Hop til indhold

At få sin hund til at lade andre hunde/mennesker være på gåtur


fubar
 Share

Recommended Posts

Hey folks.

 

Hvordan lærer jeg bedst Morris at "ignorere" andre mennesker/hunde på gåturen?

Jeg vil gerne hvis det er muligt undgå at have en hund der går forbi på bagbenene og i længden kan gå forbi uden snor.

 

Lige nu er det ikke så slemt når mennesker går forbi, jeg går bare forbi med Morris i kort snor uden at gøre noget stort nummer ud af det.

 

Når vi skal forbi andre hunde får jeg ham til at sitte, hvis de modgående ikke selv stopper. Så prøver jeg at få ham til at sidde pænt imens de går forbi, og roser og belønner efterfølgende.

Hvis de andre også stopper op, så må vi selvfølgelige gå forbi, og der prøver jeg ligesom med menneskerne bare at holde kort snor og så gå forbi uden mine til at vi skal hilse. Når vi så er forbi laver vi lige en sit øvelse eller lignende med ros og belønning.

 

Jeg er lidt "bisset" på gåturene hvor vi ikke hilser på andre hunde. Han leger med naboens hund og ovre på en nærliggende plads hvor der er hundemøde en gang om ugen - så det er ikke sådan at han ikke er sammen med andre hunde.

 

Nå men hvordan lærer jeg ham bedst at være ligeglade med de andre hunde på gåturen? Er det bare at fortsætte med det jeg gør nu? Det skal siges at han jo kun er 10 måneder, så måske det bliver bedre med tiden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer, når du bare fortsætter med det, du laver nu. Hvad er han for en race, -- eller hvilket mix?

 

Masser af kontakt og småøvelser, som I kan gå op i, så I ignorerer dem, der kommer gående.

 

Det hjælper ham meget, at I sammen ignorer dem der kommer imod jer. Og det er altid en god ting at have frikadeller eller lignende i lommen. Hvis det bliver sværere for jer, så vær ikke bleg for at skifte fortov mens I laver kontaktøvelser. Der kan jo være perioder, hvor en ung hund er lidt blæst i hovedet. Hvis du bare fortsætter det gode arbejde, så kommer han tilbage på rette vej igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en welsh springer spaniel... Det går også rimelig fint hvis afstanden er passende, f.eks. hvert sit fortov. Så render han og kigger lidt bagud, men er rimelig mulig at få kontakt med og er hurtigt videre med næsen i jorden :)

 

Fint nok, så bliver jeg bare ved i samme dur.. det er bare lidt fedt når man har den hund der bare stille og rolig lunter forbi

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min den lille gør det samme, jeg ignorer også og i dag lykkes det at passere hvor han havde fuld kontakt til mig og min lomme med guffer så bare fortsæt det kommer ;-) nogen gange ville man bare ønske at dem man passerer ville høre efter når man siger i dag snakker vi ikke ;-) vi træner! Han er kun 10 mdr kan jeg se så alt er jo spændende i den alder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig at man skal hjælpe sin unghund til at ignorere for vi kan fint hive hundens krop med os, men dens hjerne kan stadig være i fuld gang med at ville i nærkontakt med en anden hund. Hvis du vil bygge din opdragelse af dette på kontrol af hans krop, skal du bare fortsætte som du gør.

 

Vil du i stedet hjælpe jer begge lidt kan du lade ham få fokus på en godbid i din hånd eller på jorden foran ham, når han ser den anden hund. Med tiden kommer synet af en anden hund til at betyde GODBID samt venlig snak fra dig og så begynder du så småt at fade ud af godbidderne og nøjes med ros og snak.

Alt afhænger sådan set af hvilken holdning man har og hvilke hjælpemidler/metoder man vil gøre brug af :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig at man skal hjælpe sin unghund til at ignorere for vi kan fint hive hundens krop med os, men dens hjerne kan stadig være i fuld gang med at ville i nærkontakt med en anden hund. Hvis du vil bygge din opdragelse af dette på kontrol af hans krop, skal du bare fortsætte som du gør.

 

Vil du i stedet hjælpe jer begge lidt kan du lade ham få fokus på en godbid i din hånd eller på jorden foran ham, når han ser den anden hund. Med tiden kommer synet af en anden hund til at betyde GODBID samt venlig snak fra dig og så begynder du så småt at fade ud af godbidderne og nøjes med ros og snak.

Alt afhænger sådan set af hvilken holdning man har og hvilke hjælpemidler/metoder man vil gøre brug af :-)

 

Nå håber jeg da ikke at du har fået den opfattelse at jeg bare trækker min hund for fuld smadder? Men hvis de modgående står stille, så skal vi jo ligesom forbi, og fint nok at øve fokus på en godbid i min hånd - selvom det nogle gange er mega nemt at sige - for jeg kunne sådan set stå med en glaseret skinke hvis der er noget der er spændende nok for ham uden at han finder den interessant.

Men jeg forsøger jo netop også at finde en læsning uden at bare trække ham forbi - for det kunne jeg da sagtens hvis det var - men okay så har du da belyst begge muligheder.

