Hop til indhold

Udfordring!!!


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Joe... Hvor kom vi til??

Hvor langt er I nået?

 

JEG er gået i stå :oops:

Det med at sætte signal på, er der et bestemt signal for øjnkontakt/kontakt til konkurencer?

 

 

Ellers er kæresten og aslan blevet super til kontakt når de er på tur, vel at mærke hvis den anden hund er på den anden side af gaden :mrgreen: Men det er fremskridt :blink:

 

Herhjemme har vi øjenkontakt/noget der minder om det, og på ture kigger han hurtigt på os og så ud på det interessant (hvis dette er der) men ting tager den tid ting tager, og det gør kontakt vel også :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 200
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

JEG er gået i stå :oops:

Det med at sætte signal på, er der et bestemt signal for øjnkontakt/kontakt til konkurencer?

 

Det er ikke et moment der er med i konkurrencer som øvelse :-)

 

Signalet kan være hvad som helst: "Kontakt", "se" eller hvad der passer jer.

 

Ellers er kæresten og aslan blevet super til kontakt når de er på tur, vel at mærke hvis den anden hund er på den anden side af gaden :mrgreen: Men det er fremskridt :blink:

 

Flot!

 

Der skal kun gradvist øget sværhedsgrad på og dette aldrig mere end at hunden reelt har en stor mulighed for at få succes.

Så det er succes'en I indlærer og ikke fiaskoen

 

Herhjemme har vi øjenkontakt/noget der minder om det, og på ture kigger han hurtigt på os og så ud på det interessant (hvis dette er der) men ting tager den tid ting tager, og det gør kontakt vel også
:mrgreen:

 

Njaee...

 

Der bliver forlængelse af indlæringen og forståelsen fra hundens side, hvis man ikke er konsekvent.

Hvis man VIL have øjenkontakt er det vigtigt, at hundn ikke opnår de den vil, uden at tage og bevare øjenkontakten.

Derfor er det hamrende vigtigt ikke at sætte hunden i situationer han ikke har mulighed for reelt at kunne mestre.

 

Ud fra det du har fortalt om Aslan ville jeg synes det kunne være en rigtig god ide at træne på hans selvbeherskelse og dete kan gøres genem øjenkontakten:"Intet sker før du...."

 

Straks øjenkontakten tilbydes skal han så have den belønning han gik efter (f.eks. at komme fremad) og hurtigt begynder man så at forlænge kontakttiden, så han bliver dygtigere og mere behersket.

 

Men det er bare mit indtryk af ham og det kan være forkert :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Men det er bare mit indtryk af ham og det kan være forkert :lol:

 

 

Næ, det lyder meget korrekt, i hvertilfalde ud fra hvordan jeg beskriver ham......så med midnre jeg beskriver ham forkert.... :blink::blink::blink::blink:

 

 

Men som skrevet, det går stille fremad, og det tager den tid som det nu tager- ment i den forstand, at jeg ikke ville forvente han kunne fra dag 1 - selv om at det da ville være en ekstrem lettelse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi bruger både håndsignal og stemme...

også derfor fantasien er lidt på blank gg, men det er blevet til at 2 fingre mod øjnene og så "kontakt" skal være vores, så det arbejder vi på...

og der sker meget dog ikke så meget på turene endnu som jeg havde håbet på, men hjemme kan vi holde den ret så længe...

Link til indlæg
Del på andre sites

vi bruger både håndsignal og stemme...

også derfor fantasien er lidt på blank gg, men det er blevet til at 2 fingre mod øjnene og så "kontakt" skal være vores, så det arbejder vi på...

og der sker meget dog ikke så meget på turene endnu som jeg havde håbet på, men hjemme kan vi holde den ret så længe...

 

Så skal du HURTIGT se at komme ud og bruge det der. Men foreløbig ikke på ture med de store provokationer.

 

Steder hvor der ikke rigtigt sker noget og hvor der sker noget på så stor afstand at det er reelt at tro, vapper kan koncentrere sig om kontakten. Og så bygge ud derfra med større og større forstyrrelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mødte en hund igår, og Aslan blev sidene - mens hunden gik forbi - og jævnligt kiggede hurtigt op på mig. Dog jo tættere og tættere den kom, blev det mindre og mindre. Men vi lør på.

