Hop til indhold

Udfordring!!!


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Havde jeg været hund så tror jeg at jeg var uopdragen nok til at hoppe op og slikke ninjamor i hovedet :mrgreen:

 

 

Aslan er begyndt selv at komme op og gå plads :klap2:

Og nogen gange, kommer han ned og går plads (hvis snoren bliver stram)

 

Jeg elsker de små bitte fremskridt der sker :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 200
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det skal nemlig være sjovt at være hund! Set i bakspejlet er han blevet forsømt, fordi Charlie har taget så meget af min tid, hvilket har været en kilde til rigtig dårlig samvittighed. Nu har jeg heldigvis fået tid og overskud til igen at tage mig af King. Og det er dejligt, for han er en skøn hund, der kun fortjener det bedste :lun:

 

Hvor dejligt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde jeg været hund så tror jeg at jeg var uopdragen nok til at hoppe op og slikke ninjamor i hovedet :mrgreen:

 

 

Aslan er begyndt selv at komme op og gå plads :klap2:

Og nogen gange, kommer han ned og går plads (hvis snoren bliver stram)

 

Jeg elsker de små bitte fremskridt der sker :klap2:

 

Tillykke med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hermed lige nogle fotos at Noomi og Nollike i aktion i "udfordringen".

 

På første foto er der udlagt en stor og synlig godbid (slagterens hjemmelavede frikadellebid) et skridt foran Noomi.

Nollike afventer passivt at Noomi af sig selv tilbyder øjenkontakten som straks giver adgang til godbidden ved at Nollike træder et hurtigt skridt fremad, så linen bevares slap.

 

 

På næste foto tilbyder Noomi øjenkontakt

 

 

 

Og på det sidste er Nollike trådt det hurtige store skridt frem, så Noomi kan tage godbidden.

 

 

Nollike var dygtig i sin timing og vi nåede fra at Noomi gøede af ærgrelse over ikke at kunne nå godbidden til at kunne bevare øjenkontakten to skridt på ca 15 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

sludder med de røde kinder du ser helt fin ud nu fik vi jo rigtigt kigget efter for at se om der var noget at krimse af og det er der ikke :mrgreen: og hvor er det gode billeder man kan virkerlig se hvad der sker :5up: Tusiende tak begge to

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er stået helt af i denne tråd :oops:

 

Kort om indkald, skal man stå med front eller ryg til?

 

Altså, sit, bliv (vise det med hånden), vend ryggen til og gå x antal skridt, men hva så? sig kom med ryggen til eller vende sig om med fronten og sig kom? vi er blevet lidt i tvivl nemlig.

 

Denne tråd handler om at have kontakt med sin hund så den ikke trækker, det er det Noomi og Nollike demonstrerer på de tre fotos - altså starten til det.

 

Indklad, kort:

Der er ingen regler for hvordan man træner indkald, men der er størst mulighed for at opnå succes (at hunden faktisk kommer på signalet) hvis man er i bevægelse væk fra hunden i opstartsfasen.

 

At øve indkald som du beskriver kan godt lade sig gøre, det er dog så langt fra ideelt i mine øjne fordi det ikke ligner den rigtige situation ret meget: Hundens fokus er, formentlig, på ejeren allerede idet den lige har fået et siganl til "sit" og yderligere er der risiko for at få ødelagt fastheden i "sit" ved at foretage mange indkald fra positionen.

Fordi hunden kan begynde at forvente at NU bliver der kaldt og derfor komme ejeren i forkøbet ved selv at lette sig.

 

indkaldsmotivationen øger jeg typisk ved at hunden er i line og ejeren bevæger sig baglæns væk fra hunden. De er altså i frontal visuel kontakt, når hunden er ganske tæt på ejeren skal h*n sige "kom", hundens navn eller andet valgt ord som senere bliver signalet til indkaldet.

Godbid.

 

Da ejeren bevæger sig væk fra hunden vil den højst sandsynligt forsøge at komme med og dette bekræfter man med sin ros.