 

Apropos det der med at lokke med godbid, hundetræneren på holdtræning sagde også på marken der var fuld af fårelort "i skal være mere spændende en lortene" - Ja hurra, når han hellere vil æde lorten end steg/pølse/kødboller/alt hvad jeg prøvede med.. Men det var jo nemt at sige når hun selv havde en madglad hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Nå håber jeg da ikke at du har fået den opfattelse at jeg bare trækker min hund for fuld smadder? Men hvis de modgående står stille, så skal vi jo ligesom forbi, og fint nok at øve fokus på en godbid i min hånd - selvom det nogle gange er mega nemt at sige - for jeg kunne sådan set stå med en glaseret skinke hvis der er noget der er spændende nok for ham uden at han finder den interessant.

Men jeg forsøger jo netop også at finde en læsning uden at bare trække ham forbi - for det kunne jeg da sagtens hvis det var - men okay så har du da belyst begge muligheder.

 

Apropos det der med at lokke med godbid, hundetræneren på holdtræning sagde også på marken der var fuld af fårelort "i skal være mere spændende en lortene" - Ja hurra, når han hellere vil æde lorten end steg/pølse/kødboller/alt hvad jeg prøvede med.. Men det var jo nemt at sige når hun selv havde en madglad hund.

 

Hos mig virkede de lækreste stykker kød heller ikke, men kombineret med en høj lys ungpigestemme - og lidt guffer i hånden lykkes det mig at få fulde kontakt ;-) jeg læser det dog ikke som du hiver hunden afsted, sådan opfattede jeg det slet ikke :-)

Prøv at lyde som en pige "jaahhh kom så da".. "ser her guffer" og kommer hunden så så er det bare "dyggtiiiiiiige" ....og nærmest hold en fest så tror jeg det vil lykkes :-) ikke den fedeste måde at stå på gaden på - men pyt bare det virker - det virkede for mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder til at være fint det du gør, og jeg tror det virker hvis du fastholder stilen. :klap:

 

Jeg har en holdning om at jeg bestemmer hvem min hund hilser på, det gælder både to- og fire-benede. Desuden er han en stor hund, der kan være svær at styre hvis han gir den gas. Derfor har jeg lige fra han var hvalp "sat ham af" når vi skulle forbi en anden hund - altså gået lidt til siden og bedt ham om at sætte sig, og så holdt kontakten vha. godbidder mens den anden passerede. Det har gjort, at nu hvor han snart er 5 år, sætter han sig (næsten) pr. automatik og forventer en godbid mens en hund passerer. Er situationen passende, så får han et "fri" og kan rejse sig og hilse på den anden hund.

 

Held og lykke med "projektet"!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det er svært uanset hvor godt man prøver, og til tider yderst pinligt :) speciealt når man møder andre mennesker og det slår klik for den og den bare vil snakke med andre mennesker, det kan godt være folk ikke siger noget men man kan tydeligt læse deres tanker, Han har vidst ikke styr på sin hund :) min hund vejer over 50 Kg og er kun lidt over et år gammel, hun er bare en lømmel en gang imellem og det er helt naturligt, jeg har ikke problemer når vi går i byen, kun hvis vi møder nogle i skoven hver 3 dag ca. kan hun godt finde på at te sig, hun hopper normalt ikke op af folk der kommer på besøg yderst sjældent det er sket men når det slår klik for hende prøver hun også dette, hvis jeg som hunde ejer var lige glad kunne jeg lade hende snakke med de fleste og lade hende tørre sit savl af i deres tøj, men det er pænt store plamager der kommer eller når hun ryster på hoved og det flyver rundt i alle verdens hjørner og nogle gange lander ind over hendes egen snude, jeg vil bare sige det ville måske også være kedeligt hvis hunden var en engel hele tiden, jeg stoler meget på min hund men ikke 100 %, hun kan gå pænt uden snor hun kan løbe frit og stoppe på kommando hun render ikke efter råvildt hvis jeg stille siger, de må gerne være der :) det kniber lidt med fasaner hvis de flyver ind over hende, men hun render ikke på vejen selv om lågen står åben, hun er en kæle potte og hygge fis en af de store af slagsen, men er der noget at sige til hvis folk henvender sig ved at sige goddag eller hej at hun tror de vil snakke og far bare gerne vil videre, nogle hunde har brug for meget opmærksomhed og andre kun lidt, nogle kan ikke finde ud af at beskæftige sig selv og andre kan godt, mine to elsker at se Bonderøven i fjernsynet eller bare hund og hun imellem. Jeg fortsætter med godbider og blid tale til hende lidt endnu inden jeg får en ukendt person for hende til at troppe op på vores gå tur som vi kan møde nogle gange for at trætte hende, men hunde er ikke ens og de har hver deres måde at reagere på, håber du ikke falder for de grove metoder som jeg har fået af råd, som at give hende et knæ i brystet træde hende over tæerne, vi har valgt hinanden og skal have det bedste ud af det sammen, selv om jeg er menneske er jeg ikke perfekt men ønsker det bedste liv for mine hunde 24/7 :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst VictorKnudsen

jeg gør det at jeg tager en godbid frem der dufter rigtig godt som fx cocktailpølser, så jeg er mere interessant end dem der går forbi. Med tiden lærer hunden dermed, at søge mig i stedet for de forbipasserende :-) Metoden med at få hunden til at sitte lyder også fin. Det skal nok virke hvis du fortsætter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...