Hop til indhold

Aggression over mad, godbidder, etc

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har som nogle af jer ved lige fået lille Molly, og hende og min 4 år gamle hund, Shizuka, kommer generelt godt ud af det med hinanden - men Shizuka har det med at blive rigtig sur på Molly når hun har f.eks. et tyggeben og Molly kommer for tæt på - nu skriver jeg aggression, men hun bider ikke Molly. Hun knurrer og snapper, men bider ikke. Det er dog ikke en adfærd jeg ønsker - hvordan kommer jeg den til livs? Og hvordan lærer jeg Molly ikke at tage Shizukas ting? For selvom hun har sine egne godbidder og tyggeben, smager det som Shizuka har åbenbart bedre end hendes eget. :roll:

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme har vi en der har forsvar, vores Aussie... De andre kan stjæle fra hinanden som de nu lyster :lol:

Rika er 13-14 uger gammel nu, og hun har lært hvem hun kan stjæle fra og hvem hun ikke kan... Hvordan? Tjae, vores aussie, Penny, fortæller helt fint og tydeligt at Rika ikke skal tage fra hende.... Så det tog ikke mange forsøg førend Rika lærte at den kan hun lige så godt droppe :lol: (Hun forsøger stadig, og størrelses forskellen gør at Penny ofte ender med bare at rejse sig og kigge op i luften, så kan Rika ikke nå alligevel :lol: )

Hvis hundene har et godt hundesprog, lærer de som regelt ret hurtigt hinandens grænser at kende, og så kommer det helt naturligt... Specielt hvis det er hvalp og voksen man har sammen, for de voksne ved godt at man ikke skal være SÅ hård ved en lille hvalp.

Når det kommer til generelt brummeri fordi man kommer tæt på, så har jeg altid været rigtig hård ved vores hunde. F.eks. hvis vi sidder i sofaen, og jeg nusser Ellie imens hun har et tyggeben, så vil jeg ikke have at hun brummer af mig, fordi hun tror jeg tager hendes tyggeben. Jeg har simpelthen bare overskredet deres grænse, og på den måde tvunget dem til at indse at jeg altså ikke tager fra dem... Og det har jeg gjort ved når de fik tyggepinde, så holdte jeg fast i tyggepinden, imens de f.eks. lå i sofaen og jeg nussede dem med den anden hånd... Da jeg aldrig havde givet slip på pinden, delte vi jo, og derfor virker det ikke så grænseoverskridende.

Med hensyn til at dele med de andre har jeg altid haft det sådan at der altid skal være nok.. Vi har 4 hunde, og når de får et tyggeben hver, ender det altid ud med at en har to tyggepinde, og en mangler et... Jeg plejer at snuppe et fra den som har taget to, og bytte det ud med et frisk, tage det gennemtyggede og give til hunden uden tyggepind. For som du siger, er det dem der er bedst åbenbart :lol:

Det er et farligt råd at sige at de nok selv skal finde ud af det, men det ER altså naturligt at de forsvarer det der er deres til en vis grænse, og hvis du sørger for at det er overvåget, så vil de altså lærer det. Spørgsmålet er i princippet om du synes adfærden er acceptabel. Nogen ejere vil ikke have det, andre synes det er fint at hunden siger fra overfor de andre hunde.

(Vores hunde må gerne sige fra hvis en af de andre stjæler fra dem, men de må IKKE sige fra overfor mig eller et andet menneske).

Dog skal det selvfølgelig aldrig ende i slagsmål, eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en hund, der også har haft ressourceforsvar, som det vist kaldes :-) Han knurrer meget, selvom den anden hund var på ret stor afstand.

For mange hunde er det ganske naturligt at passe på deres mad. Jeg tror, at det handler om instinkt og om overlevelse i deres verden, fordi de jo aldrig rigtigt kan vide hvornår der kommer noget mad igen. Vi ved jo godt, at de nok skal få nok mad, men i deres verden handler det nok om at passe godt på det og spise det der er, fordi det engang betød forskellen på om man overlevede eller ej. Og sådan oplever jeg, at mange dyr har det stadig væk, men det er et sidespring :-D

Det du kan gøre er at lade dem spise tyggeben i hver deres rum i begyndelsen. Døren imellem rummet behøver ikke være lukket, du kan bare sætte noget i vejen (et børnegitter evt.) så de ikke kan komme til hinanden. Jeg tror, at det er en fordel, at de kan se hinanden, hvis de skal vænne sig til at kunne være i rum sammen på et tidspunkt.

