Hop til indhold

DRU til DKK? (Og hvad er bedst?)


Gæst Kuzuri
 Share

Recommended Posts

Jeg har en chihuahua, Molly, som har stambog i DRU, og jeg vil gerne på udstillinger med hende, måske endda avle på hende en dag - og så var det at jeg hørte at man kunne flytte en hund fra DRU til DKK - dog vil den få avlsforbud indtil den har opnået avlsgodkendelse på en udstilling. Men det dér med at stamtavlen så bliver blank og det derfor muligvis ville blive svært at finde en hanhund til parring får mig til at tøve lidt. Hun har en fin DRU stamtavle, så jeg ved ikke om jeg bare burde lade hende blive i DRU, eller om det virkelig ville være bedst at flytte hende.

 

Hvad ville I gøre? Og hvad synes I generelt om DRU og/eller DKK? Jeg ved godt der har været tråde hvor de er blevet sat op mod hinanden, men de tråde er efterhånden gamle, så jeg kunne godt tænke mig at vide om meningerne har ændret sig. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 72
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er medlem af DRU.. og har været glad for det :vedikke:

 

Syntes udstillingerne er meget mere behagelige at deltage i, end de virker hos DKK... Men det er bare min personlige mening :)

 

Tak - jeg kan heller ikke se det dårlige i DRU, men jeg er blevet rådet til at flytte Molly til DKK hvis jeg vil avle på hende. Jeg er medlem af DRU, og er blevet opfordret til at deltage i udstillinger osv., og stemningen virker rigtig god. Jeg aner ikke om det ene skulle være bedre end det andet, men DKK tages åbenbart mere seriøst end DRU, og så er der mange der mener at en stamtavle fra DRU ikke er noget værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal beholde hende i DRU...

 

Grunden? Som du selv skriver vil det være stort set umuligt at finde en god DKK opdrætter der ville have deres han parret med din tæve.... Netop fordi stamtavlen ville være blankt... Du vil derfor få flere muligheder ved at beholde hende i DRU....

 

Og fremover husk; Hvis du ønsker en DKK hund, så køb det :mrgreen: Det er bare en omvej at købe en DRU hund og så skifte den til DKK....

 

 

Hvorfor købte du en med DRU stambog, og hvad gør at du pludselig overvejer DKK i stedet for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak - jeg kan heller ikke se det dårlige i DRU, men jeg er blevet rådet til at flytte Molly til DKK hvis jeg vil avle på hende. Jeg er medlem af DRU, og er blevet opfordret til at deltage i udstillinger osv., og stemningen virker rigtig god. Jeg aner ikke om det ene skulle være bedre end det andet, men DKK tages åbenbart mere seriøst end DRU, og så er der mange der mener at en stamtavle fra DRU ikke er noget værd.

 

Men stamtavlen bliver jo ikke mere værd af at den er DKK, når den er blank?

 

Jeg vil mene at dette er noget du skulle have overvejet FØR du fik hunden.... Jeg synes det er noget pjat at skifte fordi du vil "tages mere seriøst":vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal beholde hende i DRU...

 

Grunden? Som du selv skriver vil det være stort set umuligt at finde en god DKK opdrætter der ville have deres han parret med din tæve.... Netop fordi stamtavlen ville være blankt... Du vil derfor få flere muligheder ved at beholde hende i DRU....

 

Og fremover husk; Hvis du ønsker en DKK hund, så køb det :mrgreen: Det er bare en omvej at købe en DRU hund og så skifte den til DKK....

 

 

Hvorfor købte du en med DRU stambog, og hvad gør at du pludselig overvejer DKK i stedet for?

Enig her. Hellere avle gode, dejlige, sunde hunde i DRU end flytte til DKK og risikere at få ingenting ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak - jeg kan heller ikke se det dårlige i DRU, men jeg er blevet rådet til at flytte Molly til DKK hvis jeg vil avle på hende. Jeg er medlem af DRU, og er blevet opfordret til at deltage i udstillinger osv., og stemningen virker rigtig god. Jeg aner ikke om det ene skulle være bedre end det andet, men DKK tages åbenbart mere seriøst end DRU, og så er der mange der mener at en stamtavle fra DRU ikke er noget værd.

