Hop til indhold

Udfordring!!!


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst mollie-vuffer

jeg har valgt at lægge en ting mere til. At vente..

Bailey er et fjols til det. (hvilket jo er vores egen skyld) og det vil jeg gerne have de skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 200
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi starter her...

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have

cirka 1 meter

 

Hvor langt foran dig må den komme

Ved gå pænt må bagenden ikke komme længere frem end mine ben.

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt

Når vi laver stop øvelser.

Når jeg siger hans navn, uanset omgivelserne.

Plads når vi skal over vej og andre tidspunkter.

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem)

Møde med hunde og mennesker, ude og hjemme.

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.

Ved gå pænt er det tiden det tager at gå forbi nogen eller lign. sjældent mere end 20 meter af gangen.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

Opdage og opdage. Han har snuden i jorden 90 % af tiden.

Få rørt sig og se noget andet/andre mennesker/dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi starter her...

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Min difination af gå pænt er at aslan går stille tæt ved mine ben (vel 30-40 cm fra mig???) gerne løs snor

 

Hvor lang line må din hund have

Alt den line han vil, han skal ikke bruge den.......han går jo lige ved siden af mig :mrgreen:

Hvor langt foran dig må den komme

 

ca 30 cm (ca et hoved)

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt

 

Når jeg ber ham om det.

Når der kommer mennesker og hunde.

Han skal ikke være 100% obs på mig, men han må meget erne kigge jævnligt på mig.

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem)

 

Med den der lufter ham.

Når der kommer mennesker og hunde (cykler, knallert osv)

Når vi går oppe i byen, hvis vi føler behovet for at han gør det er der.

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.

 

Vi holder pause fra "gå fri" så Aslan er hele tiden i line.

Men han skal kunne gå pænt indtil han får besked på andet og ellers er det jo indtil den givne situation er overstået, hvilket forhåbentlig er max 10 meter.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

 

Han skal opleve noget, selve turen

Han skal snuse og have en god tur.

Det er for Aslans skyld at vi går turen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Tak for jeres besvarelser.

 

Der er et par ting som er vigtige at have fokus på:

 

HUNDENS hensigt (dagsorden) med turen, hvad ER det helt nøjagtigt hunden forventer skal ske på ture.?

Hvad er den den MENER skal ske på turen?

 

For nogle hunde er det at møde andre

For andre at hilse på alle mennesker

For andre igen er det at snuse og markere

 

Og for andre igen kan det være lidt af det hele.

 

Jeg tænker at vi (altså I) skal til at lære at anvende naturlig forstærker på turene.

Naturlig forstærker er alt det du ikke selv giver din hund som den vil have.

 

Altså ikke godbidder fra hånd, men f.eks. at få lov at komme til at snuse, få lov at blive sluppet fri, lege med en hundeven og alt det andet vore hunde går ture for at opnå/opleve.

 

Det virker afsindigt meget stærkere end bare at give ros og en godbid!

 

EN af fordelene ved brug af naturlig fortsærker er at hunden er 100% bevidst om hvad den skal yde for at kunne opnå det den vil.

Dermed tilbyder den selv at samarbejde og så "har vi den", hvor vi kan nå noget positivt med den uden sure miner frustrerede hunde og desillusionerede hundeejere.

 

Noget andet vi skal være opmærksom på er forskellen mellen "plads" og "gå pænt".

Sidstnævnte betyder blot at hunden sørger for at holde linen slap.

 

Vi starter med en basisøvelse nu, før jeg forklarer mere om brug af naturlig forstærkning.

Men lige lidt om mit mål:

 

Målet er at din hund forud for aktiviteter den gerne vil deltage i tager øjenkontakt af sig selv.

Uden dene øjenkontakt gives der ikke mulighed for at deltage i aktiviteten.

 

Når hunden tilbyder øjenkontakt ved vi at vi har en mental kontakt med hunden og dette er udgangspunktet for hver aktivitet og er medvirkende til at hunden er lydhør og ikke bare styrter afsted uden at høre efter når vi efterfølgende giver startsignal.

Det er vigtigt at øjenkontakten tidbydes af hunden og ikke bliver krævet (i statfasen) ved at du kalder hundens navn.

 

Vi skal nu til at give hundene noget at tænke over i stedet for at fortælle dem, hvad vi ønsker af dem.

Mere om dette senere.

 

Øjenkontakt

 

Sid/stå foran din hund med lækre godbidder i hver hånd. Hænderne holdes o skulderhøjde i strakte åarne og holdes totalt i ro.

