Hop til indhold

Hvornår synes du foder er dyrt?


Therese
 Share

Recommended Posts

Jeg synes egentlig ikke foder er så dyrt, jeg bruger vel omkring 500 kr per måned til foder. Fodrer enten med acana eller regal.

 

Men om det er FOR dyrt, ved jeg ikke. Hvis der virkelig er alt det friske fritgående lammekød i som de påstår og hvis alt er lige så friskt som det ser ud på reklamerne, syne jeg egentlig der er ret billigt.

 

På den anden side, hvis man ser på hvor meget foder man kan få kastet gratis i nakken fra nogle af de store firmaer, som sponsor gaver mm, så må der for nogle firmaers vedkommende blive brugt milioner af kroner på markedsføring og de penge var bedre brugt på at nedsætte prisen eller højne kvaliteten.

Altså set fra forbrugerens side, ikke fra foderfirmaernes.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst 1stkholm

Jeg giver kun mine hunde kornfrit foder, i god kvalitet, og finder jeg noget som er billigere, så skrifter jeg, for så er det andet for dyrt :lol:

Ikke at jeg har skiftet så mange gange altså ;)

men jeg forsøger så vidt muligt at købe stort ind på tilbud, eller købe ind under opdrætter ordninger mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg synes hundefoder er for dyrt, men det synes jeg også "menneskefoder" er. Men nu bor vi jo i Danmark og må hoste op med hvad det koster. Vores 3 basser koster os 1300-1500 om måneden i foder. Goofy er på Prescription j/d, som er "hundedyrt", og han spiser en pæn mængde, da han jo er en stor vaps på 65 kilo, men det er bare sådan det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyha, Athena spiser for 800-900 kr om måneden og Marcella spiser for 600-700 kr om måneden.

Jeg har ikke regnet godbidderne med her :hmm:, jeg burde egentlig slet ikke regne på det,

det kunne godt gå hen og blive deprimerende i det lange løb:roll:

 

Præcis, med en race der spiser 30 kilo foder om måneden skal man lade være med at lave regnestykker - når man har 5 der æder de mængder og en enkelt "indtægt" så skal man lære at sætte pris på blå himmel og frisk luft :mrgreen:

 

Jeg synes foder en latterligt dyrt, det koster intet at prodcere ift. hvad det sælges for, men producenterne og deres sælgere er dygtige og ved godt at der ikke er så meget at gøre som hundeejer, så de ved vi betaler selvom vi synes det er dyrt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer primært med Essentials (519 kr for 12,5 kg) og bruger ca 2½ sække pr måned, så små 1300 kr/måned.

Derudover bruger jeg ziwipeak + TOTW som godbidder, så ca 1500 om måneden i alt.

 

Ja, det er dyrt! Men mine hunde har problemer med vægten, så jeg er NØDT til at betale det det koster!

Jeg glemte så lige at medregne Pemmikan som hanhundene får dagligt ½ plade dagligt tilsammen, så ca 600 kr/måned oveni.

 

Foderbudget pr måned 2100 kr

Link til indlæg
Del på andre sites

Fodrer med det mine hunde trives bedst på, både ift præstation, pels, velbefindende og blodprøve. Fodrer med Eukanuba og har gjort det i et par år. Var så heldig at få et sponsorat, så jeg får foder sponseret af Eukanuba.

Har fodret med bl.a. Acana og orijen før og må sige at når vi begynder at nærme os 600+ for en sæk! så synes jeg det er for voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det handler da ikke om hvad en sæk koster men hvad det koster pr dag at fodre hunden (pr kg kropsvægt). Det er irrelevant hvad sækken koster.

 

Jeg har selv været sponseret af Hills for nogle år siden men sagde det fra da det ikke var godt nok til mine hunde. Hvis jeg skulle have fodret med Hills og betalt selv ville dagsprisen have været omkring 20,- kr - nu fodrer jeg med VetCurs GourMix og det koster 16,- kr om dagen for en hund på 38 kg.

Hvis vi ser på prisen på sæk og mængde indhold tror de fleste GourMix er dyrt men det er det ikke i brug!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fodrer med det mine hunde trives bedst på, både ift præstation, pels, velbefindende og blodprøve. Fodrer med Eukanuba og har gjort det i et par år. Var så heldig at få et sponsorat, så jeg får foder sponseret af Eukanuba.