 

 

Og så vil jeg tilføje, af jeg af gammel vane fra mine forældres hund, sagde gå plads til ham igår, og han gik eksemplarisk :mrgreen:

og gå slapt fes ind hurtigt :mrgreen:

 

 

Herhjemme har vi fået "kontakt" på, og den fangede han også hurtigt.

Så vi klør på her i Ringe. Og øver og øver og øver!

 

Jeg tror slet ikke denne udfording var så dårlig en ide.

 

 

Så mange tak for hjælp til at få det hele til at gå lidt nemmere for mig lille uvidene hunde ejer :blink:

 

Nej nej vi er da langt fra færdig endnu!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Definer hvordan din "gå pænt" skal se ud for en tilskuer: Mine hunde skal på ingen måde gå "lydighedspænt" når vi går tur ... så hvordan det ser ud for andre tænker jeg overhovedet ikke over - Men jeg vil have de bliver på stien - og ikke går ud på cykelstien.

 

Hvor lang line må din hund have Begge mine går i flexline når vi går tur - hvis vi kommer ud på veje - så bliver linen låst fast i ca. 1-1½ meters længde - Når vi går på stierne har de fulde 8 meter at boltre sig i ...

 

Hvor langt foran dig må den komme For det meste 8 meter - møder vi andre hunde (hvilket er sjældent) kalder jeg dem til mig og så får de kort line indtil vi ved om der skal hilses eller ej.

 

Hvor ofte cirka eller i hvilke situationer på turen skal din

hund søge ansigtskontakt Når jeg ber dem om det - ved at sige deres navn

 

Hvor skal hunden mestre opgaven (situationer, steder og med hvem) Typisk tager jeg mig af det der er at tage sig af - det er mig der bestemmer om vi hilser på hunde/mennesker - men af og til bestemmer hundene vejen vi går ... (når jeg har bestemt at de gerne må)

 

Hvor lang tid af gangen skal hunden kunne gå tur i line. Mine hunde bliver meget sjældent sluppet løs når vi går tur - af og til på et græsareal, hvor jeg kan se langt i alle retninger - men så går vi ikke rigtigt tur mere - så er vi lissom bare der.

 

Derefter definerer du hvad du mener er din hunds dagsorden på turene, hvad er det den vil opnå på turene? Jeg har jo for længst besluttet at det er hundenes ture vi går - jeg ville jo ikke hoppe i overtøjet i al slags vejr og begive mig ud på daglige gåture, hvis ikke det var for dem - og derfor har mine hunde mange friheder på gåturene - men først og fremmest er deres dagsorden vist at komme ud og få læst lokalsprøjten ... Kommer der bonus i form af friløb på en stor græsmark - så er det bare dejilgt - men det er ikke det deres mål er :)

 

Men jeg må nok indrømme, at jeg om nogen går ualmindeligt lidt op i det der med at gå pænt ... Mine hunde kan godt - og ja - det er da også trænet - men det er ikke noget jeg "dyrker" når vi går tur ... netop fordi det er deres tur vi går.

Kan kun tilslutte mig din form for at gå tur med hunden, :5up::5up::5up::5up::5up:

når man går tur med hunden skal den opleve, snuse, få nye indput, have en god oplevelse ud af turen, og have frihed,

når den er til træning skal den lærer at gå pænt, sit, dæk, stå, aport og alt det anden de nu engang lære på en træningsbane,

du skriver længere nede i tråden at du har små hunde der ikke trækker,

jeg har en stor hund som heller ikke trækker,

det har den lært på banen at det ikke er lovligt, så den går i sin line på ca. 5 m. hvor der ikke er mulighed for at rende frit rundt.

alt i alt er det for hunden og motionens skyld vi går tur.

og ikke for træningens skyld for så kan jeg lige så godt gå på træningsbanen i stedet for en tur i naturen.

