Hop til indhold

Hund overfalder anden hund!

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Vi har et problem i familien - svigerforældrene har en broholmer han på halvandet år sådan ca. og min svigerinde har en han mops på 6 år.

De bor under samme tag, og her i den seneste tid er mopsen i den grad begyndt at gå efter broholmeren. Han løber efter ham, gøer, og prøver at nappe/bide ham.

Det er i mange forskellige situationer, og det kommer bare lige pludseligt.

Broholmeren er bange for mopsen og gør intet, heller ikke når mopsen går til "angreb".

Min svigerinde er ret meget i tvivl om hvad hun skal gøre, for det går jo ikke det her.

Er det jalousi? Kan hunde føle det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde kan godt føle jalousi, man kalder det bare noget andet (bange for at miste sin plads i hierarkiet blabla, same thing). Jeg tror nu snarere det kan være "almindelig" hanhunde-rivalisering, fordi Broholmeren netop nu er i kønsmodningsfasen. Hvis det altså ikke bare er leg? Det kan også være angst/afstandssøgende adfærd fra Mopsens side. Det er svært at sige når man ikke ved hvordan det ser ud.

Men det vil jo være lidt uheldigt hvis Broholmeren en dag pludselig beslutter sig for at svare igen, så hvis det var min hund den ene, ville jeg nok foretrække at holde dem adskilt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Ja det kan da sagtens have noget med alderen at gøre ( kønsmodningsperioden). Det havde jeg ikke lige tænkt:damn:

Eller at nu er broholmeren ikke hvalp

Vi har selv set det, og han går lige efter ham helt umotiveret.

Han gør det hvis broholmeren kommer gående bare.

Det er ikke til at vide hvad pokker det skyldes.... Vi har sagt til svigerinden at mopsen virker meget understimuleret også.

Lige nu fjerner hun ham hvis han går efter ham og lukker ham væk, men ja ligepludselig kan det ende med at broholmeren får nok og siger fra.

Måske det ville være en god ide med en adfærds dims.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min den lille var ret slem til at bide den gamle i benene da han var et års tid, det kan stadigvæk forekomme vi afleder med noget andet når han gør det. Men tror det er hormonerne. Min den store kan slet ikke sige fra og det kan forekomme når som helst og lige pludselig. Ofte tror vi det er leg han vil lege med den store men det er hos os helt sikkert også den lilles hormoner der raser.

Men det er lidt svært at sige når man ikke har set det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Ja der er svært for andre at vide hvad der sker uden at have set dem.

Men det er ikke leg, for mopsen leger ikke og er i det hele taget ikke vild med andre hunde. Jo vores tæve går han fint sammen med:-)

De er begge intakte og det kan sagtens have noget med alle de hormoner at gøre..

Hvis man sidder og nusser mopsen og broholmeren kommer over/forbi går han efter ham.

Mad situationerne er også slemme så der tror jeg at de giver dem mad hver for sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Den lille føler sig jo åbenbart truet af den store.

Har de boet sammen hele tiden?

Jeg ville nok have en periode sætte låger op i mellem nogle af rummene, så der kan komme ro på. Og så bare gå ture med dem sammen, hvis de enes der.

Svigerinden flyttede der op i sommers, men de har altid været meget sammen inden da, op til en uge af gangen... Så de har været vant til hinanden fra start af:-)

Link til indlæg
Del på andre sites