 

Jeg vil sige tavlen, er det arbejde du ligger i det værd... Der er gudskelov også rigtig mange seriøse opdrætter i DRU.. Men det er som to religioner, de bliver nok aldrig enige om hvilken der er bedst :mrgreen:

 

Hvad jeg selv vælger efter at være i for en klub, er hvilken opdrætter til den race jeg ønsker mig i.. befinder sig i... Altså fandt jeg den perfekte cavalieropdrætter i DRU, derfor har jeg DRU hunde.. Men som planen for raceskift er nu, flytter jeg nok over i DKK, fordi det er der de gode/eneste opdrætter er ..:vedikke: Men er nu hverken til udstilling eller avl selv :genert:

 

Jeg synes så ikke man skal basere sin avl på, om udstillingerne er hyggelige :genert:

 

Jeg baserede det svar på.. Hun skrev udstille og måske avle en dag :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også lidt om den der har sagt til dig at det blev taget mere seriøst i DKK, måske nok var en fra DKK? Altså en der havde en hund derfra....

 

Jeg har ingen erfaring med DRU, men jeg går ud fra at du har valgt din hund fordi det var en der passede til dig, og havde den kvalitet du ønsker af racen, og hvis du forventer at ville avle på den må den jo have de aner du også ønsker at viderbringer og kan stå ved... Så jeg kan virkelig bare ikke se hvad begrundelsen for at flytte til DKK skal være.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er medlem af DRU.. og har været glad for det :vedikke:

 

Syntes udstillingerne er meget mere behagelige at deltage i, end de virker hos DKK... Men det er bare min personlige mening :)

 

Om udstillingsatmosfæren er behagelig er op til en selv, og måske er det lidt svært at udtale sig om noget man ikke selv har deltaget i?

 

---------------------------------------

 

Ift. om man får færre muligheder for at finde gode avlshanner i DKK - tjah, den gennemsnitlige kvalitet er givet vis højere og antalsmæssigt vil der være et større udvalg, da der her ikke kun er tale om hundene i Danmark, men at hele FCI pludselig bliver til rådighed. Så kan det godt være at en blank tavle gør at der er nogle der takker nej, men chancen for at der er en der siger ja og som samtidig har en hund af højere kvalitet end DRU-hannerne er klart til stede.

 

Når det er sagt, så er jeg helt enig med Shii i at kvaliteten på DIN hund ikke forandres det mindste af at der står en anden forkortelse på tavlen. Uden at vide noget om din hund og dens kvalitet, så er der osse den mulighed at du ikke vil have helt så store vinderchancer i DKK som i DRU, udelukkende fordi konkurrencen hos DKK ofte er højere. Så når det drejer sig om den tæve du har nu, så vil der ikke være noget at hente ved at skifte klub, det der er at hente er at du måske gennem udstillingerne i DKK vil blive uddannet bedre på racen og at du, hvis du vælger at parre den, vil få hvalpe med en højere kvalitet. Hvis du bare vil hygge dig med noget udstilling, jamen så bliv i DRU og min personlige holdning er så, at hvis du en dag beslutter at du gerne vil bidrage til racen gennem et velovervejet opdræt, så køb en DKK tæve og start dit opdræt med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er nogen DKK hund som passer til mig lige så godt som Molly gør - hun er perfekt, og så er resten bare papirarbejde. :mrgreen: Jeg havde bare fået at vide at hun havde stamtavle i et anerkendt forbund, og da jeg så faldt for hende og derefter fik at vide at det var DRU og ikke DKK var ikke nok til at jeg ombestemte mig og ikke ville have hende alligevel. :genert: (dette var ikke opdrætters skyld - jeg spurgte bare ikke hvor stamtavlen var fra før det var "for sent".)