Og hvad andre mener når jeg går tur med min hund, er totalt ligegyldigt, bare den opfører sig pænt,

og ikke halser af sted med mig flyvende bag efter sig.

jeg går tur med min hund 2 gange om dagen første tur 2 1/2 time

og først på aftenen mellem 1 og 1 1/2 time hvor vi har det sjovt sammen og hygger med det :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun tilslutte mig din form for at gå tur med hunden, :5up::5up::5up::5up::5up:

når man går tur med hunden skal den opleve, snuse, få nye indput, have en god oplevelse ud af turen, og have frihed,

når den er til træning skal den lærer at gå pænt, sit, dæk, stå, aport og alt det anden de nu engang lære på en træningsbane,

du skriver længere nede i tråden at du har små hunde der ikke trækker,

jeg har en stor hund som heller ikke trækker,

det har den lært på banen at det ikke er lovligt, så den går i sin line på ca. 5 m. hvor der ikke er mulighed for at rende frit rundt.

alt i alt er det for hunden og motionens skyld vi går tur.

og ikke for træningens skyld for så kan jeg lige så godt gå på træningsbanen i stedet for en tur i naturen.

Og hvad andre mener når jeg går tur med min hund, er totalt ligegyldigt, bare den opfører sig pænt,

og ikke halser af sted med mig flyvende bag efter sig.

jeg går tur med min hund 2 gange om dagen første tur 2 1/2 time

og først på aftenen mellem 1 og 1 1/2 time hvor vi har det sjovt sammen og hygger med det :vinken:

 

Vores andre hunde skal også nyde ture tro ikke andet... men dette er en udfording, som ninjamor har lavet og som er frivillig til at deltage i for at træne og blive endnu bedre til "gå pænt".

For selv om det er hundens tur er der altså nolge hunde, som stædig skal være håndterbare... (og ikke helt er det endnu):-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores andre hunde skal også nyde ture tro ikke andet... men dette er en udfording, som ninjamor har lavet og som er frivillig til at deltage i for at træne og blive endnu bedre til "gå pænt".

For selv om det er hundens tur er der altså nolge hunde, som stædig skal være håndterbare... (og ikke helt er det endnu):-D

 

 

Og minsandten om ikke denne udfording hjælper (os i hvertilfalde :-D ) tror vi :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og minsandten om ikke denne udfording hjælper (os i hvertilfalde :-D ) tror vi :mrgreen:

 

Det lyder godt!

 

Princippet er: Først tæt kontakt og senere "frihed under ansvar". For naturligvis skal hundene ikke gå og glo på os konstant, men der skal være en mental forbindelse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun tilslutte mig din form for at gå tur med hunden, :5up::5up::5up::5up::5up:

når man går tur med hunden skal den opleve, snuse, få nye indput, have en god oplevelse ud af turen, og have frihed,

når den er til træning skal den lærer at gå pænt, sit, dæk, stå, aport og alt det anden de nu engang lære på en træningsbane,

du skriver længere nede i tråden at du har små hunde der ikke trækker,

jeg har en stor hund som heller ikke trækker,

det har den lært på banen at det ikke er lovligt, så den går i sin line på ca. 5 m. hvor der ikke er mulighed for at rende frit rundt.

alt i alt er det for hunden og motionens skyld vi går tur.

og ikke for træningens skyld for så kan jeg lige så godt gå på træningsbanen i stedet for en tur i naturen.

Og hvad andre mener når jeg går tur med min hund, er totalt ligegyldigt, bare den opfører sig pænt,

og ikke halser af sted med mig flyvende bag efter sig.

jeg går tur med min hund 2 gange om dagen første tur 2 1/2 time

og først på aftenen mellem 1 og 1 1/2 time hvor vi har det sjovt sammen og hygger med det :vinken:

 

Jeg kan ikke heelt finde ud af om dit indlæg er en kritik at den metode jeg nar smidt som udfordring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Jeg kan ikke heelt finde ud af om dit indlæg er en kritik at den metode jeg nar smidt som udfordring?

