Hop til indhold

Trudi der er en DSG markerer indendørs


Gæst Thypisk
 Share

Recommended Posts

Gæst Thypisk

Trudi er en hanhund på knapt to år der med mellemrum markerer (pisser) indendørs.

Sidste år blev han kastreret og i en lang periode gjorde han det ikke.

Desværre er han nu begyndt på det igen, og DET STINKER i min stue, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. I yderste fald vil jeg ikke ha' ham længere!

Vi bor på landet og han kommer ud og besørge i en lukket hundegård når jeg står op om morgenen og inden jeg går i seng om aftenen og i løbet af dagen.

Han er aldrig alene hjemme, hvis jeg skal noget, tager jeg ham altid med.

Vi går en lang tur ved stranden næsten hver dag fordi jeg bor tæt ved.

Jeg har prøvet at stille madskålen dér hvor han markerer men så gør han det bare et andet sted.

Mine spørgsmål:

1. er der noget andet jeg kan gøre?

2. kan jeg købe noget der fjerner lugten?

SAM_6576.JPG

Mvh. Thypisk og Trudi

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være mange årsager til at hunde markerer indendørs. Jeg havde f.eks. engang en hund i pension der tissede på sin madras, hver gang han kom ind fra løbegården, fordi han var utryg ved den tæve han var blevet sat sammen med. Det hjalp ham åbenbart at forstærke lugten af sig selv.

 

Nu fangede mit blik lige at Trudi sidder med "blyanten" ude og så tænkte jeg om han måske kunne være en lille smule opkørt/ stresset. Ikke at hanhunde ikke kan vise spidsen af tissetrolden uden at være stressede, men et eller andet skal jeg jo gætte på. :lol: Lidt hjernearbejde (f.eks. hvor han skal bruge sin lugtesans) kan virke dæmpende og det skader i hvert fald aldrig.

 

Hvis man vasker af med Rodalon fjerner det både bakterier og lugt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Thypisk

Tak for de indsendte svar som jeg ikke lige ved hvordan jeg takker individuelt?

Jeg er ikke klar over hvad jeg skal skrive mere end jeg allerede har gjort!

Og jeg forstår heller ikke hvorfor Trudi skulle være trykket eller usikker, måske er det bare på dette billede?!

Han har ikke altid "tissetrolden" fremme!1 (701).JPG

Mvh. Trudis far

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer han sammen med andre hunde ?...og hvis, hvordan er han så i forhold til dem ?...altså kører han helt op i det røde stressfelt ?

Mange DSG`er er nervøse og utrygge. Tror, at det ligger lidt til racen. De kan godt give indtryk af, at de har et stort ego og at de er nogle farlige nogle, med selvtilliden i orden, mens de i andre situationer udviser en mere nervøs adfærd.

Er han tjekket for blærebetændelse ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de indsendte svar som jeg ikke lige ved hvordan jeg takker individuelt?

Jeg er ikke klar over hvad jeg skal skrive mere end jeg allerede har gjort!

Og jeg forstår heller ikke hvorfor Trudi skulle være trykket eller usikker, måske er det bare på dette billede?!

Han har ikke altid "tissetrolden" fremme![ATTACH=CONFIG]117484[/ATTACH]

Mvh. Trudis far

 

Det er heller slet ikke sikker at Trudi er usikker eller stresset, vi har jo bare ikke så meget at gå efter og så bliver det hurtigt til gætterier.

 

Jeg tror det ville hjælpe folk hvis du prøvede at beskrive hvad han laver i løbet af en typisk dag, hvad han er for en lille personlighed, lidt om jeres familie, om der er ting han er meget glad for eller absolut ikke bryder sig om, om han ser andre hunde og hvordan han har det med dem, om han har sundhedsmæssige problemer, allergier osv. Lidt løst snak som om du beskrev ham til en anden person der skulle overtage ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Thypisk

Han er kun sammen med andre hunde når jeg besøger min kæreste der har to store hanhunde som han leger vildt godt med, jeg har optaget nogle sjove film hvor han tumler især med den ene der af natur er mest kontaktsøgende både overfor mennesker og hunde.

Både min kæreste og jeg er forbavsede over hvor godt de 3 hanhunde klarer at være sammen, der er aldrig nogen problemer og så vidt vi har kunnet observere tisser han heller ikke inde når vi er hos dem.

Ellers er han kun sammen med de hunde vi møder på vejen hvis ejere giver dem lov til at snuse og tumle lidt.

Når han møder andre hunde er han selvfølgelig meget interesseret men jeg er nu i modsætning til tidligere i stand til at kontrollere ham så han bliver hos mig, det har jeg lært ham med træning med godbidder.

Jeg har også lært ham aldrig at bide - og ikke at grave i mine blomsterbede m.m.

Han er så vidt jeg ved ikke tjekket for blærebetændelse og kan sagtens holde sig i 8 timer hvis det skal være!

SAM_1593.JPG

Vi er venner, Trudi og jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der fiskes efter en beskrivelse af jeres daglige aktiviteter. Som jeg læser første indlæg, er det ikke hver dag i går tur, men at han til dagligt er i en lukket hundegård. Hvor stor er denne gård? Hvor meget laver i sammen hver dag? Og hvad laver i?

 

For mig kunne det lyde som en frustreret/stresset hund der strinter. Frustrationer/stress kan bunde i manglende hjerneaktivitet. Fx kan du give hans foder spredt ud på græsset eller i en foderbold. Træning af sjove øvelser, både i og uden for hjemmet. Søgeopgaver hvor han skal finde sit legetøj m.m.

 

Vask grundigt med rodalon der hvor han har tisset. Og det er i øvrigt ikke hundens skyld at han strinter, så sætningen om at du ikke vil have ham, hvis han ikke stopper, har jeg det lidt svært med. Det er dig der har fejlet i at lære ham at man ikke må, alternativt ikke aktiverer ham nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gamle er din kærestes hanhunde ?...og er det specielt når han har været sammen med dem, at han tisser indenfor ?

...og hvordan får man så lige en DSG til, at lade være med, at grave i blomsterbede ?...har prøvet her, men uden held :lol:...men måske dårlig opdragelse :hmm::-D

 

 

Giv den dens egen Sandkasse/område hvor den må grave, har haft held med det flere gange. enkelte har det været nok at de fik lov til at grave dagligt under gåturene Stand/mose andre har haft behov for at kunne gøre det hjemme i haven også.

 

Nå hunden begyndet at grave på forbudt område sig nej, fjern den og sæt den hen hvor den må, lav gerne sandkassen ekstra spændene til at starte med feks grav bamser, tyggerstænger ned

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv den dens egen Sandkasse/område hvor den må grave, har haft held med det flere gange. enkelte har det været nok at de fik lov til at grave dagligt under gåturene Stand/mose andre har haft behov for at kunne gøre det hjemme i haven også.

 

Nå hunden begyndet at grave på forbudt område sig nej, fjern den og sæt den hen hvor den må, lav gerne sandkassen ekstra spændene til at starte med feks grav bamser, tyggerstænger ned

 

Tusind tak, for det gode råd og tip :5up:...det skal bestemt prøves med en sandkasse med nedgravet bamser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Thypisk

Kærestens hunde er 8 år og Trudi strinter aldrig når han er dér, kun herhjemme og kun nogle gange hvor jeg ikke holder øje med ham.

Jeg har simpelthen fra begyndelsen lært ham hvad "NEJ" betyder og har fulgt op på det hver gang han begyndte at grave så nu gør han det kun udenfor og på stranden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Thypisk

Trudi graver slet ikke hjemme længere og har i det hele taget ikke det store behov for at grave, kun når han finder noget på stranden han gerne vil grave ned somm f.eks. plastflasker og bolde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt rodalon virker. Det er meget vigtigt at vaske med det hver gang han har tisset inde, da han ellers vil være meget tilbøjeigtil at gø det igen.

