Hop til indhold

Prinzen dogwisper på TV igen


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Lige meget hvad så tror jeg simpelthen ikke at man kan kvik-fikse en hund på 48 timer. Han siger jo selv at vi ikke har tid i hverdagen, men hvis det kan klares på 48 timer det jo heller ikke nødvendigt. :vedikke:

 

 

Det eneste konkrete jeg hørte var at smide hunden i en hesteboks den første nat for at den så var mere modtagelig........

Stakkels hund :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det godt på et andet hundeforum, jeg er heller ikke helt med på hvad han præcist gør....På hans facebook gæstebog-side, kan man se et par videoer af træning, hvis man kører lidt ned på siden her https://www.facebook.com/groups/dogwhisperer.dk/?fref=ts

 

Jeg så det også og fik en stor klump i maven, fordi det er så forstemmende at se så amatøragtig (i ordets værste betydning) adfærdsbehandling af en meget utryg/skræmt hund :cry:

 

Lige meget hvad så tror jeg simpelthen ikke at man kan kvik-fikse en hund på 48 timer. Han siger jo selv at vi ikke har tid i hverdagen, men hvis det kan klares på 48 timer det jo heller ikke nødvendigt.

 

Hehehe... God pointe :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fattede heller ikke en dyt af hvad han egentlig mente.

Men da rart at have en hesteboks. Fatter heller ikke, hvis alle hunde skal behandles ens, for dem jeg har overtaget har jo da været meget forskellige.

Det studsede jeg også over. De er jo alle forskellige og har forskellige ting med i bagagen. Og hvis det var så enkelt, at man bare kunne lave en formel for hvordan alle hunde skulle trænes, kan jeg ikke forstå, at der ikke er nogen, der er kommet frem til det for længst.

Ej, man er sgu nødt til at kigge på det enkelte individ for at træningen kan blive optimal. Der er jo også en grund til, at folk gennemgår træningsuddannelser og lignende for at kunne give folk den bedste træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så det også og fik en stor klump i maven, fordi det er så forstemmende at se så amatøragtig (i ordets værste betydning) adfærdsbehandling af en meget utryg/skræmt hund :cry:

 

 

 

Hehehe... God pointe :5up:

Kan du ikke prøve at uddybe hvad du synes han gør galt? For netop på den video tænkte jeg faktisk, at det virkede ret fornuftigt at lade hunden se, at der ikke skete noget, men at man bare fik godbidder :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, en hundehvisker skal jo aflæse den hund, der har problemer(ofte misforståelser) i omgang med sine mennesker eller deres udeliv med hunden. Og hvordan hunden reagerer overfor ham ,har jo ofte intet med dens daglige problemer at gøre. Store problemer skal ses, hvor de forekommer og ikke på et for hunden totalt fremmed sted. Disse hunde agerer vel oftest vidtforskellig alt efter hvad de føler i netop nuet, der hos ham er unaturligt ophold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke prøve at uddybe hvad du synes han gør galt? For netop på den video tænkte jeg faktisk, at det virkede ret fornuftigt at lade hunden se, at der ikke skete noget, men at man bare fik godbidder :genert:

 

Jo det kan jeg.

 

Når man skal ind at justere adfærd hos en hund er man nødt til ikke kun at se tingene udefra, dvs. se på hvad vores hensigt er og hvad vi mener, der sker i situationen. Det du skriver virker fornuftigt, man er bare nødt til at se det fra en anden side, nemlig hundens, da det er hunden som skal have ændret sin opfattelse, så den kan blive tryg.

Vi kan ikke "lade hunden se at der ikke sker noget" idet det hunden oplever afhænger 100% af hvor den har sin opmærksom i situationen.

 

Hvis vi ser på hvad hunden oplever, hvad er så det?