Når du så er klar til at træne det, gjorde jeg det, at jeg gav hunden med ressourceforsvaret et tyggeben (han hed Charlie) og bad ham lægge sig på sofaen. Jeg tog snor på den anden hund (King) og gik rundt med ham inde i stuen. Jeg holdt godt øje med Charlies reaktion og når vi kom tæt på, så han reagerede ved at kigge eller være lige på nippet til at rejse sig og skride eller bare knurre, men undlod at gøre de to sidstnævnte ting, så sagde jeg hans navn og kastede en godbid til ham.

Meningen var, at han skulle vænne sig til, at der ikke skete noget ved det, selvom King kom tæt på ham. Han fik altid lov til at beholde hans kødben. Han skulle opleve, at King ikke havde nogen som helst interesse i hans kødben. Godbidderne var mest til for at rose ham for at blive liggende og forhindre ham i at smutte - og så gjorde det sikkert ikke noget at han lærte at forbinde det med noget godt, når vi kom forbi ;-)

Når han ikke rigtig reagerede på dét længere, prøvede jeg at sætte mig ned med hundene på hver sin side af mig. I starten med god afstand og efterhånden kunne de så rykke tættere og tættere på.

Charlie var rigtig utryg i den situation, så derfor tog vi små museskridt med ham. Det er ikke sikkert, at din hund har det så slemt med det, så måske kan du godt springe et trin eller gå lidt hurtigere frem end vi gjorde, men nu har jeg skrevet hvad vi gjorde. Så kan du jo selv plukke i det du tror virker bedst for jer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov... Burde måske lige nævne, at i mit tilfælde handlede det om at Charlie slet ikke kunne tåle synet af King. Han knurrede ligeså snart King kom ind af døren.

Ud fra Shiis indlæg kan jeg se, at jeg måske har misforstået dit indlæg lidt? Hvis Shizuka nøjes med at knurre af Molly, fordi Molly kommer ret tæt på og måske endda forsøger at tage kødbenet, så ville jeg ikke gøre noget ved knurren. Så ville jeg bare se det som en naturlig måde at sige "det er mit" på. Det ville jeg ikke gøre noget ved :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Shizuka "hugger ud" efter Molly - hun bider ikke, men hun knurrer og markerer, og det virker voldsomt, specielt da hun "gik amok" i dag og kastede sig over Molly - igen, hun bed ikke, men markede og knurrede helt vildt. Det lød som om at hun var ved at skambide Molly, og både hun og jeg blev forskrækkede. Da satte jeg hende ned på gulvet, og tog alle godbidderne - både Mollys og Shizzys. Sjovt nok kan de godt enes om madskålen - der kan de begge stå og spise uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Shizuka "hugger ud" efter Molly - hun bider ikke, men hun knurrer og markerer, og det virker voldsomt, specielt da hun "gik amok" i dag og kastede sig over Molly - igen, hun bed ikke, men markede og knurrede helt vildt. Det lød som om at hun var ved at skambide Molly, og både hun og jeg blev forskrækkede. Da satte jeg hende ned på gulvet, og tog alle godbidderne - både Mollys og Shizzys. Sjovt nok kan de godt enes om madskålen - der kan de begge stå og spise uden problemer.

Skal det forstås sådan, at Molly ikke fjerner sig, når Shizuka knurrer? Eller når hun det bare ikke, fordi Shizuka er så hurtig til at markere?

Link til indlæg
Del på andre sites

det helt som min hund , og min søsters når de sammen :-D Vi fik dem med 2 ugers mellem rum, og har de har set hinanden hver anden dag lige siden , så er opvokset sammen og meget tætte, bedste venner , men når der er ben så vil simba have både hans ejet og hendes :genert: Og nogen gange er det omvendt. og blev totalt aggressive ovre for hinanden og vis vi ikke havde fået dem og ben væk fra hinanden hurtigt var det gået galt . så det får de aldrig mere nu, når de sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

ved ikke lige hvordan du skal af hjælpe det :hmm: For noget skal der arbejdes på, for når der både ben og god bider de bliver uvenner ovre , skal de jo lære at enes under samme tag . og kunne nyde de ting.håber nogen har inde som har været hunde ejere i mange år har et bud .

