Hop til indhold

Udfordring!!!


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Naturligvis. Er det alternative at du går med to hunde samtidig?

 

ja jeg tror detvar det jeg mente..Som jeg forstod udfordringen handlede den om at lære at gå pænt og bruge naturlig forstærker til dette??

Og da Sheila kan gå pænt mysla ok når hun er alene, er det især når de er sammen at de kniber..

Har jeg forstået det rigtigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 200
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
ja jeg tror detvar det jeg mente..Som jeg forstod udfordringen handlede den om at lære at gå pænt og bruge naturlig forstærker til dette??

Og da Sheila kan gå pænt mysla ok når hun er alene, er det især når de er sammen at de kniber..

Har jeg forstået det rigtigt?

 

Ja, men det kan blive vanskeligt med to hunde samtidig hvis det ikke er det samme de vil opnå/hen til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis er opdatering i orden, jeg svarer bare ikke på andet end den aktuelle opgave, da det ellers kan blive et stort og tidskrævende job.

Den aktuelle opgave er at lære hunden at tage øjenkontakt, men endnu ikke på turene.

 

Dejligt at King er lærenem :-P

Det er forståeligt at du ikke gør det :-) Det er jo bare en hjælp til os, ikke meningen du skal være adfærdsbehandler for os :mrgreen:

 

Jeg er gået skridtet videre, fordi hundene har fanget fidusen med øjenkontakt hjemme - nu skal de lære det ude.

 

Ja, det er skønt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er forståeligt at du ikke gør det :-) Det er jo bare en hjælp til os, ikke meningen du skal være adfærdsbehandler for os :mrgreen:

 

Jeg er gået skridtet videre, fordi hundene har fanget fidusen med øjenkontakt hjemme - nu skal de lære det ude.

 

Ja, det er skønt ;-)

 

Ja, men det var ikke min plan i udfordringen at du skulle gøre det, der skulle lige lidt mere på før det skulle bruges på turene :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det var ikke min plan i udfordringen at du skulle gøre det, der skulle lige lidt mere på før det skulle bruges på turene :-D

Okay :-) Men jeg har nu øvet lidt på turene allerede inden udfordringen :oops: Når snoren bliver stram, stopper jeg op og venter til hunden tager kontakt, inden vi går videre. Så måske er denne her udfordring slet ikke for mig alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Okay :-) Men jeg har nu øvet lidt på turene allerede inden udfordringen :oops: Når snoren bliver stram, stopper jeg op og venter til hunden tager kontakt, inden vi går videre. Så måske er denne her udfordring slet ikke for mig alligevel :mrgreen:

 

 

kan være dine hunde er for dygtige til dette niveau

Link til indlæg
Del på andre sites

kan være dine hunde er for dygtige til dette niveau

Jeg tænkte lidt over det i går og så gode er de heller ikke, der går enormt lang tid inden især Charlie reagerer med øjenkontakt på gåturene. Og King tilbyder kun meget kortvarig øjenkontakt, så er han videre igen. Lidt ekstra træning skader måske alligevel ikke. Jeg er måske gået lidt for hurtigt frem alligevel, så jeg tror bare jeg hopper med på træningen alligevel.

 

Men hvad gør vi ift. gåture? Hundene trækker jo stadig og det er hverken sundt for deres nakke, eller for mig :blink: Jeg har tit ondt i skuldre, knæ og nakke efter jeg har gået med den og det er naturligvis ikke holdbart.

Så hvad kan vi gøre, indtil træningen starter på gåturene? Leve med det eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tænkte lidt over det i går og så gode er de heller ikke, der går enormt lang tid inden især Charlie reagerer med øjenkontakt på gåturene. Og King tilbyder kun meget kortvarig øjenkontakt, så er han videre igen. Lidt ekstra træning skader måske alligevel ikke. Jeg er måske gået lidt for hurtigt frem alligevel, så jeg tror bare jeg hopper med på træningen alligevel.

 

Men hvad gør vi ift. gåture? Hundene trækker jo stadig og det er hverken sundt for deres nakke, eller for mig :blink: Jeg har tit ondt i skuldre, knæ og nakke efter jeg har gået med den og det er naturligvis ikke holdbart.

Så hvad kan vi gøre, indtil træningen starter på gåturene? Leve med det eller?

 

Det bedste vil være kun at gå med en hund af gangen til de begge har lært at holde linen slap.