Ud fra min erfaring med hunde som er blevet trænet på samme måde som den i videoen, er det min opfattelse at hunden ikke oplever at situationen er ufarlig. Den oplever ikke umiddelbart at den kan være tryg og vi skal være opmærksom på at godbidder forstærker det hunden oplever i øjeblikket og derfor vil lokken med godbidder ofte give et negativt resultat enten fordi man ubevidst får forstærket hundens opfattelse af situationen - hvis den vil tage godbidden - eller også fordi man får lokket den længere ind i situationen (tættere på det der udøser frygt/utryghed) end hunden egentlig kan håndtere. Når hunden er færdig med en godbid opdager den så, at den er tættere på end den turde.

 

Når vi ser på den lille hund, kan vi se, at dens hale falder helt ned, næsten ind under maven på et tidspunkt, i takt med at den nærmer sig figuranten. Omvendt kommer halen op når hunden er på afstand. Det fortæller en masse om hvordan hunden oplever situationen.

 

Når vi skal ændre en hunds følelse i en situation, skal vi belønne på det tidspunkt, hvor den er afslappet. Det er denne hund først, når den er flere meter fra figuranten.

Ændres hundens opfattelse af situationen ikke fra negativ til positiv eller i det mindste neutral, holder en eventuel adfærdsændring ikke lang tid.

 

Figuranten forskrækker hunden ved sin fodbevægelser i gruset. Dette er ikke kun unødvendigt, det er tåbeligt, hvis målet er at gøre hunden tryg..

 

Jeg tvivler ikke så meget på, at denne hund kan få kureret sin utryghed mere eller mindre ved den valgte metode, men det er en usikker og meget lang vej at gå. Der skal så lidt til før det går galt, når hunde er anspændte.

Forestil dig hunden stå og få en godbid, som vi ser det i klippet, hunden er ikke afslappet, men på vagt. Så sker der et eller andet tæt ved, det kan bare være en hund som gør, en person som snubler eller hvad som helst ganske ufarligt, som støjer. Da hunden er anspændt og på vagt i forvejen vil denne støj udløse en forskrækkelse og en flugtrefleks. Dette husker hunden senere, når den igen kommer i træningssituationen og er da blevet endnu mere utryg.

 

Det er amatøragtigt på den ufede måde at løfte hunden op og bære den ind i situationen igen, da den går i stå ved kameraet. Hvad ville der ske ved at tage det hele i hundens tempo i stedet for at trække i den og bære den... Jo, der ville ske det, at man så arbejdede med hundens grænser i stedet for hvad imod dens grænser og hvad man synes den skulle kunne håndtere og dette er den altafgørende forskel på god og skidt adfærdstræning.

 

Jeg uddyber gerne yderligere hvis dette er formuleret for uklart :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det kan jeg.

 

Når man skal ind at justere adfærd hos en hund er man nødt til ikke kun at se tingene udefra, dvs. se på hvad vores hensigt er og hvad vi mener, der sker i situationen. Det du skriver virker fornuftigt, man er bare nødt til at se det fra en anden side, nemlig hundens, da det er hunden som skal have ændret sin opfattelse, så den kan blive tryg.

Vi kan ikke "lade hunden se at der ikke sker noget" idet det hunden oplever afhænger 100% af hvor den har sin opmærksom i situationen.

 

Hvis vi ser på hvad hunden oplever, hvad er så det?

Ud fra min erfaring med hunde som er blevet trænet på samme måde som den i videoen, er det min opfattelse at hunden ikke oplever at situationen er ufarlig. Den oplever ikke umiddelbart at den kan være tryg og vi skal være opmærksom på at godbidder forstærker det hunden oplever i øjeblikket og derfor vil lokken med godbidder ofte give et negativt resultat enten fordi man ubevidst får forstærket hundens opfattelse af situationen - hvis den vil tage godbidden - eller også fordi man får lokket den længere ind i situationen (tættere på det der udøser frygt/utryghed) end hunden egentlig kan håndtere. Når hunden er færdig med en godbid opdager den så, at den er tættere på end den turde.

 

Når vi ser på den lille hund, kan vi se, at dens hale falder helt ned, næsten ind under maven på et tidspunkt, i takt med at den nærmer sig figuranten. Omvendt kommer halen op når hunden er på afstand. Det fortæller en masse om hvordan hunden oplever situationen.

