Hop til indhold

er stamtavle så vigtig???


Gæst Tank
 Share

Recommended Posts

det synes jeg lidt det er, hvis det er som i siger. hvis man nu kunne gå til undersøgelser osv og få fat på en stamtavle, så ville det være anderledes. jeg kan ikke gøre for at Tank ikke har stamtavle. jeg fik ham først som 2 årig. jeg får så meget ros for hvor flot han er. man kan læse på nettet hvilke skavanker de forskellige racer har. Jeg må indrømme at jeg sikkert nok ikke forstår det helt. men jeg føler mig da holdt udenfor når jeg ved at jeg har en nærmest perfekt hund af racen.

 

Er sikker på du har en dejlig hund! :bighug: Det er heldigvis ikke dét, en stamtavle siger noget om.

Hvis du føler dig holdt uden for, så husk at du altid kan blive medlem af DKK, også uden stamtavle, og der kan du deltage i deres arrangementer.

 

Personligt synes jeg ikke, man bør avle på hunde uden stamtavle, eller blandinger for den sags skyld, medmindre måske man seriøst ønsker at starte en ny race. Dels fordi man ikke ved, hvilke sygdomme, egenskaber og temperamenter, der ligger i generne, og som hvalpene kan få. Dels fordi der vel er nok gennemtænkte hunde til salg. Bare min mening. :-)

 

RED.:

Mht sygdomme i mange racer, så er det sandt, at nogle racer bøvler med mange sygdomme, og de racer ville jeg personligt altid undgå. Men det har også noget at sige, at en syg blandingshund jo ikke ville stå anført i kilderne som en bestemt race - og at syge racehunde vil blive angivet under deres race. På den måde kan det hurtigt se ud som om, "kun" racehunde bliver syge, mens det er svært at se, hvor mange blandinger, der har arvet de racespecifikke sygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

det synes jeg lidt det er, hvis det er som i siger. hvis man nu kunne gå til undersøgelser osv og få fat på en stamtavle, så ville det være anderledes. jeg kan ikke gøre for at Tank ikke har stamtavle. jeg fik ham først som 2 årig. jeg får så meget ros for hvor flot han er. man kan læse på nettet hvilke skavanker de forskellige racer har. Jeg må indrømme at jeg sikkert nok ikke forstår det helt. men jeg føler mig da holdt udenfor når jeg ved at jeg har en nærmest perfekt hund af racen.

 

Hvad forstår du ved perfekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes i mine øjne to forskellige slags perfekt.

 

Man kan have en hund som ser helt perfekt ud, og opfylder standarden. Men det betyder ikke at den nødvendigvis vil være god i avlen. Det er her stamtavlen i princippet kommer i spil, det er den der giver en indikation for om en hund kan lave sunde og raske hvalpe. Den fortæller lidt om sygdomshistorikken ved hunden, og den fortæller indavl osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, nogen der ved hvorfor? man skulle tro at det var i DKK og andre kennelklubbers interesse at få så mange som muligt til at gøre dette for netop at mindske den tavleløse og ikke sygdomstjekkede avl...

 

Hvis man ønske at avle kunne man jo købe en hund der allerede havde en stamtavle.

 

Det er jo kun i tilfælde hvor man f.eks. har en dansk race der er næsten helt forsvundet at specielle tiltag kan tages. Ellers er der så meget avlsmateriale i de fleste racer at det ikke er nødvendigt at tilsætte hunde hvor man egentlig ikke ved hvad man tilsætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, nogen der ved hvorfor? man skulle tro at det var i DKK og andre kennelklubbers interesse at få så mange som muligt til at gøre dette for netop at mindske den tavleløse og ikke sygdomstjekkede avl...

 

Men en tavle på et par generationer giver jo ingen garanti for hvad der er i hunden længere ude.

Selvom det ligner en bestemt race og tæve + de fremtidige parringer ligner en bestemt race, så kan der gemme sig alt muligt, som pludselig bryder frem.

 

Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt at tage den slags risici med racerne, som der er lagt meget arbejde i, hen over de sidste mange, mange årtier.

 

Blot som eksempel, så fik en af hvalpene i samme kuld som min hund er fra, blå øjne. Hverken far, mor, mormor, morfar, farfar osv. har blå øjne - Det ligger rigtig langt tilbage i generne, men slår alligevel igennem på en hvalp.

I princippet kan min hund avle hvalpe med blå øjne.

Det her er en helt uskyldig ting og helt OK indenfor racen.

 

Men tænk sig, hvis det var en arvelig sygdom som racen ellers er fri for, som pludselig bliver bragt ind i i racen, fordi man begynder at optage hunde man ikke reelt kender ophavet på.... Ikke så heldigt.

 

Så fremfor at begynde at lave sine egne tavler, så er det væsentlig nemmere at købe en hund med DKK tavle, hvor man kan se hvad den indeholder af gener og hvad der ligger i linjerne.

Så kan man planlægge sin avl fornuftigt ud fra det, hvis og såfremt hunden udvikler sig til at blive avlsmateriale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...