 

Nej det er ikke en kretik af din udfordring, men ville gerne fortælle at på hundens friture skal den have andre normer,

at gå efter end på træningsbanen med fx. lineføring, men kan godt følge din tankegang om, at gå pænt i fritiden også,

mit indlæg har nok været for kritisk, det var ikke meningen at det skulle opfattes sådant, så hvis du føler dig stødt,

kan jeg kun undskylde for det, jeg har ikke de problemer med Laika, da hun går meget pænt i både kort og lang snor og når hun går løs,

det jeg mente med at jeg var ligeglad med om andre synes hun går pænt eller ikke, er fordi jeg går på områder hvor der kommer andre med hund, som er vanskelige når de får øje på andre hunde, og derfor får jeg nogle spydigheder med på vejen, at jeg har en hund der er alt for lydig, og det ser ikke pænt ud derfor den sidstnævnte bemærkning i mit indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke en kretik af din udfordring, men ville gerne fortælle at på hundens friture skal den have andre normer,

at gå efter end på træningsbanen med fx. lineføring, men kan godt følge din tankegang om, at gå pænt i fritiden også,

mit indlæg har nok været for kritisk, det var ikke meningen at det skulle opfattes sådant, så hvis du føler dig stødt,

kan jeg kun undskylde for det, jeg har ikke de problemer med Laika, da hun går meget pænt i både kort og lang snor og når hun går løs,

det jeg mente med at jeg var ligeglad med om andre synes hun går pænt eller ikke, er fordi jeg går på områder hvor der kommer andre med hund, som er vanskelige når de får øje på andre hunde, og derfor får jeg nogle spydigheder med på vejen, at jeg har en hund der er alt for lydig, og det ser ikke pænt ud derfor den sidstnævnte bemærkning i mit indlæg.

 

Det gør det da heller ikke. Vi har f.eks. sådan en morakker-labrador her i området. Jeg plejer at sætte Simba ned, så han kan se dydsmønsteret gå pænt forbi uden snor på...og okke dog nej, det er slet ikke misundelsen, der nager, når jeg små-snakker med Bassen om dukse-hunden ha ha ha :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Det gør det da heller ikke. Vi har f.eks. sådan en morakker-labrador her i området. Jeg plejer at sætte Simba ned, så han kan se dydsmønsteret gå pænt forbi uden snor på...og okke dog nej, det er slet ikke misundelsen, der nager, når jeg små-snakker med Bassen om dukse-hunden ha ha ha :mrgreen:

 

Øv har åbenbart været uheldig med alle de 4 hunde jeg har haft så :blink:

de har alle været dydsmønstere, men vi kan jo ikke alle være lige heldige med det kræ vi får slæbt til huse,

det er den eneste undskyldning jeg kan finde for min hund :lol: beklager meget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er bare fint :mrgreen: jørgen vi må bare arbejde endnu mere får at kunne få vores vovser til også at blive dydsmønstre:mrgreen: det ville være skøøønt

 

Blev bare lidt i tvivl om du mente, at det var skidt at vi ville have at de skulle gå pænt (altså ikke vælte os og ikke ødelægge vores rygge ved at trække)

 

Men når din allerede kan, kan jeg godt se at alle vores beskrivelser virker meget bestemte, men det skulle jo gerne, som ninjamor siger, tilsidst blive at øjenkontakten kun er når den vil have tilladelse og så ud over det blive en mester :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
det er bare fint :mrgreen: jørgen vi må bare arbejde endnu mere får at kunne få vores vovser til også at blive dydsmønstre:mrgreen: det ville være skøøønt

 

Blev bare lidt i tvivl om du mente, at det var skidt at vi ville have at de skulle gå pænt (altså ikke vælte os og ikke ødelægge vores rygge ved at trække)

 

Men når din allerede kan, kan jeg godt se at alle vores beskrivelser virker meget bestemte, men det skulle jo gerne, som ninjamor siger, tilsidst blive at øjenkontakten kun er når den vil have tilladelse og så ud over det blive en mester :lol:

 

