Hop til indhold

DRU til DKK? (Og hvad er bedst?)


Gæst Kuzuri
 Share

Recommended Posts

Det jo egentlig sjovt at man ikke selv må bestemme hehe.

 

 

Har DRU ikke et ligndene system?

 

Nope, mig bekendt har DRU ikke noget der ligner.

Det er derfor jeg er nysgerrig efter hvordan man som opdrætter griber det an i DRU, for er jo dybt forvendt med hundeweb og bruger det hele tiden.

Har jeg været til en prøve og set en lækker hund, men ikke haft tid til at snakke med ejeren, så finder jeg hunden i kataloget og går hjem og slår den op på hundewb og kan dermed se alt omkring den.

Deres indextal er også ret interessante at sidde og nørde lidt i.

Er nok en temmelig grundig potentiel hvalpekøber, men synes virkelig det er et helt genialt redskab, som jeg ikke ved hvordan jeg skulle klare mig uden. :genert:

 

Det samme med de parringsforespørgsler jeg har haft på Yoda - Der har jeg hurtigt kunne tjekke en del omkring tæverne og lave en fiktiv stamtavle med beregning af indavlsprocent osv.

 

Synes egentlig det giver god mening, at man avler i det forbund man er tilknyttet.

Som andre er inde på, så er der forskel på avls-restriktioner, hvordan sundheds resultater registreres og dommerne er jo ikke de samme.

DKK har jo ikke hånd i hanke med om f.eks avlsrestriktionerne på en hanhund bliver overholdt, om matador avlsgrænsen er nået osv. hvis en hanhund må bruges som det passer ejeren.

Synes det er lidt bekymrende at det er muligt en DKK hanhund der har nået matadoravlsgrænsen i DKK bare kan bruges i DRU efterfølgende.

Så kan man selvfølgelig spørge om det ikke er op til opdrætters ansvar at den slags ting er i orden, men hvis opdrætterne altid tog det ansvar seriøst, så var der jo slet ikke brug for nogle restriktioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 72
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nope, mig bekendt har DRU ikke noget der ligner.

Det er derfor jeg er nysgerrig efter hvordan man som opdrætter griber det an i DRU, for er jo dybt forvendt med hundeweb og bruger det hele tiden.

Har jeg været til en prøve og set en lækker hund, men ikke haft tid til at snakke med ejeren, så finder jeg hunden i kataloget og går hjem og slår den op på hundewb og kan dermed se alt omkring den.

Deres indextal er også ret interessante at sidde og nørde lidt i.

Er nok en temmelig grundig potentiel hvalpekøber, men synes virkelig det er et helt genialt redskab, som jeg ikke ved hvordan jeg skulle klare mig uden. :genert:

 

Det samme med de parringsforespørgsler jeg har haft på Yoda - Der har jeg hurtigt kunne tjekke en del omkring tæverne og lave en fiktiv stamtavle med beregning af indavlsprocent osv.

 

Synes egentlig det giver god mening, at man avler i det forbund man er tilknyttet.

Som andre er inde på, så er der forskel på avls-restriktioner, hvordan sundheds resultater registreres og dommerne er jo ikke de samme.

DKK har jo ikke hånd i hanke med om f.eks avlsrestriktionerne på en hanhund bliver overholdt, om matador avlsgrænsen er nået osv. hvis en hanhund må bruges som det passer ejeren.

Synes det er lidt bekymrende at det er muligt en DKK hanhund der har nået matadoravlsgrænsen i DKK bare kan bruges i DRU efterfølgende.

Så kan man selvfølgelig spørge om det ikke er op til opdrætters ansvar at den slags ting er i orden, men hvis opdrætterne altid tog det ansvar seriøst, så var der jo slet ikke brug for nogle restriktioner.

 

Men måske der findes det samme i DRU, som der er på f.eks. Lowchenworld hvor man også kan lave parringer osv og se alt information om alle Lowchens...

