Hop til indhold

Hvilken race til mellemstor familiehund?


Gæst 7kloge
 Share

Recommended Posts

Gæst 7kloge

Vi er en familie bosiddende i en villa, bestående af to voksne og tre børn i alderen 7, 9 og 12.

Vi er nu efter mange overvejelser nået frem til, at vi har overskuddet til at kaste os ud i projekt hund! Spørgsmålet er så bare hvilken race vi skal vælge?

Vi har det krav, at det skal være en mellemstor hund, der - om muligt - ikke fælder alt for meget, og samtidig er intelligent. Vi har overvejet meget at få en Engelsk Springer Spaniel eller Welsh springer spaniel.

Vi har set os lidt lune på hvalpe til salg, hvor moren er en engelsk springer og faren en cocker spaniel. Hvordan er dette mix? Er det bedst at vælge en ren race?

Håber på gode råd fra jer... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har haft en engelsk springer og tro mig, DE FÆLDER!. Nu har jeg flatcoat og det er "a walk in the park", til sammenligning.

 

Til en førstegangs hundeejer vil jeg anbefale en racehund fra DKK. Ikke fordi DKK er nogen garanti for kvalitet i sig selv, men det er nok der hvor man løber den mindste risiko for at blive taget i røven. At jeg vil anbefale racehund, fordi man ikke løber ind i nær så mange overraskelser. Dog er en cocker/ springer ikke den værste blanding man kan tænke sig.

 

Hvis du vil have hjælp til at finde en egnet race er det en god idé at fortælle lidt om hvad din familie har at tilbyde en hund og hvordan dens hverdag vil komme til at blive. Når man beslutter sig for at få hund i huset falder man ofte i fælden, at man fokuserer på hvilke krav man selv stiller til hunden, men glemmer at det faktisk er mere hensigtsmæssigt at vende den om og se på sit miljø, med en hunds øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg selv spaniel og er jo så lidt forudindtaget . Jeg har cockerspaniel. Og alle spaniel fælder altså deres underuld ca. 2 gange/år.Jeg ville ikke turde denne mix, som ellers lyder fortræffelig, da hundene har samme oprindelige funktion.Problemer for mig at se er, at ingen af forældredyrene sandsynligvis er testet for arvelige sygdomme.Det koster nemlig en del.

Hvis I ikke orker at gå til hvalpemotivation og efterfølgende noget lydighed, skal du ikke forvente at nogle af børnene kan holde den til tur i snor. Spaniels er meget kropslig stærke og går oftest meget hurtigt frem med snotten i jorden uden kontakt til føreren, hvis de ikke får lært andet.

Spaniel er en trimmerace, der kræver en del vedligeholdelse af pels, det koster ca. 700 kr. ca. 4 gange årligt, hvis man ikke selv tager nogle kurser og køber diverse remedier.

For mig er welshen mere beretnet til folk på jagt.

Jeg har intet mod papirløse mixhunde, har selv 2 stk, men det er stort set en chance, man tager at købe hos en urutineret , der bare vil lave et tilfældigt kuld. Eller værst, en hvalpefabrik.Hvis I vælger en rutineret opdrætter, der kan give jer de bedste råd mht opdragelse, fodring osv, er I bedre stillet fremadrettet. Hos spaniel skal forældredyrene mindst have en status for hofteledsdysplasi og en godkendt øjenlysning .Det vil alle hvalpe solgt af DKK opdrættere have.

Du får lige et cockerfoto.

Familie1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres grundige svar. Skønt med lidt input til et svært og vigtigt valg. Jeg kan godt lide ideen med at vende det hele om, og se hverdagen med hundeøjne... - Det vil blive en hverdag, hvor hunden hovedsageligt vil være inde og desværre være meget alene indtil børnene kommer hjem, og kan lufte den - enten på vores store naturområde i nærheden, en tur i snor eller i vores forholdsvis store have. Min mand og jeg vil desuden kunne finde på at tage den med på en løbetur.

På sigt vil vi overveje en hundegård...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres grundige svar. Skønt med lidt input til et svært og vigtigt valg. Jeg kan godt lide ideen med at vende det hele om, og se hverdagen med hundeøjne... - Det vil blive en hverdag, hvor hunden hovedsageligt vil være inde og desværre være meget alene indtil børnene kommer hjem, og kan lufte den - enten på vores store naturområde i nærheden, en tur i snor eller i vores forholdsvis store have. Min mand og jeg vil desuden kunne finde på at tage den med på en løbetur.