Jeg har sådant set ikke arbejdet det ind i Laika eller de andre hunde jeg har haft, vænnede dem bare fra helt små at de ikke måtte trække når vi gik tur, og det er så blevet en ren rutine for dem, at når snoren blev stram satte de tæmpoet ned, jeg brugte ganske enkelt en gammel strømpe til at lege det ind i dem, hundehvalpe kan lære meget i leg efter mine erfaringer, og forsøger at fortælle nye hundeejere at en posiktiv oplæring kan give pote, at den har stor virkning når den bliver voksen hund,

 

For at få øjenkontakt med hunden, har i prøvet med at have en boldt eller lignende hunden gerne vil lege med i en brystlomme, som i så giver hunden når den har udført en opgave, med tiden bliver det en reflekt at hunden kigger op efter bolden, og så roser i den og giver den lov at lege med bolden et stykke tid, tager den fra hunden igen og lægger den i lommen medens hunden ser at den nu er i lommen, hunden vil efter nogle få gange begynde at fokusere på jer og bede om bolden , når jeg har fået en unghund, startede jeg altid med en bold mellem hænderne i knæhøjde, for at få hvalpen til at kigge op, og når den har fået øjenkontakt beelønnede jeg den med leg, ændrede højden til at den skulle kigge helt op til mig inden den fik bolden, efter ca, 4 uger var det bleve en vane at når vi går tur ser den jævnligt op på mig, for at se om den har fortjænt bolden, når den har gjordt det 3 til 4 gange tager jeg bolden i snoren, og vi leger samtidig med at vi går, det har bevirket at laika går pænt ved min side, og gerne venter med at udforske længere fremme til hun kommer på tæt hold, og så får hun lov at bruge den tid hun skal bruge på hendes opdagelse inden vi går videre,

det er ikke sikkert i er enige med mig i den form for opdragelse, men den har virket for mig nu gennem mange år og 4 hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke en kretik af din udfordring, men ville gerne fortælle at på hundens friture skal den have andre normer,

at gå efter end på træningsbanen med fx. lineføring, men kan godt følge din tankegang om, at gå pænt i fritiden også,

mit indlæg har nok været for kritisk, det var ikke meningen at det skulle opfattes sådant, så hvis du føler dig stødt,

kan jeg kun undskylde for det, jeg har ikke de problemer med Laika, da hun går meget pænt i både kort og lang snor og når hun går løs,

det jeg mente med at jeg var ligeglad med om andre synes hun går pænt eller ikke, er fordi jeg går på områder hvor der kommer andre med hund, som er vanskelige når de får øje på andre hunde, og derfor får jeg nogle spydigheder med på vejen, at jeg har en hund der er alt for lydig, og det ser ikke pænt ud derfor den sidstnævnte bemærkning i mit indlæg.

 

 

Nej, jeg føler mig ikke stødt, men hvis det var kritik, skulle metoden jo "forsvares", forklares :-D

 

Jamen jeg synes sandelig også hunde skal have ture, eller rettere dele af turen, hvor de frit kan snuse og gå op i at være hunde.

 

Udfordringen er kommet til fordi der er problemer med at nogle hunde trækker og dette er så en god måde at fixe det på, fordi det er et samarbejde mellem hund og ejer.

 

Det er ikke målet at hunden går mere eller mindre på plads, men at den erfarer at den skal sørge for at holde linen slap, hvis den vil fremad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Nej, jeg føler mig ikke stødt, men hvis det var kritik, skulle metoden jo "forsvares", forklares :-D

 

Jamen jeg synes sandelig også hunde skal have ture, eller rettere dele af turen, hvor de frit kan snuse og gå op i at være hunde.

 

Udfordringen er kommet til fordi der er problemer med at nogle hunde trækker og dette er så en god måde at fixe det på, fordi det er et samarbejde mellem hund og ejer.

 

Det er ikke målet at hunden går mere eller mindre på plads, men at den erfarer at den skal sørge for at holde linen slap, hvis den vil fremad.

