Hop til indhold

Overbeskyttende hundeejere


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Tja, den måtte vel komme:blink:

 

Hvad gør du, som du tør indrømme, er overbeskyttende? Og hvad mener du er et rimeligt niveau kontra for meget?

 

Jeg har det jævnt stramt med gimperne der flår deres hunde væk i panik, fordi jeg kommer gående med en schæfer. Det eneste de får ud af det er, at deres hunde lærer at det er en meget farlig situation.

 

Omvendt samler jeg mine små passehunde op når vi møder Bellas legekammerater uden for matriklen. Vil hunden ned, er det i første omgang i snor, så jeg kan sørge for at den ikke bliver tromlet ned når de andre leger.

 

Jeg går ikke selv i hundeskoven, primært pga. de samme mennesker som jeg nævner først. Som til enhver tid vil fastholde, at hunde der vejer mere end 20 kg er dræbermaskiner, de er voldsomme, aggressive og dominerende. Og de vil til enhver tid umotiveret gå til angreb på alt der er mindre end dem selv. og det er vel en form for overbeskyttelse, men jeg tager ingen chancer med hundeloven og min hunds liv.

 

 

Hvad mener i?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Når hundeloven (eller tolkningen af den?) nu ser ud som den gør, så er jeg ret hysterisk med at ikke lade Iso komme for tæt på fremmede hunde, det må jeg inddrømme... Hun kan ikke li' andre hunde, og viser det ret tydeligt hvis de kommer for tæt på. Hun viser først tænder, så knurrer hun, og respekterer de det ikke så hakker hun ud efter dem. Ja, jeg flytter hende selvfølgelig så snart jeg ser at hun synes det er ubehageligt, så hun når kun sjældent at komme så langt som til "tandvisningen". Men hun udsender garanteret også signaler endnu tidligere, som jeg ikke ser men som en anden hund læser, og min gru er at vi skulle møde en hund som "svarer igen" allerede dér. Derfor bli'r jeg lettere panisk hvis vi møder andre, og kunne altså godt være én af de "gimper der flår deres hunde væk i panik". Men ikke fordi nogen kommer med en bestemt race, men fordi min hund er lidt "alternativ" når det kommer til andre hunde, uanset race.

 

Og så siger det vel sig selv, at vi aldrig kommer i hundeskove af nogen som helst art... Iso har nogle få hundevenner hun omgås privat, og det må være nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi får ikke lov til at snakke med hunde jeg ikke kender i forvejen, og så skal det helst foregå uden snor, for så er hun et stort legebarn, mens hun er en rigtig kælling når snoren er på.

 

Og så vil jeg tro at jeg kan tælle på to hænder de mennesker jeg vil lade få lov til at klappe hende.

 

Om det er overbeskyttende? jeg har en hund der på et splitsekund går fra nysgerrig til angstbidder, så det synes jeg nu er det eneste rigtige at gøre. Jeg er for glad for hende til at hun skal aflives fordi hun får bidt i en situation hvor det kunne undgås.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt hundeskovene fra , min bette hund på 5.8 kg synes ikke det det er fedt at blive sat ind i det kaos der er med fritløbende hunde der tonser rundt og ikke respektere afstandssøgende signaler, her er hundeskoven hegnet ind så = med , kan du ikke styre din hund er det der du smider den ind for den kan ikke stikke af. Hvis det er overbeskyttende so be it. Vi går til gengæld gerne på heden hvor der er løse hunde også men her er ikke rigtigt hegnet så de fleste kan som regl kalde hunden til sig, om ikke andet er der gode chancer for at spotte hundene på længere afstand, selvfølgelig er der enkelte fjolser der er lige glade og slipper deres hund selv om de ikke kan kalde den til sig, eller lader den lufte sig selv derude , men det er heldigvis ikke så mange mere som der har været og har fundet de gode tidspunkter at komme der på *GG*

På gå turene gå vi ikke nødvendigvis uden om alle hunde, bare fordi de er store det kommer helt an på hvordan hunden ser ud vi har da hilst på alt fra gd til schæfer og chihuahua, men vi vælger fra hvis den store springer rundt og er voldsom, træder den forkert er det jo min der bliver skadet af det.

