Hop til indhold

DRU til DKK? (Og hvad er bedst?)


Gæst Kuzuri
 Share

Recommended Posts

Jeg ville bare påpege, ligesom Shii, at DIN hund jo ikke bliver sundere, af at der står DKK på tavlen, det løb er jo kørt, om man så må sige.

Derudover kan jeg ikke forestille mig at DKK vil avlsgodkende en merle chi? Troede slet ikke de måtte (kunne) have den farve, som renracede :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 72
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

(Jeg er stadig dybt overrasket over hvor mange chihuahuas (og mops!) der er på udstillinger, det er helt sygt så stor konkurrencen er!)

 

Tjek de franske bulldogs, der er mellem 80 og 100 på de fleste udstillinger her i landet, der er altså ikke noget med at gå og tro man får andet end et silkebånd og en kritik med hjem ;-)

Vi var lisså mange i GD-ringen tidligere, efter vi er blevet farveopdelt er der ikke helt så mange, men det er stadig en stor udstillingsrace. Det samme er Newf og Lab, og sikkert andre racer jeg ikke har hæftet mig ved. I gamle dage fulgtes jeg med en der havde mastino, hun kom sgu altid hjem med BIR eller BIM eller begge dele, jeg var lykkelig hvis jeg blev placeret i BIK :mrgreen: det er bare sjovere at vinde når der er konkurrence.

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly er skam sund og rask, og det er ikke fordi jeg ikke synes der findes sunde hunde i DRU - jeg siger bare hvad jeg er blevet rådet til, og det er at skifte stambog til DKK. Jrg er dog glad for jeres input, og jo mere jeg researcher virker det som om at det ville være bedst at blive i DRU regi og så avle under dem.

 

Derudover kan jeg ikke forestille mig at DKK vil avlsgodkende en merle chi? Troede slet ikke de måtte (kunne) have den farve, som renracede :hmm:

 

Det er Shizuka der er Merle, ikke Molly. :mrgreen: Her er de begge to:

s9ou.jpg

 

De kan sagtens være merle og renracede - Shizzy har skam stamtavle! Det er bare diskvalifikationsgrundlag på udstillinger, og man må ikke avle på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

I takt med at DKK har overtaget avlen af Broholmeren pr 1.1-15 var jeg inde og lurer på DRU's krav til avl.

DKK har jo lavet nye ad/hd regler.

Og der kan jeg se at DRU er mere fornfuftige (alt efter hvem man er) og ikke tillader avl - ligegyldigt hvad hunden kan bringe ind i racen, på dårlige hofter.

 

(så kommer hele diskutionen om at man jo som hvalpekøber bare kan lade være med at støtte dårlig hofte avl hehe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare det er vigtigt at gøre det klart at det ikke er en god idé at avle på en hund, hvis man mener at racen ikke er sund eller god nok i DRU, hunden vil jo forblive den ringere kvalitet...

Det forstår jeg ikke. Molly kan da godt have gode avlsegenskaber bare fordi niveauet i DRU generelt er lavere end i DKK (min påstand) og hvis jeg skulle lave et kuld hvalpe ville jeg da se mig om, der hvor udbuddet af gode hanner var størst. På den måde er der jo en chance for at man kan lave bedre hvalpe end hvis man bare holdt sig til en hanhund fra DRU,.. og er det ikke dét det drejer sig om når man vil opdrætte: at hvalpene bliver af så høj kvalitet som mulig?.

Link til indlæg
Del på andre sites

I takt med at DKK har overtaget avlen af Broholmeren pr 1.1-15 var jeg inde og lurer på DRU's krav til avl.

DKK har jo lavet nye ad/hd regler.

Og der kan jeg se at DRU er mere fornfuftige (alt efter hvem man er) og ikke tillader avl - ligegyldigt hvad hunden kan bringe ind i racen, på dårlige hofter.

 

(så kommer hele diskutionen om at man jo som hvalpekøber bare kan lade være med at støtte dårlig hofte avl hehe)

 

Problemstillingen vedr. røntgenkrav bunder grundlæggende i, at det efterhånden ikke er troværdigt at holde resultaterne oppe som retningsgivende for hundens sundhed.

Som kommende hvalpekøber (ikke dig men generelt) vil det være fornuftigt at forholde sig til individerne som helhed og ikke kun til bogstaver på et papir.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg ikke. Molly kan da godt have gode avlsegenskaber bare fordi niveauet i DRU generelt er lavere end i DKK (min påstand) og hvis jeg skulle lave et kuld hvalpe ville jeg da se mig om, der hvor udbuddet af gode hanner var størst. På den måde er der jo en chance for at man kan lave bedre hvalpe end hvis man bare holdt sig til en hanhund fra DRU,.. og er det ikke dét det drejer sig om når man vil opdrætte: at hvalpene bliver af så høj kvalitet som mulig?.