 

Jeg har arbejdet med 2 hunde på det hold jeg har i DCH, som også manglede den evne at holde kontakt med sin hundefører,

og viste med en boldt hvordan de kunne holde kontakten med hunden, ved at holde bolden i venstre hånd, som bliver plaseret forand venstre armhule, og gå fx. 5 m. give hunden bolden at lege med, gentag øvelsen nogle gange, hunden vil så fokusere på dig og bolden, hvorved den lærer øjenkontakt, under gåture udfører du de samme øvelser, husk at hunden får bolden som belønding i nogle min. og når hunden trække i snoren kalder du den ind til dig, medens du står stille og venter på den er inde ved dig, ( ikke plads ) derefter leger du lidt med hunden så den fokuserer på dig og bolden, prøv eventuelt også stop/stå komandoen under dine gåturer, det kan også have en posiktiv indflydelse på jeres gåturer, lyder den ikke stop/stå komandoen, stopper du op og kalder hunden ind til dig, med tiden finder den ud af at den ikke må trække i snoren, det har virket på dem jeg har på holdet, og de er blevet meget tilfredse med deres hunde på gåturene nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har arbejdet med 2 hunde på det hold jeg har i DCH, som også manglede den evne at holde kontakt med sin hundefører,

og viste med en boldt hvordan de kunne holde kontakten med hunden, ved at holde bolden i venstre hånd, som bliver plaseret forand venstre armhule, og gå fx. 5 m. give hunden bolden at lege med, gentag øvelsen nogle gange, hunden vil så fokusere på dig og bolden, hvorved den lærer øjenkontakt, under gåture udfører du de samme øvelser, husk at hunden får bolden som belønding i nogle min. og når hunden trække i snoren kalder du den ind til dig, medens du står stille og venter på den er inde ved dig, ( ikke plads ) derefter leger du lidt med hunden så den fokuserer på dig og bolden, prøv eventuelt også stop/stå komandoen under dine gåturer, det kan også have en posiktiv indflydelse på jeres gåturer, lyder den ikke stop/stå komandoen, stopper du op og kalder hunden ind til dig, med tiden finder den ud af at den ikke må trække i snoren, det har virket på dem jeg har på holdet, og de er blevet meget tilfredse med deres hunde på gåturene nu.

 

Der er ingen tvivl om, at bolden kan bruges til meget

og der er mange veje til Rom... :-)

 

Den metode jeg har skitseret her bygger på operant indlæring fordi så ved hundeejeren, at hunden er 100% bevidst om hvad der sker og hvad den selv gjorde for at opnå sin belønning, her at få lov at gå fremad.

 

I starten til en godbid, kunne også være bold, men så skal man til at have en aflevering også og dette er uvæsentligt for opgaven og kan dermed virke forstyrrende.

 

Senere benyttes naturlig forstærker, nemlig at hunden opnår det den vil nemlig at komme frem for at opleve.

 

Naturlig forstærker slår alle andre belønningsformer fordi dette er noget hunden selv vil fra starten af uden at skulle betinges på det først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Der er ingen tvivl om, at bolden kan bruges til meget

og der er mange veje til Rom... :-)

 

Den metode jeg har skitseret her bygger på operant indlæring fordi så ved hundeejeren, at hunden er 100% bevidst om hvad der sker og hvad den selv gjorde for at opnå sin belønning, her at få lov at gå fremad.

 

I starten til en godbid, kunne også være bold, men så skal man til at have en aflevering også og dette er uvæsentligt for opgaven og kan dermed virke forstyrrende.

 

Senere benyttes naturlig forstærker, nemlig at hunden opnår det den vil nemlig at komme frem for at opleve.

 

Naturlig forstærker slår alle andre belønningsformer fordi dette er noget hunden selv vil fra starten af uden at skulle betinges på det først.

 

Du har da ret angående naturlig forstærker, men hvad skal man gører hvis man står med nye hundeejere der har deres første hund med til hvalpetræning, og ikke forstår hvad og hvorfor hvalpen ikke gør som de forventer af den, jeg bruger bolden som eksempel i hvordan de kan få kontakt med deres hvalp og få den intereseret i at følge pænt med i line/snor.