 

Så måske kom i bare ind i en ond cirkel? jeg synes hverken han lyder stresset eller syg, så jeg tror mest bare på en dårlig vane. Og den kan du bryde ved i nogle måneder ALTID at have ham under opsyn når i er inde. Ha´ham i samme rum som dig, så luk dørene mellem rummene så han ikke kan smutte ud af syne. Når der er gået nogle uger UDEN uheld overhovedet kan du begynde at slække på opmærksomheden.

 

Hvis han gør det når du sover kan han (ja det lyder sikkert åndsvagt) få ble på.. Det virker faktisk for nogle hanhunde...den vil de sørme ikke tisse i og så lader de være;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Thypisk

Tak for dit svar LL, jeg syntes det hjalp lige da jeg havde vasket med Rodalon men nu synes jeg det stinker over det hele igen desværre og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det? det var derfor jeg skrev tidligere at jeg overvejer mulighederne og en af dem er ikke at ha ham mere ved at finde en der vil ha ham selvom jeg vil være ked af at undvære ham men på den anden side stinker der nu som sagt i hele huset og jeg kan næsten ikke holde det ud længere ..... TRÆLS

Link til indlæg
Del på andre sites

Rodalon burde tage lugten hvis du vasker alle de steder der er tisset. Husk at rodalon bliver uvirksomt hvis det blandes med sæbe. Du kan, når alle vægge mm, er vasket med rodalon, give resten af huset en grundig vask, hvor du putter lidt eddike i sæbevandet. Og så luft godt ud et par timer.

 

Du har ikke svaret på hvor meget han aktiveres til hverdag. Går i tur hver dag? Hvor længe? Hvad laver i ud over at gå tur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det stadig lugter så må du igang igen med endnu en omgang Rodalon, det gælder jo om at få vasket det hele væk. Og så nogle gode ture ud i samfundet og få brugt knolden og tømt vandpistolen :brandhane:

 

Du skriver at han aldrig er alene hjemme, så det er altså op til dig at være så meget over ham, at han ikke får mulighed for at tisse igen - hvis det kun er en dårlig vane, gælder det jo om at få brudt det mønster han har bygget op. Og smutter det så er det Rodalon igen og igen... Træls, ja - men bedre end en omplacering vil jeg mene.

 

Jeg håber det lykkes for dig :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Thypisk

jamen jeg ved jo ikke nøjagtigt hvor han tisser det er det der er problemet, hvis jeg vidste det var det jo ingen sag at vaske netop der og bleer er de ikke dyre, jeg regner med at det er en gangs bleer du mener?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Thypisk

Vi går en lang tur ved stranden på et par timer næsten hver dag hvis vejret er til det og han får lov til at fræse rundt uden snor og er helt tydeligt helt vild med det.

Han leger ofte med sit legetøj der er en gummibold han ikke kan bide i stykker og et af disse stykker knyttet tov, og jeg leger med ham også, på forskellig vis når han kommer og lægger det foran mig, derudover træner jeg nogle forskellige ting med ham ind imellem og giver ham en godbid hver gang, og uanset om han gør det rigtigt eller forkert. Han ligger ofte på mit skød fordi han er meget social og kælen. Han vil jo helst være dér hvor jeg er.

Jeg er desværre blevet så gammel (70) at min ryg ikke kan holde til at vaske alle gulve og vægge på een gang og desuden er der gulvtæppe på nogle steder, hvordan jeg gør det rent står der heller ikke på flasken, kun at det er velegnet???

Tak for at fortælle at Rodalon ikke må blandes med sæbe hvilket jeg heller ikke har gjort, men det er mærkeligt det ikke står på flasken fordi det er fristende at få det til at dufte godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...