Har en enkelt hund hvor jeg tager hende på armen en voldsom lalleglad labrador han der trumler hende og han er ikke til at stoppe, her ryger hun på armen for jeg gider ikke flere tilbage slag i træningen på kontoen af den hund.

Så er der de hunde min egen reagere på, hvor hun puster sig op, her hilser vi heller ikke, går blot videre. for det er helt forståelligt at de siger fra og gider ikke grimme episoder, det er jo lige så synd for den anden hunds ejer som det er træls for mig.

 

Men generelt passer jeg på ikke at overbeskytte og tage på armen. hunden har 4 ben og et godt sprog selvfølgelig skal den have lov til /mulighed for at bruge det

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig ærgerligt, at folk straks tænker, at en stor hund er en farlig hund. Bella er det sødeste væsen, og stort set den eneste hund, som Trille er tryg ved :)

 

jeg er selv en smule overbeskyttende, fordi Trille er nervøs for fremmede hunde, og hun er desværre blevet tromlet af både en labrador og en dsg-lignende hund.

førstnævnte var løs på græsset langs vejen og det var mørkt, så jeg så den først, da den næsten var foran os. Ejeren undskyldte med at "han er sådan en bølle, han vil bare lege" yes yes :roll:

sidstnævnte var i snor på en smal sti, så vi var nødt til at passere, selvom min mavefornemmelse ikke var god. Ejeren blev stort set trukket afsted, så da de passerede farede den ud efter Trille :/

 

det er endt med, at Trille gør af samtlige hunde, vi møder, så snart hun får øje på dem. Vi har dog arbejdet på dette, og hun er heldigvis blevet langt bedre til at ignorere og jeg er blevet bedre til at spotte andre hunde :mrgreen:

i går mødtes vi med lykkeliv og Asta, og der skulle lige en portion gøen til, før vi kunne gå en lille tur ved siden af hinanden. Men det gik godt, og det var så dejligt at se :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... jeg er så en af gimperne, der går over på den anden side, når der kommer en schæfer :-) Jeg har haft så mange dårlige oplevelser med dem her omkring, at jeg nu altid går over på den anden side, hvis det er muligt. Den hundeskov vi har her i nærheden er en menneskesocial hyggeområde, hvor man sidder og drikker øl og er ligeglad med om man kan se sin hund og hvad den laver. Jeg har været der én gang og kommer der aldrig mere. Jeg har en hund, der nyder andre hundes selskab og ELSKER at komme hos Spilop til træning og løbe og lege med de andre bagefter og det vil jeg gå langt for at beholde. Også at gå over på den anden side, når der kommer en schæfer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

vi er nogle af de der pisse trælse folk der stopper alle på vores vej og spørger om deres hund vil hilse ha ha ha

 

Jeg overbeskytter min hund ved at jeg er SÅ bange for hun løber på vejen, så det er kun LANGT væk fra alting hun får lov at være fri.

Nå jo og så har vi sat ekstra hegn op mod naboen så hun ikke får et hak i tuden af deres muskelhund som er en grum en.

 

sassy tror jeg ikke vi overbeskytter, udover vi ikke kommer i hundeskove og lign fordi hun godt kan brumme når hun leger og det skræmmer nogen.

 

Begge vores hunde kan vi bede slappe af og så bliver de brugt som hjælper på andre nervøse hunde.

Luna var 5 mdr da hun pænt lå dæk ved mig og blev nusset og fik kiks imens to bange chi gøede og samlede mod til at snuse til hende ;) Sassy kan vi gøre det samme med

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.... Er overbeskyttende over for 1 af mine hunde, fordi det er nødvendigt hvis andre hunde ikke vil have nogle huller i snuden.

Men det er vel egentlig ikke det der menes med overbeskyttende, men er vel sund fornuft.

Det kan naturligvis tolkes som hysteri, hvis man ikke kender min hund, men det må jeg så tage med.

Der skal rigtig meget til at han hakker ud efter andre, men jeg ved han kan finde på det hvis han bliver presset og så undgår jeg de situationer hvor det kan ske.

Heldigvis bliver han bare bedre og bedre og han har endda fundet sig en "veninde" i en sort lab (som ud over schæferen er hade racen) fordi hun bare læste ham så godt og gav ham plads.

 

Kaia skærmer jeg en del, da hun er blevet tromlet et par gange for mange og ikke er særlig tryg ved store hunde.

Det går fremad fordi jeg passer lidt på hende.

Men det er i nærkontakts situationer jeg er nød til at tage mig lidt ekstra af hende og ikke bare ved synet af andre hunde.

Mange hunde er hun OK med, hvis hun får lov at gå rundt sammen med dem, uden de opsøger hende og hun får lov at nærme sig i hendes tempo - Så det er de hunde der kan finde ud af det vi bruger tiden sammen med.

Resten forlader vi og hun kommer på armen, hvis de andre hunde ikke er under kontrol.

 

 

Yoda får lov at hilse på de fleste for han er god som dagen er lang og kan med langt de fleste hunde. Kan kun huske én situation hvor der er blevet knurret af og skældt ud på ham og kun én hvor han har brummet lidt af en anden hund, for bagefter at lege med den.

Alt med måde selvfølgelig, for han skulle gerne blive ved med at være så god til andre hunde og der er ingen grund til at lade ham hilse på hunde som tydeligvis er meget voldsomme eller pågående - Det får han ikke noget ud af og så er der jo ingen grund til de møder. Så møder jeg en der nærmest ikke kan holdes af ejer og hopper rundt i linen, så går vi pænt udenom :blink:

Men han kan sagtens tackle det, hvis der render en bulderbasse i hovedet på ham en enkelt gang imellem og det er jo en kæmpe fordel, for de kan være svære at undgå.

 

Så hvor overbeskyttende jeg ser ud for andre når de møder mig, hænger meget sammen med hvad hund jeg selv går med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg er overbeskyttende eller bare fornuftig, men jeg går udenom hunde, som jeg enten ikke kan læse eller som virker "sure." F.eks. bor der en hund her i området, som altid kommer ud på vejen på stive ben og med rejste børster. Jeg synes det er vildt ubehageligt, at den stiller sig op midt på vejen og "spiller op." Så den vej går jeg bare ikke mere.

 

Men egentligt følger jeg vel bare min mavefornemmelse og undgår de hunde, som jeg tror vil kunne give Bobo en dårlig oplevelse. Han er heldigvis rigtig god til at ryste dårlige oplevelser af sig, men der er ikke nogen grund til at tage chancer, når han nu er rigtig godmodig af natur og elsker alle hunde.

 

Jeg har et par gange oplevet at lade ham hilse på en anden hund, hvor jeg egentligt synes det var en dårlig ide, men gjorde det alligevel, fordi ejeren forsikrede mig om at hans/hendes hund var venlig - og så farer de alligevel lige i hovedet af Bobo. Så jeg har lært, at hvis det virker som en dårlig ide, så er det nok en dårlig ide :-D

 

Men nej, jeg synes ikke jeg er overbeskyttende eller for meget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Overbeskyttende vil jeg ikke kalde mig - jeg vurderer situationen fra gang til gang. Nogle hunde går vi totalt udenom, og andre kan vi lige stikke næserne sammen med. Jeg har en meget god aflæsning på hunde generelt - men først og fremmest aflæser jeg de signaler mine egne hunde sender i den givne situation.

 

Schæfere går jeg totalt udenom - men det skyldes så ikke så meget mine beagler - men jeg er blevet bidt 2 gange af schæfere plus at min barndoms venindes forældre havde en meget ubehaglig en af slagsen (det var den første der bed mig - anden gang beskyttede jeg min dengang 4 måneder gamle dalmatiner) - Jeg har derfor til gode at møde en venlig schæfer :-)

 

Når det er sagt så gælder det også for visse mindre hunde - og med det mener jeg alt der kan gå ind mellem beaglernes ben, hvilket ingen af dem kan fordrage. Jeg oplever flest aggressive/sure/usikre små hunde end jeg oplever større hunde som agressive/sure/usikre.