På sigt vil vi overveje en hundegård...

 

Jeg tror I skal se jer om efter helt andre racegrupper en spaniels. Som jeg tolker dit svar her, så kan I slet ikke imødekomme de behov en aktiv spaniel har.

Hvor meget vil hunden være alene hver dag?

 

Har I overvejet en af de racer her: http://www.canis-minor.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har egentlig aldrig været fortaler for hunde med stamtavle, jeg har to uden og to med.

 

Hvis man ikke har særlig meget erfaring med hunde ville jeg nok vælge en med, og finde en opdrætter som virkelig kan hjælpe jer og guide jer i racen.

 

De to hunde vi har uden tavle er den ene rigtig syg og koster omkring 1500 kr i måneden i medicin og dyrlæge. Han er 3 år gammel. Hvis vi regner ud hvad det havde kostet at købe ham med stamtavle og forældre der var tjekket for sygdommene, så havde vi fået en billigere hund ved at købe ham med stamtavle fra sunde linier og dermed undgå sygdommene (Eller det er selvfølgelig aldrig 100% sikkert!).

 

Nå, med hensyn til hvilken race i tænker på, og de krav i har synes jeg der er et par muligheder. Hvorfor skal hunden være intelligent? Altså de fleste hunde er jo smarte, men vil I have en som kræver meget mental træning, og som f.eks. trives bedst med at gå til en hundesport? I så fald hvilken har i tanke på?

 

Min umiddelbare tanke er at en puddel jo passer rigtig godt på det I ønsker. Det er en fantastisk hund, og man kan jo helt selv bestemme hvordan den skal se ud (hvilket er det de fleste ikke bryder sig om ved pudlen, fordi de tror den skal klippes på en bestemt måde).

 

Prisen for en hund med stamtavle og uden stamtavle er ofte omkring 2-3000 kr. Husk man ikke blot betaler for stamtavlen, man betaler ofte også for at forældrene er tjekket for sundhed, og at hundene kommer fra forældre der f.eks. bliver brugt til træning og har gode temperaments.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil egentlig ikke anbefale Spaniels med mindre I har bestemte aktiviteter, som hunden skal arbejde med / trænes i. Det kunne være Agility, jagt træning, apportering og søg osv. Spaniel er grundlæggende en arbejdshund - en jagthund.

 

Men hvis I vil arbejde med hunden er det herlige racer. Både Cocker, Welch og Engelsk springerre. Super charmerende, herlige, opvakte og herlige hunde.

 

Det med om de fælder? Nogen gør - meget, mens andre fælder mindre. Det er aldrig lykkedes mig at finde ud af hvorfor nogen fælder utrolig meget, mens andre kun fælder lidt. Jeg har haft 4 FT Engelsk Springer Spaniels - og ingen af dem har fældet noget videre. Tager jeg de 2 ud og friserer, som jeg har i dag, bliver der ikke engang en lille håndfuld hår efter grundig frisering først med almindelig kam og derefter med tættekam. Der er meget lidt underuld om nogen. Måske fælder FT Spaniels betydeligt mindre end standard? Dog får jeg også meget forskellige svar på hvor meget hundene fælder når jeg spørger folk som ejer Standard engelsk springere.

 

Andre racer som kunne være relevante er terrier. Airedale, Kerry blue, Softcoted Wheaten eller Irsk. livlige, friske hunde som passer godt til den aktive familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres fine svar... Jeg forstår godt jeres bud med en lille hund som puddel, men vi er nok mere interesserede i større hunde, som retrievere og spaniels. Men det kan godt bekymre mig lidt, da disse jo er jagthunde. Den Flatcoatede retriever som er foreslået vil vi begynde at fordybe os lidt mere i, men vil da også lige ind og læse om de andre, der er foreslået.

Ja, udfordringen er den lange tid hunden desværre vil være alene i - ca 7 timer dgl. Derfor påtænker vi også en hundegård, den kan boltre sig i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres fine svar... Jeg forstår godt jeres bud med en lille hund som puddel, men vi er nok mere interesserede i større hunde, som retrievere og spaniels. Men det kan godt bekymre mig lidt, da disse jo er jagthunde. Den Flatcoatede retriever som er foreslået vil vi begynde at fordybe os lidt mere i, men vil da også lige ind og læse om de andre, der er foreslået.

