Hop til indhold

en hund der er en meter høj eller mere


gina
 Share

Recommended Posts

birgitta den dame med Viktor sag også igår det var hendes fjedre hund. men hvor gamle bliver gennem snittet så? nøj ville gerne se en irsk løbe i fuldt fart . vil du ikke tag et billed af de hunde vis møder dem snart igen og sætte i tråden? vi ka ære dem lidt , ved at sætte billeder her vis vi møder dem. vis nogen er friske? ej jeg er så tosset at høre på nogen gange det ved jeg godt :lun:

 

De kommer næppe før det bliver sommer. Jeg ser dem måske 1-2 gange om året, for de er der som sagt ikke så længe af gangen. Og de bor her ikke. Der skal lidt held til lige at ramle ind i mandens luftetid. Men her er ret godt for hunde med "særlige behov", f.eks. at kunne løbe frit ud over engen..

Men jeg råber da ret ubehersket efter ham og hundene når jeg ser dem i det fjerne.:oops:... Jeg er ret tosset med store hunde.. Desværre ser jeg dem sjældnere nu, hvor Silke har fået sine begrænsninger.

 

---Manden fortalte på et tidspunkt, at hans "gamle" hund havde noget med hjertet, kan ikke lige huske hvad det var. Men den var kun knap 5 år og han regnede ikke med at den levede så meget længere. Så han havde sidste skud på stammen med, en dreng på 7 måneder.

Hunden før de to blev 7 år.

Så for ham er der hele tiden nogen, der dør og nye der kommer til.....

Jeg synes at det må være hårdt følelsesmæssigt.

Og det kræver selvfølgelig også en stor pengepung at have en hvalp i voksealderen hele tiden..

 

Jeg har selv 2 gange haft han- bernersennenhunde(1 af gangen) , der kun blev 4½ år hver. Gennemsnitsalderen for bernersennen er 7 år, så retfærdigt nok har jeg også haft en tæve, der blev 13.

 

Men de store hunde HAR generelt en lav gennemsnitsalder...

 

Man kan nå at have rigtig mange store hunde i løbet af et menneskeliv. Også selv om man kun har én af gangen.....

Hvis altså man kan klare at miste dem, næsten før man har lært dem rigtig at kende.. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

tjikson tak for det link :-D Har lige læst kimC s indlæg , og sikke en dejlig hund, søde happy , ber for han fandt et godt sted at omplacere:hjerte:happy til . ved du det? har lige gået tur med simba , og mødte en bekendt på vejen, som sag der havde været en irsk , i hunde gården i sommers , og en mand der havde den, han have et blåt øje, han sag hans hund lavet nogle vilde hop :blink: og hans kone have en mindre hjerne rystelse, også uheldig ramt af hunden da den leget :genert: vildt nok :-D og så nusser din lille Tilde også er der på billedet :hjerte: Skønt billed af de to :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

De kommer næppe før det bliver sommer. Jeg ser dem måske 1-2 gange om året, for de er der som sagt ikke så længe af gangen. Og de bor her ikke. Der skal lidt held til lige at ramle ind i mandens luftetid. Men her er ret godt for hunde med "særlige behov", f.eks. at kunne løbe frit ud over engen..

Men jeg råber da ret ubehersket efter ham og hundene når jeg ser dem i det fjerne.:oops:... Jeg er ret tosset med store hunde.. Desværre ser jeg dem sjældnere nu, hvor Silke har fået sine begrænsninger.

 

---Manden fortalte på et tidspunkt, at hans "gamle" hund havde noget med hjertet, kan ikke lige huske hvad det var. Men den var kun knap 5 år og han regnede ikke med at den levede så meget længere. Så han havde sidste skud på stammen med, en dreng på 7 måneder.

Hunden før de to blev 7 år.

Så for ham er der hele tiden nogen, der dør og nye der kommer til.....

Jeg synes at det må være hårdt følelsesmæssigt.

Og det kræver selvfølgelig også en stor pengepung at have en hvalp i voksealderen hele tiden..

 

Jeg har selv 2 gange haft han- bernersennenhunde(1 af gangen) , der kun blev 4½ år hver. Gennemsnitsalderen for bernersennen er 7 år, så retfærdigt nok har jeg også haft en tæve, der blev 13.

 

Men de store hunde HAR generelt en lav gennemsnitsalder...

 

Man kan nå at have rigtig mange store hunde i løbet af et menneskeliv. Også selv om man kun har én af gangen.....

Hvis altså man kan klare at miste dem, næsten før man har lært dem rigtig at kende.. :cry:

birgitta ud fra Kim C ,s indlæg er gennem snit alderen 7 år var det vist . og er enig i at det er alt for kort tid. og må virkelig elske den race, når man får den, med viden om den korte leve alder. må være virkelig hårdt at sige farvel efter så kort tid. er det jo altid , men alligevel .

