram. De 61 gram svarer til at jeg rendte rundt med 1 kilo sele om overkroppen, når vi sammenligner vægtprocent.

For det andet, så er der pga seletilpasningerne 2 store hårde klumper lige der hvor trækket ligger. Det kan I se på det billede hvor jeg har givet en bamse selen på.

Det er fordi han er rimelig kraftigt bygget omkring halsen, så den skal ud i helt yderste position der.

Problemet kunne måske løses ved at jeg havde valgt nummeret større, men så var selen blevet for stor de andre steder på kroppen, er jeg sikker på.

 

Men jeg har tænkt på at løse problemet ved at fjerne indstillingsspænderne og simpelthen bare sy hen over remmene. Han ændrer alligevel ikke størrelse fremover, tror jeg.

 

Men ellers synes jeg det ser ud som om den sidder rigtigt godt på ham. Tværremmen ned til der hvor en ny rem går rundt om maven, havde jeg frygtet var for lang, men den er helt fin til ham.

Pga de mange spænder rundt omkring, vil jeg stadig foretrække hans nuværende sele til rejsebrug, hvor han kan lægge sig på forskellige måder i transporttasken eller i bilen, uden at skulle ligge ovenpå et hårdt spænde. Men til selve gåturene er Haqihana helt fin at skifte med.

 

Her er billeder, på det første ses hvordan der desværre er 2 klumper forrest, hvor trækket foregår.

Jeg har valgt selen i blå, da jeg selv bliver så glad når det er tydeliggjort om det er en han eller hunhund, der kommer gående :5up:

haqihana på guincho.jpg

haqihana på bamse.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

....................

For det første vejer den dobbelt så meget som den han plejer at bruge. 61 kontra 32 gram. De 61 gram svarer til at jeg rendte rundt med 1 kilo sele om overkroppen, når vi sammenligner vægtprocent.

....................

Pga de mange spænder rundt omkring, vil jeg stadig foretrække hans nuværende sele til rejsebrug, hvor han kan lægge sig på forskellige måder i transporttasken eller i bilen, uden at skulle ligge ovenpå et hårdt spænde. Men til selve gåturene er Haqihana helt fin at skifte med.

 

Jeg har lige købt en sele med de samme remme og indstillinger i MaxiZoo for 50 kr. Det er en let udgave. Det kunne være sjovt at høre, hvor forskellene var, hvis du kommer forbi en MaxiZoo

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde så valgt som du selv foreslår at fjerne spænderne, kan ikke forestille mig andet end at det bliver ubehageligt med punkter der trykker, bare tænk på hvor meget en sten i skoen kan gøre , det er det samme som spænderne på selen gør, hvis de sidder i trækpunkterne

Eller prøv at trykke med en finger på samme sted i 2 min det bliver hurtigt ubehageligt.

 

Så for mit vedkommende havde det endt med at enten røg selen ud til højre eller jeg havde fjernet spænderne

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige købt en sele med de samme remme og indstillinger i MaxiZoo for 50 kr. Det er en let udgave. Det kunne være sjovt at høre, hvor forskellene var, hvis du kommer forbi en MaxiZoo

Ja, det kunne det saftsusemig:)

Jeg kommer yderst sjældent forbi en maxizoo, da det kræver bil (Med mindre...jeg skal til Kbh snart, så kan se om der er en nær de steder jeg skal hen. Østerbro, City og Bryggen)

Hvad er firmanavnet på den du har købt?

 

Gider du prøve at tage et billede af den du har købt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan se den her: http://www.maxizoo.dk/48-70-cm-bla.html

Så vidt jeg kan se, så sidder spænderne mere hensigtsmæssigt her.

 

Joh, det ser umiddelbart sådan ud, men i virkeligheden sidder de det samme sted som udgangspunkt. Men hvis du skubber spænderne ud i yderposition, som jeg har måttet gøre fordi min hund er tyknakket, vil der opstå det helt samme problem. Hvis min hund var korthåret og lidt mere slank på hals og bryst, som de fleste chier er, ville spænderne blive skubbet perifert ud til et langt mere hensigtsmæssigt sted.

Så min hund er nok str. xxs over maven og i kropslængden, men kun en str xs i hoved og hals.

 

En forskel på de to seler er til gengæld at på den du har købt, kan man ikke regulere på kropslængden under maven. Det kan jeg, og det er en fordel når man har en "kortkroppet" hund.. Men jeg skal så igen kæmpe med et spænde, der vil genere, hvis han lægger sig på maven.

 

Så alt i alt synes jeg at alle disse spænder på Haqiuana har fordelen at man i den grad kan tilpasse selen den enkelte hund, så selen virkelig kommer til at sidde som den skal. Men ulempen er at man skal slås med alle de ukomfortable og efter indstillingen unødvendige spænder efterfølgende. Jeg kunne f.eks. også godt finde på at fjerne spænderne på remmen under maven, så snart jeg kender den -for min hund- optimale indstilling.

Men er man ikke klar på at ændre på selen med en symaskine i sidste ende, er det ikke den bedste sele på markedet synes jeg.

 

Det skal retfærdighedsvis nævnes at den sele, som min hund hidtil har brugt, og som jeg er superglad for, også er blevet lavet om af mig og min symaskine. På den er der kun 1 spænde, men det sad lige i armhulen, så det ville genere hunden ved hvert skridt, et totalt tåbeligt sted at sætte et spænde! - og det handlede ikke om regulering, spændet sidder der i armhulen på alle hunde. Så jeg har flyttet spændet op, hvilket betød at jeg faktisk har måttet klippe selen op og tilføje en løkke af stof, som spændet så skal gå igennem.

 

Hans dækkener (han har 3 købedækkener) er også alle syet om af mig, så de passer til netop ham. Jeg tror jeg skal være hundetilbehørsdesigner i mit næste liv, for er der noget jeg har allergi overfor, så er det ukomfortable ting på en hund:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...