Hop til indhold

Ca de Bestiar/ Mallorcinsk Mallorcansk Hyrdehund

Recommended Posts

Gæst Ca de bestiar

Hej

Jeg er ny her og ved desværre ikke om jeg stiller det spørgsmål i rette forum.

Familiens hund står måske til forfremmelse…

Tarzan kommer oprindeligt fra et dyreinternat, (7 år siden) han blev indfanget og han har derfor ingen historie. Det blev informeret at han var et gadekryds. Der er blevet spekuleret vidt og bredt i hvilke raser der er i ham. (Labrador, Schæfer, Collie etc.).

Jeg sad forleden og bladrede i en bog om hunde – der var Tarzan. Alle fysiske – og mental karaktere stemmer overens med en Ca de Bestiar, også ifølge det jeg siden har kunne læse mig til på nettet.

Jeg har søgt på nettet og der findes praktisk talt intet information om denne hunderace i Norden. Så mit spørgsmål til jer er:

- Er der nogen der kender noget til racen

- Findes der nogen opdrætter i Danmark

- Hvad gør man for at få be-/afkræftet om en hund tilhører en specifik race

Ovenstående spørgsmål ændret intet i forhold til vores hund, men bare ren nysgerrighed.

Pft,

Claus

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil, uden at være pessimistisk, nok sige at der er 99% sandsynlighed for at han "bare" er et gadekryds... racen er stort set ikke eksisterende her i Danmark, og racen ligner netop en stor labrador blanding... Der er ingen måde du kan hverken be eller afkræfte om han skulle være en sådan race, så i princippet kan du jo sagtens kalde ham det... Lige så vel som du kan kalde ham en labradorblanding... Men sandsynligheden for at han er en så sjælden race er virkelig, virkelig minimal...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ca de bestiar

Hej

tusind tak for de mange svar. Er pt. Ikke hjemme, men skal lægge billeder ud så snart jeg kommer hjem. Vi bor i Sverige hvor det tilsyneladende også er en sjælden race? Han har somsagt mange fælles træk med tidligere nævnte hunde og derfor altid været et gadekryds. Som sagt spiller det ingen rolle om han er det ene eller andet, og det var ren tilfældighed at jeg faldt over muligheden.

fysiske specs:

Han er vejer 36+ og ikke tyk. Karakteristisk er dog at han har længere bølgende hår over hele ryggen, men det er ikke langt. Er større og har markant længere ben end fx. En labrador. En kraftigere hale end labrador, uden at være langhåret som en schæfer. Ørene og øjene stemmer også med en ca de bestair, men igen aner igenting om racen og kan kunne sammenligne med film på you tube.

personlighed: tydelige hyrdehunds egenskaber, meget beskyttende. Hvad der taler mod er udpræget retriver egenskaber...

mysteriet forsætter

Link til indlæg
Del på andre sites