Hop til indhold

Er det synd for en hund hvis den har meget hår foran øjnene

Recommended Posts

Gæst speednissen

Hej

Ved godt at jeg også har lagt denne tråd under pleje, men vil gerne have lidt flere meninger, og kan se at der er flere herinde

Vi har en stor diskussion herhjemme, som I måske kan give jeres besyv med:

Vi har en Polsk Lavlandshyrdehund, som har meget lang pels. Det gør også at den har meget pandehår, der går ned over øjnene. Derudover vokser der også hår op fra undersiden af øjnene. Jeg syntes for det første, at det er en mangel for mig i min kommunikation med hunden, at jeg ikke kan se øjnene. Derudover mener jeg også, at det er lidt synd for hunden, at den ikke kan se tydeligt, da alt det hår må betyde noget for dens syn.

Min kone mener til gengæld, at det ser sødt ud, og at den race fra naturens side er udstyret på den måde, og hvis den kan leve med håret på den måde i naturen, så kan den også det hjemme hos os.

Mit argument er, at hunderacer ikke er naturskabte efter evolutionens regler, som sørger for bedst muligt udrustning til overlevelse, men at de i høj grad er menneskeskabte gennem avl.

Hvad er jeres meninger om dette????

mvh

Speednissen

Link til indlæg
Del på andre sites

Pels i øjnene er i vejen for kommunikation både med mennesker, men vigtigst - med andre hunde. Hvis din kone ikke vil af med parykken, så sæt en blød hårelastik i, når hunden skal på tur, men som du selv siger er det ikke naturen der har frembragt den pels, naturen gør ikke noget som er uhensigtsmæssigt ift. overlevelse og kommunikation.

Jeg troede nu ikke podhalansky havde så meget pels? Hvorimod nizinny har pels i overflod

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst meinertn

Nu har jeg selv tibetansk terrier som også har pels der falder ned foran øjnene - og de kan sagtens se :-) Tibetansk terrier har nogen meget lange øjenvipper som ligesom løfter pelsen ud fra øjnene. For en race som oprindeligt (og stadigt) lever på højsletten i Tibet er det ret smart at have dette "pels gardin" foran øjnene - der skærmer mod solen i sneen om vinteren og beskytter mod støv der blæser i luften om sommeren. Så jeg vil godt sætte spørgsmålstegn ved om sådant pels foran øjnene kun kan være frembragt for vores skyld.

Men Ninja mor har ret i at kommunikation med andre hunde kan vanskeliggøres når de ikke kan se deres øjne - og herhjemme er løsningen en elestik i pandehåret når vi skal være sammen med fremmede hunde. Jeg sætter også håret op når jeg træner med mine hunde, så jeg kan sikre mig at vi rent faktisk har øjenkontakt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venneberg

De fleste af alle hunderacer og ulve har deres ansigt, mund og øjne tydeligt markerede og indrammede. Ofte er der lidt lysere farve omkring mund og øjne så andre hunde let kan læse deres ansigtsmimik. Hunde bruger utrolig meget mimik når de kommunikere med hinanden, så jeg vil mene at hunde med lang pels i ansigtet ofte kan blive misforstået af andre hunde fordi de er sværere at aflæse.

Så min mening vil være at det er en god ide på den ene eller anden måde fjerne håret fra hundens ansigt når den skal være sammen med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites