Hop til indhold

DKK eller Cavalierklubben?


Audrey
 Share

Recommended Posts

Heeeej Hunde-forum! :vinken:

 

Jeg leder efter en rigtig god Cavalier-opdrætter. Som udgangspunkt er jeg gået ind på DKKs hjemmeside, hvor der er links til forskellige opdrættere. Men nu er jeg stødt på Cavalierklubben også. Hvad er forskellen, og er det ene bedre end det andet?

 

Jeg kunne også godt bruge lidt instrukser i, hvad eks. patella: 0/0 og hjerte: 0/2 betyder. :vedikke: (Jeg går ud fra at "fri" er godt? :mrgreen:)

 

Endelig, hvis nogen har gode erfaringer med en bestemt opdrætter, vil jeg rigtig gerne have navnet på kennelen. Sjællandsk beliggenhed er et plus.

 

 

På forhånd tak. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Cavalierklubben er en specialklub under DKK, så det ene er jo ikke bedre end det andet :-D

 

Patella er en sygdom i knæet, som vist nok gør at knæet hopper ud af led.

 

Når hunden har 0/2 i hjertestatus, betyder det, at den har grad 2 i mitralprolaps. Det betyder, at mitralklappen presser sig mod venstre hjertekammer, når det trækker sig sammen. Man deler det ind fra 0-3.

 

Det forreste tal er mislyd og det har den hund du har kig på så ikke noget af endnu :-)

 

Giver det overhovedet mening? :lol: Ellers kan du læse mere om det på specialklubbens hjemmeside :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad er så pointen med at være medlem af både DKK og Specialklub for opdrætterne?

 

Patella har jeg styr på, det var de dér tal, jeg ikke kunne tyde. Forstår stadig ikke hvad 0/1 eller 0/2 betyder. Eller 2/2 for den sags skyld. Er stødt på alle kombinationer. 2/2 er ikke så smart, kan jeg så regne ud, men hvad er forskellen så på 0/1 og 0/2?

 

 

Pyha, hvor er det bare meget nemmere at have en bastard.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Specialklubberne laver nogen gange arrangementer for deres medlemmer f.eks. ekstra udstillinger, kurser og den slags.

 

Man kan få en masse hjælp fra specialklubben som jo er mere raceorienteret end DKK. De kan have deres egne pointjagter osv.

 

For at opdrætte hunde med FCI stamtavle skal man være medlem af DKK, men man behøves ikke være medlem af specialklubben. Den er blot et tilbud, og f.eks. kan man vælge at benytte deres opdrætterlister og hvalpelister og den slags, og på den måde er der mere synlighed for potentielle købere.

 

Jeg ville ikke fravælge en opdrættere fordi de ikke er medlem af specialklubben, men jeg ville nok starte med at kigge der.

 

 

I Holland er der INGEN krav indenfor Lowchen hvis man kun er medlem af kennel klubben.... Er man medlem af specialklubben er der krav til knæ og øjne... På den led er der altså strengere krav ved at melde sig ind i specialklubben hernede...

Link til indlæg
Del på andre sites

Heeeej Hunde-forum! :vinken:

 

Jeg leder efter en rigtig god Cavalier-opdrætter. Som udgangspunkt er jeg gået ind på DKKs hjemmeside, hvor der er links til forskellige opdrættere. Men nu er jeg stødt på Cavalierklubben også. Hvad er forskellen, og er det ene bedre end det andet?

 

Jeg kunne også godt bruge lidt instrukser i, hvad eks. patella: 0/0 og hjerte: 0/2 betyder. :vedikke: (Jeg går ud fra at "fri" er godt? :mrgreen:)

 

Endelig, hvis nogen har gode erfaringer med en bestemt opdrætter, vil jeg rigtig gerne have navnet på kennelen. Sjællandsk beliggenhed er et plus.

 

 

På forhånd tak. :-D

 

Hjerte 0/2 er heller ikke specielt godt hvis det er en ung hund. Hvis det er en hund på over 4 år er det ok, så det skal du lige tænke over, ligesom det heller ikke er specielt smart at parre 2 der begge har 0/2.

Jeg går ud fra at det er en cavalier med dkk stambog du søger, for så er den også undersøgt for efs og ccs så det skal du ikke bekymre dig om, det er heldigvis dna test så det er meget enkelt. Bærere må kun parres med frie, og hvalpene vil aldrig udvikle sygdommene.

 

Men desværre så er der mange andre sygdomme hos cavalieren som du kan spørge opdrætterene om.

