Hop til indhold

Hvilken race til mellemstor familiehund?


Gæst 7kloge
 Share

Recommended Posts

En Spaniel skal ikke være en drivende jagthund men en stødende. Stor forskel især på hvordan de også er når de ikke er på jagt. En drivende hund skal arbejde selvstændigt langt væk fra jægeren, mens en stødende altid skal søge foran og tæt på jægeren - ikke mere en 20 m væk. Derfor er spaniel normalt supergode til kontakt og til at blive tæt på, hvis ikke man selv ødelægger det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

I forhold til størrelse på hund og børn der skal gå med dem, så kan jeg melde herfra at en 25 kg. unghund er ret svær at holde......og selvom jeg vejer mere end det dobbelte af ham, så skal jeg være opmæksom, ellers så kan han godt trække afsted med undertegnede......:engel:

 

(heldigvis er han bare glad og vi hilse...:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bekymret for om de kan få afløb for deres jagtinstinkter??

Jeg ved ikke så meget om spaniel - der må PBC nok på banen ;-) - men har en labrador og han er ikke specielt svær at stille tilfreds. Det synes jeg i hvert fald ikke :-D Han har ikke et egentligt behov for at jage. Han er en apporterende jagthund og vil faktisk bare gerne have lov til at hente noget og få lov til at bære et eller andet. Om det er en and, en dummy eller en bold virker egentligt ret ligegyldigt - det er selve arbejdet, der tilfredsstiller ham og genstanden har derfor mindre betydning.

 

Han får gerne et fodersøg et par gange om ugen og et genstandssøg, hvor han f.eks. skal finde hans bold eller en pind. Derudover går vi tre ture om dagen på mellem 20 minutter og 60 minutter af gangen. Det synes jeg som sagt ikke er voldsomt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Therese. Der er stor forskel på om vi taler om en vildfindende jagthund eller en apporterende..

 

Derudover er der også stor forskel på hvor selvstændig en jagthund forventes at arbejde. Spaniels er ikke særlig selvstændige af natur, men fåår de lov at løæbe som de vil, kan de blive det.

 

Spaniels svaghed som familiehund er at den er meget ivrig og vil finde noget konstant. Som jagthund er det jo fordele:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Velkommen til og først vil jeg sige det er super du / i spørger til råds med hensyn til race. Personligt synes jeg der er mange der anskaffer sig en hund og ikke helt rigtig har sat sig ind i hvad racen de vælger kræver.

 

Selvfølgelig skal alene hjemme læres og trænes, mine to labber er alene hjemme 8 timer hver dag, men det skal så siges at jeg kører direkte hjem fra job og er sammen med dem resten af dagen vi kører aldrig fra dem igen.

så skal de aktiveres og er først nu faldet om ;-) så det tager meget af ens tid, det er så det min fritid går med og jeg elsker det. Det kan godt lade sig gøre men det kræver så man er villig til at bruge resten af dagen på hunden, synes jeg.

 

Jeg ville også sige puddel er et godt bud. Eller en dansk svensk gårdhund? Men alle hunde skal aktiveres, have deres gå ture og motiveres.

 

Jeg ville aldrig lade børn gå med mine hunde de vejer henholdsvis 32 og 27 kg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Glem alt om hvorvidt børnene kan gå med hunden eller ej. En hund er ALTID de voksnes ansvar, og børn bør have en vis alder for at gå tur med en hund, uaset om den er stor eller lille. Selvom det er en venlig lille hund, så ved man aldrig hvem man møder, og et barn skal ikke ha' det ansvar det kan være at skulle forudse og/eller løse en evt. konflikt. Men man kan selvfølgelig lufte hunden sammen med barnet :blink:

 

Så mit forslag er: Tilbage til at vurdere hvad I har tid og lyst til at tilbyde en hund, og så vælge derfra.

Og husk så lige, at selvom en hund ikke fælder (ret meget) så kræver det stadig ekstra rengøring. Den skal jo luftes i al slags vejr, og alt efter pelsen selvfølgelig så man undgår ikke snavsede poter osv.

 

Held og lykke med projektet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En Spaniel skal ikke være en drivende jagthund men en stødende. Stor forskel især på hvordan de også er når de ikke er på jagt. En drivende hund skal arbejde selvstændigt langt væk fra jægeren, mens en stødende altid skal søge foran og tæt på jægeren - ikke mere en 20 m væk. Derfor er spaniel normalt supergode til kontakt og til at blive tæt på, hvis ikke man selv ødelægger det.