 

Jamen det har du som sådan helt ret i. Men hvis Molly er så god at hun er samme kvalitet som DKK hunde, tror du så det er en "one off", og der ikke findes andre lige så gode hunde?

 

Man sender et signal, og personligt ville jeg aldrig have tiltro til en opdrætter der flytter en hund fra DRU fordi kvaliteten er for ringe, og så avler på denne DRU hund.... Altså.. Det giver ingen mening, for selvom denne hund er god, så må det jo betyde at linierne ihvertfald er gode? Og så må det jo betyde at der er andre gode hunde... Og man behøves jo altså kun en god han til at starte med....

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel flere linjer indenfor hver klub. Der er formentlig også gode og ringe hunde indenfor hver klub.

 

Har men en egnet avlstæve søger man vel bare den bedst tænkelige hanhund til hende. Mht. sundhed, linjer, temperament osv. Findes den indenfor den klub man er i bruger man den. Findes den i en anden klub med en anden stambog må man jo overveje hvad man vil.

 

Nu bliver FT Spaniels jo i fremtiden med DKK stambog. Det bliver de hverken ringere eller bedre af, men hvis den hanhund man lige havde et godt øje til fordi den er linjeavlet på de linjer man ønsker og har de sundhedsmæssige, brugsmæssige og temperament mæssige kvalifikationer man søger, ville jeg da undersøge muligheden for at bruge den selvom den har DJR stambog. Det kunne jo være ejeren ville flytte den i DKK hvis jeg ville købe en parring.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Forøvrigt skal man i DKK have 3 generatiioner på sin stamtavle for at kunne blive international champion, så hvis de hvisker stamtavlen ren, skal der avles 3 generationer før hvalpene kan blive udenlandske champions.

 

International og udenlandsk champion har da ikke noget med hinanden at gøre?

 

Ud over det, så bør det aldrig være championatjagt der ligger til grund for et opdræt.

Link til indlæg
Del på andre sites

International og udenlandsk champion har da ikke noget med hinanden at gøre?

 

Ud over det, så bør det aldrig være championatjagt der ligger til grund for et opdræt.

 

Helt bestemt. I princippet kan man jo sagtens have et fantastisk opdræt af racetypiske hunde, uden nogensinde at have sat fod på en udstilling. Det eneste udstillingen gør er jo at bevise udadtil at dyret er godt. Hvis man selv ved og kan se at dyrene er gode, så det jo i princippet ligemeget....

 

Dommere er SÅ forskellige, vi havde to udstillinger en weekend og den første dommer valgte modsat hvad jeg synes, og dagen efter valgte han som jeg ville, ud af mine hunde. Tilgengæld var han dybt uenig i hvordan f.eks. ørene og halen skulle være, og ønskede det langt mere ekstremt end for min smag. Og så er hans bedømmelse jo egentlig ligegyldig for mig, når jeg er uenig i hvad han mener er korrekt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er begyndt at undersøge hanner indenfor begge klubber, og DRU har givet et udelukkende positivt indtryk på trods af den dårlige omtale af den førnævnte DKK-dame. :-D Der er mange flotte, sunde hanner, og jeg tror jeg vil blive indenfor DRU. Molly er kun 6 mdr, og skal være mindst 18 før jeg avler på hende, så der er masser af tid til at lave research og kigge på hanner. Tak for jeres input! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

International og udenlandsk champion har da ikke noget med hinanden at gøre?

 

Ud over det, så bør det aldrig være championatjagt der ligger til grund for et opdræt.

 

Nej jeg fabler - kun udenlandsk :mrgreen:

 

MEN det er jo en information som kan være/er vigtig.

 

Nogle opdrættere (ikke alle) sætter jo stor pris på at deres pæne afkom bliver udstillet og kendt - så de ville jo nok takke nej til en fornuftig og god parring (til fordel for en evt ligeså god parring).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er begyndt at undersøge hanner indenfor begge klubber, og DRU har givet et udelukkende positivt indtryk på trods af den dårlige omtale af den førnævnte DKK-dame. :-D Der er mange flotte, sunde hanner, og jeg tror jeg vil blive indenfor DRU. Molly er kun 6 mdr, og skal være mindst 18 før jeg avler på hende, så der er masser af tid til at lave research og kigge på hanner. Tak for jeres input! :lun:

 

 

Er der ikke også noget med at DRU tillader at du bruger hanner med DKK tavle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke også noget med at DRU tillader at du bruger hanner med DKK tavle?