Hunden VED der er guffer i hænderne.

 

Hav en mindst lige så lækker godbid i munden uden hunden ved det.

 

Sid/stå passivt og hvis hunden drejer rundt om dig skal du ikke gå med.

Afvent og lad være med at stirre på din hund. Luk øjnene let så du ikke truer din hund med blikket.

I det splitsekund din hund bare lige skotter til dit ansigt puster du godbidden ud til den.

 

Ny godbid i munden og forfra.

 

Brug 3 - 5 minutter på øvelsen flere gange dagligt.

 

Hvad nu hvis

Din hund begynder at gø

 

Afbryd seancen ved at vende ryggen til hunden ved første lyd.

Start forfra.

 

Din hund forlader dig eller hopper op ad dig

Så er opsætningen for svær og hunden for utålmodig - den har mistet lysten.

Sæt dig i stedet for på hug og giv lidt gratis godbidder først og prøv så igen i hugstilling.

Beløn evt for at hunden næsten ser på dig.

 

Din hund blokerer med fokus på en hånd

Gem hænderne på rygggen eller bag hovedet.

 

Lad være med at kalde på hunden for at få den til at se op, men sig gerne en smaske eller uhmm lyd for at påkalde dig hundens opmærksom mod ansigtet.

 

Timingen er vigtig så godbidden skal spyttes ud i det splitsekund hundens øjne strejfer dit ansigt.

 

Hvis timingen er korrekt vil din hund lære i løbet af ganske få gentagelser at den skal tilbyde øjenkontakt for at få godbidden.

 

Når du når til at kunne stå i grundpositionen (armene strakt) og din hund spontant søger øjenkontakt går vi videre til næste trin - ikke før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige et spørgsmål. Er Victor for lille endnu til at være med i udfordringen? han er 9 uger. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at gå stille og rolig frem i et tempo hvor han kan være med. Vi er endnu ikke begyndt at gå rigtige ture. Men har været lidt rundt og mødt nye ting og steder. Jeg har været meget opmærksom på ikke at forhaste mig, men har givet ham små oplevelser i et tempo hvor han mentalt har kunne være med. Det er ham der har bestemt farten.

Da jeg sagde ja til udfordringen var det mest Oskar jeg tænkte på. Men da jeg så læser dit indlæg om naturlig forstærker, så tænker jeg jo tidligere man begynder jo bedre er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget andet vi skal være opmærksom på er forskellen mellen "plads" og "gå pænt".

Sidstnævnte betyder blot at hunden sørger for at holde linen slap.

 

Ang plads, det bruger vi jo når han skal side ved siden af os, kan aslan godt skelne mellem at gå plads og side plads?

Kan vi evt laver en ny kommando så som da vi jo nu øver "gå pænt" hvor han går ved vores side?

Og så evt finde en anden kommando til at han går med løs linie?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil faktisk også gerne byde ind med en "hvad nu hvis"... Så here goes:

 

Hvad nu hvis hunden ikke fatter pointen med at man spytter godbidder ud, so to speak... Han kigger op på mig, og jeg spytter den godbid ud i vildskab... Men han står så enten og kigger videre på mig, eller giver sig til at lave noget andet. Han opdater det ikke... :confused: Så der står jeg med armene ude, og godbidden, som er nok så lækker, ligger spyttet ud foran mine fødder, mens Milo står og prøver at finde ud af hvad han skal gøre for at få det, jeg har i hånden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har lige et spørgsmål. Er Victor for lille endnu til at være med i udfordringen? han er 9 uger. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at gå stille og rolig frem i et tempo hvor han kan være med. Vi er endnu ikke begyndt at gå rigtige ture. Men har været lidt rundt og mødt nye ting og steder. Jeg har været meget opmærksom på ikke at forhaste mig, men har givet ham små oplevelser i et tempo hvor han mentalt har kunne være med. Det er ham der har bestemt farten.

Da jeg sagde ja til udfordringen var det mest Oskar jeg tænkte på. Men da jeg så læser dit indlæg om naturlig forstærker, så tænker jeg jo tidligere man begynder jo bedre er det.

 

 

Han er jo ikke for lille til at lære øjenkontakt, men pas på at han ikke mister hvalpetid på det ikk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ang plads, det bruger vi jo når han skal side ved siden af os, kan aslan godt skelne mellem at gå plads og side plads?

Kan vi evt laver en ny kommando så som da vi jo nu øver "gå pænt" hvor han går ved vores side?

Og så evt finde en anden kommando til at han går med løs linie?