 

Generelt er jeg ikke til store hunde, selvom jeg har haft en af slagsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Jep jeg er overbeskyttende. jeg kender nuværende hundelov, og min kære FB vil aldrig bukke under hvis hun blev truet. Det har så endt i kontroverser med skræmmer der nok burde efterses og syes, men andre hundeejer har påtaget sig det fulde ansvar da de ved deres hunde startede det hele, og de ved min ikke selv starter en kamp. de gange der har været sket noget, har det nærmere grænset sig til min hund er blevet overfaldet. Min hund har aldrig fået andet end et lille skræmme på øret heldigivs.

 

Jeg er blevet så miljøskadet af HF og HG at jeg tror alle hundeejere er inkompetente som udgangspunkt, efter alle "skækhistorierne" man læser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en gimpe :mrgreen: ikke på vilkår min hund skal hilse på en schæfer jeg ikke kender. De fleste jeg har mødt har kuk i kasketten i forhold til andre hunde.

 

Kan sådan set godt forstå dig.

Kender kun 4 schæfere som mine hunde må og skal hilse på. Min venindes Dina som er Yodas bedste veninde, Annes Bella, CBK's Zeus og så Sammys Enzo.

 

Har desværre også lidt uheldige erfaringer med en del eksemplarer af racen og Bamse hader jo som bekendt schæfere og mener de burde udryddes fra jordens overflade fordi han er en af dem der har mødt uheldige eksemplarer.

 

Det var faktisk en af årsagerne til, at jeg rigtig, rigtig gerne ville at Yoda mødte Bella ret tidligt, fordi hun er så venlig. Havde en tro på, at havde han haft gode oplevelser med en race tidligere så ville han være knap så påvirkelig og tilbøjelig til at blive racist, hvis han fik en uheldig oplevelse med en schæfer. Og det er jo ikke utænkeligt det kunne ske....

 

Men kan sagtens passere dem på gaden, hvis de ikke er sådan nogle udfarende buller-basser som de desværre ofte er.

Tror jeg har fået større tiltro til hundeejere generelt, efter at være flyttet på landet hvor vi ikke møder nogen og derfor kun møder hundeejere på træningspladsen, så har måske glemt lidt hvordan det foregår i bylivet - Så tror stadig lidt på, at dem med helt gale-i-skralden-hunde, som udgangspunkt holder sig på afstand og ellers kan man som regel spotte dem på afstand.

 

Er så utrolig heldig at have mødt hele 4 schæfere som godt kan larme, men som er fornuftige i hovedet ifht andre hunde.

Og det giver lidt ballast til både hund og ejer.... Faktisk så meget til hunden, at han er omvendt racist og elsker alle schæfere :mrgreen:

Alt med måde naturligvis - Kaia ville jeg ikke slippe sammen med dem, alene pga. størrelsesforskellen - Måske med undtagelse af Bella.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er da forskel på at passere og at lade dem hilse?

 

Jeg vender om, går over på andet fortov eller lign., da jeg ikke ved, om ejer har styr på sin hund. Udfald i linen mm er jeg heller ikke interesseret i at opleve. Det kunne jeg heller ikke vide, hvis jeg så dig og Bella uden at kende jer, så der ville jeg gøre sammen. Her går jeg ud fra better safe than sorry.

 

og det er ret pudsigt, for min gamle tæve lignede en schæfer en del (bare meget mindre og med alt for store ører) der oplevede jeg også, at folk krydsede vejen for at undgå os. Og hun var også venligtsindet og meget lydig. Men det kunne forbipasserende jo ikke se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når mine er på tur sammen er det yderst få de får lov at hilse på. Og jeg holder den ene tilbage mens den anden hilser. De er vildt irriterende sammen, ærligt talt.