 

Skulle i hvertfald ikke nyde noget af, at stille min DKK han til rådighed for en DRU tæve, selvom du har ret i, at DRU er OK med brugen af DKK hanner.

DKK er mindre glade for det arrangement og derfor vil det i praksis ikke gøre nogen forskel. For alle fornuftige ejere af gode DKK avlshanner vil ikke stille deres hanhund til rådighed for en DRU tæve, fordi de risikere et avlsforbud og det vil jo være fuldstændig tåbeligt hvis man er indehaver af en god hanhund.

 

 

Hov forresten - Lige et tillægsspørgsmål.

 

Jer der opdrætter i DRU.

Hvordan finder i avlsmaterialet når i ikke har hundeweb? Udelukkende google og studeren af det opdrættere selv skriver på hjemmesider og gennem personlige bekendtskaber?

Eller hvad dælen gør i?

Det er et helt ærligt spørgsmål, for det har altid undret mig, hvordan man tjekker linjer, sundhed og finder div. hunde, når man ikke har et opslagsværk med alle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle i hvertfald ikke nyde noget af, at stille min DKK han til rådighed for en DRU tæve, selvom du har ret i, at DRU er OK med brugen af DKK hanner.

DKK er mindre glade for det arrangement og derfor vil det i praksis ikke gøre nogen forskel. For alle fornuftige ejere af gode DKK avlshanner vil ikke stille deres hanhund til rådighed for en DRU tæve, fordi de risikere et avlsforbud og det vil jo være fuldstændig tåbeligt hvis man er indehaver af en god hanhund.

 

 

Hov forresten - Lige et tillægsspørgsmål.

 

Jer der opdrætter i DRU.

Hvordan finder i avlsmaterialet når i ikke har hundeweb? Udelukkende google og studeren af det opdrættere selv skriver på hjemmesider og gennem personlige bekendtskaber?

Eller hvad dælen gør i?

Det er et helt ærligt spørgsmål, for det har altid undret mig, hvordan man tjekker linjer, sundhed og finder div. hunde, når man ikke har et opslagsværk med alle hunde.

 

Det jo egentlig sjovt at man ikke selv må bestemme hehe.

 

 

Har DRU ikke et ligndene system?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kan jo fortælle at jeg har en DRU tæve som jeg er meget glad for. Hun er absolut perfekt i min verden. Og jeg gik lidt med tankerne om at når jeg skulle have hund nr. 2 skulle det være en hvalp fra hende.

Så jeg begyndte at kigge hanner. Og fandt ud af at mit udvalg af hanner var absolut minimalt. Der var så vidt jeg husker kun 1 han jeg kunne bruge hvis jeg ville have de kvaliteter jeg ønskede i en hund. Det synes jeg var et lidt øv udvalg, og hvis jeg skal beholde en hvalp skal det være fordi at den er en kombination af to drømmehunde. Og siden jeg ved at det ville blive noget værre bøvl med Aya over i DKK da overflyttede cavaliers så vidt jeg har hørt først må avles på efter deres 4 års hjertescanning og jeg vil ikke lave Aya's første kuld når hun er 4 år. Og vil ikke lave et kuld bare for at lave et før hun bliver 4.

Så beslutningen er taget at jeg vælger i stedet for at få en DKK hund, og så vælger jeg at lave et kuld i stedet for på den, når den kommer i den alder.

 

Omkring din Molly så ville jeg anbefale at holde hende i DRU. Der er vist et rimeligt stort udvalg af Chi'er der. Og der er absolut intet galt i et DRU kuld eller DRU stamtavle. Du ved lige så godt som jeg hvor glade vi er for vores hunde, og så længe de er sunde og raske. Er der jo intet der ;)

Og så kan du overveje med din næste hund, om du er glad nok for DRU til at næste skal være der også eller om du vil have en DKK næste gang :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør den?

Det vidste jeg ikke, jeg stødte bare på hanhund tilbydes til både dkk og dru avl på dba da jeg kiggede efter hund til mine forældre.

Så tænkte at det måtte man vel hehe.

Enhver kan jo købe en hund med DKK tavle og efterfølgende pisse hundens opdrætter op og ned af ryggen ved at lade den parre hvad som helst.

Der er ganske mange der har enormt lidt forståelse og respekt for det arbejde der er lagt i at producere netop deres hund.