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal det forstås sådan, at Molly ikke fjerner sig, når Shizuka knurrer? Eller når hun det bare ikke, fordi Shizuka er så hurtig til at markere?

Altså, når Shizuka knurrer fjerner Molly sig ikke, men bliver ved med at prøve at få fat i benet, og når hun så kommer for tæt på, hugger Shizzy ud efter hende. Jeg tror ikke der ville være noget problem hvis Molly fjernede sig når Shizuka knurrer.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis de altid har mad stående fremme, ser din tæve det nok ikke som en tilstrækkeligt vigtig ressource til at forsvare det - og det er jo fint :-)

de andre ting som hun vogter over, synes jeg ikke, at de skal have lov at have, mens de er sammen. i hvert fald ikke uden du har meget hånd i hanke med, at molly ikke kommer for tæt på. det er ikke godt for deres relation, at hun bliver urimeligt "angrebet", og det er jo heller ikke rart for din tæve at føle sig presset. jeg har desværre ingen bud på, hvordan det fikses, men jeg har da hørt om folk herinde, der har succes med at formindske ressourceforsvar mellem deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Acceptere Molly at Shizuka ikke vil dele?

Det kan være lidt svært for Molly er jo en stor hvalp (Specielt for små hunde)... Kan du få dem til at sitte sammen og give en godbid til dem begge uden problemer?

Så ville jeg nemlig afgjort starte den vej... Husk de stadig ikke helt kender hinanden, jeg vil mene at selvom vores efter en dags tid fungere sammen, så er det tydeligt at først nu hvor Rika har været her en måneds tid, at de først har lært hinandens reaktioner.

Altså hos os får de lov at sige nej, og så længe der ikke sker slåskamp, så må de gerne markere og trumle den anden ned for den sags skyld. Men slåskampen sker jo i det øjeblik at den anden hund ikke acceptere behandlingen, derfor er det vigtigste faktisk Mollys adfærd; Giver hun igen eller acceptere hun et nej?

Hvis hun acceptere et nej, så er det bare et spørgsmål om at hun skal lære at der er ikke noget at komme efter. Og stille og roligt vil Shizuka lærer at der ikke sker noget.

Husk at Shizuka jo har en rigtig god grund til at opføre sig som hun gør. For Molly VIL jo tage hendes ting, og selvfølgelig skal hun ikke det!

Ting som jeg gerne gør i vores hytte hvor vi skal have 4 hunde til at fungere sammen (For jeg gider IKKE at skulle have dem i hvert deres rum fordi de skal æde en luset tyggepind!):

1. Hvis samme hund forsøger at stjæle, er jeg upædagoisk, og tager selv den ting der bliver forsøgt stjålet. Dette gør jeg ved at tilbyde ejeren af tingen noget andet. Efter 2-3 minutter giver jeg den gode tyggepind til en tilfældig hund som mangler en pind :lol:

2. Hvis jeg ser at en af de store stjæler fra Rika, får Rika en ny pind, på denne måde mener jeg at jeg undgår at provokere hende til selv at skulle opsøge "stjæleri".

3. Jeg sørger for at tyggepinde gives enkeltvis til hver hund, jeg smider dem aldrig bare i en bunke på gulvet. Når hver hund har fået en tyggepind smider jeg mindst en på gulvet, i tilfælde af tyveri er der altså altid en ekstra :lol:

4. De store spiser deres dobbelt så hurtigt som de små, derfor er de småes tilpasset deres størrelse. I tilfælde af tyveri balanceres der ved at bytte om eller give tilskud af tyggepind :lol:

5. Hvis den samme hund er en pestilens flytter jeg den, med dens pind, ud af rummet.

Jeg bryder mig generelt ikke om at tage den ting de forsvarer, som straf for at de har forsvaret den.... For i mine øjne er det bare at forstærke trangen til at forsvarer, for de mistede jo! Derfor bytter vi altid, det kan være med en godbid som er væk på et sekund, men der bliver altid byttet!