Har fodret med bl.a. Acana og orijen før og må sige at når vi begynder at nærme os 600+ for en sæk! så synes jeg det er for voldsomt.

 

Jeg syntes ikke vi se på hvad det koster men som siri så flot skriver kan jeg kun bakke op om, og kig på hundens afføring også, hunde er ikke ens selv om de er af samme race, dyr mad behøver absolut ikke være det bedste, heller ikke dyrelægens egen hundemad, husk foderskift tager tid og så husk at få taget en blodprøve når foder er kørt ind og du ved alt andet fungere med trivsel pels osv. Jeg syntes det er et betændt emne det om hunde mad uanset om det er billigt eller dyrt, jeg tror uden at vide det med sikkerhed, at mange betaler kassen for hunde maden i den tro at det så er i orden for det har de hørt et sted :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes ikke vi se på hvad det koster men som siri så flot skriver kan jeg kun bakke op om, og kig på hundens afføring også, hunde er ikke ens selv om de er af samme race, dyr mad behøver absolut ikke være det bedste, heller ikke dyrelægens egen hundemad, husk foderskift tager tid og så husk at få taget en blodprøve når foder er kørt ind og du ved alt andet fungere med trivsel pels osv. Jeg syntes det er et betændt emne det om hunde mad uanset om det er billigt eller dyrt, jeg tror uden at vide det med sikkerhed, at mange betaler kassen for hunde maden i den tro at det så er i orden for det har de hørt et sted :)

 

 

Tror du du har ret! Og kan virkelig kun anbefale en blodprøve regelmæssigt, hvis man vil vide hvordan hunden har det - udover de synlige tegn. Det kan man få for ca 800kr og det er betryggende at vide at hundens værdier er ok.

Og der vat virkelig stor forskel spots værdier da han fik hhv dyrt kornfrit og nu hvor han får foder med korn (et foder som mange anser som ringe).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg synes hundefoder er for dyrt, men det synes jeg også "menneskefoder" er. Men nu bor vi jo i Danmark og må hoste op med hvad det koster. Vores 3 basser koster os 1300-1500 om måneden i foder. Goofy er på Prescription j/d, som er "hundedyrt", og han spiser en pæn mængde, da han jo er en stor vaps på 65 kilo, men det er bare sådan det er.

Jeg fodrer også min ældre GD tæve med Hills J/D, jeg køber det i England og får det til en pris på ca. 455 pr. sæk,

der er en del at spare, så vidt jeg ved koster en sæk i DK omkring 650 kr :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Arion og får opdrætterrabat. Det koster 5 kr om dagen pr hund. Så det er jo ikke mange penge - 300 kr om måneden for begge hunde.

 

Om det er for dyrt? Ja, det tror jeg det er. Jeg tror der findes foder der koster det halve som er præcis så godt. Jeg prøvede i en periode at bruge det billigste fra Aldi - og jeg kan ikke se nogen forskel, men Arion indeholder det jeg vil have det skal indeholde. Og pengene betyder mindre.

 

Jeg har også prøvet at fodret med kallun, brune ris og råt kød. Ingen forskel.

 

Foder er for dyrt fordi vi ikke helt kan gennemskue hvad vi får og ikke vil tage chancer med vores kære hunde.

 

Hvad koster et kg grisefoder eller minkfoder? Hvorfor skal hundefoder være dyrere, hvis det er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

vi fodrer pt med Acana og det fungerer hun fint på - blank og blød pels og hun bider ikke negle og klør sig hele tiden som på Eucanuba. jeg har en mistanke om at foderet havde den virkning på hende og derfor skiftede jeg, for at se om det var derfor - det var det åbenbart :-)

 

det koster ca 10 kr om dagen og det er ok, men om det egentlig er pengene værd, har jeg også (som PBS og andre) svært ved at vurdere. eventuelle langtidsvirkninger af dårligt foder er altså ikke helt nemme at forudsige/ se, så jeg køber det, jeg synes ser ud til at være gode ingredienser.