 

*rettelse: Alle lowchens hvis opdrætter der er medlem

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske der findes det samme i DRU, som der er på f.eks. Lowchenworld hvor man også kan lave parringer osv og se alt information om alle Lowchens...

 

*rettelse: Alle lowchens hvis opdrætter der er medlem

 

Pas, mig bekendt så findes det ikke i DRU?

 

Der findes en lignende database for bc'er, som for løwchens, men den er bare ikke så opdateret og pålidelig som hundeweb. Brugerne skal selv indtaste deres hund, så ingen fra min opdrætter er registeret derinde.

Fordelen ved den er dog, at de udenlandske hunde er med i databasen.

Nu er det så enkelt med bc'erne - Der er ikke bc opdræt i DRU, kun i DKK.

 

Ved ikke hvordan det er med andre racer, om de har noget al'a hundeweb opdrætterne bruger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din Molly kun er 6 mdr (jeg havde oprindeligt taget fejl af dine to hunde, sorry!) så ved du jo heller ikke i realiteten endnu, om hun er sund og rask, så udover at finde en egnet hanhund, skal hun også selv igennem nogle undersøgelser, men der er jo masser af tid til begge dele :-D

 

Altså, så vidt jeg nu ved ER hun sund og rask, ifølge de undersøgelser som er blevet lavet - selvfølgelig skal hun patella testes og andet, men de undersøgelser som skal laves mens hunden er hvalp har vist en sund, rask og harmonisk hund. Men, ja, selvfølgelig skal hun igennem flere undersøgelser, det har du ret i. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket?

 

Hov sorry hehe glemte lige at svare :stupid:

Fordi at der er jo forskellige grunde til at vi alle ender i de klubber vi gør. Og der er rigtig mange DRU opdrættere der gør alt hvad de føler de kan gøre for at hjælpe deres racer til at blive endnu bedre. Det kan self. godt være at du føler at de ikke gør nok, det er jo øjet der ser. ;)

Men derfor er del vel også naturligt at de DRU opdrættere der gør deres for at forbedre deres race ønsker en større genpulje at kunne vælge fra, derfor er det da også møg ærgeligt for dem at de ikke har mulighed for at låne størstedelen af de gode FCI hunde der er derude.

Jeg vil dog samtidig pointere at jeg glimrende forstår grunden til at de ikke må låne FCI hannerne ;)

Men at sige at det er uartigt at ville låne hanhunde og bare selv opdrætte uden ansvar, synes jeg er en meget rammende kommentar på de mennesker der faktisk gør en indsats. De har da tilladelse til at have et ønske om fornyet blod, at det ikke er realistisk er en anden side af sagen. Og det er altså ikke alle DRU opdrættere der "bare" har et lille hyggeopdræt. Nogle af dem gør faktisk en stor indsats (at mange af dem jeg kender er på vej til at flytte over i DKK er en anden side af sagen hihi) Så at smide alle over en kam, synes jeg ikke helt er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov sorry hehe glemte lige at svare :stupid:

Fordi at der er jo forskellige grunde til at vi alle ender i de klubber vi gør. Og der er rigtig mange DRU opdrættere der gør alt hvad de føler de kan gøre for at hjælpe deres racer til at blive endnu bedre. Det kan self. godt være at du føler at de ikke gør nok, det er jo øjet der ser. ;)

Men derfor er del vel også naturligt at de DRU opdrættere der gør deres for at forbedre deres race ønsker en større genpulje at kunne vælge fra, derfor er det da også møg ærgeligt for dem at de ikke har mulighed for at låne størstedelen af de gode FCI hunde der er derude.

Jeg vil dog samtidig pointere at jeg glimrende forstår grunden til at de ikke må låne FCI hannerne ;)

Men at sige at det er uartigt at ville låne hanhunde og bare selv opdrætte uden ansvar, synes jeg er en meget rammende kommentar på de mennesker der faktisk gør en indsats. De har da tilladelse til at have et ønske om fornyet blod, at det ikke er realistisk er en anden side af sagen. Og det er altså ikke alle DRU opdrættere der "bare" har et lille hyggeopdræt. Nogle af dem gør faktisk en stor indsats (at mange af dem jeg kender er på vej til at flytte over i DKK er en anden side af sagen hihi) Så at smide alle over en kam, synes jeg ikke helt er i orden.