 

Når dette sidder, vender man ryggen til hunden og kalder, stadig under gang.

 

Herefter kan man kalde fra stilstand og efterhånden øge sværhedsgraden mht. aftand, ingen line på og diverse forstyrrelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Aslan har på 30 min trukket LIIIIIIIIIIIIDT 2 gange :klap2:

 

Han har 20% af turen selv tilbudt at gå plads - de 60% af turen har han gået med slap line og de sidste 19% udstrukket line men ikke træk :klap2:

 

Og han har en hel gang selv gået på plads når vi skulle over en vej, TRODS kæresten gik foran og bare gik over vejen :klap2:

 

 

 

 

Man bliver helt bekymret :shock:

 

 

Siden jeg kom hjem har jeg KRÆVET kontakt, inden han fik lov at gå efter at have fået tørret fødder. KRÆVET kontakt inden en aktivitet. 30 min inden vi gik lavede vi kontakt øvelser inde i stuen.

 

Den sidste 1%...........ja der var ingen kontakt what so ever, det var på turens sidste "etape" Det foregik over 20 meter, og der duftede vidst rigtig godt :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Aslan har på 30 min trukket LIIIIIIIIIIIIDT 2 gange :klap2:

 

Han har 20% af turen selv tilbudt at gå plads - de 60% af turen har han gået med slap line og de sidste 19% udstrukket line men ikke træk :klap2:

 

Og han har en hel gang selv gået på plads når vi skulle over en vej, TRODS kæresten gik foran og bare gik over vejen :klap2:

 

 

 

 

Man bliver helt bekymret :shock:

 

 

Siden jeg kom hjem har jeg KRÆVET kontakt, inden han fik lov at gå efter at have fået tørret fødder. KRÆVET kontakt inden en aktivitet. 30 min inden vi gik lavede vi kontakt øvelser inde i stuen.

 

Den sidste 1%...........ja der var ingen kontakt what so ever, det var på turens sidste "etape" Det foregik over 20 meter, og der duftede vidst rigtig godt :rolleyes:

 

:banan: :banan: super Aslan og Abenumse :5up:

 

Det lyder faktisk helt som det går her med gå turen :klap:

 

udstrukket linie får han dog ikke lov til :hmm: min arm skal være lodret ellers er det "no-go" :-)

 

men skønt med fremskridt for jer :mrgreen::ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Aslan har på 30 min trukket LIIIIIIIIIIIIDT 2 gange :klap2:

 

Han har 20% af turen selv tilbudt at gå plads - de 60% af turen har han gået med slap line og de sidste 19% udstrukket line men ikke træk :klap2:

 

Og han har en hel gang selv gået på plads når vi skulle over en vej, TRODS kæresten gik foran og bare gik over vejen :klap2:

 

 

 

 

Man bliver helt bekymret :shock:

 

 

Siden jeg kom hjem har jeg KRÆVET kontakt, inden han fik lov at gå efter at have fået tørret fødder. KRÆVET kontakt inden en aktivitet. 30 min inden vi gik lavede vi kontakt øvelser inde i stuen.

 

Den sidste 1%...........ja der var ingen kontakt what so ever, det var på turens sidste "etape" Det foregik over 20 meter, og der duftede vidst rigtig godt :rolleyes:

 

Dejligt!

 

Kommer dog til at løfte den pegende finger: Det er lige præcis den ene procent hvor han vil snuse, der kan give det totale gennembrud!

Hvis han kan fravælge kravet om øjenkontakt når han vil snuse, hvad skal han så "tænke" om det?

 

Du kan bruge snuseriet som belønning for ikke at trække/tage øjenkontakt for at få lov at snuse og så forstår han sammenhængen for evigt og tager øjenkontakt af sig selv for at "få lov".

 

Giver det mening?