Link til indlæg
Del på andre sites

tjikson tak for det link :-D Har lige læst kimC s indlæg , og sikke en dejlig hund, søde happy , ber for han fandt et godt sted at omplacere:hjerte:happy til . ved du det? har lige gået tur med simba , og mødte en bekendt på vejen, som sag der havde været en irsk , i hunde gården i sommers , og en mand der havde den, han have et blåt øje, han sag hans hund lavet nogle vilde hop :blink: og hans kone have en mindre hjerne rystelse, også uheldig ramt af hunden da den leget :genert: vildt nok :-D og så nusser din lille Tilde også er der på billedet :hjerte: Skønt billed af de to :hjerte:

 

Han blev desværre syg og blev aflivet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu ikke Ravel lever mere. Han har været syg i en del år efterhånden og jeg har ikke set ejeren derude i et stykke tid, men der er en ældre svensk dame jeg tit møder tidlig eftermiddag med en yngre ulvehund der er frisk på turen ud men ligner en tusse gammel hund på vejen tilbage (fordi han trækker tiden). :lol: Han kan vel være 4-5 år og de følges tit med et ældre ægtepar med en eller to mellemschnauzere.

 

GD har jeg ikke set i Geel siden den episode hvor en sort hanhund var på rampage og endte med næsten at slå en romagnoli ihjel.

 

Ej tror du det? :-( Øv det håber jeg ikke :-( Synes kun det er nogle uger siden jeg så den sidst, men det kan sagens være længere siden!

Pyha. Det var uhyggeligt med den der GD der hærgede deroppe :-(

Tror aldrig jeg har mødt dig deroppe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Agria lavede en undersøgelse engang, hvor irsk ulvehund var nævnt. Og jeg har googlet for at finde den.......

Jeg har så lige under dagens googling fundet en rapport fra fødevarstyrelsen ang. dyrs levevilkår og avlsproblemer.

Den drejer sig også om produktionsdyr og også om både hunde og katte.

Så der er rigtig meget læsestof.

 

Men de nævner også Agrias undersøgelse, som stammer fra Sverige. Men der er ingen grund til at det skulle være anderledes i Danmark.

 

På side 33 afsnit 3.4.1er man inde på de forskellige racers levetid.

Og så ser man på, hvor mange procent af en race, der bliver hhv. 4-8 og 10 år.

 

racer som labrador, golden retriever, miniature og toy puddel, miniature gravhund har så 75% chance for at blive 10 år eller mere.

Schæfer og boxer har 50% chance. Men den race med lavest chance for at blive 10 år er irsk ulvehund. Kun 9% bliver over 10 år.

 

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/Arkiv_2013/Documents/Rapport%20fra%20avlsarbejdsgruppen%20%202013.%20final.pdf

 

Det fortæller jo mere end kun at have en gennemsnitsalder.

 

Jeg har endnu ikke nærlæst hele den 123 sider lange rapport. Og mange af tingene er heller ikke af betydning for hunde.

Men det kan da være, at der står mere om hunde i rapporten. Så god fornøjelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, Happy var min hund, og han døde af lymfekræft, som måske måske ikke var forårsaget af et lægemiddelprodukt som jeg har erfaret mangler meget afprøvning.

Der er lavet mange undersøgeler over levetiden for irske ulvehunde. De store dræbere er hjertesygdomme og knoglekræft. De gør sig som regel gældende i 3-5 års alderen, den almindelige udslidning sætter ind omkring de 7-8 år. De højeste aldre der er opnået ligger på ca 12 år, oftest tæver.

 

Der er en svensk professor der laver lidt forskning i ulvehunde i sin fritid, og der er indsamlet DNA fra alverdens ulvehunde til at forsøge at kortlægge forskellige sygdomme.

 

Der findes et lukket forum for ulvehundenørder, hvor den svenske professor i øvrigt også er med.

http://forum.wolfhoundinternational.com/

Der er meget der kan gå i stykker i den store krop, og man skal have en dyrlæge der kan tænke uden for de almindelige baner, og kunne lidt mere end lige det mest almindelige.

 

Op til Jul passede jeg en ulvehund hvis ejer var kommet til skade med foden og for en tid ikke kunne gå med sin ulvehund.

 

Her lidt billeder

 

pb250182.jpg

 

pb210156.jpg

 

pb250185.jpg

 

pc090021.jpg

Ansigstportræt (næsten) som jeg ville have det.

 

pc090020.jpg

Og som Jazz ville have det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget spændende læsning også mht. meget andet end hundenes levealder.