 

nu har vi hund og den koster noget - sådan er det bare :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at det billige supermarkedsfoder er ligeså godt som det dyre. Pedigree f.eks. Hovedingredienserne i deres foder er korn. Derefter kommer kød og animalske biprodukter, olie og fedt og vegetabilske biprodukter. Mig bekendt er biprodukter det man har besluttet sig for ikke er egnet til menneskemad. Nogle af de biprodukter er sikkert fine nok at fodre en hund med, men der må også være en del af det, der ikke er nogen som helst næring i. Og når der bare står biprodukter, aner man jo ikke hvad der er hvad.

 

For mig svarer det til, at jeg skulle leve af pizza og burger. Der sker ikke noget ved at spise det engang imellem, men at skulle leve af det er jo ikke godt. Og jeg synes faktisk, at billigt foder indimellem kan være at sidestille med junk :genert: Jeg har i hvert fald endnu ikke set en ingrediensliste på et billigt tørfoder, som jeg synes er tilfredsstillende. Et eller andet sted er det vel også urealistisk at tro, at man kan lave et nærende fuldfoder for under 300 kroner - eller er det bare mig? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra det kom jeg til at grine lidt, da jeg fandt ind på pedigrees side. Der står sådan her:

MYTE

Vores hundefoder giver diarré

FAKTA

Vi tester vores produkter hele tiden for at sikre, at de er nemme for din hund at fordøje, og for at sikre, at der ikke er nogen risiko for dårlig mave eller diarré. Vores dåsemad er nemmere for hunden at fordøje end tørfoder, så du skulle måske prøve at skifte til dåsemad, hvis din hund foretrækker noget, der er nemt at fordøje.

Diarré skyldes snarere sygdom, stress eller noget usædvanligt, som hunden har spist – mange hunde roder i affald og vil spise næsten hvad som helst!

Et for hurtigt skift af hundens foder er en anden almindelig årsag til diarré. Husk, at hvis du skifter hunden fra en type foder til en anden, skal du gøre det gradvist over en periode på omkring en uge.

 

Så når Bobo får tyndskid og skider en lort ud, der kunne gøre en shetlandspony misundelig, når han spiser pedigree, så er han altså bare stresset eller syg - også selvom det holdt op i løbet af to-tre dage, da vi skiftede foder :hmm: Jow jow man bliver sgu så klog :mrgreen: Altså, hvordan pokker kan det være en myte at nogle hunde får diarre af foderet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at det billige supermarkedsfoder er ligeså godt som det dyre. Pedigree f.eks. Hovedingredienserne i deres foder er korn. Derefter kommer kød og animalske biprodukter, olie og fedt og vegetabilske biprodukter. Mig bekendt er biprodukter det man har besluttet sig for ikke er egnet til menneskemad. Nogle af de biprodukter er sikkert fine nok at fodre en hund med, men der må også være en del af det, der ikke er nogen som helst næring i. Og når der bare står biprodukter, aner man jo ikke hvad der er hvad.

 

For mig svarer det til, at jeg skulle leve af pizza og burger. Der sker ikke noget ved at spise det engang imellem, men at skulle leve af det er jo ikke godt. Og jeg synes faktisk, at billigt foder indimellem kan være at sidestille med junk :genert: Jeg har i hvert fald endnu ikke set en ingrediensliste på et billigt tørfoder, som jeg synes er tilfredsstillende. Et eller andet sted er det vel også urealistisk at tro, at man kan lave et nærende fuldfoder for under 300 kroner - eller er det bare mig? :genert:

 

Under 300 kr hvad? Kiloet?

Jeg ved ikke hvad det koster at lave at et kvalitetsfoder, men jeg ved at desto større produktion man har, desto billigere er enkeltproduktet. Der er dog også en vis fare i, at sælge sine produkter for billigt. De fleste mennesker tror på (helt instinktivt og ubevidst) at hvis det er dyrt er det godt. Så det må gælde om at finde en balance...

 

jeg tror ikke på, at det billige supermarkedsfoder er ligesågodt ingrediensmæssigt som det dyre (ihvertfald ikke altid) og jeg tror på, at det betyder rigtigt meget for nogle hunde. Men jeg tror også på, at hunde er altædende i stor stil og kan leve på næsten hvad som helst. Begge mine tror jeg kunne have levet et sundt og godt liv fodret på supermarkedsfoder. Den eneste forskel jeg ser når de får fx Pedigree er at de skider lidt mere. Det er ikke diarre, men det er større lorte og der er mere af det. Det gider jeg ikke, men jeg tror egentlig ikke de er generet af det...

