Hop til indhold

Jack Russell Terrier energiniveau


Mallemuk
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg går og overvejer, hvilken race, som jeg godt kunne tænke mig at få engang når jeg er færdig på universitetet og ved, hvordan min hverdag ser ud.

 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en JTR, men jeg er lidt nervøs for dens energiniveau. Jeg har haft en slædehund, så jeg kender udmærket til hunde, der har brug for rigtig meget motion. Jeg regner med at kunne gå ca. 1,5-2 timer om dagen med den (hvor den også får mulighed for at løbe frit), og så kan den, når den er gammel nok, komme med mig ud og løbe et par gange om ugen. Jeg vil selvfølgelig også stimulere den mentalt, men jeg vil ikke bruge den til jagt. Jeg er lidt nervøs for at JTR kræver konstant beskæftigelse (og ikke kan ligge indenfor og slappe af) - det er jo en brugshund.

 

Er det muligt "bare" at bruge den som familiehund/selvskabshund?

 

Hvilke erfaringer har I med JTR's motionsbehov?

 

Og hvad er folks erfaringer i forhold til dens "terrier-temperament"? Jeg vil helst have en hund, der kan med andre hunde. Altså ikke en, der vil slås.

 

Som "andetvalg" tænker jeg på at få en Bichon Frisé (også en fantastisk hund - men meget anderledes). Dens energiniveau og temperament passer måske lidt bedre til mig? Jeg er bare ikke så meget for at skulle have en masse pelspleje og at skulle bade og klippe den ofte.

 

Undskyld de mange spørgsmål, jeg vil bare gerne være ordentligt forberedt. De JRT som jeg har mødt, har alle været rigtig flinke hunde og jeg har endda mødt et par stykker, hvor det var ældre mennesker, som havde dem. Så hvis de kan, så kan jeg vel også?

 

Vh Mie

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe en russell bliver aktiveret, både mentalt og fysisk, kan de sagtens være super familiehunde. De er dog meget selvstændige af natur - er jo lavet til selvstændig gravjagt - så det med at gå løs kan være en udfordring, grundet jagtinstinktet....

 

De er terriere og racen har tendens til egetkønsaggression, så du kan ikke nødvendigvis regne med at hunden vil kunne med alle når den bliver voksen. Det er en risiko der altid er, med enhver hund, men den er nok højere i terriergruppen vil jeg tro...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker Jack russells! Dejlige familiehunde, men der er knald på dem! Jeg ville ikke selv helt orke den der pågående terrierenergi, men det er jo en temperamentssag. Jeg kender og møder primært Jack russells, som ikke kan med andre hunde .. I øvrigt har jeg selv pelshund ala frise, og vores pelspleje begrænser sig til en klipning tre gange årligt og lidt småklip om øjne osv derimellem. Så det behøver altså ikke være voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo haft to Jack Russell's.

Og vil ærlig talt ikke anbefale racen til hvem som helst.

Det er en hund der kræver meget af sin ejer, ellers bliver den utålelig at bo sammen med.

Mine to var meget forskellige, den ene kunne kun trættes mentalt, uanset hvor meget løb og leg hun lavede, lige frisk var hun, hendes rette stimolering var gennem hjernen og næsen.

Hvor min anden faktisk både skulle stimoleres mentalt og fysisk, det ene uden det andet trættede hende ikke.

Samtidig skal man passe på med Jack Russell, hvis man misforstår hunden eller er for "hård" ved den, vælger den dig fra og går sine egne veje.

Men det er selvfølgelig skrevet lidt på en spids.

Jeg vil anbefale dig at opsøge flere opdrættere, og komme ud at opleve racen i virkeligheden, det kan jo være at det er den perfekte race for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

En slædehund skal groft sagt bare løbeløbeløbe. Hvad den ikke har i hovedet, har den i benene.

 

En JRT skal også løbe, men den skal også bruge sit lille hoved. Og tro mig, der foregår RIGTIG meget inde i den lille knold:lol: Det er vel nok en af de sjoveste og mest lærenemme små hunde.

 

Der er rigtig mange der har gavn af AG. For der får de afløb for deres hyperenergi, og skal samtidig bruge hovedet. Rævegrave kan så ikke anbefales. Det kører de alt for meget op af!

 

Men hvis du bruger hunden inden for dens rammer, og er klar på at bo med verdens sjoveste ballademager, så er det jo en fantastisk hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En slædehund skal groft sagt bare løbeløbeløbe. Hvad den ikke har i hovedet, har den i benene.

 

En JRT skal også løbe, men den skal også bruge sit lille hoved. Og tro mig, der foregår RIGTIG meget inde i den lille knold:lol: Det er vel nok en af de sjoveste og mest lærenemme små hunde.

 

Der er rigtig mange der har gavn af AG. For der får de afløb for deres hyperenergi, og skal samtidig bruge hovedet. Rævegrave kan så ikke anbefales. Det kører de alt for meget op af!