 

Der er jo ikke mange racer nævnt, men jeg ser ingen direkte sammenhæng mellem levealder og størrelse. Fx bliver Boxer ikke så gammel som Labrador og de har samme størrelse. Det er også nævnt et sted at Berner Sennen bliver i gennemsnit 6,5 og det kunne formentlig godt være mindre end racer som er større end denne.

 

Irsk Ulvehund er extrem stor og de lever helt sikkert ikke så længe i gennemsnit som gennemsnittet af resten, men det er jo ikke ens betydende med at der ikke findes mindre racer som lever lige så kort. Chow Chow fx - hvor gamle bliver de i snit? Cavalie King Charles spaniels, hvor gamle bliver de i snit? Jeg aner det ikke.

 

Den artikel som jeg nævnte tidligere far "Vi med Hund" mener jeg pegede på forskellige ret små racer som ikke blev ret gamle - og så mener jeg faktisk også at den nævnte at den gennemsnitlige levealder for alle hunde kun er 7-8 år. Jeg tror nogen gange vi glemmer at rigtigmange hunde må aflives tidligt pga. sygdom og så er der naturligvis de der aflives af andre grunde (de skulle måske ud af statistikken).

 

Jeg havde selv en Spaniel som kun blev 7 måneder før den fik kræft og blev aflivet. Min først Spaniel blev 8,5 år - fik også kræft og de 2 jeg har nu bliver 9 og 10 her i foråret, men den ene skranter også en den nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget spændende læsning også mht. meget andet end hundenes levealder.

 

Der er jo ikke mange racer nævnt, men jeg ser ingen direkte sammenhæng mellem levealder og størrelse. Fx bliver Boxer ikke så gammel som Labrador og de har samme størrelse. Det er også nævnt et sted at Berner Sennen bliver i gennemsnit 6,5 og det kunne formentlig godt være mindre end racer som er større end denne.

 

Irsk Ulvehund er extrem stor og de lever helt sikkert ikke så længe i gennemsnit som gennemsnittet af resten, men det er jo ikke ens betydende med at der ikke findes mindre racer som lever lige så kort. Chow Chow fx - hvor gamle bliver de i snit? Cavalie King Charles spaniels, hvor gamle bliver de i snit? Jeg aner det ikke.

 

Den artikel som jeg nævnte tidligere far "Vi med Hund" mener jeg pegede på forskellige ret små racer som ikke blev ret gamle - og så mener jeg faktisk også at den nævnte at den gennemsnitlige levealder for alle hunde kun er 7-8 år. Jeg tror nogen gange vi glemmer at rigtigmange hunde må aflives tidligt pga. sygdom og så er der naturligvis de der aflives af andre grunde (de skulle måske ud af statistikken).

 

Jeg havde selv en Spaniel som kun blev 7 måneder før den fik kræft og blev aflivet. Min først Spaniel blev 8,5 år - fik også kræft og de 2 jeg har nu bliver 9 og 10 her i foråret, men den ene skranter også en den nu.

 

Jeg fandt lige et par forsøg på at give et overskueligt bud på hvor gamle de forskellige racer bliver.

 

http://www.dogster.com/dog-health-care/calculate-dog-age-in-dog-years

 

http://www.dogster.com/dog-health-care/calculate-dog-age-in-dog-years

 

Man kan vel sige som tommelfingerregel at store hunde ikke bliver ligeså gamle som små hunde, men jeg synes ikke det er underligt at der kan forekomme store forskelle, selv på racer der er lige store. Livlængde afgøres jo ikke kun af miljøpåvirkning og mental indstilling, men også af gener og hormoner.

 

Fra man i sin tid lukkede stambøgerne har fremmed blod jo været et no go og nogle racer har sikkert bare haft bedre "langtidsvarende" gener end andre racer,+ at hundene i nogle racer efterhånden deler gener med alle andre af samme race i hele verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan vel sige som tommelfingerregel at store hunde ikke bliver ligeså gamle som små hunde, men jeg synes ikke det er underligt at der kan forekomme store forskelle, selv på racer der er lige store. Livlængde afgøres jo ikke kun af miljøpåvirkning og mental indstilling, men også af gener og hormoner.

 

.

 

Ja forstået - det siger man jo. Det står i alle bøgerne og det er blevet en almindelig forståelse....

 

Men passer det også? Lever racer som i gennemsnit vejer ca 10 kg længere end racer som vejer ca 20 kg og lever de i gennemsnit længere end racer der vejer ca 30 kg osv.

 

Jeg tror det måske kan passe at visse meget store racer ikke har høj gennemsnitslevealder, men jeg tror også det kan gælde for visse mindre racer. Vi mangler simpelthen dokumentation på området.

