Hop til indhold

Rå og tørfodre samtidig?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg ville rigtigt gerne råfodre, men eftersom jeg ikke kan få Karla til at spise ben (overhovedet), så tør jeg ikke, da jeg tænker at kød alene ikke er nok? Hun har i mange år også kviet sig ved at spise råt kød, men vi har "trænet" :lol: og nu er hun der hvor hun vil gå med til at æde fars, samt kød i små mundrette bider. Men altså jeg skal ikke forsøge at servere større stykker, så går hun i strejke.

 

Kan jeg godt fodre med tørt og råt samtidig? Altså fx vælge at 3 måltider om ugen er råt kød og resten er tørfoder? eller duer det slet ikke? Nogen der ved noget om det? Ingen af mine har nogensinde haft problemer med foderskift og er vant til at få alting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens bruge begge dele, dog mener jeg ikke du skal bruge hvad som helst tørfoder, men der findes jo mange slag BARF-agtigt tørfoder. Desuden behøver du ikke være nervøs fordi din hund ikke vil spise ben og store stykker kød, man kan købe de fleste slags kød hakket så det indeholder både brusk og ben.

 

Jeg har selv i flere år fodret med råt og brugt noget tørfoder ind imellem f.eks. når han skal passes eller lign. Men jeg tror det er vigtig at bruge nogle af de typer tørfoder der "læner sig" op ad BARFen - som jeg oplever det med at råfodre, så er det vigtigt at de gænse typer tørfoder ikke anvendes samtidig med det rå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok også det jeg lidt har hørt... I så fald går det desværre ikke, da jeg ikke selv bestemmer hvilket tørfoder vi fodrer med her i huset. Karla holder os jo i foder via præmier og har gjort det de sidste 3 år, og jeg er altså for nærig, som enlig, til at købe alt mulig andet, når der nu står 20 kg stadigvæk i bryggerset...

 

Nå, så må vi bare gøre som vi hele tiden har gjort. At de primært fodres tørt og så får de bare en portion råt i ny og næ når jeg synes de skal hygges lidt om

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Karla bedst kan lide tørfoder er der vel intet som hindrer at hun stadig kan fodres på tørt? Johna kan jo sagtens få råt mens Karla får tørt - MEdmindre Johna også foretrækker tørt. :-)

 

Der er selvfølgelig noget med sammensætningen af tørfoder vs. råt, og jeg ville personligt vælge råt som størstedelen, eks. 5 dage råt og 2 dage tørt.

Mht. ben skal de faktisk ikke have ret meget... Lily havde en periode hvor hun sked ben hver gang hun havde haft ben-dag vi fik at vide at han skulle have meget mindre ben og tilsvarende mere kød på ben-dage, idet de hvide lorte var overskud af kalk.

 

Men i virkeligheden er det største problem vel alt det foder Karla vinder... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens bruge begge dele, dog mener jeg ikke du skal bruge hvad som helst tørfoder, men der findes jo mange slag BARF-agtigt tørfoder. Desuden behøver du ikke være nervøs fordi din hund ikke vil spise ben og store stykker kød, man kan købe de fleste slags kød hakket så det indeholder både brusk og ben.

 

Jeg har selv i flere år fodret med råt og brugt noget tørfoder ind imellem f.eks. når han skal passes eller lign. Men jeg tror det er vigtig at bruge nogle af de typer tørfoder der "læner sig" op ad BARFen - som jeg oplever det med at råfodre, så er det vigtigt at de gænse typer tørfoder ikke anvendes samtidig med det rå.

Hvad er BARF-tørfoder og hvordan adskiller det sig fra almindeligt tørfoder?
Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at nævne specifikke navne er det foder som udelukkende indeholder naturlige ingredienser i levnedsmiddel-kvalitet uden brug af antibiotika og væksthormoner.

Ingen tilsætning af farvestoffer, salt, sukker, kemikalier, kunstige konserveringsmidler, fyldstoffer eller kornprodukter.

Fremstilles ved skånsom lufttørring eller kold presset, der gør, at næringsværdien i de naturlige råvarer bevares.