 

Som Noomi på fotos'ene

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej øv, jeg har overhovedet ikke set den her tråd og så har I rigtig hygget jer med at lære jeres vapser at gå pænt i snor. Ikke fordi Simba går specielt usselt i snor, men fordi det da kunne have været sjovere for ham at prøve noget andet end "Fremad Gå" en gang imellem. Ubegribeligt, hvad jeg kan overse...ikke se...ikke opdage. Det er dog ellers en ganske nyttig disciplin I og vapserne har beflittet jer med i løbet af måneden...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej øv, jeg har overhovedet ikke set den her tråd og så har I rigtig hygget jer med at lære jeres vapser at gå pænt i snor. Ikke fordi Simba går specielt usselt i snor, men fordi det da kunne have været sjovere for ham at prøve noget andet end "Fremad Gå" en gang imellem. Ubegribeligt, hvad jeg kan overse...ikke se...ikke opdage. Det er dog ellers en ganske nyttig disciplin I og vapserne har beflittet jer med i løbet af måneden...:5up:

 

Du kan jo springe på og prøve modellen - bare for sjov og afvekslingens skyld

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil godt lige komme med en opdatering :-D For manden kom glædesstrålende hjem den anden dag og fortalte at han og Karla havde leget med en beagle i parken... hver gang der kom en anden hund forbi var beaglen sust afsted for at hilse, mens Karla havde valgt at tage kontakt til ham :5up: Hvis der blev sagt "nej du skal blive her", så gjorde hun det... og ventede pænt på at hendes legekammerat kom tilbage....

 

Han var helt høj af sin success :mrgreen:

 

Og jeg havde igår en fantastisk aftentur med hende. Vi hilste på en legekammerat vi ikke havde set længe. Hun huskede at "spørge om lov" selvom hun var i snor, og da Bertha (den anden hund) gik videre, kiggede hun blot efter den og gik pænt den anden vej sammen med mig....

Ikke en eneste gang havde vi træk i snoren :5up: på denne tur, på trods af at vi må have mødt 6 hunde tror jeg, ok hun gik så også løs ca 75-80% af tiden, men alligevel ... det var SÅ fedt at opleve....

 

Uden snor er hun efterhånden helt stabil (7-9-13)... Når der kommer en anden hund imod os, sætter hun sig og kigger op. Hvis det er en hun VED plejer at ville lege, så lægger hun sig som oftest helt fladt... Jeg tror efterhånden, at det skyldes at det er #nemmere# for hende at koncentrere sig om at blive der, hvis hun ligger ned istedetfor når hun sidder... :blink: det er ikke noget jeg beder hende om... så længe hun giver mig kontakt, så er jeg ligeglad med om hun står, ligger, sidder eller hopper på tungen....

 

og hvor er det bare fedt at læse i denne tråd med alle de små sucesshistorier over det hele :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil godt lige komme med en opdatering :-D For manden kom glædesstrålende hjem den anden dag og fortalte at han og Karla havde leget med en beagle i parken... hver gang der kom en anden hund forbi var beaglen sust afsted for at hilse, mens Karla havde valgt at tage kontakt til ham :5up: Hvis der blev sagt "nej du skal blive her", så gjorde hun det... og ventede pænt på at hendes legekammerat kom tilbage....

 

Han var helt høj af sin success :mrgreen:

 

Og jeg havde igår en fantastisk aftentur med hende. Vi hilste på en legekammerat vi ikke havde set længe. Hun huskede at "spørge om lov" selvom hun var i snor, og da Bertha (den anden hund) gik videre, kiggede hun blot efter den og gik pænt den anden vej sammen med mig....

Ikke en eneste gang havde vi træk i snoren :5up: på denne tur, på trods af at vi må have mødt 6 hunde tror jeg, ok hun gik så også løs ca 75-80% af tiden, men alligevel ... det var SÅ fedt at opleve....

 

Uden snor er hun efterhånden helt stabil (7-9-13)... Når der kommer en anden hund imod os, sætter hun sig og kigger op. Hvis det er en hun VED plejer at ville lege, så lægger hun sig som oftest helt fladt... Jeg tror efterhånden, at det skyldes at det er #nemmere# for hende at koncentrere sig om at blive der, hvis hun ligger ned istedetfor når hun sidder... :blink: det er ikke noget jeg beder hende om... så længe hun giver mig kontakt, så er jeg ligeglad med om hun står, ligger, sidder eller hopper på tungen....