 

Når vi skal ændre en hunds følelse i en situation, skal vi belønne på det tidspunkt, hvor den er afslappet. Det er denne hund først, når den er flere meter fra figuranten.

Ændres hundens opfattelse af situationen ikke fra negativ til positiv eller i det mindste neutral, holder en eventuel adfærdsændring ikke lang tid.

 

Figuranten forskrækker hunden ved sin fodbevægelser i gruset. Dette er ikke kun unødvendigt, det er tåbeligt, hvis målet er at gøre hunden tryg..

 

Jeg tvivler ikke så meget på, at denne hund kan få kureret sin utryghed mere eller mindre ved den valgte metode, men det er en usikker og meget lang vej at gå. Der skal så lidt til før det går galt, når hunde er anspændte.

Forestil dig hunden stå og få en godbid, som vi ser det i klippet, hunden er ikke afslappet, men på vagt. Så sker der et eller andet tæt ved, det kan bare være en hund som gør, en person som snubler eller hvad som helst ganske ufarligt, som støjer. Da hunden er anspændt og på vagt i forvejen vil denne støj udløse en forskrækkelse og en flugtrefleks. Dette husker hunden senere, når den igen kommer i træningssituationen og er da blevet endnu mere utryg.

 

Det er amatøragtigt på den ufede måde at løfte hunden op og bære den ind i situationen igen, da den går i stå ved kameraet. Hvad ville der ske ved at tage det hele i hundens tempo i stedet for at trække i den og bære den... Jo, der ville ske det, at man så arbejdede med hundens grænser i stedet for hvad imod dens grænser og hvad man synes den skulle kunne håndtere og dette er den altafgørende forskel på god og skidt adfærdstræning.

 

Jeg uddyber gerne yderligere hvis dette er formuleret for uklart :-D

Nej, du behøver ikke uddybe nærmere. Det er forklaret helt fint :5up:

 

Det markerede undrede også mig og jeg ville heller ikke have gjort det. Det er ikke fair overfor hunden at udnytte, at man kan flytte rundt på den rent fysisk og jeg synes klart også, at de burde have ladet den være, indtil den selv fik mod på at gå videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er virkelig bekymret over det her og den måde han fører. Et eller andet sted tror jeg simpel hen ikke han har forstået noget. Eksempel på det er den med at isolere hunden i x antal dage så den henvises til kedsomhed mv. Klart at når han så henter den, så er den klar til alt muligt fordi den jo har siddet der og siddet - det jeg mener er at han (prinzen) så tror/mener at hunden nu er "knækket" og vil mennesket - hvilket jo slet intet har på sig - udover at jeg anser det for dyrplageri.

 

Min bekymring er at sådan en person som prinzen, som desværre er ved at vinde mere og mere indpas giver et fuldstændig falsk billede til alle nye hundeejere, fordi de så tror at deres hund/hvalp skal isoleres - for det er den måde den bliver samarbejdsvillig på.

Jeg græmmes virkelig over de her selvlærte hunde hviskere som tror de er noget fordi de mener de lige har fået en smart ide :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, du behøver ikke uddybe nærmere. Det er forklaret helt fint :5up:

 

Godt

 

Det markerede undrede også mig og jeg ville heller ikke have gjort det. Det er ikke fair overfor hunden at udnytte, at man kan flytte rundt på den rent fysisk og jeg synes klart også, at de burde have ladet den være, indtil den selv fik mod på at gå videre.

 

Netop. Det man mest optimalt arbejder med i sådanne situationer er, at give hunden en følelse af at den har kontrol over situationen - overblik og kontrol. Kun derved får den tillid og derefter selvtillid. I det øjeblik man tvinger hunden har den ikke skyggen af egenkontrol og dette giver stor utryghed, den ved jo aldrig hvad den kan regne med, så udover at det er respektløst overfor hunden er det også uhensigtsmæssigt hvis målet er større tryghed og tillid.