 

Men når jeg går med dem hver for sig, er jeg sådan rimelig large - Voodoo er sød som dagen er lang, Motor gider alligevel mest bare lige hilse lidt tid og så videre (favorit er dog hvis de skal samme vej så man kan følges). Han gider ikke overkække unghunde/store unghunde som spiller smarte, men hvalpe og små hunde eeeelsker han, og så opfører han sig som en lille hundehvalp når han møder gamle hanhunde :lol:

 

Altså forstå mig ret, jeg tværer ikke ind i hvem som helst - jeg ser selvfølgelig på hvordan de (både den anden og min) virker til at reagere på hinanden først og det er yderst sjældent jeg spørger om de må hilse, og synes efterhånden at se at de som så spørger mig, rent faktisk har hunde som er søde.

 

 

Der er også hunde vi undgår - som regel altid sorte labradors, men det er fordi vi har virkelig mange dårlige erfaringer med dem. Ret mange af dem HADER Motor (så nu hader han også dem), han ser nok lidt for kæk ud. Samme med belgiere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ikke tur med den nye hundelov i baghovedet og lader stort set min hund hilse på alle dem vi møder. Dog er jeg parat til at kaste mig hovedkulds ind i et skænderi hvis det skulle opstå og er heller ikke bleg for at skubbe folks hunde væk hvis det er nødvendigt. I det hele taget er jeg ikke konfliktsky og er ret ligeglad med om folk anser mig for at være en hønemor (jeg er det faktisk også tit overfor fremmede hunde der er så uheldige at have ejere der ikke ser/ ved at deres hunde er utrygge). Turen skal være positiv for både mig, min hund og andres hunde,.. ejerne er jeg egentlig ligeglad med. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er blevet så miljøskadet af HF og HG at jeg tror alle hundeejere er inkompetente som udgangspunkt, efter alle "skækhistorierne" man læser.

Det er trist, men jeg forstår dig godt. Hvis man konstant får tudet ørerne fulde af, hvor forfærdelig vilde, uomgængelige og ukontrollerede andres hunde er, og hvor ansvarsløse deres ejere altid opfører sig, så bliver man efterhånden nærmest hjernevasket og tør næsten ikke slippe sin egen hund. Ikke mindst efter indførelsen af den nye hundelov, hvor selv den mindste skramme kan medføre aflivning.

 

Trist.

 

For 25 år siden tog man det ikke så nøje. En hund var en hund, og en hund skulle luftes og allerhelst i fri tilstand så ofte som muligt, og det sjove var, at der ikke kom stor ballade hundene imellem af den grund.

 

Det var nu noget lettere at være hundeejer dengang. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg er også en gimpe, kommer ikke i hundeskoven pga. et par dårlige oplevelser med hunde der ikke var helt så venlige.

 

Bliver vildt forskrækket når der kommer både store og små hunde fræsende imod os uden snor - og det er på fortov eller græs arealer hvor de burde være i snor.

Og det er nok fordi jeg er lidt overbeskyttende - da jeg er bange for at de vil bide mine hunde.

 

Vi snakker med de hunde vi kender i snor, fremmede hunde skal lige ses an og er bedst uden snor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina..Du skriver det jeg tænker på næsten hver dag, når jeg er på tur men mine åbenbart frygtelige schæferhunde..Men jeg har det så sådan, at hundene må hilse når vi er ude og de IKKE HAR SNOR på, på hvem de vil, jeg er opmærksom nar jeg har en hvalp med, at det ikke bliver for voldsomt, og så har jeg altid en voksen schæfer med også, og den skal nok passe på hvalpen. 1 sidste uge blev hvalpen en smule overfaldet af en anden voksen meget dominant hanhund. Der lagde min store han schæfer den ned, og knurre en smule af den...Så var den from som et lam...Det er det som er det dejlige ved alle mine schæferhunde. De prover aldrig andre hunde, og hvis det er nødvendigt, så stopper de med det samme en konflikt og går videre,,,Det kender jeg faktisk ikke nogen andre der kan gøre dem efter...Jeg synes det er enormt anstrengende så pylrede folk er blevet med deres hunde, for ikke at tale om alle dem som påstår de er bange for hunde, specielt schæfer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...