 

og hvor er det bare fedt at læse i denne tråd med alle de små sucesshistorier over det hele :-D

 

Dejligt for jer!

Noget må jo have lykkes - og hun er ca 6 uger ældre end da tråden startede

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt: Vær meget opmærksom på hvad du ønsker af din hund i forskellige situationer.

 

Jeg plejer at sige: Hvordan ser det ud for en tilskuer, altså hvad GØR din hund reelt og ikke hvad mener du, der sker inde i dens hoved.

Det en tilskuer ser er sådan det er!

 

Hvad skal en tilskuer se?

 

I gå pænt/følges ad vil jeg gerne have en tilskuer ser at

 

  • Pelle går med linen i en let bue.

  • Pelle ikke kommer frem ved at trække

  • Pelles ejer brat stopper op, står passivt og uden ord afventer at Pelle søger øjenkontakt i situationer hvor linen bliver stram

  • Pelles ejer straks tager et skridt fremad når øjenkontakten er en kendsgerning

Tilskueren er så mig selv, så dette er hvad jeg ønsker og derfor må træne mod.

 

Prøv at tænke på "tilskueren" fordi så kan du få lidt afstand til det i stedet for at blive følelsesmæssigt involveret (frustreret, irriteret) sådan se det lidt på afstand.

Tænk på din træner i klubben: H*n ser på dig og din hund og kommenterer hvad h*n ser af fejl og af ting der fungerer.

Tænk på din selv som din hunds træner og hæv dig over din hundeejerstatus i situationen...

 

Når ovenstående sidder sikkert, hvilket indebærer, at din hund uden tøven søger øjenkontakt i en stopsituation, skal du hurtigt videre:

 

  • Nu skal øjenkontakten forlænges, før tilskueren ser dig gå videre. Ros lavmælt for kontakten og bevæg dig fremad et par skridt med vedvarende øjenkontakt.

  • Herefter gives "fri" til at slippe øjenkontakten med et forud valgt signal som hunden ikke kender fra andre situationer. Sev anvender jeg lidt tåbeligt "ja" til dette.

  • Din hund skal i denne fase lære at gå et stykke vej uden stram line og have lov at snuse. Ved mindste træk (øgning af hundens tempo) stopper du brat op og afventer øjenkontakt igen. Det er lettere for dig at bevare din hunds fokus hvis du bevæger dig langsomt i stedet for at gå hastigt fremad

  • Når du har mulighed for det, så øv på en naturlig forstærker (NF). En NF er alt det din hund kan betragte som en belønning: Snuse til en lækker plet, slikke tævetis :badr: hilse på anden hund, hundeleg, løbe løs, have godbid, lave en lille øvelse, i vandet, musehul, hilse på person etc. etc.

NF er den stærkeste og hurtigst virkende belønning vi kan bruge fordi det er det hunden er optaget af i situationen, derfor er den meget bevidst om hvad der skulle til fra dens side for at udløse belønningen, her uopfordret at tage øjenkontakt.

 

 

Det (NF) er hvad billederne af Nollike og Noomi #130 illustrerer, blot med en godbid.

Godbid fordi vi så kan konstruere en træningssituation, uanset tid og sted, vi har kontrol over og fordi en godbid ikke er lige så stor en belastning som f.eks. en legekammerat ville være det og derved er muligheden for hurtig succes størst.

 

God træning :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

En update herfra, vi har jo så trænet i 2-3 måneder fordi Cujo har været storslem.

 

Nogle ting jeg tror har haft indflydelse på hans trækken og ivrighed ved andre mennesker/dyr.

Han har haft for meget "frihed" eller levet uden grænser før vi fik ham.

Han har måske fået lov at trække når han gik i snor før hen.