 

Det adskiller sig især ved at der ikke er tilsat kornprodukter (tror jeg :vedikke:) Det skal gøre det ud for et byttedyr dvs. kød, ben og maveindhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at nævne specifikke navne er det foder som udelukkende indeholder naturlige ingredienser i levnedsmiddel-kvalitet uden brug af antibiotika og væksthormoner.

Ingen tilsætning af farvestoffer, salt, sukker, kemikalier, kunstige konserveringsmidler, fyldstoffer eller kornprodukter.

Fremstilles ved skånsom lufttørring eller kold presset, der gør, at næringsværdien i de naturlige råvarer bevares.

 

Det adskiller sig især ved at der ikke er tilsat kornprodukter (tror jeg :vedikke:) Det skal gøre det ud for et byttedyr dvs. kød, ben og maveindhold.

Okay, på den måde. Så blev jeg så klog :-D Jeg har altid bare tænkt, at når noget blev tørret, så kunne det ligesom ikke være BARF mere. Men kan godt se, at det selvfølgelig er bedre, hvis der ikke er alt muligt l*rt i end hvis det er fyldt med tilsætningsstoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Jacki er blevet foderet half and half siden hun var unghund - hendes mave fungerer perfekt, pelsen er strålende, vægten 1-2 kilo for høj :genert: men det er vist mest pga. mængden af godbidder :engel:

 

Tørfodret er Olivers og det rå er alt muligt, hvad der nu lige er på bud.

 

Jeg ville gøre forsøget :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fodrer også med tørt og råt. Vi bruger Ziwipeak og det rå er fra Sverige, Nordichundfoder.com. Det fungerer super.

Bella er ved at komme sig over to gange antibiotika og en gang snemave, så Ziwipeak blev for koncentreret. Derfor er hun kun på Nordic, hvilket indeholder de vitaminer som hun har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Jacki er blevet foderet half and half siden hun var unghund - hendes mave fungerer perfekt, pelsen er strålende, vægten 1-2 kilo for høj :genert: men det er vist mest pga. mængden af godbidder :engel:

 

Tørfodret er Olivers og det rå er alt muligt, hvad der nu lige er på bud.

 

Jeg ville gøre forsøget :genert:

 

Hep! Det var sådan en erfaring jeg gerne ville have. Jeg tror jeg prøver. Johna især er jo glad for det rå, men Karla er faktisk også efterhånden, så længe det er i mundrette bider :lol: min plan var meget i stil med det du gør. Købe kød på tilbud og så kunne de få det som ca halvdelen af deres måltider....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Karla bedst kan lide tørfoder er der vel intet som hindrer at hun stadig kan fodres på tørt? Johna kan jo sagtens få råt mens Karla får tørt - MEdmindre Johna også foretrækker tørt. :-)

 

Der er selvfølgelig noget med sammensætningen af tørfoder vs. råt, og jeg ville personligt vælge råt som størstedelen, eks. 5 dage råt og 2 dage tørt.

Mht. ben skal de faktisk ikke have ret meget... Lily havde en periode hvor hun sked ben hver gang hun havde haft ben-dag vi fik at vide at han skulle have meget mindre ben og tilsvarende mere kød på ben-dage, idet de hvide lorte var overskud af kalk.

 

Men i virkeligheden er det største problem vel alt det foder Karla vinder... :vedikke:

 

:lol: man er vist et skarn hvis man mener det er et problem, at hunden holder husholdningen kørende i foder.... Problemet med karla er, at hun nægter ALLE knogler. Jeg har med møje og besvær og en hel masse lokken fået hende igennem et lammeribben og lidt af et kyllingelår. Og da det som regel kræver at jeg holder i det der skal spises, så gider jeg ikke :lol: og med en diæt på rent kød ville jeg være bange for at hun manglede kalk og evt andre ting?

 

jeg tror vi prøver med halvt rent kød - evt lidt knogler til Johna - og så halvt tørfoder. Hvis de ikke trives, så holder vi jo bare op igen.

 

Det var mest fordi jeg havde hørt skrækhistorier om at deres fordøjelsessystem slet ikke kunne håndtere begge dele på en gang... Men det lyder til, at det ihvertfald ikke gælder alle...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vendte lige det her med dyrlægen, da jeg alligevel var forbi for vaccinationer og de der skide ormepiller.