Ja, udfordringen er den lange tid hunden desværre vil være alene i - ca 7 timer dgl. Derfor påtænker vi også en hundegård, den kan boltre sig i.

 

 

En stor puddel vejer jo 20-25 kilo... Det må da siges at være en mellemstor, hvis endda ikke en okay stor hund?

 

Speed

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres fine svar... Jeg forstår godt jeres bud med en lille hund som puddel, men vi er nok mere interesserede i større hunde, som retrievere og spaniels. Men det kan godt bekymre mig lidt, da disse jo er jagthunde. Den Flatcoatede retriever som er foreslået vil vi begynde at fordybe os lidt mere i, men vil da også lige ind og læse om de andre, der er foreslået.

Ja, udfordringen er den lange tid hunden desværre vil være alene i - ca 7 timer dgl. Derfor påtænker vi også en hundegård, den kan boltre sig i.

 

Hov derudover:

 

Hunden sover når den er alene hjemme. Den vil sandsynligvis ikke boltre sig rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres fine svar... Jeg forstår godt jeres bud med en lille hund som puddel, men vi er nok mere interesserede i større hunde, som retrievere og spaniels. Men det kan godt bekymre mig lidt, da disse jo er jagthunde. Den Flatcoatede retriever som er foreslået vil vi begynde at fordybe os lidt mere i, men vil da også lige ind og læse om de andre, der er foreslået.

Ja, udfordringen er den lange tid hunden desværre vil være alene i - ca 7 timer dgl. Derfor påtænker vi også en hundegård, den kan boltre sig i.

 

7 timer alene synes jeg er ok. Det kræver jo så bare, at I bruger en god portion tid på hunden, når I så er hjemme.

Forstår godt at I falder for retrievere og spaniels, men det er jo jagthunde og de har behov for at blive brugt. Hvis ikke de bliver det, så risikerer I en situation, hvor hunden bliver destruktiv, trist, overgear, ustyrlig osv. Der kan være rigtig mange negative konsekvenser ved at hunden ikke bliver aktiveret tilstrækkeligt. Samtidig skal I tænke på at en stor hund er svær for børnene at håndtere. Med rimelig træning af barn og hund kan et barn godt styre en hund på 10 kg. Men et barn kan ikke styre en retriever på 30 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaah... 7 timer er ok..... Men hvis det så er børnene, der kommer hjem til en stor, ung hund, som de skal gå tur med, så er det slet ikke så ok alligevel. Måske kan en hundevant 12-årig gå tur med en retriever.. Men de to små på 7 og 9 år, de kan ikke klare det alene. Uanset hvilken retriever, der er tale om...

 

Måske lige bortset fra lagottoen, der jo også er en retriever....

 

Eneste ulempe ved den er, at man kan glemme, at det ER en retriever, man står med. Ikke en selskabshund. Og så kan man ende med at have en problemhund.

 

Men hvis de voksne er indstillet på at gøre et seriøst stykke arbejde med at træne og stimulere hunden om aftenen og i weekenderne, så kan børnene godt lufte en lagotto i snor efter skoletid. De bliver ikke så store, 15-18 kg. Og de fælder ikke. De skal klippes, ligesom pudler skal.

 

Men de koster ca. det dobbelte af de andre retrievere.........

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres fine svar... Jeg forstår godt jeres bud med en lille hund som puddel, men vi er nok mere interesserede i større hunde, som retrievere og spaniels. Men det kan godt bekymre mig lidt, da disse jo er jagthunde. Den Flatcoatede retriever som er foreslået vil vi begynde at fordybe os lidt mere i, men vil da også lige ind og læse om de andre, der er foreslået.

Ja, udfordringen er den lange tid hunden desværre vil være alene i - ca 7 timer dgl. Derfor påtænker vi også en hundegård, den kan boltre sig i.

Hvorfor er du bekymret over at de er jagthunde? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når talen falder på jagthunde, må man dele lidt op.

 

En Spaniel skal have en kæmpe jagtdrift, for dens force ligger i at finde vildt og jage det op. Dertil kræves stor jagtdrift, initiativ og masser af energi. Det samme kan man sige om de stående fuglehunde racer.

 

Med retrievere er det anderledes. De skal jo principielt ikke gå på jagt. De skal hente skudt og anskudt vildt. De skal have stor lyst til at arbejde fokuseret og koncentreret. Det kan være en fordel hvis de ikke har helt så meget jagtdrift, for når de er sendt på en apportering, skal de ikke lade sig distrahere af evt. vildt de støder på.