 

Ja- en skrivefejl, for tænkte på dem , der ikke er under kontrol, de jager som min vizhla gjorde som ung, langt væk og uden kontrol.. Sådan 500 meter fra fører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HenrietteS

Hej :-D

 

Er ny her men har læst med i en uges tid nu.

Vi fik vores første lab for 23 år siden, da vi ventede nr 2. Og det har vi så haft siden - nu har vi 2 brune labber (+ en dsg som vi har fået sådan mest ved en fejl :blink: ) MEN labber er perfekte til børnefamilier de ELSKER deres mennesker, er nemme at træne (med en godbid kan man få en lab til hvad som helst) de er rolige og gennerelt glade hunde. hvis de har en pind, en bold eller et tøjdyr de kan traske rundt med er de lykkelige.

 

Håber I finder den rigtige til Jeres familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

 

Er ny her men har læst med i en uges tid nu.

Vi fik vores første lab for 23 år siden, da vi ventede nr 2. Og det har vi så haft siden - nu har vi 2 brune labber (+ en dsg som vi har fået sådan mest ved en fejl :blink: ) MEN labber er perfekte til børnefamilier de ELSKER deres mennesker, er nemme at træne (med en godbid kan man få en lab til hvad som helst) de er rolige og gennerelt glade hunde. hvis de har en pind, en bold eller et tøjdyr de kan traske rundt med er de lykkelige.

 

Håber I finder den rigtige til Jeres familie.

 

Lige netop labben synes jeg er svær at anbefale til noget som helst fordi racen er så uhomogen. Nogle er bittesmå, nogle er kæmpe bamser. Nogle er rolige og godmodige, andre er stressede og voldsomme. Nogle er gode begynderhunde men andre er bestemt ikke, så vil man have lab skal man se sig godt for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HenrietteS

Hej Asha.

Vi har nu lab nr 4 og 5 :-D:-D og de har alle haft de specielle lab karaktaristika. Mellemstr. ca 25 - 27 Kg (alle tæver) minimal fældning, fravær af aggresivitet, altid glade, fuldstændigt knyttede til deres mennesker, gør ALT for en godbid :blink: rolige, børneglade og høj alder (op til 16 år:shock:) - ja jeg kan næsten ikke stoppe igen :engel:

MEN jeg har ALDRIG købt en lab UDEN at kende forældrene.

 

Hilsen Henriette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Asha.

Vi har nu lab nr 4 og 5 :-D:-D og de har alle haft de specielle lab karaktaristika. Mellemstr. ca 25 - 27 Kg (alle tæver) minimal fældning, fravær af aggresivitet, altid glade, fuldstændigt knyttede til deres mennesker, gør ALT for en godbid :blink: rolige, børneglade og høj alder (op til 16 år:shock:) - ja jeg kan næsten ikke stoppe igen :engel:

MEN jeg har ALDRIG købt en lab UDEN at kende forældrene.

 

Hilsen Henriette

Sådan tror jeg det er når man har en race man er rigtig glad for (jeg bliver også svær at stoppe når jeg kommer i gang med at fortælle om flatten). Det eneste jeg ville med mit indlæg var, at pointere at det er den race der er størst variation indenfor og at det er noget man skal være rigtig meget opmærksom på hvis man som førstegangs hundeejer bestemmer sig for en lab.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Asha.

Vi har nu lab nr 4 og 5 :-D:-D og de har alle haft de specielle lab karaktaristika. Mellemstr. ca 25 - 27 Kg (alle tæver) minimal fældning, fravær af aggresivitet, altid glade, fuldstændigt knyttede til deres mennesker, gør ALT for en godbid :blink: rolige, børneglade og høj alder (op til 16 år:shock:) - ja jeg kan næsten ikke stoppe igen :engel:

MEN jeg har ALDRIG købt en lab UDEN at kende forældrene.

 

Hilsen Henriette

 

Er det FT / Formel 1 typen eller ? Hvilken stambog er der på den om nogen? Det glæder mig at høre et en Labrador fælder minimalt for jeg synes ellers altid man hører det modsatte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HenrietteS
jeg bliver også svær at stoppe når jeg kommer i gang med at fortælle om flatten). .

 

Ha ha Ascha - det har du vist fuldkommen ret i! Vi var også en familie med 3 børn og vi var bare alle så glade for vores labber - og oplevede INGEN problemer. Og så synes jeg jo at familien skulle blive lige så glade ´for deres første hund som vi var :klovn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HenrietteS

Hej PBC.

Vores første fra 1991 var en "hul i hækken" hvalp ml en lab og en doberman - men hun blev udpræget lab. Hun blev 16 år - vi savner hende stadig inderligt.

De næste var/er brune labber - racerene uden stamtavle - formel 1 tæver. De 3 er fra en lille kennel, hvor man mødte både mor og far fra 1. besøg. den yngste vi har er 15 mdr nu og er køkkenopdræt med både mor og far i huset.

Jeg børster dem i fældningsperioden - som er ved at starte - hver dag. Det tager det meste - men med 3 hunde og 4 katte, hvoraf en langhåret Main Coon bliver der støvsuget noget ekstra om foråret. (Jeg har en robotstøvsuger der bliver sat til hver 2. dag)

 

hilsen Henriette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej PBC.

Vores første fra 1991 var en "hul i hækken" hvalp ml en lab og en doberman - men hun blev udpræget lab. Hun blev 16 år - vi savner hende stadig inderligt.

De næste var/er brune labber - racerene uden stamtavle - formel 1 tæver. De 3 er fra en lille kennel, hvor man mødte både mor og far fra 1. besøg. den yngste vi har er 15 mdr nu og er køkkenopdræt med både mor og far i huset.

Jeg børster dem i fældningsperioden - som er ved at starte - hver dag. Det tager det meste - men med 3 hunde og 4 katte, hvoraf en langhåret Main Coon bliver der støvsuget noget ekstra om foråret. (Jeg har en robotstøvsuger der bliver sat til hver 2. dag)

 

hilsen Henriette

 

bare lige et lille host herfra.

En lab uden stamtavle kan aldrig være formel 1, da formelt 1 er betegnelsen for en labrador af engelske/irske jagtlinier - som så heller aldrig har været brune.

http://www.labrador-retriever.dk/formel1

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det kan være en god ide at tage ud og besøge nogle semi-voksne hunde og ikke købe en hvalp? Det har vi gjort og fået en sød hund, som har tilpasset sig familien fra dag 1. Vi endte med en border collie, men har også været ude at kigge på både aussie, eurasier, belgisk hyrdehund samt diverse labs, samojeder, blandinger. Vi synes bare det var rart at se den som "stor" med alle dens tendenser...lettere at vurdere om den kunne passe ind i vores hverdag samt at vurdere dens sind. Held og lykke med "jagten"

mvh

caroline

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HenrietteS

Tak Dorte

Ja det vidste jeg så ikke - har aldrig gået særligt meget op i avl og stamtavle3r til mine dyr. MEN jeg skal selvfølgelig vide at mine labber så IKKE er formel1 hunde.

takker for linket.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej,

Jeg vil anbefale en Lagotto. Det er en sød og mild hund, som er let at opdrage. Jagtinstinktet er heller ikke særligt stort - faktisk har man forsøgt at neddæmpe det via avlen for at den kan koncenterere sig om at finde trøfler, som de bruges til. Jeg har selv en søn på 8 år og de er bedste venner. For så vidt angår aktivitetsniveauet tror jeg at det svarer til en labradors med længere gåture og "næse-øvelser". Og så fælder de ikke - men skal i stedet klippes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rasmine1: Hvad laver I med jeres lagotto? Jeg tænker på, om I går til træning som man nok næsten altid gør med de "store retrievere"..

 

Jeg må sige, at jeg er ret lun på lagottoen:lun:, men det bekymrer mig, at den måske er ved at blive udavlet til at være en selskabshund...