Det optimale havde været at hunden var løs eller i slap lang line, så den konstant følte, at den selv havde et valg. Så ville den være afslappet og kunne gå fra og til som den lystede og ville derfor hurtigere indse, at den kan have tillid til mennesker og til, at den kan håndtere situationen, hvilket giver større selvtillid, som igen forstærker tilliden, som forstærker...

 

hold da op for et indslag i Lorry, der var da ingen form for journalistisk kritik eller kildekritik... og med den indledning så lyder det jo som om det er noget DKK blåstempler - hvorfor spørger de ikke DKK eller en anden uddannet adfærdsekspert?

 

Tjah...

 

Desværre tror jeg, at manden har gjort noget genialt i at tage de mange aflivninger frem, som noget han vil rette op på. Det giver omtale og respekt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er virkelig bekymret over det her og den måde han fører. Et eller andet sted tror jeg simpel hen ikke han har forstået noget. Eksempel på det er den med at isolere hunden i x antal dage så den henvises til kedsomhed mv. Klart at når han så henter den, så er den klar til alt muligt fordi den jo har siddet der og siddet - det jeg mener er at han (prinzen) så tror/mener at hunden nu er "knækket" og vil mennesket - hvilket jo slet intet har på sig - udover at jeg anser det for dyrplageri.

 

Min bekymring er at sådan en person som prinzen, som desværre er ved at vinde mere og mere indpas giver et fuldstændig falsk billede til alle nye hundeejere, fordi de så tror at deres hund/hvalp skal isoleres - for det er den måde den bliver samarbejdsvillig på.

Jeg græmmes virkelig over de her selvlærte hunde hviskere som tror de er noget fordi de mener de lige har fået en smart ide :evil:

 

Jeg græmmes over betegnelsen hundehvisker og er, som du, også bekymret over at vi lige bliver smidt bagud igen i vores forståelse for hunde og adfærdspsykologi.

 

Desværre har samme prinz sagt til mig, at der kommer en udsendelsesrække i TV med ham til sommer og at han og hans kone efter sidste indslag på TV er fuldtidsbeskæftiget med hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hmm ja jeg kan se på hans hjemmeside at han planlægger en ny hjemmeside med tilhørerne shop - så han er da på frem march :???:

 

Jeg har tidligere advaret mod Cesar Millan via min hjemmeside - og jeg overvejer nu kraftig at lave et indlæg om prinzen - jeg er meget bekymret over det her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg set flere af videoerne på gæstebogssiden, to med noget der ligner en mopsblanding, som åbenbart er utryg ved fremmede, en med en gravhund der skal samles op af forskellige mennesker og en med noget terrier/dansk-svensk der skal lære at blive liggende.

 

Jeg går ikke ud fra at de 48 timers træning er meget forskellige fra clinic-træningen.

 

Jeg var ikke imponeret over noget af træningen og jeg synes ikke det helt er i tråd med det tidligere udmeldte helt unikke koncept, hvor man overhovedet ikke rør ved hunden.

 

Der hvor han træner terrieren der skal dække, tror jeg at han siger dæk 10 gange uden at hunden gør det og bliv ca ligeså mange gange, hvilket den kun gør fordi den bliver holdt fast.

 

Jeg græmmes over betegnelsen hundehvisker og er, som du, også bekymret over at vi lige bliver smidt bagud igen i vores forståelse for hunde og adfærdspsykologi.

 

Desværre har samme prinz sagt til mig, at der kommer en udsendelsesrække i TV med ham til sommer og at han og hans kone efter sidste indslag på TV er fuldtidsbeskæftiget med hundene.

 

 

Man kan godt være bange for at han bliver den danske hundehvisker og at vi kommer til at høre meget mere shhh på træningspladserne fra nu af, suk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg set flere af videoerne på gæstebogssiden, to med noget der ligner en mopsblanding, som åbenbart er utryg ved fremmede, en med en gravhund der skal samles op af forskellige mennesker og en med noget terrier/dansk-svensk der skal lære at blive liggende.

 

Jeg går ikke ud fra at de 48 timers træning er meget forskellige fra clinic-træningen.