 

Jeg ved ikke hvor hende der sagde at DKK opdrættere bliver taget mere seriøst end DRU opdrættere var fra, men jeg ville ikke blive overrasket hvis hun var medlem af DKK - hun snakkede i hvert fald meget varmt om DKK. :lol:

 

En anden grund til at jeg overvejer at skifte er, at samme person sagde at der var flere sunde chi'er og seriøse opdrættere indenfor DKK, og derfor ville der komme sundere hvalpe ud af det, og det er jo enormt vigtigt. Jeg indrømmer dog at jeg ikke er kommet så langt mht. at undersøge "udbudet" af hanhunde og deres papirer, helbred osv. hos DRU, så det aner jeg ikke om er sandt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om udstillingsatmosfæren er behagelig er op til en selv, og måske er det lidt svært at udtale sig om noget man ikke selv har deltaget i?

 

:genert: Det er jo ikke fordi jeg ikke har været på begge slags udstillinger... og hvad jeg har hørt fra andre i min race fortælle på tværs af klubber.. Så syntes jeg stadigvæk at folk virker mere åbne overfor nye i DRU.. Og vores oplevelse da vi skulle ud og kigge på opdrættere, inden vi fik vores cavaliere.. Var udstillingerne da med til at træffe valget :vedikke: Det ene sted blev vi snerrede af, da vi stod 2meter væk og kiggede på hunden... Det andet sted, fik man lov at snakke med folks hunde...

 

Men jeg var egentlig overhovedet ikke interesseret i at starte endnu en DRU/DKK mudderkrig... og tror jeg melder mig ud af tråden igen... Jeg ville bare tillade mig at komme med mine erfaringer

 

Men DRU/DKK er en religions agtig ting, ingen parter bliver enige om hvilken klub der er bedst.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det ene eller det andet er bedst kommer jo an på hvad man måler på?

 

Der hvor jeg synes DKK har en kæmpe fordel, er deres hundeweb.

Du kan se alt.

Sundhed, index, tavlen stort set så langt tilbage du vil, udstillings og prøve resultater (indenfor DKK).

Det er for mig som hvalpekøber en enorm fordel og skulle jeg nu få den ide at avle på min hund - Så blev det i DKK, så jeg kan kigge stamtavle og se hvad linjerne indeholder generationer tilbage.

 

For mig er det i forvejen et stort projekt at undersøge linjer, sundhed og resultater og kan slet ikke forstille mig hvor uoverskueligt det er uden et redskab som hundeweb :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

:genert: Det er jo ikke fordi jeg ikke har været på begge slags udstillinger... og hvad jeg har hørt fra andre i min race fortælle på tværs af klubber.. Så syntes jeg stadigvæk at folk virker mere åbne overfor nye i DRU.. Og vores oplevelse da vi skulle ud og kigge på opdrættere, inden vi fik vores cavaliere.. Var udstillingerne da med til at træffe valget :vedikke: Det ene sted blev vi snerrede af, da vi stod 2meter væk og kiggede på hunden... Det andet sted, fik man lov at snakke med folks hunde...

 

Der er givet vis sandhed i din oplevelse, jeg er bare ikke sikker på det er negativt. Hvis vi forestiller os at formålet med en dag på en DRU udstilling er at hygge sig, så er det klart at der er bedre tid og mere overskud til at være der for tilskuerne. Når jeg tager på udstilling med mine hunde, så er jeg der for dem og jeg er der for at de skal kunne repræsentere mit opdræt bedst muligt. Jeg har nogle helt klare rutiner omkring ankomst, opvarmning, klargøring osv. og der er der bare ikke tid til at falde i snak med hverken fremmede eller venner. Kommer der en der vil snakke, så svarer jeg pænt at det har jeg ikke tid til nu, men hvis folk der besøger en udstilling har den opfattelse, at hundene er der for deres skyld, så er det da meget muligt at de synes at folk som mig kunne være mere imødekommende, men for mig vil det være på bekostning at konsentration og præstation, og det har jeg egentlig ikke lyst til.