 

Jamen hør lige, jeg udtaler mig overhovedet ikke om hvad de enkelte opdrættere foretager sig, det ved jeg intet om.

Jeg forholder mig udelukkende til at hvis man vil bruge DKK hunde i sit opdræt, så vil det være logisk at melde sig ind i DKK. Det står enhver frit for at indgå i samarbejde med flertallet, netop for at øge egne muligheder fremadrettet. Det øjeblik man selv træffer et valg om ikke at ville være medlem hos DKK, så har man fravalgt de tilbud som det medlemsskab giver adgang til.

 

Når jeg skriver om at avle uden ansvar, så er det ikke fordi jeg tror at fordi man producerer hvalpe i en mindre klub så er man et svin over for sine hunde, eller man skider på sine hvalpekunder. Me så længe der ikke foregår en registrering af alt hvad en opdrætter foretager sig, så er man i teorien uden ansvar. Hos en DKK opdrætter har man muligheden for at tjekke op på de informationer man får fra en opdrætter. Hvilken alder har tæven, hvad er hun undersøgt for, hvor mange kuld/hvalpe har hun haft og hvornår. Det er ikke alle der behandler deres hunde helt fair, men det reklamerer de ikke just med og så er det egentlig rart at jeg som kunde kan finde de korrekte oplysninger, og ud fra dem tage stilling til om jeg vil støtte opdrættet eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

for er jo dybt forvendt med hundeweb og bruger det hele tiden.

Har jeg været til en prøve og set en lækker hund, men ikke haft tid til at snakke med ejeren, så finder jeg hunden i kataloget og går hjem og slår den op på hundewb og kan dermed se alt omkring den.

Stor stor fejl, for du kan IKKE se alt om hunden, på hundeweb.

 

Hundeweb er ét redskab.... Google en logisk anden mulighed. At kende folk der ved mere, en indlysende tredje, selv at tage ud og undersøge tingene, irl. en, forhåbentlig, åbenlys fjerde, osv osv osv.

 

Men den der nærmest "blinde" tro på at hundeweb er uvurderligt, og absolut et must, og hvad man ellers ikke hører om det, er i dén grad forkert, og kan temmelig ofte give meget forkerte billeder af hvad man faktisk kigger på. (ikke at jeg siger det altsammen er tilfældet ved dig, men mere som en generel betragtning.)

 

Husk nu på, det kun er officielle resultater der er at se på hundeweb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stor stor fejl, for du kan IKKE se alt om hunden, på hundeweb.

 

Hundeweb er ét redskab.... Google en logisk anden mulighed. At kende folk der ved mere, en indlysende tredje, selv at tage ud og undersøge tingene, irl. en, forhåbentlig, åbenlys fjerde, osv osv osv.

 

Men den der nærmest "blinde" tro på at hundeweb er uvurderligt, og absolut et must, og hvad man ellers ikke hører om det, er i dén grad forkert, og kan temmelig ofte give meget forkerte billeder af hvad man faktisk kigger på. (ikke at jeg siger det altsammen er tilfældet ved dig, men mere som en generel betragtning.)

 

Husk nu på, det kun er officielle resultater der er at se på hundeweb.

 

Roooolig nu!

 

Med alt, så mener jeg alle prøve, sundheds og index tal, samt alle forfædrenes.

Jeg kan selvfølgelig ikke se hundens bygning og mentalitet - Dem ser jeg jo til prøverne og gør at jeg gider kigge på hundeweb i første omgang :blink:

 

Men det er da et uvurderligt redskab i sin avl, at kunne tjekke sundheden bagud, til siden og lidt længere ud endda.

Og for dem der udstiller og konkurrere i DKK regi, så bliver alt jo registreret.