 

Aslans "plads" afgøres af dig, hvis du går går han med, hvis du står sætter han sig. Mendet skal han naturligvis lære. Så kan han godt skelne

 

Ja, brug bare et andet signal end "gå pænt" - f.eks. "følges ad", hvis det passer i din mund.

Det bruger jeg selv...

 

Svar nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg vil faktisk også gerne byde ind med en "hvad nu hvis"... Så here goes:

 

Hvad nu hvis hunden ikke fatter pointen med at man spytter godbidder ud, so to speak... Han kigger op på mig, og jeg spytter den godbid ud i vildskab... Men han står så enten og kigger videre på mig, eller giver sig til at lave noget andet. Han opdater det ikke... :confused: Så der står jeg med armene ude, og godbidden, som er nok så lækker, ligger spyttet ud foran mine fødder, mens Milo står og prøver at finde ud af hvad han skal gøre for at få det, jeg har i hånden :lol:

 

Prøv større godbidder og spyt dem lige mod hans mund så han ser/hører dem ramme gulvet.

 

Eller sæt dig ned til ham og lær ham at tage godbidden fra dine læber og ret dig derefter gradvis helt op..

 

 

Kan anbefales til hvalpe og små hunde

 

Glem at stritte med hænderne til han har fattet pointen - at der kommer gufferier når han ser op på dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kan man nå at være med selv om jeg ikke har fået besvaret spørgsmålene fra dig Irene?

 

 

Absolut.

 

Jeg skrev det ikke direkte, men svarene var ikke til mig. De er til jeres eget brug så I har et defineret mål og en bevidsthed om hvad I ønsker og en tanke om hvad jeres hunde ønsker.

 

Jeg vil anbefale at svare og have svarene for dig selv

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper også lige på i mens toget så småt sætter i gang :mrgreen:

 

 

Vi starter her...

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have

1,5 meter cirka

 

Hvor langt foran dig må den komme

Helst ikke længere end at hans hale er ud for mit knæ

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt

Når vi møder andre mennesker, hunde, biler, cykler og knallerter, stort set hver gang vi støder på noget der bevæger sig :blink:

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem)

Hver gang han ikke har sin 10 meter line på i skoven, og med både min mand og jeg. Så på vores daglige gåture skal han gå pænt, og så får han en daglig lang tur i 10 meter linen (hvor det eneste krav er at han ikke trækker)

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.

15-20 minutter

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

Min hunds dagsorden vil hovedsaglig være at få besørget, og så evt. få snuset og kigget på nyhederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den første øvelse er Baldur og jeg heldigvis gode til, men vi har også øvet os længe :blink: Han kommer jævnligt på vores gåture og tilbyder at "gå på plads", og så vi har efterhånden nået til at han skal gå 5-6 meter hvor han kigger på mig før godbidden falder :-D

Jeg beder ham ikke om at gøre det, han kommer selv og tilbyder det. Nogen gange er jeg simpelhen nødt til at bede ham om at gå ud og snuse, ellers glor han bare på mig hele vejen :-)

Dette gør han så selvsagt ikke når han har 10 meter linen på, da han her løber rundt og snuser og har travlt med alt muligt andet :blink:

 

Så for en gangs skyld er der rent faktisk noget ved en øvelse som vi allerede kan, det sker altså ikke så tit :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet at træne lidt gå pænt i dag og det går faktisk rigtig godt.

 

Charlie er ikke så god til at tage kontakt til mig, men det lykkedes da til sidst :-) Han er jo også en unghund med krudt i røven og har meget travlt med at komme ud at gø, på trods af fodersøg hjemme i haven, som ellers hjælper ham til at slappe af normalt.

 

King er super god til det, han er allerede ved at fatte pointen. Så det er bare dejligt :5up: Ikke rigtig andet at sige til det :-)

 

Håber det er i orden jeg opdaterer lidt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også lige byde ind. Det er fedt nok at have det online og dele med de andre :) Jeg udfyder den ud fra, hvad vi gerne vil opnå, i forhold til f.eks. hvornår han skal tage kontakt.

 

Vi starter her...

 

Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer:

 

Hvor lang line må din hund have

Omkring 1,5 meter. Det er sådan en standard snor med flere muligheder for længdeindstillinger, og jeg sætter den altid i den samme ring.

 

Hvor langt foran dig må den komme

Så længe snoren ikke strammes, er der ikke noget ideal for mig. Jeg vil bare stræbe efter at lære ham, ikke at trække linen helt ud, og fortsætte selvom den strammes.