Men det hele er svært for os at guide i forhold til, for der er jo to måder der kan være forsvar på.

Den måde hvor det virkelig ER en voldsom "Jeg slår dig ihjel hvis du kommer i nærheden", og så en "Jeg gider simpelthen ikke du skal tage mine ting SKRID". Selvom det selvfølgelig kan være svært, vil jeg anbefale dig at hvis du er i tvivl, så se om du kan få det på video, og så kan du smide det op herinde, der er folk herinde som er rigtig gode til adfærd, og som kan guide dig rigtig godt!

Jeg selv er typen som ser "mord" steder hvor det ikke er, f.eks. var jeg sikker på at Penny ville slå vores Ellie ihjel og i mine beskrivelser fik jeg virkelig Penny til at fremstå som en morderisk og ond hund... Og jeg måtte jo indse da de havde lært hinanden at kende, at det nok mere var min frygt for at TÆNK nu hvis det gik galt, der fik det til at fremstå som værre end det var. Hunde er nu engang hunde, og hvis Shizuka ellers er en sød og rar hund, så skal du ikke bekymre dig helt vildt meget over denne adfærd, for som nævnt før, så er det jo okay at en nytilkommende baby ikek skal stjæle hendes ting:lun:

(Og igen: Hold øje med dem, sørg for at når der er tyggepinde osv. at du er der til altid at sørge for gode oplevelser, aldrig lad dem alene med den slags, indtil du er 100% sikker på at de acceptere hinanden og har den adfærd du ønsker de skal have i denne forbindelse)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, når Shizuka knurrer fjerner Molly sig ikke, men bliver ved med at prøve at få fat i benet, og når hun så kommer for tæt på, hugger Shizzy ud efter hende. Jeg tror ikke der ville være noget problem hvis Molly fjernede sig når Shizuka knurrer.

I så fald ville jeg nok "hjælpe" Shizuka og fjerne Molly. Forhåbentligt lærer Molly så, at hun skal respektere Shizukas grænse og gå væk, når der bliver knurret. For mig lyder det lidt som en hvalp, der prøver grænser og hvis hun har lidt svært ved at respektere den, ville jeg for begge hundes skyld gribe ind, så de ikke behøver blive "uvenner." Det er også vigtigt, at Molly lærer reglerne at kende i jeres hjem, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din voksne hund er jo bare super tydelig og klar i hendes besked. Hun advarer pænt først og når det ikke fattes, hvilket det ikke altid gør af hvalpe, så markerer hun kraftigere.

til et undgå den kraftigere reaktion, så fjern Molly når den voksne knurre eller kald hende over til dig.

Med tiden vil den voksne bliver mere tryg ved hvalpen og ikke føle hun skal passe på alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, alle. Det skal siges at jeg aldrig kunne finde på at give dem tyggeben eller andet uden der er opsyn med dem. Jeg tror ikke Shizzy kunne finde på virkelig at gøre Molly ondt, men jeg tror også at Shizuka blev rigtig træt af Molly i går da Molly blev ved med at prøve at tage hendes ben, og derfor reagerede hun så voldsomt og overfaldt Molly - det lød som om hun var ved at slå Molly ihjel, men da jeg undersøgte Molly var hun ikke kommet til skade eller noget, så jeg tror bare det var markering. Det LØD bare voldsomt. Jeg tror jeg vil prøve at lære Molly at Shizzy skal have lov til at have sit tyggeben i fred, og at det er fy at prøve at snuppe det. Jeg tror det stresser Shizzy når Molly prøver at tage hendes ting, og det er jo synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nu går det da helt galt - nu er Molly begyndt at gøre det samme mod Shizzy - Shizzy har før taget hendes ting, for det meste mens jeg ikke har været opmærksom på det og kunne gribe ind fra starten, og nu gider Molly åbenbart ikke finde sig i dét mere. selvom hun altid har fået sine ting tilbage når det er gået op for mig at Shizzy har taget dem. Lader jeg dem bare finde ud af det selv, så længe der ikke opstår slagsmål? Jeg tror Shizzy fatter det snart, i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

så længe molly bare knurrer ville jeg tage det afslappet. kald shizuka væk og beløn hende for at komme til dig.