Nu starter jeg også selv i DcH, så er helt med på at alt ikke kan ses på hundeweb, men det er et sindssygt godt redskab at arbejde ud fra når man har fået øje på en spændende hund.

 

Google er vældig fin - Men mange af de typer af hunde jeg kigger på tilhøre ejere der ikke lige er tekniske nørder og hvor hjemmesider ikke er noget de gør i.

Og så finder man måske den ene hund, men skal så google samtlige forfædre, søskende osv. og håbe på de også har en hjemmeside og har lagt sundheds og prøve resultater op.

 

Selvfølgelig er det ikke umuligt at klare sig uden hundeweb, men for mig er det et redskab jeg meget nødigt vil undvære.

Link til indlæg
Del på andre sites

De hanhunde jeg har fundet og brugt i min avl har jeg fundet ved at tage ud og kigge på markprøver og se på hundene, samt ved at finde disse hundes data på nettet - ejerens hjemme side.

 

Jeg har kigget efter gode unge hunde og så har jeg spurgt hvem der er er far til dem. Når man har fulgt med nogle år kender man jo så også de fleste gode avlshunde og hvad de hidtil har leveret - især de lokale, hvor man også ser afkommet på jagter, træningspladser og på prøver.

 

Det sidste er så min evne til at vurdere hvad der lige netop vil avle bedst på min tæve. Det er nok den evne der i ret høj grad skiller de allerbedste opdrættere fra alle de andre, derfor har jeg også bedt den slags opdrættere give mig råd. Det er uvurderligt at få en dygtig og erfaren opdrætters gode råd.

 

vh Jagt57

Link til indlæg
Del på andre sites

Roooolig nu!

Jeg er helt rolig.

 

Med alt, så mener jeg alle prøve, sundheds og index tal, samt alle forfædrenes.

Igen: Nej, det er ikke alle prøver, alle sundhedsresultater, osv alle forfædrenes ditto, der ligger på hundeweb.

Jeg kan selvfølgelig ikke se hundens bygning og mentalitet - Dem ser jeg jo til prøverne og gør at jeg gider kigge på hundeweb i første omgang :blink:

Så har du vel også set alle de uofficielle prøver, selvsamme hund har deltaget i, for de registreres jo ikke.

Hvad med forældrenes, og længere bagud, søskendes osv...

 

 

Og for dem der udstiller og konkurrere i DKK regi, så bliver alt jo registreret.

nope.. det er ikke alt der bliver registreret. Så langt fra, faktisk.

 

Google er vældig fin - Men mange af de typer af hunde jeg kigger på tilhøre ejere der ikke lige er tekniske nørder og hvor hjemmesider ikke er noget de gør i.

Og så finder man måske den ene hund, men skal så google samtlige forfædre, søskende osv. og håbe på de også har en hjemmeside og har lagt sundheds og prøve resultater op.

tjaaa.... resultatlister lægges også op af afholdende klubber og grupperinger..... også de uofficielle. Med lidt detektivarbejde, kan man ofte finde informationer om hunde ad den vej, som hundeweb aldrig får at vide. Også selvom opdrætter ikke har hjemmeside.

 

Selvfølgelig er det ikke umuligt at klare sig uden hundeweb, men for mig er det et redskab jeg meget nødigt vil undvære.

hundeweb er god. Men den fortæller ikke helt så meget som mange gerne vil påstå den gør. Og uundværlig, er den bestemt ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt rolig.

 

Igen: Nej, det er ikke alle prøver, alle sundhedsresultater, osv alle forfædrenes ditto, der ligger på hundeweb.

 

Så har du vel også set alle de uofficielle prøver, selvsamme hund har deltaget i, for de registreres jo ikke.

Hvad med forældrenes, og længere bagud, søskendes osv...

 

nope.. det er ikke alt der bliver registreret. Så langt fra, faktisk.

 

tjaaa.... resultatlister lægges også op af afholdende klubber og grupperinger..... også de uofficielle. Med lidt detektivarbejde, kan man ofte finde informationer om hunde ad den vej, som hundeweb aldrig får at vide. Også selvom opdrætter ikke har hjemmeside.