 

Vi er nået dertil hvor han selv kan finde på at at bakke bagud og gå i plads og kigger forventningsfuld på min hånd/lomme for en godbid, her venter jeg til han kigger lige ud med at give ham en godbid.

 

Han kan finde på selv at gå i plads når der kommer mennesker gående imod os, ellers gør han det når jeg siger det.

Vi snakker afstand under 30 meter, der har han allerede spottet dem og gjort mig opmærksom på de kommer. Afhæning af hvor langt vi har gået snuser han bare videre som han plejer.

 

Hans længde på at gå plads er på maks 3 meter.

 

Han trækker ikke mere nær der kommer mennesker, det er sjældent og hvis han gør forstå han mit stop og bliver enten i plads eller slap linie til vi er forbi dem.

Han stopper ikke op mere efter de er gået forbi og sætter sig ned og kigger/piver efter dem.

Jeg holder så nogle godbider i min hånd for at lokke lidt og lige straks folk har paseret os ja+gb og efter 1 meter efter i plads ja+gb.

 

18 ud af 20 gange trækker han når hans snude er i jorden, så der giver jeg ikke godbid når linien er slap igen og han har søgt øjenkontakt fordi jeg tror at det han får lov at snuse videre er større belønning end en godbid, selvom han er et madhoved.

 

Hans trækken når han gør det er ikke så intents som før, forstået på den måde at tit er min arm kun vinklet i 10-15 grader og ikke strakt arm.

Er stadigvæk i tvivl om han overhovedet bemærker det tryk selen giver i de situationer :hmm:

 

Han går i plads hvis linien lige strammes lidt og jeg rømer mig "hmm-host"

 

Jeg har gået alene med ham i 1 måned fordi Heidi havde trykket nogle ribben, så han var/er vant til mine små tegn.

Heidi som er startet med at gå med ham igen er imponeret over hvor godt han går i forhold til før, men hun ser jo også fremskridtene noget mere end mig fordi det er så længe siden hun har gået med ham.

 

Dog har hun svære ved at få ham til at gå pænt når der kommer folk gående imod/pasere dem.

 

Ved andre hunde sitter han stadigvæk og venter på dem, men når de er gået forbi (dirigeret/trukket udenom af deres ejer) er han nemmere at få videre med "kom" og lokkelse af godbid.

 

Vi bruger "kom" når vi går over vej og stop + plads når vi skal vente med en vej. Stop fordi hans næse tit er i jorden jo og så ind på plads og vente på at komme over vejen.

 

I de sidste 2-3 uger synes jeg ikke fremskridtene har været store, kun ved andre mennesker.

Han trækken generelt ved snuseri ect. er ikke forbedret på det sidte, igen den "svage" trækken som ikke forbedres pt. :(

og en kronisk rygskade gør jeg har nogle voldsomme smerter ved skuldrerbladene om aften pga. overbelastet muskel der selvom trækken ikke er så voldsom. Kulde og spændninger øger smerten øv øv.

 

En ting er dog sikkert, han går pænere nu end for 2 måneder siden. Og jeg skal IKKE bruge vores hovedsele igen.

 

Hvorvidt min/vores timing måske er lidt skæv eller vi gør andre småting forkert er svært at sige synes jeg, en mere hundekyndig ville nok kunne se det :-) vi kan ikke selv mærke det i hvert fald.

 

Generelt: Vær meget opmærksom på hvad du ønsker af din hund i forskellige situationer.

 

Jeg plejer at sige: Hvordan ser det ud for en tilskuer, altså hvad GØR din hund reelt og ikke hvad mener du, der sker inde i dens hoved.

Det en tilskuer ser er sådan det er!

 

Hvad skal en tilskuer se?

 

I gå pænt/følges ad vil jeg gerne have en tilskuer ser at

 

  • Pelle går med linen i en let bue.