 

Jeg tror der er stor forskel på racer - fx Labrador lever ret længe - og også længere end mange mindre racer, tror jeg. Mange små selskabshunde lever måske længe, men en del af dem bliver også holdt (næsten) kunstigt i live, hvor tendensen ved større hunde er, at de aflives, når de fejler noget alvorligt. Eller er jeg helt galt afmarcheret?

 

Det irriterer mig bare, når noget bliver til en sandhed uden at dokumenteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke så nemt at lave dokumentation. Det koster penge. Vi har ikke et hundesundhedsvæsen, der har økonomi til at indsamle oplysninger om sygdom og død for hver enkelt hund.

 

Så er forsikringsselskaberne et alternativ. Agria ved jo, hvilke hunde der dør af hvilke sygdomme. De har om nogen fingeren på pulsen.

 

 

 

Der er jo forskellige sygdomme, der optræder særlig ofte i bestemte racer. Mange hænger sammen med hundens udseende, med den fladtrykte næse og det runde hovede, --eller med hjerteproblemer og ledproblemer på grund af hundens størrelse.

Og der er også sygdomme, der "bare" går i arv, som hjertesygdommene hos cavalieren eller kræftsygdommene hos berneren. Eller allergierne. Sygdomme, som ikke kan avles væk ved at moderere udseendet. Der kan man kun bruge benhårdt genetisk avlsarbejde.

 

 

Levetiden er ikke kun afhængig af størrelsen, men alt andet lige, så lever små sunde hunde længere end store sunde hunde.

 

Det er jo heller ikke kun et spørgsmål om levealder, men også om livskvalitet. Jeg ser tit gamle retrievere, der knapt har rundet de 10 år, --men som så tydeligt har ondt i leddene på grund af alvorlig gigt. Det er mere almindeligt end at se en livlig og kvik retriver i samme alder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Skotsk hjortehund - eller deerhound som de fleste efterhånden kalder dem, selv tyskerne, har visse ydre træk fælles med ulvehundene, og en hel del DNA efter racernes genopbygning. Der er større forskel på væsenet. På adfærdssiden er en ulvehund stort set en almindelig hund hvor der bare er mere af det hele. Hjortehund er mere inaktive, og kan virke lidt melankolske når de ikke lige er oppe at køre. Der ligger en god portion stædighed i det pjuskede ydre, og hvis man vil have en hjortehund til at gå fremad, hjælper det som regel at prøve at skube den baglæns, sådan billedligt talt.

 

Lille P. er min skotske hjortehund, også kaldt Professoren fordi han virker så eftertænksom, og iatgttager alting uden virkelig at være med. Stædigheden rammer sommetider hunden selv. En hjortehunds hjerne er ikke opdelt i 2 halvdele, men i 6. En del styrer hvert sit ben, ofte uafhængigt af hinanden, en del styrer snuden, og en del styrer ikke noget, men har stort set samme funktion som Enhedslisten. Altså protestere mod de andre sjettedele uden selv at have et bedre forslag. Dette er ikke videnskabeligt bevist, men sådan må det være.

 

Når Lille P skal i seng - i min seng, er det en svær proces. Først står han 5 minutter ved siden af sengen, og hjernesjettedelene konflikter om han nu skal op eller ikke, og i givet fald hvilket ben der skal først op. Når der endeligt er samlet et 4/6 eller måske kun 3½/6 flertal kravler han op, og står derefter og balancerer med alle benene samlet stort set et sted. Det er en meget ustabil stilling at stå i på en madras. Og helt uholdbart når den svære beslutning skal tages: Hovedet opad eller nedad? Det tager sin tid. Altså hopper han ned igen, og går ind i stuen og lægger sig.

Efter at have overvejet i ca 10 minutter kommer han løbende i fuld gallop, springer op i sengen, med hovedet i den retning som kompromisset nu engang endte med, og sover inden han ligger helt. Når først der er indgået forlig mellem sjettedelene, er det med at få det gennemført inden der kommer ændrigsforslag.

 

Der er intet der kan sove som en hjortehund, og Lille P er den eneste hund jeg har haft der skulle vækkes.

 

0332.jpg

Zzzzzzz

 

B13_8440.jpg

 

3869.jpg

En hjortehund her en kolossal lang hale.

 

113_3798.jpg

 

713_6265.jpg

 

psilh2.jpg

Filosoffen

 

2669.jpg

Et af racens særkende er at ørerne som normalt ligger foldet tilbage kan rejses helt op og blive stående, selv i medvind.

 

0114a.jpg

Ulvehund og hjortehund

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...