 

Det med at forstærker slår alle andre belønningsformer kan jeg så ikke lige være enig med dig i, har oplevet flere hunde hvor den ikke virkede ved før den har fået nogen lærdom om hvad det er vi vil have dem til, og det med mange godbider og lokkemidler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har da ret angående naturlig forstærker, men hvad skal man gører hvis man står med nye hundeejere der har deres første hund med til hvalpetræning, og ikke forstår hvad og hvorfor hvalpen ikke gør som de forventer af den, jeg bruger bolden som eksempel i hvordan de kan få kontakt med deres hvalp og få den intereseret i at følge pænt med i line/snor.

 

Det med at forstærker slår alle andre belønningsformer kan jeg så ikke lige være enig med dig i, har oplevet flere hunde hvor den ikke virkede ved før den har fået nogen lærdom om hvad det er vi vil have dem til, og det med mange godbider og lokkemidler.

 

Nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal svare, for du skriver to modstridende svar i indlægget:

 

Du har da ret angående naturlig forstærker,

 

Og længere nede:

 

Det med at forstærker slår alle andre belønningsformer kan jeg så ikke lige være enig med dig i

 

Jeg går ud fra at ordet "naturlig" er smuttet ud?

 

Hvad er det så du er enig i omkring naturlig forstærker?

 

Mht. hvad man kan gøre med eksemplet du giver, så har jeg ikke kritiseret din metode med bolden, den virker for mange hunde.

Omvendt så mener jeg ikke det er bolden i sig selv, der virker, men hundeejerens håndtering af den, altså at hundeejeren har formået at gøre bolden til en så egnet positiv forstærker, at hunden vil gøre et stykke arbejde for at få den og samarbejdet dermed er startet.

Dette skal der som regel gøres et stykke arbejde for at få hunden til at indse.

 

Dette bruger jeg typisk godbidder til idet godbidder er en primær forstærker - altså en belønning hunden ikke først skal lære at ville have, som den skal med bolden. Bolden er således en sekundær forstærker.

 

Og misforstå det nu ikke, jeg mener absolut bolden er en god forstærker for mange hunde, men som jeg skrev: Der er mange veje til Rom...

 

Naturlig forstærker er alle de ting hunden selv ønsker, dens højeste ønske i øjeblikket.

Det kan være at hilse på en anden hund, at snuse til en dejlig tissepelt, grave efter mus, bade, at komme fremad osv. osv.

 

Da det er det hunden ønsker lige i øjeblikket vil det at få lov være den bedste forstærker af alle man kan finde til sin hund.

Hunden fatter umiddelbart budskabet: Samarbejd og du får lov at snuse 1 minut!

Hvis hundeejeres timing er korrekt.

 

Jeg har arbejdet med godbidder og bold i mange år, men ikke oplevet en forstærker der går mere ind på den "rå" hund en NF.

NF er en primær forstærker ligesom godbidder er det. En forstærker som ikke først skal indlæres er et gode.

 

Gav det bedre mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal svare, for du skriver to modstridende svar i indlægget:

 

 

 

 

Det med forstærker (godbider) kan være et problem, når jeg og andre på vores hold træner hunden i fx. spring, og lægger en godbid på modsatte side af springbrættet, som hunden springer over og tager, og får så komandoen tilbage spring, når der er en godbid springer hunden tilbage, men er der ingen godbid, render hunden rundt og leder efter denne, det er en af de former der bliver brugt under træning, hvor hunden bliver lært at fokusere på godbiden, i stedet for at få godbiden efter veludført opgave.

 

det var der modsigelsen sneg sig ind, for inden jeg startede i DCH, brugte jeg aldrig godbider men et stykke legetøj som belønning, som den så lavede tilbagespring med,

 

Under konkurencer må der ikke bruges godbider under udførelsen, men først når den kommer i fri sonen, og det er lige der, jeg har set at mange hunde falder i, for når der ingen godbider er, hvorfor så lave opgaven færdig skulle man tro hunden tænker, og begynder så på et eller andet den synes er sjovt

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jo derfor, at vi skal bruge naturlig forstærker...

Godbidden ender med at være: at få lov at snuse eller hilse, så opgaven skal løses, før hunden får lov til at gøre det den ønsker. (og ikke en fysisk godbid.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...