 

hundeweb er god. Men den fortæller ikke helt så meget som mange gerne vil påstå den gør. Og uundværlig, er den bestemt ikke.

 

Du er bare altid så agressiv i din tone, når du er uenig med andre :blink:

 

Du sprang lige hele delen over med, at jeg også starter i DcH og udemærket ved, at alle resultater ikke kommer på.

Men rigtig, rigtig mange gør og som du indirekte skriver - De officielle resultater gør.

 

Hvilke uofficielle resultater mener du indenfor den race, er vigtige som ikke kommer med på hundeweb?

Der er så sandelig forskel på hvad jeg kigger på, når jeg kigger linjer. Hyrdehundene afholder prøver i eget regi og de registreres ikke på hundeweb.

Men det ændre ikke på, at jeg ønsker at se linjerne og hvad der ellers gemmer sig i dem.

 

Ja, nogle sundhedsresultater kommer ikke på, men dem der opdrætter i DKK er vældig interesserede i, at resultaterne ligger der så de kan følge deres opdræt.

Så mener nu stadig det er den bedste og mest restvisende database hvis man ønsker et overblik over sundheden i linjerne.

Er bekendt med visse huller (f.eks OCD, som desværre er mere udbredt i "min" race, end hundeweb giver indtryk af) hvor DKK kvajer dig ifht den måde de registrere på.

Men i "min" race så er langt, langt de fleste sundhedsresultater på hundeweb.

 

Med f.eks hyrdehundene ville jeg have fandens svært ved at finde sundhedsresultater på hvis jeg ikke havde hundeweb.

Rigtig, rigtig mange får faktisk deres hunde tjekket og registreret - Og jeg havde ingen chance for at finde dem uden hundeweb, for det er simpelthen umuligt at finde de kuld der er lavet på en bestemt hanhund, finde samtlige hvalpe og deres sundhedsresultater.

Har skam prøvet... Og måtte købe medlemskab af DKK og fandt 3 kuld på en hanhund simpelthen ikke kunne søge dig frem til på nettet.

 

Du vil aldrig læse mig skrive at hundeweb kan stå alene - Men som redskab er det unægteligt fantastisk indenfor min race og ville nødigt undvære det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke uofficielle resultater er super vigtige at kende, men registreres ikke på hundeweb?

 

Jeg er SLET ikke fan af DRU. har ikke haft andet end bøvl med dem og de har tilsyneladende ingen interesse i at registrere sygdomme eller arbejde for at komme af med sygdomme i racer. I hvert tilfælde ikke hos cotoner. Carla fik en hvalp med det første tilfælde af banderas neonatal ataxi (som jeg senere fandt ud af at det hed) - det ville de hverken vide af, registrere eller oplyse om. Selvom jeg jo kunne fortælle at begge forældredyr var bærere af sygdommen for at få en affected hvalp.

Har siden skiftet Carla til DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke uofficielle resultater er super vigtige at kende, men registreres ikke på hundeweb?

 

Jeg er SLET ikke fan af DRU. har ikke haft andet end bøvl med dem og de har tilsyneladende ingen interesse i at registrere sygdomme eller arbejde for at komme af med sygdomme i racer. I hvert tilfælde ikke hos cotoner. Carla fik en hvalp med det første tilfælde af banderas neonatal ataxi (som jeg senere fandt ud af at det hed) - det ville de hverken vide af, registrere eller oplyse om. Selvom jeg jo kunne fortælle at begge forældredyr var bærere af sygdommen for at få en affected hvalp.

Har siden skiftet Carla til DKK.

 

Men så vidt jeg forstod flyttede du Carla for træningen og konkurrencer, ikke for avl?

 

Jeg kan sagtens forstå man flytter en hund over fordi konkurrencerne er bedre arrangeret og der er flere og større...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så vidt jeg forstod flyttede du Carla for træningen og konkurrencer, ikke for avl?