Du skal nok passe på med ikke at opfatte hundenes egendomsret på samme måde som menneskers... Hos os, kan man sige til hvert barn - her er peters kage og her er signes kage og hvis peter tager signes, så giver man signe den igen og siger til peter han skal sige undskyld. Vi skal lære at vi ikke bare kan tage andres ting (mad) selvom de ikke lige spiser det eller bare fordi vi kan.

Hos hunde er det sådan at den hund der har tyggebenet, HAR egendomsretten. Det er også en naturlov at hvis en hvilken som helst hund, uanset alder og status ønsker at beholde sin "egendom", så har denne ret til at forsvare denne. Hvis ejendomsindehaven derimod forlader sit ben eller det på anden måde lykkes en anden at lokke det fra den - ja, så har de altså mistet ejendomsretten.

Molly har sikkert lært af shizuka at hvis man vil beholde sit ben, så skal man knurre og det gør hun så. Hun bliver ikke mindre tilbøjelig til det fordi du giver hende tingen tilbage.

Men shizuki skal selvfølgelig ikke tage noget fra hende, hvis hun siger fra ved at knurre, så må du hjælpe i starten til shizuka finder ud af at hun skal flytte sig. Og omvendt.

Giv dem i en periode kun tyggeting som er rimlig hurtigt spist, så kan du observere dem mens de spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

så længe molly bare knurrer ville jeg tage det afslappet. kald shizuka væk og beløn hende for at komme til dig.

Du skal nok passe på med ikke at opfatte hundenes egendomsret på samme måde som menneskers... Hos os, kan man sige til hvert barn - her er peters kage og her er signes kage og hvis peter tager signes, så giver man signe den igen og siger til peter han skal sige undskyld. Vi skal lære at vi ikke bare kan tage andres ting (mad) selvom de ikke lige spiser det eller bare fordi vi kan.

Hos hunde er det sådan at den hund der har tyggebenet, HAR egendomsretten. Det er også en naturlov at hvis en hvilken som helst hund, uanset alder og status ønsker at beholde sin "egendom", så har denne ret til at forsvare denne. Hvis ejendomsindehaven derimod forlader sit ben eller det på anden måde lykkes en anden at lokke det fra den - ja, så har de altså mistet ejendomsretten.

Molly har sikkert lært af shizuka at hvis man vil beholde sit ben, så skal man knurre og det gør hun så. Hun bliver ikke mindre tilbøjelig til det fordi du giver hende tingen tilbage.

Men shizuki skal selvfølgelig ikke tage noget fra hende, hvis hun siger fra ved at knurre, så må du hjælpe i starten til shizuka finder ud af at hun skal flytte sig. Og omvendt.

Giv dem i en periode kun tyggeting som er rimlig hurtigt spist, så kan du observere dem mens de spiser.

Tusind tak - det giver rigtig meget mening, det du skriver, og jeg tror det er sådan jeg vil gribe det an. Det lyder bare meget voldsomt når de sådan kaster sig over hinanden, men de bider jo ikke (i hvert fald ikke hårdt), så det er vel sådan de bedst lærer det. Hvordan skal jeg så vænne dem til ting som tager lidt længere tid at spise?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke du skal lade det kommer der til hvor de kaster sig mod hinanden.

Når du hører knurren hjælper du den ene hund væk. Så lærer dem knurren e hund at dens advarsler bliver respekteret

Om nødvendigt har du den ene i snor mens de tygger for at styre det.

Når de kan med tygge ting der er hurtigt væk, kan de få længere varende lækrere ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke du skal lade det kommer der til hvor de kaster sig mod hinanden.

Når du hører knurren hjælper du den ene hund væk. Så lærer dem knurren e hund at dens advarsler bliver respekteret

Om nødvendigt har du den ene i snor mens de tygger for at styre det.

Når de kan med tygge ting der er hurtigt væk, kan de få længere varende lækrere ting.