Sm: det er næsten umuligt at undersøge for i danmark, cavalierklubben prøvede at arrangere en fælles tur til Berlin i efteråret, den blev desværre aflyst p.gr.af manglende tilmeldinger, jeg tror faktisk at jeg var den eneste der var meldt til. Enkelte opdrættere tager selv derned og det er værd at finde dem.

 

Så er der ledproblemer: du har jo tjek på patellaen men det er desværre ikke den eneste, du skal også være opmærksom på discosprolaps, spondylose og hd. Der er over de sidste par år importeret flere hvalpe efter ”kendte hd hunde” og flere af dem er også gået i avl uden de selv er undersøgt (det er i hvert fald ikke registreret på hundeweb), så prøv at undersøge det nøje.

 

Foruden alt dette så er der også øjenproblemer, hos cavalieren er det specielt rd og distichiasis der kan være et problem, og her gælder det også at hvis den ene part har en øjensygdom så skal den anden være fri, og det er selvfølgelig vigtigt at de er undersøgt.

 

Desværre så kan du både opleve løgne, fortielser, uvidenhed samt opdrættere der bliver fornærmet over at du spørger indtil sundheden, det er i hvert fald det jeg oplevede da jeg kiggede efter min første cavalier i 2005, det tror jeg ikke er så meget anderledes i andre lande, og alligevel så er det holland jeg vil prøve næste gang jeg skal have en cavalier, hvis jeg skal have en igen. Selvom det ikke er en af shii’s racer, så kan det være hun kan hjælpe med ”oversættelser”?

Opdrætterne behøver hverken at være medlem af dkk eller cavalierklubben for at lave stambogsførte hvalpe, men de skal have en dkk/fci stambog.

 

jeg kan ikke give dig nogen opdrætter navne, men du kan oplyse far og mor på hvalpene for det er nok vigtigere end hvem opdrætteren er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da lige til en karruseltur! :lol: Tak for din uddybning Britta.

 

Det er ikke mig selv, men en kollega som er interesseret i racen. Hun og hendes mand var faldet for en lille fyr på dba, men da jeg læste annoncen igennem, så jeg, at forældrene var stambogsført i DRU, men hvalpene blev solgt uden tavle, og det fik lige mine røde lamper til at blinke. De har ikke haft hund før, så jeg sagde, at jeg gerne ville hjælpe dem med at finde ud af, hvor og hvad de skal kigge efter. Har selv haft en CKCS, som havde hjertefejl.

 

Er hundens fødselsår oplyst i registreringsnummeret?

 

Nu sidder jeg lige og kigger på DKKs hvalpeliste. Der er et kuld, hvor faderen hedder Bonitos Companeros Halli Galli. Ud fra det du og de andre har skrevet, tænker jeg, at den ikke virker som en sund hund? (må man overhovedet skrive det herinde :vedikke:) Er jeg på rette spor med min vurdering? Ved sundhedsvurderingen af moderen står der to gange "fri grundet forfædres DNA". Betyder det, at hunden helt sikkert ikke er bærer, eller er det noget, man skal passe på med at læne sig for meget op ad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da lige til en karruseltur! :lol: Tak for din uddybning Britta.

 

Det er ikke mig selv, men en kollega som er interesseret i racen. Hun og hendes mand var faldet for en lille fyr på dba, men da jeg læste annoncen igennem, så jeg, at forældrene var stambogsført i DRU, men hvalpene blev solgt uden tavle, og det fik lige mine røde lamper til at blinke. De har ikke haft hund før, så jeg sagde, at jeg gerne ville hjælpe dem med at finde ud af, hvor og hvad de skal kigge efter. Har selv haft en CKCS, som havde hjertefejl.

 

Er hundens fødselsår oplyst i registreringsnummeret?

 

Nu sidder jeg lige og kigger på DKKs hvalpeliste. Der er et kuld, hvor faderen hedder Bonitos Companeros Halli Galli. Ud fra det du og de andre har skrevet, tænker jeg, at den ikke virker som en sund hund? (må man overhovedet skrive det herinde :vedikke:) Er jeg på rette spor med min vurdering? Ved sundhedsvurderingen af moderen står der to gange "fri grundet forfædres DNA". Betyder det, at hunden helt sikkert ikke er bærer, eller er det noget, man skal passe på med at læne sig for meget op ad?