 

Indtil da kan du give dem seler på og måske lidt længere liner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft samme tanke

 

Måske vi regner med at det er dig der siger til når vi skal tage næste skridt? :engel: Hvor "stabil" skal den øjenkontakt være? Altså forstået på den måde, Noomi har jo luret at når jeg står og blafrer med armene ud fra kroppen, over hovedet eller noget andet fjollet, så skal hun kigge på mig, så kommer guffen :mrgreen: Og nogle gange bliver det rigtig svært (for mig altså :oops:) for så griber hun guffen når jeg spytter den ud og kigger slet ikke væk fra mig, og så bliver det jo svært at komme en ny i munden uden at hun opdager det :oops:

Nå, men måske du kan løfte sløret for næste step? Bare så vi lige kan se om det er til at gå videre med, eller om der skal trænes lidt videre med øjenkontakten... Skal den (øjenkontakten altså) også være stabil udendørs eller er det godt nok hjemme i stuen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke givet op :-) og vi har haft nogle rigtigt gode dage :5up: Vi har trænet øjenkontakt til den store guldmedalje... Det gik op for mig, at selvom jeg havde trænet kontakt, så havde jeg faktisk kun trænet "tag kontakt til mit knæ" :roll: agtigt.... for det er jo lige i hendes hovedhøjde...

 

Det har vi arbejdet hårdt på at komme til livs, og hun er blevet rigtigt dygtig til at kigge op på mig...

 

Ydermere har jeg været meget konsekvent i min gå i snor træning (endnu en ting det giv op for mig at jeg selv var skyld i, da jeg ikke havde været konsekvent i min "du må ikke trække"-træning :stupid: ) og hun har forbedret sig ENORMT i de sidste 7-10 dage... Vi har ikke haft nogle umotiverede "trææææk ud mod kørebanen for der er en hund på den anden side af vejen" oplevelser i over en uge... Tilgengæld har vi haft "der kommer en knallert på stien imod os, jeg kigger lige på min mor for vejledning"-oplevelser :5up: :klap2:

 

Jeg har oplevet at hun helt af sig selv har sat sig ned ved fortovskanten når vi skulle over vejen - 4 gange indtil videre...

Og som nævnt i praletråden, så har vi også haft "jeg bliver ved min mor selvom der er 3 andre hunde på plænen og jeg ikke har snor på" oplevelser...

 

Og her til aften havde vi den allerførste "jeg er i snor og der kommer en hund, jeg kigger lige på min mor" oplevelse... :shock: og så fik hun selvfølgelig lov at hilse og blev skamrost til skyerne :mrgreen:

 

Jeg er klar over at der sikkert også kommer tilbagefald - men indtil videre er det gået over al forventning... Jeg har virkelig tænkt meget over hvad Ninjamor sagde om hvad det var Karla ville have ud af turen og det allerfedeste i hendes verden er at hilse på andre hunde! Så der har vi trænet meget målrettet på, at det må man godt når mor siger ja, men KUN hvis man "spørger pænt" og får lov til det...

 

Vi arbejder videre selvom det kan være svært når man ikke kan få armene ned :klap2: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det ligesom nollike, Aslan er hurtigere end mig :roll:

 

Jeg har ikke rigtig noget at berette.....!

Før det her øvede vi uden godbid i munden, nu gør vi det med, og det eneste er at nu tager han ikke øjnene væk fra min mund :rolleyes:

 

Om jeg gør noget forkert, eller om hunden bare er en udspeuleret vane hund...... tja!

 

Om aslan er blevet større og langt om længe er begyndt at give kontakt på turene fordi vi har øvet det (og så er der jo lige legetøjet :blink: ), eller om hjemmeøvelserne (denne) har givet pote ved jeg heller ikke, men jeg tør næsten ikke skrive om det, for så plejer det at gå galt :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi arbejder stædig med øjenkontakt og det går næsten ok nu med pølser for frolic smager ikke godt i munden, men kan ikke prale af at kontakten holdes på tur endnu, så venter spændt på videre opgave... :-D