 

Der er forskel på hvor aktive og energiske retrievere er, men generelt bliver det fine familiehunde, hvis de får lov at arbejde ind imellem. Spaniels vil altid helst gå på jagt og kun bliver gode familiehunde, hvis de får afløb for jagtiveren.

 

Siri har selvfølgelig ret mht. størrelsen i forhold til hvad et barn kan magte og skal børn under 50 kg lufte hunden alene ville jeg også anbefale en hund på under 25 kg - hvis hunden vejer det halve eller mindre end barnet mener jeg barnet har en god chance for at klare sig:blink: men der er også forskel på børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med rette træning er alle størrelser jo håndterbare:) de letteste jeg har haft, har ligget i hver sin ende af vægtskalaen.

Jeg ville så heller ikke lade børn gå med mine hunde alene. Det kan sagtens være, at tanken er, at bette hund, kan et barn sagtens holde. Men er man ikke vant til hund, kan man som forældre måske ikke forudse, hvilke situationer barnet uforskyldt kan havne i. Selvfølgelig kommer det også an på hvor man bor.

Jeg ville måske lægge mere vægt på, hvad i ønsker foretage jer sammen med jeres kommende hund, istedet for at det skal være en hund børnene kan gå med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Hvor meget tid vil i kunne lægge i træningen af hunden, jeg tænker, at der jo går noget tid inden den ved, hvad man må og ikke må(for ikke at nævne puberteten:klap:) og den skal da have lært noget, inden jeg ville turde "slippe den løs" med et barn.

Mine børn går aldrig med mine hunde også fordi jeg ikke ved, hvilke hunde de kan risikere at møde på deres vej og selv om min den yngste(11 år) godt ville kunne holde min ene hund, tvivler jeg stærkt på, at han ville kunne håndtere en konflikt med en evt. vred/løs hund.

 

Når det er sagt, har I overvejet at få en voksen hund evt. fra et internat :-) ??

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

måske kunne en tibetansk terrier også være en mulighed. praktisk størrelse, småtfældende, og dem jeg kender er virkelig søde, gode familiehunde og kvikke - uden at have helt samme aktiveringsbehov som f.eks. spaniels, som jeg nok også ville holde mig fra. når det er første hund, og i er en travl familie, er der efter min mening ingen grund til at gabe over noget som man kun liiiiige akkurat har tid og overskud til, man kan ligeså godt gøre det lidt nemmere for sig selv og vælge en hund, hvor man VED, at man kan imødekomme dens behov. og så betyder det nok mindre på sigt, at det ikke lige var den type, man i første omgang havde forestillet sig.

 

sådan tænkte jeg i hvert fald selv, da jeg skulle have første hund, og valgte at hoppe over "hvor gærdet er lavest" (på nogle punkter) og få en lille selskabshund, selv om jeg både ville gå lange ture hver dag og gå til træning - og det gør vi skam også, men jeg er virkelig glad for, at jeg var superrealist og har en hund, der også trives på travle dage, hvor der ikke lige er overskud til det vilde. det var bare lige en sand historie fra den virkelige verden. men held og lykke med familieudvidelsen, jeg håber, at det bliver alt det, som i håber på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mit forslag er Dalmatiner.

Jeg har selv ejet en Dalmatiner. Grunden til at jeg foreslår lige den race er at det er en selskabs hund men i lidt større regi. Der er ikke meget jagt i en Dalmatiner - men til gengæld kræver den opgaver, at lære og bruge den mentale del, samt gode gå ture i normal tempo. Træning som kræver gentagelse dag ud og ind vil hurtig kede en dalmatiner. Racen er selvstændig, hvilket også er en fordel hvis den skal være alene i flere timer.

 

Vælg altid en Dalmatiner via special klubben - de danske dalmatiner opdrættere er blandt verdens bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige fortælle at en hancocker i form sagtens kan veje 16 kg og alligevel ikke være for høj efter standarden. En hundegård er ikke altid smart, da hunde ,også cockere kan være ret gøende. Jeg tror egentlig, at en apporterende jagthund (lab, golden, flatter osv)ofte er lettere at lære normal lydighed end spaniel.

Jeg ser flere mere rolige famiiehunde af apportende end af de også drivende, som spaniels.

Tænker at ældste barn fra start af, bør indgå i træning på et hold. Under overværelse af én af forældrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...