Hop til indhold

Multiresistent bakterie


kharder
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der har erfaringer med multiresistente bakterier eller problemer med bugspytkirtlen?

 

Efter Bella blev behandlet mod lungeorm, fra slut november til slut december, har hendes afføring været meget skiftende. Det har aldrig været vandigt, men for det meste har det været så blødt, at det ikke er til at samle op. Da vi stoppede behandlingen lige op til jul og antibiotika ofte slår maven i stykker, startede vi med skånekost og zoolac/paraghurt. Da det ikke havde nogen effekt, aftalte vi med dyrlægen at behandlede med Flagyl samt skånekost. Der kom en bedring, men ved afslutningen af behandlingen var diarreen tilbage. For at undgå reinfiktion, har vi vasket hendes tæpper og desinficeret hendes kurv. Hun har ikke fået lov at drikke af vandpytter og har selvfølgelig samlet op efter hende.

 

Mængden af afføring er normal og hun har ingen problemer med at holde sig. Der er ingen tegn på blod eller slim og hun er ikke "syg". Derfor skal vi nu have dyrket en afføringsprøve, da dyrlægen tænker på enten multiresistente bakterier eller problemer med bugspytkirtlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af at høre at Bella stadig har det skidt :( Kender alt for godt til at have syge dyr.

 

Ja jeg kender til både akut og kronisk betændelse i bugspytkirtlen, som kan testet ved en blodprøve. Men kender ikke til multiresistente bakterier. Hunde med akut betændelse i bugspytkirtlen ville ofte være meget syge og dårlige, men det er også set at de ikke rigtig har nogen sympotomer. Ved kronisk, er de ikke syge hele tiden, men der handler det om at holde det nede med særkost feks og meget fedtfattig mad. Hvilken skånekost er hun på nu ?

 

Hvornår får du svar på gødningsprøven ?

 

Har dyrlægen nævnt noget om tyktarmen ? ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores gamle gadehund, havde en massiv urinvejsinfektion, som vi opdagede 2 mdr. efter, at vi havde fået ham. Den ville ikke gå væk på det alm. medicin og de fandt så ud af, at han havde multiresistente bakterier, som han så fik noget andet antibiotika for. Nu kan jeg ikke lige huske hvad midlet hed, men det var noget som de kun måtte give i aller sidste instans, hvis ikke noget andet havde hjulpet. Men det hjalp heldigvis, så vi blev infektionen kvit. Men det er godt nok, skræmmende med de multiresistente bakterier.

 

Flagyl kan hos mennesker fremkalde diarre, så mon ikke også, at det kan det hos hunde ?...det er et skrapt middel. Du kan også prøve, at give Pro-kolin, det er også gavnlige bakterier, men det har også en mild stoppende effekt. Jeg bruger aldrig andet, til mine hunde, synes ikke, at Zoo-lac virker lige så godt.

Redigeret af Tullemus
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun testet for giardia? Det er noet jævelskab, der er blevet "populært" efter der store oversvømmelser, vi har haft de sidste år. Når kloakvand og regnvand blandes, så bliver giardia tilgængelig for vores hunde.

 

Og når hundene først har fået det, så smitter de hinanden via omgivelserne.

 

Selv om man samler lorte op, så kan den mindste smule lort på græsset stadig indeholde giardia-cyster.....

 

En periode med tørke og meget varme kan udrydde en del af smitten. Men det har jo nok lidt lange udsigter..

--Og det kan også smitte mennesker..

 

---I perioder giver giardia ikke ret mange symptomer..

 

http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/g/giardia-hos-hunde.aspx

Link til indlæg
Del på andre sites

På nuværrende tidspunkt, er Bella ikke på skånekost. Da jeg snakkede med dyrlægen i telefonen, blev tynd og tyktarmen nævnt, men da der ikke er tegn på blødninger eller fordøjet blod og slim osv., blev det skubbet til side men ikke afvist. Vi valgte at starte med det der lå lidt mere lige for, og er nu kommet til en gødningsprøve. Svaret kommer en gang i næste uge.

 

Jeg har også tænkt på, at det er to skrappe antibiotikakure hun har været igennem, med ca. fjorten dages mellemrum. Det kan jo slå selv den bedste mave ud af kurs. Derfor ligger det også i mine overvejelser, at hun i en længere periode skal have skånekost, da hendes tarme kan være noget mere medtaget end først troet? Når hun får vådfoder, virker det som om, at hendes mave langsomt bliver mere fast, for så at blive slået ud af kurs igen når hun får tørfoder.

 

Mine egne erfaringer med zoolac er også, at det ikke har den store effekt. Derfor køber jeg paraghurt og pro-kolin. Vi har dog ikke brugt pro-kolin, da paraghurt virkede fint sammen med skånekost og flagyl.

 

Hun er ikke blevet testet for giardia endnu, da det for dyrlægen lød meget plausibelt at hun skulle være inficeret. Derfor startede vi behandlingen. Men hun bliver testet nu, sammen med gødningsprøven. Vi har nogle søer og åer ude på marken med suspekt indhold og i et uopmærksomt øjeblik, fik hun revet sig løs og løb direkte i søen.

 

Bella fik et skud pro-kolin i går aftes, og her til morgen, er hendes afføring mere fast. Men om det er vådfoderet eller om det er pro-kolinen eller en blandning, det er ikke til at svare på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pro-kolinen nærmest dræner afføringen, så den bliver mere fast. Det giver ro i tarmene og det giver så de gavnlige bakterier tid til at virke.

 

Jeg bruger selv paraghurt forebyggende, --hvis Silke f.eks. skal have antibiotika. Så får hun 2 paraghurt først, -et par timer inden hun får antibiotika. Det virker rigtig fint. Lige nu får hun antibiotika fordi hun har fået hudbetændelse på grund af ræveskab:roll:.

 

Vi har pro-kolin liggende, men det er jo ret dyrt og ikke særlig drøjt, --så jeg foretrækker at gemme det, til hvis vi en dag ikke kan holde skik på lortene med paraghurt..

 

De to paraghurt-piller er nok til at Silke ikke får dårlig mave af antibiotika-pillerne.

 

Men Pro-kolin er super-effektivt. Også når det er en almindelig mave/tarm infektion.

 

---Jeg håber sørme, at dyrlægen finder ud af noget ved at undersøge lortene... Det er da ret lang tid, Bella har haft problemer, er det ikke?

 

---Om hun er kommet til at drikke lidt af en inficeret sø, det betyder noget, men ikke alt. For når søen virker inficeret, så er der jo garanteret andre hunde, der har drukket af den og lagt lorte rundt omkring. Og giardiacysterne overlever fint i naturen når vejret er fugtigt og mørkt..

Hvis søen er inficeret med giardia, så vil hele området også være inficeret. Så selv om Bella bliver behandlet for giardia, så kan det dukke op igen, indtil vi får en rigtig varm og tør, lang sommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...