Dog er det med at gå stavgang i hurtig fremgang, men man(Rollo) tror at "dygggtigg" betyder fuld fart frem... så er begyndt ikke at rose når han går pænt før han skal have lidt fri... kan jo ikke rigtigt bruge godbidder, når jeg går med snoren over skulderen og stavende i hænderne... Tilgængæld er vi blevet suuuper dygtig til venstre og højre drejninger på komando...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske vi regner med at det er dig der siger til når vi skal tage næste skridt? :engel: Hvor "stabil" skal den øjenkontakt være? Altså forstået på den måde, Noomi har jo luret at når jeg står og blafrer med armene ud fra kroppen, over hovedet eller noget andet fjollet, så skal hun kigge på mig, så kommer guffen :mrgreen: Og nogle gange bliver det rigtig svært (for mig altså :oops:) for så griber hun guffen når jeg spytter den ud og kigger slet ikke væk fra mig, og så bliver det jo svært at komme en ny i munden uden at hun opdager det :oops:

Nå, men måske du kan løfte sløret for næste step? Bare så vi lige kan se om det er til at gå videre med, eller om der skal trænes lidt videre med øjenkontakten... Skal den (øjenkontakten altså) også være stabil udendørs eller er det godt nok hjemme i stuen?

 

Godt du sagde det...

 

Når øjenkontakten kommer spontant, når du stiller dig op, skal du til at lægge signal på.

Giv signalet straks du stiller dig op.

 

Bevæg så hænderne som distraktion og beløn for at Noomi bevarer kontakten eller genoptager den efter hurtigt at have set på hænderne.

 

Når signalet er lagt på og forstået (tjekkes i andre situationer ved at give signalet og se om hunden tager øjenkontakt) skal der gradvist mere og mere distraktion på: Hænderne svinges, kommes i lommen, godbidsposen rasler osv osv.

 

I andre situationer kan man sideløbende øve at hunden skal følge med og bevare øjenkontakten selv om man flytter sig/drejer lidt væk.

 

Når dette sidder skal der øves udenfor og i nemme situationer, at øjenkontakt belønnes, foreløbig bare med godbid.

 

Når dette sidder går vi videre til det egentlige, at hunden lærer at holde linen slap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er klar over at der sikkert også kommer tilbagefald - men indtil videre er det gået over al forventning... Jeg har virkelig tænkt meget over hvad Ninjamor sagde om hvad det var Karla ville have ud af turen og det allerfedeste i hendes verden er at hilse på andre hunde! Så der har vi trænet meget målrettet på, at det må man godt når mor siger ja, men KUN hvis man "spørger pænt" og får lov til det...

 

Vi arbejder videre selvom det kan være svært når man ikke kan få armene ned :klap2: :blink:

 

Fedt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ville være et godt signal at give:?: skal det både være et håndsignal eller kun en komando:confused:

er ikke så meget inden i den verden men bruger:

pejefinder op=sit

Pejefinder ned= dæk

Fladhånd nedad= stå

 

Ellers har vi ikke sat ret mange håndtegn eller komandoer på, har dog også "bliv" og arbejder nu på "gå pænt" og "buk" den sidder dog ikke helt fast endnu... nå ja "rul" men den kan vi kun med godbidden ved næsen har aldrig fundet ud af at komme vidre...

Der ud over leger vi med "runder" og "find" på træningspladsen..

Og "højre" og "venstre" til stavgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ville være et godt signal at give:?: skal det både være et håndsignal eller kun en komando:confused:

er ikke så meget inden i den verden men bruger:

pejefinder op=sit

Pejefinder ned= dæk

Fladhånd nedad= stå

 

Ellers har vi ikke sat ret mange håndtegn eller komandoer på, har dog også "bliv" og arbejder nu på "gå pænt" og "buk" den sidder dog ikke helt fast endnu... nå ja "rul" men den kan vi kun med godbidden ved næsen har aldrig fundet ud af at komme vidre...

Der ud over leger vi med "runder" og "find" på træningspladsen..

Og "højre" og "venstre" til stavgang.

 

Undskyld, jeg har overset dette indlæg...

 

Det er sådan set ligegyldigt hvilke visuelle signaler du vælger at anvende medmindre du skal deltage i konkurencer.

Dem der fugerer for dig er i princippet de bedste.

 

Selv synes jeg det er bedst hvis mine hunde både kan udføre en adfærd på et visuelt og på et verbalt signal.

 

kan hunden kun på det visuelle SKAL der kunne skabes visuel kontakt for at få hundn til at udføre hnadlingen.

 

Kan hunden kun udføre handlingen på det verbale signal KAN den ikke udføre handlingen hvis du af en elller anden årsag skal være stille.

 

Uanset synes jeg det er bedst for hundene at kunne begge dele dels ud fra ovenstående betragtning deels ud fra den holdning og erfaring at jo mere en hund kan des sikrere bliver den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...