 

Det jo egentlig sjovt at man ikke selv må bestemme hehe.

Jamen hvorfor dog støtte produktion af hvalpe, et sted som ikke vil bidrage til det store fællesskab?

Hvis en opdrætter vil gøre et arbejde der er til fordel for en given race, så giver det mest mening at deltage der hvor der er bedst værktøjer og størst mulighed for at uddanne sig og få erfaring, på en måde der gør at man bidrager positivt. At være opdrætter hos DRU betyder jo altså at man har fravalgt samarbejdet med flertallet, så er det sgu da uartigt at ville bruge de gode hanhunde i DKK, men samtidig have sit eget lille hyggeopdræt uden ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enhver kan jo købe en hund med DKK tavle og efterfølgende pisse hundens opdrætter op og ned af ryggen ved at lade den parre hvad som helst.

Der er ganske mange der har enormt lidt forståelse og respekt for det arbejde der er lagt i at producere netop deres hund.

 

 

Jamen hvorfor dog støtte produktion af hvalpe, et sted som ikke vil bidrage til det store fællesskab?

Hvis en opdrætter vil gøre et arbejde der er til fordel for en given race, så giver det mest mening at deltage der hvor der er bedst værktøjer og størst mulighed for at uddanne sig og få erfaring, på en måde der gør at man bidrager positivt. At være opdrætter hos DRU betyder jo altså at man har fravalgt samarbejdet med flertallet, så er det sgu da uartigt at ville bruge de gode hanhunde i DKK, men samtidig have sit eget lille hyggeopdræt uden ansvar.

 

Er det ikke en lille smule generaliserende :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enhver kan jo købe en hund med DKK tavle og efterfølgende pisse hundens opdrætter op og ned af ryggen ved at lade den parre hvad som helst.

Der er ganske mange der har enormt lidt forståelse og respekt for det arbejde der er lagt i at producere netop deres hund.

 

 

Jamen hvorfor dog støtte produktion af hvalpe, et sted som ikke vil bidrage til det store fællesskab?

Hvis en opdrætter vil gøre et arbejde der er til fordel for en given race, så giver det mest mening at deltage der hvor der er bedst værktøjer og størst mulighed for at uddanne sig og få erfaring, på en måde der gør at man bidrager positivt. At være opdrætter hos DRU betyder jo altså at man har fravalgt samarbejdet med flertallet, så er det sgu da uartigt at ville bruge de gode hanhunde i DKK, men samtidig have sit eget lille hyggeopdræt uden ansvar.

 

 

Men er det ikke ikke DKK som gør det umuligt med et samarbejde?

Såm jeg forstår det - er DRU jo netop åben for et samarbejde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke ikke DKK som gør det umuligt med et samarbejde?

Såm jeg forstår det - er DRU jo netop åben for et samarbejde?

 

Vil man arbejde sammen med DKK er det da bare at melde sig ind?

DRU er grundlagt af og med afstikkere fra DKK, uden FCI/DKK havde de ingen hunde og selvfølgelig siger de ikke nej til gode hunde (eller mindre gode).

I og med at man har taget et valg "jeg vil ikke være medlem af DKK" har man osse taget det valg ikke at ville arbejde sammen med den forening og det står enhver frit for at træffe det valg. Men jeg finder det da ganske rimeligt at man gennem det valg osse accepterer at så er der altså ikke frit valg på alle hylder længere. Man må jo mene at det behov man har, kan opfyldes i den forening man har tilvalgt, ellers havde man da nok valgt noget andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil man arbejde sammen med DKK er det da bare at melde sig ind?

DRU er grundlagt af og med afstikkere fra DKK, uden FCI/DKK havde de ingen hunde og selvfølgelig siger de ikke nej til gode hunde (eller mindre gode).

I og med at man har taget et valg "jeg vil ikke være medlem af DKK" har man osse taget det valg ikke at ville arbejde sammen med den forening og det står enhver frit for at træffe det valg. Men jeg finder det da ganske rimeligt at man gennem det valg osse accepterer at så er der altså ikke frit valg på alle hylder længere. Man må jo mene at det behov man har, kan opfyldes i den forening man har tilvalgt, ellers havde man da nok valgt noget andet?

 

 

Men hvis man så får slettet stambogen (som tidligere nævnt) det er da ikke at samarbejde - det er da at modarbejde?

 

Nu skriver du at de ikke siger nej til mindre gode - men de har da alligevel nogle sundhedskrav som skal overholdes?

(og så er vi tilbage til at man ikke skal basere sit køb på et bogstav hehe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...