 

Hun startede med at indrømme, at hun absolut ikke var ernæringsekspert - og slet ikke når det kom til råfodring - men at hun ikke kunne forstå, hvis hundens fordøjelsessystem skulle have specielle problemer med at kunne fordøje begge dele "på een gang". Hunde er jo altædende og hundedyr i naturen ville leve af ådsler, dyr de fangede, bær, affald, ja hvad de nu kan finde...

 

Deruover mente hun, at det vel bare var et spørgsmål om at se på sin hund. Er pelsen blank og glansfuld, øjnene klare, ørerne rene, huden sund, tænderne rene og stærke, afføringen i orden og hunden fuld af energi - tja, så gør man det såmænd nok godt nok. Og hun var rimelig sikker på, at jeg selv ville kunne genkende og reagere hvis der "skete noget"...

 

Det er jeg også ret sikker på. Jeg kender jo mine hunde. Ved fx at Karla ikke kan fungere på Eukanuba, da hendes pels bliver mat, men ellers fungerer fino på nærmest alt andet tørt hun har fået. At Johna kan leve af hvadsomhelst, men ikke rent kornfrit, da hun så får lind mave. Nu har vi kørt morgenmad som tørfoder og aftensmad som råt i små 2 uger og det fungerer umiddelbart upåklageligt. De er glade og fro, har fin afføring 2 gange om dagen og trives generelt. Der er især stor glæde når aftensmåltiden serveres. Så jeg tror vi bliver ved denne formular, med mindre noget ændres.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Jeg fodrer stadig halv halv de fleste dage. Det rå er hvad jeg nu lige kan finde på tilbud, men entusiasmen er stor ved skært oksekød og de fleste fisk. Sild er dog ikke på favoritlisten, men laks og fladfisk er åbenbart mums. Har forsøgt at snyde knogler ind via kyllingeoverlår, karla var ikke superimponeret, men det kom dog ned...

 

jeg har ikke nogen større plan, startede med 50% af deres normale tørration om morgnen og så 1% af deres kropsvægt i råt om aftenen. Karla er så justeret lidt ned i begge dele (tyksak) og Johna justeret lidt op i råt og ned i tørt, da hun ikke har den store interesse i morgenmaden...

 

de får fiskeolie og deres sædvanlige mobilitetstilskud på det tørre om morgnen, men derudover får de ikke ekstra af noget som helst. De ser pæne ud. Blanke pelse og øjne, rene ører. Maverne er fine og regelmæssige, ca 2 gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er klar over at fisk skal have været frosset for at slå visse parasitter ihjel ikke?

 

Jeg gav 100 g kylling i dag som aftensmad til hver hund. Jeg overvejer at købe ind af BARF foder fordi det er løsfrosset i passende stykker og man kan bedre variere mellem lam, fisk, oksekød, kallun, ben, brusk, indmad osv.

 

Der er en Spaniel mand som siger at 300 g om dagen passer til 15 kg Spaniel.

 

Prismæssigt kommer det dog til at koste 2-3 gange mere end det tørfoder jeg bruger nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er klar over at fisk skal have været frosset for at slå visse parasitter ihjel ikke?

 

Jeg gav 100 g kylling i dag som aftensmad til hver hund. Jeg overvejer at købe ind af BARF foder fordi det er løsfrosset i passende stykker og man kan bedre variere mellem lam, fisk, oksekød, kallun, ben, brusk, indmad osv.

 

Der er en Spaniel mand som siger at 300 g om dagen passer til 15 kg Spaniel.

 

Prismæssigt kommer det dog til at koste 2-3 gange mere end det tørfoder jeg bruger nu.

 

Alt kødet bliver frosset og så tøet op efterhånden. De får jo ikke ret meget. Karla omkring 80g om dagen. Johna ca 150g. De vejer begge 9 kg sådan ca.

 

Jeg har ikke regnet på prisen. Mest fordi Karla har været så flink at vinde så meget foder, at jeg ikke selv har købt foder siden engang i 2010. Så aner ikke hvad det reelt koster mig at tørfodre...

 

efter hvad jeg kan læse mig frem til så siger man ca 2% af kropsvægt til en voksen hund. Men det er jo ren råfodring. Jeg skal jo kompensere for at de får tørt også... Derfor startede jeg på 1% og regulerede ved at se på dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...