 

Jeg kan sagtens forstå man flytter en hund over fordi konkurrencerne er bedre arrangeret og der er flere og større...

 

Helt rigtigt.

Og jeg vil aldrig avle i DRU. Den måde de behandlede min indberetning om en alvorlig arvelig sygdom i en race, synes jeg er meget bekymrende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel ikke nogen grund til ikke at flytte en hund pga. avl. Det handler vel om at avle de bedst mulige hunde. Sunde, racetypiske og med super temperament.

 

Det ville da være skidt for racen, hvis man lader sig begrænse og bruger en ringere hanhund, bare fordi man ikke mener det er politisk korrekt at brugen en fra en anden forening.

 

Om det så er godt eller skidt med flere stambogsførende foreninger er en helt anden snak, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt rigtigt.

Og jeg vil aldrig avle i DRU. Den måde de behandlede min indberetning om en alvorlig arvelig sygdom i en race, synes jeg er meget bekymrende.

 

Helt enig, men jeg ville vælge en DKK tæve fra start af... Altså hvis jeg ville avle, ville jeg aldrig gøre det på en DRU hund... Heller ikke i DKK... For som du netop gør opmærksom på kan man bare ikke vide hvad der er i historien på hunden... Men det ændre sig jo ikke ved at flytte den over i DKK...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok der gås meget op i hvad man kan måle hos dyrlægen. Øjne, HD, AD osv.

 

Personligt lægger jeg mere vægt på at hundene i stamtavlen har opnået en ret høj alder uden sygdomme og med et aktivt liv fx op til 9-10 års alderen. En opdrætter som leverer hunde der overvejende lever godt og længe har et godt avlsmateriale. En opdrætter som har fx en tævelinje i 3-4-5 led og som han kan vise alle har haft gode, aktive, lange liv mener jeg også har dokumenteret avler sunde hunde.

 

Det er en absolut mangel ved hunde Web at man ikke registrerer hvor gamle hundene blev og hvad de døde af, hvis man vil bruge hunde-Web til at avle sundere hunde udfra.

 

Udstillingsresultater og Hunde-Web tror jeg man næsten kan sige, ikke har gjort meget godt for racernes sundhedsniveau. Seriøse avlere, som selv tager stilling til sundhed og temperament før udseendet, gør meget for racernes sundhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er bare altid så agressiv i din tone, når du er uenig med andre :blink:

Der er vist ikke toner, på skrift.

Medmindre det er noder vi snakker. :blink:

 

Du sprang lige hele delen over med, at jeg også starter i DcH og udemærket ved, at alle resultater ikke kommer på.

Men rigtig, rigtig mange gør og som du indirekte skriver - De officielle resultater gør.

KUN de officielle prøveresultater kommer på hundeweb.

 

Uoffiielle prøver, kommer selvsagt ikke på hundeweb. Årsagerne hertil kan jeg kun gisne om. Jeg har en teori om at det for brugsprøvers vedkommende skyldes at man ønsker at give "frit lejde" for fejltagelser osv og samtidig undgå at skræmme nye hundeførere helt væk.

 

Hvilke uofficielle resultater mener du indenfor den race, er vigtige som ikke kommer med på hundeweb?

Der er så sandelig forskel på hvad jeg kigger på, når jeg kigger linjer. Hyrdehundene afholder prøver i eget regi og de registreres ikke på hundeweb.

Men det ændre ikke på, at jeg ønsker at se linjerne og hvad der ellers gemmer sig i dem.

Indenfor labrador, er det jo alle c-prøverne der er uofficielle.

De er i bund og grund identiske (meget groft sagt) med b-prøver, lige bortset fra at de altså ikke registreres.

 

De bruges som afprøvningsplads, inden man deltager på b-prøverne. Og det i sig selv er jo fint nok. Der er plads til fejltagelser, og jeg ønsker dem ikke gjort officielle.

 

MEN!!!