 

Har du ikke et billede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har to labber og de fælder :-) de har to perioder om året hvor de fælder rigtig meget - alle de andre dage fælder de bare :-) og det er sådan nogle lidt stride hår der sætter sig overalt synes jeg - især når man som mig har gulvtæppe ;-)

 

Så jeg vil ikke sige de ikke fælder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg vil ikke kalde en lagotto for en selskabshund - jeg kalder hende for sjov for en italiensk landhund....Hun elsker at mosle igennem vand og mudder og rode i al muligt i skovbunden, så hun får tit en skylletur efter at vi har været på tur.....;) Jeg går ikke til trænning med hende, men hun elsker at man arbejder med hende. Jeg laver dagligt nogle sporøvelser/gemme mad osv og hun får gode daglige lange ture i hundeparker, hvor hun kan lege med en masse andre hunde og hvor jeg giver hende nogle opgaver så som at hoppe op på brændestabler eller andet. Det er en klog hund, som lærer hurtigt, er meget mild af sind og som derfor er meget nem at opdrage. Men hun har ikke labradorsindet i forhold til fremmende. Hun holder sig til sin familie og andre mennesker holder hun sig fra. Ikke fordi at hun er bange - men hun er reserveret. Man skal også være indstillet på pelspleje - det kan være en svær pels mht filtre mv. Men jeg kan anbefale en lagotto - det er en god familiehund, som også har en god størrelse, som børn også nemmere kan takle end f.eks. en labrador. Jeg kan desværre ikke få lov til at ligge billede på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender kun Lagottoen fra en der går tur her i kvarteret og den virker både rolig, fornuftig og velafbalanceret. Vi stoppe og snakker lidt, når vi mødes og den vil godt sige goddag til mig og hundene, men er ikke anmassende eller meget kontaktsyg.

 

Den er 2 år og lækker. Jeg tror det er en hund som er relativt let selv at klippe, hvis man har den rette maskine (det skal være en prof.) og gør man det jævnligt, hører jeg at den er overkommelig at frisere og holde ren. Og så er det jo helt uomtvisteligt dejlig jo mindre en hund fælder:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør det nok også nemmere at lære at klippe sin lagotto, at der ikke er så mange "dikkedarer" som der f.eks. er på en pudel eller en af de langhårede små selskabshunde.

 

Lagottoen skal bare have et "rustikt udseende". Pelsens skal være nogenlunde lige lang over det hele, undtagen på hovedet, hvor pelsen gerne må være længere, men ikke må dække øjnene. (de lagottoer, jeg har mødt, har haft øjnene godt gemt i pelsen...:???:)

 

Jeg synes at det lyder meget praktisk og til at finde ud af. Især hvis man har en el-klipper, der kan klippe pelsen i de max 4 cm's længde, som er det ønskede når man udstiller.

 

Og jeg er indimellem helt overbevist om at min næste hund bliver en lagotto. Jeg kan ikke finde nogen anden race, der passer mere perfekt til mine behov. Men hvis Silke lever 10 år endnu, så kan jeg blive nødt til at "nøjes med" en selskabshund....... :hmm:

 

-------Der er lige det med temperamentet. Mange oplever, at lagottoen er reserveret. Nogle mener endda, at den er direkte sky overfor andre mennesker. Det gør mig lidt utryg, for jeg har kontakt med mange mennesker og mange hunde hver dag...

 

Men mon ikke det er et spørgsmål om, hvad man vænner hvalpen til? Hun kommer jo til at deltage i mit liv 20 timer i døgnet. Så det bliver nok helt naturligt for hende at være venlig overfor alle. I hendes øjne vil vi bare have en meget stor familie... Vi ser jo hundevennerne mere end vi ser mine børn og børnebørn..

 

Rasmine 1: Klipper du selv din italienske mudderhund:mrgreen:? Hvor gammel er hun?

Jeg har heldigvis en masse lagottovenlige muddersøer i området, så hvad det angår skal min trøffelpige nok få dækket sine behov..

 

Silke må da stadig, -i sin høje alder-- en tur under bruseren et par gange om ugen efter vores ture.. Men hun elsker både søvand og brusebad, så det er ikke noget problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo miljøet spiller en rolle for hvor reserveret en hund bliver, men det er nok mere sikkert at checke forældrene.

 

Jeg har sagt til mine drenge (på henholdsvis 28 og 30 år) at jeg har i sende at holde hund indtil jeg ikke kan tygge brød mere - og jeg har ikke tænkt mig at tage hensyn til at jeg kan gå hen at blive meget dårlig, meget pludselig eller dø. Og hvis de vil arve noget må de også påtage sig at sikre hundene "optimal anbringelse" hvis det bliver nødvendigt. Eller må de gerne sige til NU, så jeg kan træffe mine horholdsregler. De har ikke sagt til! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...