 

giver det mening?

 

jeg har ikke tænkt mig at fodre dem på det alligevel. Men jeg synes bare det er vigtigere at kigge på hunden end det er at kigge på ingredienslisten eller prisen. Sådan i grove træk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde er forskellige, og for hvert eneste fodermærke, kan man sikkert grave en hund frem, som har fået det dårligt af en given fodertype, ligesom man også kan finde masser af hunde der har levet glimrende af samme foder. Jeg er helt enig med Amocca i, at det må være vigtigere at se på hunden end deklarationen.

 

Når det er sagt, foretrækker jeg at starte med at prøve det foder jeg selv tror er det bedste, og bruger det hvis vores hund ser ud til at have det godt med det.

 

Det har været en kort liste med den hund vi har nu, som har haft det helt fint med RC Maxi Junior, indtil han blev træt af det, og nu har det lige så fint med TOTW hvalpefoder, men vi har faktisk været i en situation, hvor vores, nu afdøde, hund simpelthen ikke kunne tåle nogle af de mange fodermærker/varianter vi tilbød fra Superpremium og Premium klassen, og først holdt op med at have permanent tyndskid, da vi fulgte en erfaren opdrætters råd om at prøve med det hun selv kaldte "skodfoder". I vores tilfælde var det faktisk det meget udskældte Pedigree der reddede dagen. "Prisen" var, som også nævnt ovenfor, at der kom ekstremt meget ud i den anden ende i forhold til det vi oplever med vores hund nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Under 300 kr hvad? Kiloet?

Jeg ved ikke hvad det koster at lave at et kvalitetsfoder, men jeg ved at desto større produktion man har, desto billigere er enkeltproduktet. Der er dog også en vis fare i, at sælge sine produkter for billigt. De fleste mennesker tror på (helt instinktivt og ubevidst) at hvis det er dyrt er det godt. Så det må gælde om at finde en balance...

 

jeg tror ikke på, at det billige supermarkedsfoder er ligesågodt ingrediensmæssigt som det dyre (ihvertfald ikke altid) og jeg tror på, at det betyder rigtigt meget for nogle hunde. Men jeg tror også på, at hunde er altædende i stor stil og kan leve på næsten hvad som helst. Begge mine tror jeg kunne have levet et sundt og godt liv fodret på supermarkedsfoder. Den eneste forskel jeg ser når de får fx Pedigree er at de skider lidt mere. Det er ikke diarre, men det er større lorte og der er mere af det. Det gider jeg ikke, men jeg tror egentlig ikke de er generet af det...

 

giver det mening?

 

jeg har ikke tænkt mig at fodre dem på det alligevel. Men jeg synes bare det er vigtigere at kigge på hunden end det er at kigge på ingredienslisten eller prisen. Sådan i grove træk ;-)

Nej, ikke rigtig. Tænker at jo mere hunden skider, jo mere "løber" der bare igennem uden at blive optaget. Det må påvirke hunden på et eller andet tidspunkt, tænker jeg. Det er måske ikke ligefrem generende for hunden at skide mere, men det kan jo heller ikke være godt for den på langt sigt, hvis den bliver fodret med et foder som den ikke kan udnytte ordentligt.

I så fald skal hunden vel bare fodres med større mængder og så kan man vel ligeså godt købe et foder, som hunden fungerer bedre på? Det ville jeg i hvert fald vælge :-D

 

Og så kigger jeg selvfølgelig også mere på hunden end jeg kigger på prisen - ellers ville jeg jo heller ikke købe det dyre foder ;-) Men ingredienslisten kigger jeg nu også på, når jeg skal vælge foder. Mest fordi jeg synes det er interessant hvad jeg fodrer min hund med og så er jeg der ting jeg gerne vil gå udenom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke fordi jeg som sådan er uenig ;-) jeg er måske bare ikke helt. Så stejl som jeg har været tidligere. Mine hunde æder de Karla vinder, for jeg er simpelthen for nærig til at købe når jeg har foder, så de prøver alverdens forskellige mærker. Også mærker jeg nok ikke selv ville have købt, men hvis de fungerer på det, så er det det vigtigste for mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...