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt

Jeg kan godt lide, at han tager kontakt af sig selv engang imellem (egentlig tilfældigt- ikke knyttet til en event), men det er ikke noget krav. Men bestemt noget, som jeg vil belønne, hvis han gør det. Derudover ønsker jeg kontakt, idet jeg henvender mig til ham (f.eks. når han skal vente med at gå over vejen, og når jeg siger hans navn).

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem)

Når han går tur med linen på. Det er så at sige bundlinien, som jeg stræber efter først og fremmest. Dernæst kan komme; møder med andre hunde (indtil han får lov at tage kontakt til den anden hund), møder med andre mennesker. Og jeg vil især gerne lære ham ikke at trække glad imod mennesker vi går forbi på gaden, som ikke er interesserede i at tale med ham.

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line.

15-30 min ca. Hvis tiden går over det, er det en rigtig oplevelsestur, og jeg forventer ikke at han kan holde det fokus endnu. Men med tiden skal det, jf. ovenfor, fungere når han har snoren på. Men jeg håber jo på, at kunne slippe ham med et sikkert indkald på oplevelsesture med alderen.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene?

Først vil han gøre sig ren, men det er generelt en ret lille del af det at gå tur. Han vil se lidt på verden, og fornemme hvordan den ser ud i dag. Se på nabolaget, og iagttage ændringer (f.eks en mcdonaldspose der er smidt i løbet af natten, en tabt vante etc). Snuse, og "læse avis", og at opleve noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg være med i en alternativ udgave?

 

Når begge hunde går sammen ender det ind imellem i kaos:roll:

Og mysla kan generelt godt have brug for at lære at følges..

 

Min definition: jeg vil have at de bliver på min ventre side (indenfor ca1,5meter line), med mindre de bliver bedt om andet. De må godt gå foran mig, men skal holde til venstre, så de ikke filtre mig ind ved at suse om mig til højre. At snoren er slap under gang og at der heller ikke trækkes som en gal fordi man har lugtet noget spændende udenfor snorens rækkevidde. Dette gælder også bagud!

 

Jeg vil gerne have kontakt fra dem, når vi skal ud af døren, når jeg stopper, hvis vi møder nogen eller hvis jeg ellers ber om det.

 

Med tiden skulle de gerne mestre det alle steder og i ubegrænset tid. Hvilket Sheila jo sådan set kan:engel: men i virkeligheden er længden ikke en udfordring for nogen af dem. Hos mysla ligger udfordringen i starten af turen og hos sheila i visse miljøer..

 

Sheilas dagsorden I SNOR er som regel at læse avisen, finde musehuller og undersøge nye ting/områder sammen med mig.

Myslas er finde nogle fugle/katte hun kan jage, opleve noget og læse avisen plus gøre alt det sheila gør:mrgreen:

 

 

Jeg gik tur i går aftes med dem begge. Mysla var helt oppe at køre over katteduft, især een hæk var rigtig interessant. jeg prøvede så at bruge naturlig forstærker omkring det. Min kloge storehund, vidste hvad hun skulle med det samme:engel:Sad så sød på plads og kiggede på mig, mens mysla stod i strakt line og prøvede atindsnuse, så meg et hun kunne:roll:

 

Til sidst kom hun dog i mod mig og jeg fik hende til at give kontakt. Værsgosom bellønning til dem begge. efter 5 gange ca. stoppede sheila strkas med at snuse og myslanæsetn med det samme, når jeg sagde slut.

Men det bedste var nu at da vi gik videre kunnejeg få mysla til at stoppe sin hiven efter en duft ved at sige Slut:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi har prøvet at træne lidt gå pænt i dag og det går faktisk rigtig godt.

 

Charlie er ikke så god til at tage kontakt til mig, men det lykkedes da til sidst :-) Han er jo også en unghund med krudt i røven og har meget travlt med at komme ud at gø, på trods af fodersøg hjemme i haven, som ellers hjælper ham til at slappe af normalt.

 

King er super god til det, han er allerede ved at fatte pointen. Så det er bare dejligt :5up: Ikke rigtig andet at sige til det :-)

 

Håber det er i orden jeg opdaterer lidt :blink:

 

Naturligvis er opdatering i orden, jeg svarer bare ikke på andet end den aktuelle opgave, da det ellers kan blive et stort og tidskrævende job.

Den aktuelle opgave er at lære hunden at tage øjenkontakt, men endnu ikke på turene.

 

Dejligt at King er lærenem :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...