 

af de hvallpe der er på hvalpelisten så tror jeg også at det er det bedste, og faren er jo i sin bedste alder og har lavet flere kuld så mon ikke at hvis der har været noget sygdomsmæssigt så har det vist sig. Du kan ikke regne med registrerings nummeret da han er en import, han er 5½ år gammel.

angående dna test så er det kun for efs og ccs, alle andre sygdomme er øjebliksbilleder og det eneste med kan gøre for at minimere andre sygdomme, er at undersøge forældrene før avl, og så tage sine forholdsregler. derfor så mener jeg at lige præcis efs og ccs er de sygdomme man skal bekymre sig mindst om, da hvis man følger stambogsførings reglerne så vil hvalpene aldrig udvikle sygdommene. Alle de andre sygdomme kan havlpene sagtens udvikle selvom forældrene er fri f.eks hjerter 0/0 kan sagtens give hvalpe med hjerte fejl, patella 0/0 kan give hvalpe med patella, hd A/A kan give hvalpe med hd, øjne fri kan give hvalpe med øjensygdom, sm fri kan give hvalpe med sm osv.

 

jeg kan ikke forestille mig du ikke må nævne navnet på hunden, det er jo offentlig på hvalpelisten, men hvis man ikke må så er jeg sikker på at vi nok skal få det at vide fra adm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kollega skrev i går, at familien gerne vil vente til påskeferie eller måske helt til sommer med at få hvalp, så de har tid til den, hvilket jo er rigtig fornuftigt. Jeg tænker nu, at jeg vil anbefale dem selv at snakke med de forskellige opdrættere i DKK, så de kan fortælle helt præcist hvordan deres familie fungerer, og hvad de kan tilbyde en hund. Hvad er det helt præcist, de skal være på vagt overfor? De har ikke haft hund før (og jeg er jo slet ikke trænet i at kigge på stamtavler og sygdomstest), så det kan være ret svært at overskue. Undskyld, hvis du er nødt til at gentage dig selv, det er rigtig dejligt, du gider at sætte mig lidt ind i systemet. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kollega skrev i går, at familien gerne vil vente til påskeferie eller måske helt til sommer med at få hvalp, så de har tid til den, hvilket jo er rigtig fornuftigt. Jeg tænker nu, at jeg vil anbefale dem selv at snakke med de forskellige opdrættere i DKK, så de kan fortælle helt præcist hvordan deres familie fungerer, og hvad de kan tilbyde en hund. Hvad er det helt præcist, de skal være på vagt overfor? De har ikke haft hund før (og jeg er jo slet ikke trænet i at kigge på stamtavler og sygdomstest), så det kan være ret svært at overskue. Undskyld, hvis du er nødt til at gentage dig selv, det er rigtig dejligt, du gider at sætte mig lidt ind i systemet. :-P

 

Ja det er svært, jeg ved godt at der er nogen der siger at det er hvalpekøbernes egen skyld hvis der går noget galt, for de kunne jo bare have undersøgt tingene før de valgte hvalp og opdrætter. Men for en førstegangs køber som ikke ved hvad de skal undersøge og spørge om så er det helt umuligt at gøre andet end stole på opdrætteren som jo er en kapacitet i forhold til dem.

Der er dog 3 ting du kan prøve at få dem til at forstå og følge:

 

1: køb en DKK stambogsført hvalp. Ikke fordi at den nødvendigvis er sundere end en der ikke er stambogsført eller en der er stambogsført i DRU eller andre, men fordi hvis hvalpen har så store mangler at det går ud over dens velbefindende, så er det så vidt jeg ved kun DKK der måske vil gå ind i sagen og hjælpe hvalpekøber.

 

2: køb under ingen omstændigheder en hvalp efter stambogsførte forældre men hvalpen selv har ingen stambog. Der skal så lidt til at blive avlsgodkendt, og det er ikke stambogen der koster, det er forældrenes sundhedsundersøgelser der koster og det er som regel dem opdrætteren ikke gider få foretaget. Hvis stambogen ikke er et must, så køb hellere en rigtig rundkørsel.

 

3: luk øjnene og kryds fingre for at det går godt.

 

Og når de nu har tid til lidt forarbejde, så prøv at gå ind på cavalierklubbens facebook side, der er links til de forskellige kredse i cavalierklubben og det er som regel der man kan se de aktiviteter der er i kredsen så som gåture hundeleg og andet, der kan de møde helt almindelig cavalier ejere og der kommer som regel også opdrættere med, og jeg synes man får snakket på en helt anden måde og får et meget bedre indtryk af hunde og mennesker når det er lidt uformelt.

https://www.facebook.com/pages/Cavalierklubben-i-Danmark/247653725373278

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...