 

Det er ikke sjældent set, at man kan kigge på en hund, der på opdrætters hjemmeside, samt på hundeweb, har x antal 1. præmier på de officielle prøver, og når man så undersøger udenom hundeweb viser sig at være stillet i en milliard uofficielle prøver, med 0.ere, 3.ere og en sporadisk 1.er eller 2.er......

Hvilket så peger på at hunden faktisk er noget helt helt andet, end hvad hundeweb viser.

 

og tænk den så et skridt videre, for dén hund, kunne sagtens være forældredyr til en hund du har set irl. Eller et hvilket som helst andet led i linjerne bag. Ja det kunne sådan set være gældende for alle hundene i linjerne bag. (det er også set!)

Så kan dén ene hund man har set have præsenteret sig fint for én irl..... men er det reelt noget man vil arbejde videre med?

 

 

Ja, nogle sundhedsresultater kommer ikke på, men dem der opdrætter i DKK er vældig interesserede i, at resultaterne ligger der så de kan følge deres opdræt.

Så mener nu stadig det er den bedste og mest restvisende database hvis man ønsker et overblik over sundheden i linjerne.

Er bekendt med visse huller (f.eks OCD, som desværre er mere udbredt i "min" race, end hundeweb giver indtryk af) hvor DKK kvajer dig ifht den måde de registrere på.

Men i "min" race så er langt, langt de fleste sundhedsresultater på hundeweb.

 

Med f.eks hyrdehundene ville jeg have fandens svært ved at finde sundhedsresultater på hvis jeg ikke havde hundeweb.

Rigtig, rigtig mange får faktisk deres hunde tjekket og registreret - Og jeg havde ingen chance for at finde dem uden hundeweb, for det er simpelthen umuligt at finde de kuld der er lavet på en bestemt hanhund, finde samtlige hvalpe og deres sundhedsresultater.

Har skam prøvet... Og måtte købe medlemskab af DKK og fandt 3 kuld på en hanhund simpelthen ikke kunne søge dig frem til på nettet.

 

Du vil aldrig læse mig skrive at hundeweb kan stå alene - Men som redskab er det unægteligt fantastisk indenfor min race og ville nødigt undvære det.

 

som jeg skrev i allerførste indlæg, så var det mere en generel betragtning, at man skal passe på ikke at lade sig forblænde af hundeweb. Og det er der mange der lader sig blive. Og også lidt hvad du giver udtryk for i det indlæg jeg oprindeligt kommenterede på.

Det (hundeweb) er et supplement til sit forarbejde. Ikke andet eller mere. Og eftersom man altid, også FH (Før Hundeweb, høhø) har kunnet undersøge hvad man ville, dels via resultatlister, dels via kontakter man har, dels via selv at tage ud at se og meget mere, så kan man det altså også i dag.

I dag er det faktisk meget nemmere, i kraft af internettet, og de muligheder dét giver. Bl.a. mulighed for at skabe kontakt til personer der ved mere om specifikke linjer/hunde/whatever, over hele verdenen. Dét var noget sværere førhen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uoffiielle prøver, kommer selvsagt ikke på hundeweb. Årsagerne hertil kan jeg kun gisne om. Jeg har en teori om at det for brugsprøvers vedkommende skyldes at man ønsker at give "frit lejde" for fejltagelser osv og samtidig undgå at skræmme nye hundeførere helt væk.

 

 

 

 

som jeg skrev i allerførste indlæg, så var det mere en generel betragtning, at man skal passe på ikke at lade sig forblænde af hundeweb. Og det er der mange der lader sig blive. Og også lidt hvad du giver udtryk for i det indlæg jeg oprindeligt kommenterede på.

Det (hundeweb) er et supplement til sit forarbejde. Ikke andet eller mere. Og eftersom man altid, også FH (Før Hundeweb, høhø) har kunnet undersøge hvad man ville, dels via resultatlister, dels via kontakter man har, dels via selv at tage ud at se og meget mere, så kan man det altså også i dag.