 

Jeg var ikke imponeret over noget af træningen og jeg synes ikke det helt er i tråd med det tidligere udmeldte helt unikke koncept, hvor man overhovedet ikke rør ved hunden.

 

Der hvor han træner terrieren der skal dække, tror jeg at han siger dæk 10 gange uden at hunden gør det og bliv ca ligeså mange gange, hvilket den kun gør fordi den bliver holdt fast.

 

Joee, men på hans tidligere hjemmeside stod der også at en hund skal høre en kommando ca. 3000 gange, var det vist, før den sidder fast ;-)

 

 

Man kan godt være bange for at han bliver den danske hundehvisker og at vi kommer til at høre meget mere shhh på træningspladserne fra nu af, suk.

 

Ja, man fristes til at starte op igen som en modvægt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor han træner terrieren der skal dække, tror jeg at han siger dæk 10 gange uden at hunden gør det og bliv ca ligeså mange gange, hvilket den kun gør fordi den bliver holdt fast.

Du lagde ikke mærke til at han meget behændigt stod på linen til sidst, så hunden ikke kunne rejse sig?. Gad vide om Prinzen tror at den metode også er noget han har opfundet.

 

Hvis det ikke var så ærgerligt at folk faldt i med begge ben, så er det sgu da helt morsomt.

 

Ja, man fristes til at starte op igen som en modvægt :hmm:

Det synes jeg du skulle gøre. Her i Birkerød er jeg ved at være så bekymret over en hundetræner der hedder Rolf Andersen, at jeg lidt overvejer det samme. Hver gang der er noget med hunde er det ham lokalavisen spørger og han er en dinosauer hvad angår metoder, ideologier og viden. Læs selv:

 

http://www.bricksite.com/rolfandersen/om

Link til indlæg
Del på andre sites

Du lagde ikke mærke til at han meget behændigt stod på linen til sidst, så hunden ikke kunne rejse sig?. Gad vide om Prinzen tror at den metode også er noget han har opfundet.

 

Hvis det ikke var så ærgerligt at folk faldt i med begge ben, så er det sgu da helt morsomt.

 

 

Det synes jeg du skulle gøre. Her i Birkerød er jeg ved at være så bekymret over en hundetræner der hedder Rolf Andersen, at jeg lidt overvejer det samme. Hver gang der er noget med hunde er det ham lokalavisen spørger og han er en dinosauer hvad angår metoder, ideologier og viden. Læs selv:

 

http://www.bricksite.com/rolfandersen/om

 

Pyhaa, jeg tror jeg kan huske ham fra et program engang, start du hellere op i en fart, der skal god modvægt til sådan nogle som ham og den anden.

 

Det er så frustrerende at TV ikke borer i det, men bare bruger navne som blev kendt af en eller anden årsag i stedet for at bruge folk som ved hvad de taler om. ØV! Jeg tror ham Rolf var med i et program hvor deltagerne skulle lære deres hunde noget nyt og derefter konkurrere mod hinanden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen altså...Synes ikke tv udsendelsen var så slem - man fik jo ikke rigtigt noget at vide.. Men det var dumt at det virkede som om dkk støttede op om ham eller måske snarere at han var en del af deres organisation.

 

Ser ud som om hans egne hunde også er i hestebokse?

 

Nå, men videoerne på facebook var da helt håbløs dårlig træning! Hunden der skulle lære at dække var jo til at grine af så dårlig hans timing og signalbrug var. Men ja, hunden lærer det for HUNDE er fantastiske til at forstå os mennesker. En hvalp på mit hvalpehold idag lærte dog øvelsen noget mere behageligt og meget mere pålideligt. Faktisk var hun efter ca. 10 forstærkninger ikke til at få til at rejse sig op;) Og det var ejeren der trænede hele vejen og ikke mig.

 

Og den lille mops der var bange hvor var det trist at se...vi smutter lige kvæler halsbåndet op bag ørene - så bliver han ikke bange..eller noget. Det var som at se milan:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...