Så var det alligevel en god idé at have dem i seler indendørs. :genert: Men det var der én der blev sur på mig over på Facebook da hun så et billede af hundene med seler. :lol:

Ja, anyway... Om ikke andet vil jeg prøve at udleve det du har skrevet, sammen med noget øvelse i, hvem der er flokfører. Det skader i hvert fald ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så var det alligevel en god idé at have dem i seler indendørs. :genert: Men det var der én der blev sur på mig over på Facebook da hun så et billede af hundene med seler. :lol:

Ja, anyway... Om ikke andet vil jeg prøve at udleve det du har skrevet, sammen med noget øvelse i, hvem der er flokfører. Det skader i hvert fald ikke.

Folk er altid gode til at dømme andre.

Hvad mener du med det sidste med flokfører?

Dine hundes uenigheder med hinanden har jo intet med din status at gøre... ej heller med deres indbyrdes status forhold. Det kan betyder nogt for relationen til hinanden, hvis de har mange konflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du med det sidste med flokfører?

Dine hundes uenigheder med hinanden har jo intet med din status at gøre... ej heller med deres indbyrdes status forhold. Det kan betyder nogt for relationen til hinanden, hvis de har mange konflikter.

Der er nogle der mener at der vil komme mere ro på, hvis det står klart for hundene hvem der er flokfører, og hvem der topper hvem i hierakiet. Jeg kan prøve at kopiere hendes indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er de:

What I recommend is claiming the treat as your turf. I exercise my authority over my dogs constantly. Any time they have food or a treat I CAN take it and do whatever I want to it. Whenever I want. I put my face in their faces while they eat and expect them to release the food to me. I take it with my hands. I poke them with my fingers and feet. I can take food from their mouths with my fingers.

It is hard for them to argue over something that is claimed by the alpha. I have the power to give and to take. That power overshadows the power between the two- and Lulu is our dominant. She is a matriarchal female. 11 year old lab/heeler mix. She runs the pack any time any dogs are near, she commands respect and creates calm. Douglas is a male chi with a ton of energy who would much like to run the show. He will bow to Lulu no matter what. They both bow to me.

By taking everything as MY space, giving permission and making the dogs work for food and other good things, it removes the power from my dogs to place stakes on things they like. My bed, even though Douglas sleeps there, is my turf and he waits for permission to get up.

That is what you need to do. Everything is yours. Not either of the dog's. It helps them to relax and be trusting that you have everything under control and will handle it. If you take food you need to give it back most of the time though with a cue. IE, if I take a bone from Douglas, I will make him sit and then return it with the cue, "Take it."

Neither dog is fearful and it isn't mean. Every time you ask for something that way affection is the reward. Both dogs are happy and gentle with one another and with me. It helps us to avoid conflict in the house.

In order to teach them to stay away, when one would go toward the other's snack, I made a correction sound (which for me is a SHHT sound) and would either block with my body/leg to claim the space or tap lightly for a physical correction with my thumb and forefinger. I would then point at where they SHOULD go or give them something better to do along with a ton of praise at the moment they redirected. The goal of the sound is to say, "I disagree with what you are doing" and the physical correction (block or light touch) is the reminder if they do not listen. Often once you've established your place, they won't even try anymore. Neither of mine even try to touch one another's things now and if they do a correction sound or a "Hey, what are you doing?" is usually plenty to remind them they aren't supposed to do it.

The hierarchy will come with time but for now assume Molly is on a lower peg. Don't try to have the older dog give things up for the younger dog- but don't let her take stuff from Molly either.

If you watch them when they walk who generally walks in front is the leader almost always. I make both of my dogs walk even with me or behind me. Where they choose to walk from there is up to them. Douglas always paces himself behind Lulu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg helt sikkert på at dine hunde er fuldstændig klar over;) Du er immervæk sådan cirka 100 gange større og stærkere end dem for ikke at tale om at du sidder på adgangen til alle ressourcer.

Igen, ressource forsvar har intet med hieraki at gøre, selv en hvalp må og kan forsvare sin ejendom mod andre individer.

Men der ER stadig mange mennesker der tror at alle problmer bunder i lederskab - det er heldigvis modbevist af nyere forskning og overbevisning:)

Link til indlæg
Del på andre sites