 

  • Pelle ikke kommer frem ved at trække

 

  • Pelles ejer brat stopper op, står passivt og uden ord afventer at Pelle søger øjenkontakt i situationer hvor linen bliver stram

 

  • Pelles ejer straks tager et skridt fremad når øjenkontakten er en kendsgerning

Tilskueren er så mig selv, så dette er hvad jeg ønsker og derfor må træne mod.

 

Det er stortset det vi kan nu.

Der er mange færre tilfælde hvor folk går helt ud på vejen for at komme udenom fordi Cujo står i stram linie og venter på dem, det er slut (stortset) nu så folk "tør" nok gå tættere på og bruge fortovet nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

En update herfra

 

Tak :-D

 

, vi har jo så trænet i 2-3 måneder fordi Cujo har været storslem.

 

Jae

 

Nogle ting jeg tror har haft indflydelse på hans trækken og ivrighed ved andre mennesker/dyr.

Han har haft for meget "frihed" eller levet uden grænser før vi fik ham.

Han har måske fået lov at trække når han gik i snor før hen.

 

Det får langt de fleste hunde lov til, selvom de ikke for ejeren

 

Vi er nået dertil hvor han selv kan finde på at at bakke bagud og gå i plads og kigger forventningsfuld på min hånd/lomme for en godbid, her venter jeg til han kigger lige ud med at give ham en godbid.

 

Hvorfor gør du det?

 

Han kan finde på selv at gå i plads når der kommer mennesker gående imod os, ellers gør han det når jeg siger det.

Vi snakker afstand under 30 meter, der har han allerede spottet dem og gjort mig opmærksom på de kommer. Afhæning af hvor langt vi har gået snuser han bare videre som han plejer.

 

OK

 

Hans længde på at gå plads er på maks 3 meter.

 

Godt du har defineret det. Meget vigtigt ift at lægge øget sværhedsgrad på! Dygtiii :-)

 

Han trækker ikke mere nær der kommer mennesker, det er sjældent og hvis han gør forstå han mit stop og bliver enten i plads eller slap linie til vi er forbi dem.

 

Dit fysiske eller verbale stop?

 

Han stopper ikke op mere efter de er gået forbi og sætter sig ned og kigger/piver efter dem.

Jeg holder så nogle godbider i min hånd for at lokke lidt og lige straks folk har paseret os ja+gb og efter 1 meter efter i plads ja+gb.

 

OK

 

18 ud af 20 gange trækker han når hans snude er i jorden, så der giver jeg ikke godbid når linien er slap igen og han har søgt øjenkontakt fordi jeg tror at det han får lov at snuse videre er større belønning end en godbid, selvom han er et madhoved.

 

Skal det forstås sådan, at du i stedet for godbid lader ham snuse?

 

Hvis dette er korrekt forstået, mener jeg du gør det rigtige, MEN han må IKKE komme videre ved at trække under snusningen, hvis du vil have trækkeriet aflært.

 

Giv ham hellere snusepause som belønning, men ved at blive stående på stedet og ikke give ham en eneste millimeter i stram line.

 

Hans trækken når han gør det er ikke så intents som før, forstået på den måde at tit er min arm kun vinklet i 10-15 grader og ikke strakt arm.

Er stadigvæk i tvivl om han overhovedet bemærker det tryk selen giver i de situationer :hmm:

 

Jo han gør, men hans type er meget fysiske hårdføre så han er ligeglad med det. Følesansen er den samme i huden og musklerne.

 

Han går i plads hvis linien lige strammes lidt og jeg rømer mig "hmm-host"

 

Men ikke når han snuser?

 

Jeg har gået alene med ham i 1 måned fordi Heidi havde trykket nogle ribben, så han var/er vant til mine små tegn.

Heidi som er startet med at gå med ham igen er imponeret over hvor godt han går i forhold til før, men hun ser jo også fremskridtene noget mere end mig fordi det er så længe siden hun har gået med ham.

 

Ja og det er ofte på andres reaktion, man opdager hvor langt man er nået

 

Dog har hun svære ved at få ham til at gå pænt når der kommer folk gående imod/pasere dem.