 

Men hvis du bruger hunden inden for dens rammer, og er klar på at bo med verdens sjoveste ballademager, så er det jo en fantastisk hund:-)

 

 

Aaah, så er det vist ringe avl / dårlig træning hvis de kører for meget op af grav... Min veninde ejer to fantastiske jrt, begge præmieret på grav og de er nok nogle af de mest fornuftige terriere jeg nogensinde har mødt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaah, så er det vist ringe avl / dårlig træning hvis de kører for meget op af grav... Min veninde ejer to fantastiske jrt, begge præmieret på grav og de er nok nogle af de mest fornuftige terriere jeg nogensinde har mødt...

 

Arh, den ene er af de mest fantastiske amerikanske og tyske linier, så de ville nok blive trætte af at høre at det var "ringe avl":-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, den ene er af de mest fantastiske amerikanske og tyske linier, så de ville nok blive trætte af at høre at det var "ringe avl":-)

 

I forhold til hvad racen er lavet til, så må det da kaldes en falliterklæring i avlen hvis hundene ikke mentalt kan holde til at gå i grav? :vedikke: efter min mening...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg går og overvejer, hvilken race, som jeg godt kunne tænke mig at få engang når jeg er færdig på universitetet og ved, hvordan min hverdag ser ud.

 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en JTR, men jeg er lidt nervøs for dens energiniveau. Jeg har haft en slædehund, så jeg kender udmærket til hunde, der har brug for rigtig meget motion. Jeg regner med at kunne gå ca. 1,5-2 timer om dagen med den (hvor den også får mulighed for at løbe frit), og så kan den, når den er gammel nok, komme med mig ud og løbe et par gange om ugen. Jeg vil selvfølgelig også stimulere den mentalt, men jeg vil ikke bruge den til jagt. Jeg er lidt nervøs for at JTR kræver konstant beskæftigelse (og ikke kan ligge indenfor og slappe af) - det er jo en brugshund.

 

Er det muligt "bare" at bruge den som familiehund/selvskabshund?

 

Hvilke erfaringer har I med JTR's motionsbehov?

 

Og hvad er folks erfaringer i forhold til dens "terrier-temperament"? Jeg vil helst have en hund, der kan med andre hunde. Altså ikke en, der vil slås.

 

Som "andetvalg" tænker jeg på at få en Bichon Frisé (også en fantastisk hund - men meget anderledes). Dens energiniveau og temperament passer måske lidt bedre til mig? Jeg er bare ikke så meget for at skulle have en masse pelspleje og at skulle bade og klippe den ofte.

 

Undskyld de mange spørgsmål, jeg vil bare gerne være ordentligt forberedt. De JRT som jeg har mødt, har alle været rigtig flinke hunde og jeg har endda mødt et par stykker, hvor det var ældre mennesker, som havde dem. Så hvis de kan, så kan jeg vel også?

 

Vh Mie

 

 

Min veninde har en Jack russel terrier, og den er hyperaktiv, jager katten, gør som en gal hver gang den tror den ser noget uden for vinduet, er aggressiv overfor andre hunde, kan godt finde på at bide (har bla. bidt mine hunde i deres eget hjem, og bidt mig i benet) er utrolig stressende at være i rum med, og meget dominerende. Har mødt flere jack russel på gåturene, og de virker dominerende og aggressive overfor andre hunde- det er min oplevelse af dem.

Hvis jeg var dig ville jeg hellere vælge en dansk svensk gårdhund med stamtavle (så du er sikker på at den ikke er blandet med jack russel og har et helt andet temperament), gårdhundene virker selvom de er aktive, mere rolige og omgængelige i forhold til andre hunde, faktisk en skøn lille hund.

 

Ellers kan jeg foreslå havanese, eller bomuldshund. De er utrolig glade, venlige overfor mennesker og andre hunde, kloge, lærenemme, og kan sagtens gå/løbe lange ture. Skønne hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...

Jeg har en Jack Russel, nu 4 år. Det er den dejligste, kærligste hund, jeg har haft. Den vil gerne i kontakt med alle, såvel 2-benede som andre hunde. Den indleder kontakt med underdanig attitude, som efter 1-2 minutter gpr over til indbydelse til leg. Det gælder hunde i alle størrelser. Jeg gik, da den var lille og jeg boede i lejlighed, 5-10 km dagligt med den. Desuden var vi ofte på hundelegepladser (København), hvor den tillærte sig den adfærd, som den fremdeles har. Nu bor vi i hus, og den har en indhegnet afdeling i haven. Vi har et par "legekammerater", på ca samme størrelse, som den 3-4 gange ugl. Leger med. De Bliver sluppet løs på en boldbane, og så går den vilde jagt. Det er en stor fornøjelse at se hundene tumle rundt. I meget dårligt vejr, ligger hunden helst i sofaen med hovedet klistret til mit ben. Den gider ikke hundelegetøj.

jeg kan meget anbefale hunderacen, men vær forberedt på at bruge tid på træning og motion. Da den var lille havde den sådan nogle aktiverings - spisetingester, en kugle og en ufo- formet tingest, hvor den skulle skubbe tingesterne rundt for at få maden ud. Men da det jo er en smart hund, lærte den sig lynhurtigt tricket.

den har også gået til agility, det var rigtig sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...