Når jeg har været i ringen, så er det en anden historie, så snakker jeg med alle der kommer forbi mit telt, jeg spiser pandekager med de andre udstillere og har ikke noget jeg skal nå eller koncentrere mig om. Spørg om min race og det blir dig der først bliver træt, for jeg kan blive ved i en evighed. Og jeg er ikke det mindste i tvivl om, at jeg slet ikke er alene om at have denne måde at deltage på udstilling på, det er en alvorlig hobby, den koster kassen og har betydning for det fremtidige arbejde med racerne. Men vi kan godt hygge os, hvis ikke det er hyggeligt er det fanmer en lang dag, jeg har det bare ikke som hovedformål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er givet vis sandhed i din oplevelse, jeg er bare ikke sikker på det er negativt. Hvis vi forestiller os at formålet med en dag på en DRU udstilling er at hygge sig, så er det klart at der er bedre tid og mere overskud til at være der for tilskuerne. Når jeg tager på udstilling med mine hunde, så er jeg der for dem og jeg er der for at de skal kunne repræsentere mit opdræt bedst muligt. Jeg har nogle helt klare rutiner omkring ankomst, opvarmning, klargøring osv. og der er der bare ikke tid til at falde i snak med hverken fremmede eller venner. Kommer der en der vil snakke, så svarer jeg pænt at det har jeg ikke tid til nu, men hvis folk der besøger en udstilling har den opfattelse, at hundene er der for deres skyld, så er det da meget muligt at de synes at folk som mig kunne være mere imødekommende, men for mig vil det være på bekostning at konsentration og præstation, og det har jeg egentlig ikke lyst til.

Når jeg har været i ringen, så er det en anden historie, så snakker jeg med alle der kommer forbi mit telt, jeg spiser pandekager med de andre udstillere og har ikke noget jeg skal nå eller koncentrere mig om. Spørg om min race og det blir dig der først bliver træt, for jeg kan blive ved i en evighed. Og jeg er ikke det mindste i tvivl om, at jeg slet ikke er alene om at have denne måde at deltage på udstilling på, det er en alvorlig hobby, den koster kassen og har betydning for det fremtidige arbejde med racerne. Men vi kan godt hygge os, hvis ikke det er hyggeligt er det fanmer en lang dag, jeg har det bare ikke som hovedformål.

 

Nu er det selvfølgelig ikke DKK udstillinger jeg kommer mest på, men den hollandske udgave, og jeg har helt samme opfattelse... Lige når hundene skal på er alle helt klart optaget af deres hunde, migselv inkl. men når mine hunde har været på så er det da også bare hygge og sjov og spas... Selvom mine ikke just er udstillingens største vindere (Mest pga jeg heller ikke er jordens bedste handler), så kan jeg godt lide at blive på udstillingen og se grupperne og selvfølgelig BIS, det er hyggeligt at se på, og tale med alle de andre tabere der heller ikke er i ringen :mrgreen:

 

Jeg må bare indrømme at jeg personligt ville tænke at køber man en hund med DRU stambog, så er det ligesom der den er... Jeg forstår sagtens dem som flytter hunden over, fordi de f.eks. vil konkurrerer i DKK, men hvis det er for avl, så synes jeg nok bare man skulle købe en DKK hund... Grunden?

 

Hvis man synes DKK hunde er bedre end DRU hunde, så skulle man måske bare slet ikke opdrætte på den hund man flytter over.... Hvis DKK hunde er bedre skulle man måske så bare finde en DKK hund at avle på.... Hvis man kan finde en DRU tæve som man mener er perfekt, så må man jo også kunne finde en tilsvarende god han.... Ergo er der ingen grund til at flytte over...

 

Jeg tror aldrig jeg ville kunne tage en opdrætter seriøs hvis de flytter deres hund fra DRU fordi hundene er bedre kvalitet i DKK, og så opdrætter på DRU hunden... Altså det er jo stadig noget skidt man så opdrætter på? Så vil jeg hellere at folk står ved at det er en DRU hund, og avler på den i DRU og sørger for det er sunde og raske hunde og man kan stå indenfor det...

 

Så vidt jeg ved kan man sagtens stambogsfører DRU hunde, selvom faren er DKK... (Den bliver bare smidt ud af DKK så vidt jeg husker?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo ikke sagt at jeg har tænkt mig at gøre det - jeg fortæller bare hvad jeg er blevet rådet til, og jeg vil jo bare min hund, racen og mit muligvis kommende opdræt det bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo ikke sagt at jeg har tænkt mig at gøre det - jeg fortæller bare hvad jeg er blevet rådet til, og jeg vil jo bare min hund, racen og mit muligvis kommende opdræt det bedste.

 

Igen; Så skulle du måske bare have overvejet det før du fik hunden :oops: Når man opdrætter er det altså også bare hårdt at udvælge sine hunde.... Det er jo ikke nok at hunden er nuttet og kær...

 

Hvis du synes din hund er perfekt, og den er fra DRU, så synes jeg du skal holde dig til det. Hvis du vil opdrætte i DKK, så synes jeg du skal købe dig en DKK hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen; Så skulle du måske bare have overvejet det før du fik hunden :oops: Når man opdrætter er det altså også bare hårdt at udvælge sine hunde.... Det er jo ikke nok at hunden er nuttet og kær...

 

Hvis du synes din hund er perfekt, og den er fra DRU, så synes jeg du skal holde dig til det. Hvis du vil opdrætte i DKK, så synes jeg du skal købe dig en DKK hund....

Nu kan man jo godt blive klogere på sådan nogle ting efter man har købt hunden. Og der sker jo ikke noget ved at spørge ;-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan man jo godt blive klogere på sådan nogle ting efter man har købt hunden. Og der sker jo ikke noget ved at spørge ;-)

 

Jamen det har du helt ret i! Men så må man også acceptere det man finder ud af. Hvis man finder ud af at hundene i DKK er bedre, så må man acceptere dette, og dermed købe sig en DKK hund hvis man ønsker at opdrætte. Ens egen hund vil jo altid være en DRU hund, og hvis man synes kvaliteten af dem er dårligere, så synes jeg ikke man kan forsvarer at opdrætte på den, og dermed er det jo næsten spild af penge at flytte den i DKK alligevel (Jeg taler generelt, ikke kun om hunden i dette tilfælde).

 

Nogen gange må man jo også bare kigge på sig selv, hvis hunden er god og fin som den er, sund og rask, hvorfor så ændre på dens tavle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen; Så skulle du måske bare have overvejet det før du fik hunden :oops: Når man opdrætter er det altså også bare hårdt at udvælge sine hunde.... Det er jo ikke nok at hunden er nuttet og kær...

Da jeg købte Molly vidste jeg ikke at jeg ville overveje at avle på hende. Det er først noget jeg er begyndt at være interesseret i nu, og så var det at den førnævnte dame sagde at så burde jeg få Molly flyttet til DKK. Igen: jeg vil bare det bedste for min hund, dens eventuelle hvalpe, og mit opdræt, og det er jo ikke nødvendigvis lig med at overflytte hendes stambog til DKK - jeg ville ikke have noget imod at avle under DRU, så længe det kan gøres med sunde hvalpe som resultat. Der er bare andre der har fortalt mig at det er bedre hvis jeg avler under DKK, og det er derfor jeg har oprettet denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det har du helt ret i! Men så må man også acceptere det man finder ud af. Hvis man finder ud af at hundene i DKK er bedre, så må man acceptere dette, og dermed købe sig en DKK hund hvis man ønsker at opdrætte. Ens egen hund vil jo altid være en DRU hund, og hvis man synes kvaliteten af dem er dårligere, så synes jeg ikke man kan forsvarer at opdrætte på den, og dermed er det jo næsten spild af penge at flytte den i DKK alligevel (Jeg taler generelt, ikke kun om hunden i dette tilfælde).

 

Nogen gange må man jo også bare kigge på sig selv, hvis hunden er god og fin som den er, sund og rask, hvorfor så ændre på dens tavle?

Det er jeg enig med dig i :-D Jeg synes bare ikke man kan sige, at "det skulle du have tænkt over noget før." Man kan jo af gode grunde ikke tænke over noget, som man ikke ved noget om :-) At man så vælger at spørge om folks holdning til de forskellige klubber for at danne sig et indtryk inden man beslutter sig for enten det ene eller det andet synes jeg er rigtig seriøst :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg købte Molly vidste jeg ikke at jeg ville overveje at avle på hende. Det er først noget jeg er begyndt at være interesseret i nu, og så var det at den førnævnte dame sagde at så burde jeg få Molly flyttet til DKK. Igen: jeg vil bare det bedste for min hund, dens eventuelle hvalpe, og mit opdræt, og det er jo ikke nødvendigvis lig med at overflytte hendes stambog til DKK - jeg ville ikke have noget imod at avle under DRU, så længe det kan gøres med sunde hvalpe som resultat. Der er bare andre der har fortalt mig at det er bedre hvis jeg avler under DKK, og det er derfor jeg har oprettet denne tråd.

 

Og det kan jeg sagtens forstå. Men Molly vil jo ikke blive sundere af at hendes stambog hedder DKK.

 

Så hvis HUN er sund og rask, og du kan avle på hende, må det jo betyde at der findes sunde og raske hunde i DRU, og derfor har du jo et eller andet sted allerede svaret på dit eget spørgsmål... Hvis HUN er god nok til at avle på, så må der jo være andre hunde i DRU der er lige så sunde og raske....

 

Og min pointe er egentlig bare at man ikke kan forsvarer at avle på Molly, hvis du flytter hende fra DRU fordi hundene der ikke er sunde nok... For HUN vil jo stadig være en af de hunde så.... Så det virker bare som et super dårligt signal for mig at sende... Så enten acceptere du at hundene i DRU ikke er sunde, og dermed vælger at købe en DKK hund til opdræt, eller du vælger at acceptere at Molly er sund og rask og du kan avle på hende og DRU hunde....

 

Der vil altid være gode og dårlige opdrættere og kvaliteten kan svige og helbredsmæssigt... Både indenfor DRU og DKK...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg enig med dig i :-D Jeg synes bare ikke man kan sige, at "det skulle du have tænkt over noget før." Man kan jo af gode grunde ikke tænke over noget, som man ikke ved noget om :-) At man så vælger at spørge om folks holdning til de forskellige klubber for at danne sig et indtryk inden man beslutter sig for enten det ene eller det andet synes jeg er rigtig seriøst :5up:

 

Det er jeg helt enig i. Jeg synes bare det er vigtigt at gøre det klart at det ikke er en god idé at avle på en hund, hvis man mener at racen ikke er sund eller god nok i DRU, hunden vil jo forblive den ringere kvalitet... Som Hopsa siger risikere man at man ikke engang kan vinde eller finde den hund god nok i DKK...

 

(Jeg er stadig dybt overrasket over hvor mange chihuahuas (og mops!) der er på udstillinger, det er helt sygt så stor konkurrencen er!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg helt enig i. Jeg synes bare det er vigtigt at gøre det klart at det ikke er en god idé at avle på en hund, hvis man mener at racen ikke er sund eller god nok i DRU, hunden vil jo forblive den ringere kvalitet... Som Hopsa siger risikere man at man ikke engang kan vinde eller finde den hund god nok i DKK...

 

(Jeg er stadig dybt overrasket over hvor mange chihuahuas (og mops!) der er på udstillinger, det er helt sygt så stor konkurrencen er!)

Enig :5up:
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...