 

Heidi skal også træne det ønskede mønster så

 

Ved andre hunde sitter han stadigvæk og venter på dem, men når de er gået forbi (dirigeret/trukket udenom af deres ejer) er han nemmere at få videre med "kom" og lokkelse af godbid.

 

Dejligt. Her kan du også vælge at afvente at den anden hund har passeret og lade Cujo få lov at snuse til dens spor, som belønning for at vente roligt og tage øjenkontakt.

 

Vi bruger "kom" når vi går over vej og stop + plads når vi skal vente med en vej. Stop fordi hans næse tit er i jorden jo og så ind på plads og vente på at komme over vejen.

 

Ja, du vælger selv, men jeg ville anbefale at han ikke får lov at have næsen i jorden under træningen af slap line. Dels fordi du skriver, at han faktisk trækker i de fleste tilfælde dels fordi du forhaler hans forståelse for at det at holde linen slap under gang er hans del af jobbet. Han kan ikke både koncentrere sig om at snuse og om at skulle holde linen slap samtidig

 

I de sidste 2-3 uger synes jeg ikke fremskridtene har været store, kun ved andre mennesker.

Han trækken generelt ved snuseri ect. er ikke forbedret på det sidte, igen den "svage" trækken som ikke forbedres pt. :(

og en kronisk rygskade gør jeg har nogle voldsomme smerter ved skuldrerbladene om aften pga. overbelastet muskel der selvom trækken ikke er så voldsom. Kulde og spændninger øger smerten øv øv.

 

Så meget desto større grund er der til at ikke at lade ham få succes med at trække under snusningen.

 

Det han trækker efter er jo at kunne snuse og da han får muligheden for det ved at trække, hvorfor skulle han så holde linen slap?

Det ville være en dum og dårlig strategi fra hans side fordi den modvirker hans dagsorden - at snuse.

 

Hvis han derimod får forståelsen for, at han får lov at snuse som en byttehandel for at undlade at snuse når I går, vil han lynhurtigt se lyset og begynde at samarbejde på dine præmisser. Fordi snusning er så højt prioriteret hos ham. Snusning er hans naturlige forstærker i den situation.

 

En ting er dog sikkert, han går pænere nu end for 2 måneder siden. Og jeg skal IKKE bruge vores hovedsele igen.

 

Det lyder rigtig godt!

 

Hvorvidt min/vores timing måske er lidt skæv eller vi gør andre småting forkert er svært at sige synes jeg, en mere hundekyndig ville nok kunne se det :-) vi kan ikke selv mærke det i hvert fald.

 

Det kan være mere end svært at se på sig selv, så et par øjne "udefra" ville være fint

 

 

Det er stortset det vi kan nu.

Der er mange færre tilfælde hvor folk går helt ud på vejen for at komme udenom fordi Cujo står i stram linie og venter på dem, det er slut (stortset) nu så folk "tør" nok gå tættere på og bruge fortovet nu

.

 

Dejligt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D

 

 

Hvorfor gør du det?

 

Fordi jeg tror han tigger, han sakker pludselig bagud og kigger meget på min hånd/lomme. Vil opnå at han "skal" gå pænt og kunne koncentrere sig om andre ting end hvornår ros+godbidden falder.

Dit fysiske eller verbale stop?

Primært det fysiske, han stopper med at trække og så enten selv går i plads/tæt på plads eller bliver i plads hvis jeg beder ham om det når linien er slap.

Skal det forstås sådan, at du i stedet for godbid lader ham snuse?

 

Hvis dette er korrekt forstået, mener jeg du gør det rigtige, MEN han må IKKE komme videre ved at trække under snusningen, hvis du vil have trækkeriet aflært.

Ja forstået rigtigt, snuseri i stedet godbid. Hvis han så trækker efter kontakt og jeg har bevæget mig frem stopper jeg straks igen. Han får ikke lov at trække selvom han har stoppet en gang for at komme frem.

Giv ham hellere snusepause som belønning, men ved at blive stående på stedet og ikke give ham en eneste millimeter i stram line.

Jeps, hvis han er standset bliver jeg altid stående, "tvinger" ham aldrig til at gå videre. og strammer han linien bliver jeg bare stående også i situationer hvor han går hurtigt væk fra stedet for at finde et nyt.

Jo han gør, men hans type er meget fysiske hårdføre så han er ligeglad med det. Følesansen er den samme i huden og musklerne.

 

:5up:

 

Men ikke når han snuser?

 

Jo af og til.

Heidi skal også træne det ønskede mønster så

 

Jeps gør hun også, dog kan jeg ikek vise hende det på tur, så gør meget i at forklare så detaljeret som muligt hvilke signaler jeg sender.

Dejligt. Her kan du også vælge at afvente at den anden hund har passeret og lade Cujo få lov at snuse til dens spor, som belønning for at vente roligt og tage øjenkontakt.

Tit vil han gerne videre, hvis han snuser til hvor hunde eller mennesker har gået forbi får han lov til det, det er kun hvis han forsøger at gå efter dem jeg siger "kom"/smasker eller lign. og finder en godbid frem.

Ja, du vælger selv, men jeg ville anbefale at han ikke får lov at have næsen i jorden under træningen af slap line. Dels fordi du skriver, at han faktisk trækker i de fleste tilfælde dels fordi du forhaler hans forståelse for at det at holde linen slap under gang er hans del af jobbet. Han kan ikke både koncentrere sig om at snuse og om at skulle holde linen slap samtidig

Vi "træner" jo konstant på gå turen. En morgen tur på 20 min "trækker" han mellem 3-15 gange, meget svingende.

Stop og go bruger jeg jo altid. Plads kommandoen brugers ved andre mennesker, stop ved vej og hvis har snuset på min højre side og har løftet hovedet igen, så ind på plads.

Hans næse er i jorden 70 % af tiden på en gå tur. Førhen var det 98 %.

Jeg kan ikke se hvordan det skal kunne adskelles eller jeg ville kunne forhindrer han har næsen i jorden.

 

Det han trækker efter er jo at kunne snuse og da han får muligheden for det ved at trække, hvorfor skulle han så holde linen slap?

Det ville være en dum og dårlig strategi fra hans side fordi den modvirker hans dagsorden - at snuse.

nope, får han hellere ikke lov til.

Hvis han derimod får forståelsen for, at han får lov at snuse som en byttehandel for at undlade at snuse når I går,

Ikke forstået :-)

Det kan være mere end svært at se på sig selv, så et par øjne "udefra" ville være fint

Jeps, men hvis nogle observere os vil han jo bare derover :lol: så skal vi have en der er klædt ud som en busk eller sidder gemt i en bil med tonede ruder.

 

Tak for svaret :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo springe på og prøve modellen - bare for sjov og afvekslingens skyld

 

 

Ja, hellere må jeg det. Som vi træner nu har jeg en klam fornemmelse af, at den bette godt kunne finde den del af træningen mere indspirerende, hvis det blev gjort på en anden måde...eller det ved jeg fra, når vi bare træner lidt for sjov og uden snor på. Der gør han jo som du beskriver som målet i snor i indlæg # 145. Det kan da også godt bare være mig, der synes, at "Fremad Gå" er kedeligt og han er ligeglad...aner det egentlig ikke...jeg kan bare bedre li´ hvad jeg ser, når vi træner uden snor...jeg må pille lidt med det og så må vi se, hvad der kommer ud af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret :5up:

 

Det er meget besværligt at besvare dit seneste indlæg for ovenstående er hvad jeg får ud af at citere :-D

 

Kunne du i stedet for at skrive inde i min tekst lave enkeltstående quotes, så er det til at se hvad jeg svarer på? :-D

 

Du kan simpelthen markere det afsnit du vil besvare med musen og derefter klikke på ikonet der ligner et papirark ovenover indlægget.

 

Hvis du får mere end et

i start og slut så sletter du det som er nærmest teksten :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...