I dag er det faktisk meget nemmere, i kraft af internettet, og de muligheder dét giver. Bl.a. mulighed for at skabe kontakt til personer der ved mere om specifikke linjer/hunde/whatever, over hele verdenen. Dét var noget sværere førhen.

Vil bare lige kommentere på de her to.

 

Jeg er temmelig sikker på at økonomi er årsagen til at ikke alle prøveresultater bli'r registreret. Sådan er det i hvert fald indenfor agility, nu bli'r kun klasse3-resultater registreret, hvor man før registrerede resultater fra alle klasser. Det var én af de ting man skar væk for at kunne sætte stævnegebyrerne lidt ned, da det alligevel koster en del at ha' en person til at sidde og taste ind.

 

Og så er jeg lodret uenig i, at Hundeweb ikke skulle ha' gjort en enorm forskel, når man kigger hvalp/linjer/etc. på nettet. Jeg har tjekket hunde både før der overhoved var nogle opdrættersider at tjekke, før Hundeweb og efter Hundeweb - og der er da en verden til forskel! Er enig i at det absolut ikke er det eneste redskab, og at det har nogle mangler, men det har da gjort en stor del af detektivarbejdet laaangt nemmere. Bare sådan noget som at man kan finde (og sortere efter) en hunds samtlige kuld, alle søskende, alle med samme mor, alle med samme far, plus forfædre alt efter hvor mange der er registreret på Hundeweb - det tog lang tid at finde før Hundeweb. De officielle sundhedsregistreringer på alle disse hunde får man også frem med et par klik. Her ligger dog én mangel IMO - men det har ikke så meget med Hundeweb at gøre som med DKK i sig, at de ikke godkender ret mange DNA-tests indenfor min race. Gjorde DKK det, så ville de resultater jo også ligge der. Konkurrenceresultater skimmer jeg bare lige på Hundeweb, dem finder jeg ellers andre steder på nettet.

 

Jo, vist kan man stadig finde alle de ting andetsteds på nettet, men det ville ta' meget længere tid. Og jeg er heller ikke sikker på at man kan finde officielle sundhedsresultater andre steder? Opdrætter kan sige at hunden og dens forfædre/hvalpe/etc. er testet for det og det, og med de og de resultater - men hvordan kan du vide at det er rigtigt, uden den officielle registrering der ligger på Hundeweb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok der gås meget op i hvad man kan måle hos dyrlægen. Øjne, HD, AD osv.

 

Personligt lægger jeg mere vægt på at hundene i stamtavlen har opnået en ret høj alder uden sygdomme og med et aktivt liv fx op til 9-10 års alderen. En opdrætter som leverer hunde der overvejende lever godt og længe har et godt avlsmateriale. En opdrætter som har fx en tævelinje i 3-4-5 led og som han kan vise alle har haft gode, aktive, lange liv mener jeg også har dokumenteret avler sunde hunde.

 

Det er en absolut mangel ved hunde Web at man ikke registrerer hvor gamle hundene blev og hvad de døde af, hvis man vil bruge hunde-Web til at avle sundere hunde udfra.

 

Udstillingsresultater og Hunde-Web tror jeg man næsten kan sige, ikke har gjort meget godt for racernes sundhedsniveau. Seriøse avlere, som selv tager stilling til sundhed og temperament før udseendet, gør meget for racernes sundhed.

 

Der er ikke så meget andet jeg kan sige end: tak! Det er også sådan noget jeg synes en god, ansvarlig opdrætter skal fokusere på, fremfor udseende. Dog skal der også fokus på temperement og alt det der skal og kan måles hos dyrlægen - i chihuahua'ens tilfælde er det patella luxation der skal testes for, og det gør DRU lige så godt som DKK, og dem som tilbyder hanner vil også opgive patella-test resultatet som noget af det første hvis de er bare nogenlunde seriøse. Nu er Chi-hanner jo rimeligt nemme at finde, selv i DRU regi (altså uden hunde-web), så måske er jeg bare heldig at jeg har valgt lige netop den race? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...