Hop til indhold

Folks opførsel....og hvordan den er med til at give visse racer et dårligt ry

Recommended Posts

Jeg er den lykkelige ejer af en ruhåret gravhund og har igennem hele mit liv aldrig haft andet - og jeg eeeeeeelsker racen!:lun: Gravhunden er i mine øjne en af de mest misforståede racer, da folk, der anskaffer dem ofte tror, at de grundet deres størrelse og søde udseende er små uskyldige selskabshunde, hvorimod sandheden jo er den, at gravhunde i virkeligheden igennem hundreder af år er avlet til at være små "kamphunde", der skal kunne spore og - om nødvendigt - dræbe grævlinge og ræve i gravene. Hvis folk blot forstod dette, når de anskaffede sig en og opdrog den derefter, så tror jeg, at gravhunde ville have et langt bedre ry, end de har, da en gravhund, der bider, i mine øjne næsten altid er en gravhund, der er forkert opdraget.

MEN...det er altså også helt vildt irriterende, hvordan "folk" - og nu generaliserer jeg - opfører sig, når man kommer gående med en gravhund på gaden. Jeg oplever dagligt, at folk på gaden uinviteret kaster sig ned over min lille charmetrold med hovedet først for at kæle og klappe ham på en måde, hvor jeg tænker, at de skal takke deres gud og skaber for, at han er så godt opdraget og så glad for fremmede mennesker, som han er.

Selvfølgelig er det som ejer mit ansvar, at min hund ikke bider andre, men jeg oplever bare dagligt, at folk "overfalder" min hund på en måde, som jeg kan se, at han ikke bryder sig om, og som jeg er sikker på, at de aldrig ville gøre det med en større hund, sååååå....jeg forstår altså til dels godt det dér med, at gravhunde topper i statistikkerne over bid af fremmede.

Hvordan tackler I andre, når fremmede kommer hen og spontant begynder at kæle med jeres hund? I mit hoved er det altså bare virkelig dårlig stil, at man ikke spørger først, om man må hilse på folks hunde...er det bare mig, der er sippet?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg forstår dig godt - det er træls når folk ikke kan lade ens hund i fred - men absolut skal smide sig ned og klappe hunden oveni hovedet - noget langt de fleste hunde ikke kan fordrage.

Jeg ejer selv en misforstået race - nemlig beagle, som jeg har 3 af. Herude er er jeg "hende med beaglerne" :lol: og netop det gør at nogle folk tror, mine beagler er "klappe kage" hunde, hvilket de ikke er, for ingen af dem bryder sig om, at blive forstyrret når de nu er ude og snuse og gå tur. Jeg har dog lært - at ændre retning når nogen er på vej i mod os, og jeg på forhånd ved vil kontakte den beagle jeg går med. Jeg er også blevet god til at sige "nej tak vi snakker ikke" til folk som viser tegn på, at ville snakke med en af mine beagler. Jeg syntes det skal være en ret og at det er mig som bestemmer det. Nogle gange bliver folk lidt knotten - men det må de så blive. Jeg har aldrig oplevet at mine beagler bliver sure - men i stedet trækker de udenom - eller går bagved mig, når de ikke vil snakke. Charlie den ældste af mine beagler vender ryggen til - det er hans måde at sige "det her gider jeg ikke" - og det skal folk respektere. Jeg har enklete gange oplevet at folk finder mig sippet i den retning, men det kan jeg godt leve med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Allerførst vil jeg give dig fuldstændig ret mht. at gravhunden er en misforstået race. Det er en brugshund og det tror jeg ikke ,der er mange der tænker over, når de anskaffer sig en..og derfor får den ikke den fysiske eller mentale udfordring, den har brug og så er det, at det går galt.

Jeg elsker også gravhunde, men det er en "stor" hund i en lille hunds krop :-)

Ang. det med, at hilse ukontrolleret, så er det ikke noget problem med vores Rex, han er/ligner en schæfer, så ham går folk pænt udenom. Obie, tror de fleste er en lille nuttet hundehvalp, men han er 13 år og bryder sig ikke, om hvem som helst, så der får folk, at vide, at de må ikke komme til ham. Tulle er bange for de fleste fremmede vi møder og dem, der gerne vil snakke med hende, får som regel et ord med på vejen, alt i mens hun står og gemmer sig omme bag mig. Bella vil hilse på dem, der også vil hilse på hende. Med få undtagelser, plejer de fleste, at spørge først om de må hilse på hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites