Hop til indhold

Valg af race til DCH lydighed og som familiehund


James Bond
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige kommet af med min boxer i en al for tidlig alder pga. sygdom. Knap 2 år. Og jeg skal på et tidspunkt i nærmeste fremtid begynde at lede efter en ny hund. For mig har det at have hund indtil nu kun været som hygge og leg med hunden. Men med boxeren som har krævet mere stimulering og træning end mine tidligere hunde. Er jeg blevet mere tændt på det at arbejde med hunde og konkurrencer. Og der vil det være lidt op af bakke med en boxer. Jeg har læst lidt om en korthåret collie, som det måske kunne være. Men de er lidt sjældne. Jeg har aldrig selv mødt en eller umiddelbart kender nogen der har.

 

Det jeg kan tilbyde er:

Daglig træning/aktivering i cirka en time. Nogle dage mere end andre.

Et par lufte ture dagligt, hvor der er mulighed for at løbe frit.

Alene hjemme mellem 4 og 7 timer ca. 4 dage om ugen.

Bor på en nedlagt gård hvor vi er ude stort set altid.

 

Ønsker til hunden.

Elske at arbejde og kunne være fokuseret på opgaver.

Mildt væsen, der gerne skulle kunne med andre hunde. Da den helst skal kunne slæbes med overalt.

Ikke have for mange sygdomme i racen.

Ikke være for lille. Over 20 kg

Ikke være jagthund. (konens krav)

Korthåret (konens krav)

 

Hvis der er noget jeg ikke lige har fået skrevet her, som vil have betydning for jeres råd. Så bare sige til. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man kigger på start- og resultatlister for DCH vælter det jo med labradors og schæfer, men de falder jo på jagthund og korthåret

 

Hvad med en doberman?

Jeg træner sammen med en på C-holdet, og hvis den fik en ejer, som havde lidt mere tid til træningen :blink:, kunne den blive en super DCH-hund.

 

Der er også mallerne, men de kræver vist en hel del.

 

Hvorfor ikke en boxer igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Skægt du nævner pudlen.

Jeg var på træneruddannelse (rally-overbygning) for en måneds tid siden, hvor vi fik "udleveret" en lille pudel til at arbejde med.

Den var lynende intelligent og vi stod lidt og snakkede om, at det kunne være sejt at tage en puddel og køre den helt op igennem klasserne i DCH.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi haft puddel oppe og vende. Schæfer, malle eller doberman vil jeg få svært ved at overtale konen om.

 

boxeren er ikke helt udelukket. Det er en fantastisk hund. Men den vil kræve utroligt meget arbejde og alligevel vil det blive svært og gøre det rigtigt godt. Samtidig er der mange sundhedsproblemer i boxeren. Og med vores tidligere hund og denne her, så har vi ikke lavet andet end og tage til dyrlægen de sidste 7 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min umiddelbare tanke var også klart labrador.

 

De er jo slet ikke jagthunde i den forstand at de fiser efter alt der bevæger sig og ikke kan gå løs.

I DcH programmet er de absolut dominerende og det er ikke kun fordi det er en populær race generelt, men fordi en del af øvelserne ligger lige til højrebenet for dem.

Golden er naturligvis også et bud og fås jo i modeller med mere eller mindre pels, alt efter hvad man er til, men naturligvis ikke helt korthårede.

 

Rotweiler (brugsmodellen) kunne også være et bud - De kan da gå IPO, så et DcH program burde ikke være helt ved siden af heller.

Man skal nok bare kigge sig godt for mht. linjerne.

 

Så er der selvfølgelig hyrdehundene - Korthåret collie kunne måske være et bud, men kender ikke for godt til racen.

Så aner intet om hvordan de arbejder og hvordan sindet er.

 

Bc'en er måske lige tempofyldt nok og falder for de minimum 20 kg, men kan fås med forskellige pelslænger fra helt kort til giga-overdrevent-pelsmonster.

Den ligger ellers også lunt i svinger ifht DcH programmet og af de rigtige linjer så er de yderst sociale, omgængelige og nemme.

Men kan også være lige det modsatte hvis man får fra de "forkerte" linjer.

 

Ellers tænker jeg også at en puddel helt sikkert kunne gøre det fint, især i stuedressuren.

Aner dog ikke hvordan de arbejder i de selvstændige øvelser, men det må da være til at finde ud af et eller andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan hun ikke bestikkes?

 

Som MissM skriver, så er DCH-programmet som bygget til retrieverne.

 

Jeg ville også gå i krig med bestikkelsen :blink:

 

Labben er virkelig skabt til det program - Eller programmet er skabt til labben.

I hvertfald så ligger meget af det så nemt for racen, at det klart var den race jeg ville vælge hvis jeg ikke var til hyrdehundene :mrgreen:

 

Og den opfylder jo alle de andre krav, ud over lige det med jagthunden - Og ehh... Altså, ud over de også er skide gode på jagt, så er det jo den race med mindst "unødig jagt" i jeg kender.

De er gode til børn, andre hunde (igen, der skal bare kigges linjer, uanset hvad du vælger) og ja... Synes bare det er så oplagt et valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med Rottweiler?

 

Rotweiler (brugsmodellen) kunne også være et bud - De kan da gå IPO, så et DcH program burde ikke være helt ved siden af heller.

Man skal nok bare kigge sig godt for mht. linjerne.

 

Rottweiler bliver det heller ikke. Jeg har en svigermor der er bange for hunde. Hun har dog godt kunne lide de hunde vi har haft indtil nu. Men da hun hørte at vi overvejede en anden race end boxeren. Blev hun meget lettet. Og nu kan jeg godt lide min svigermor, ellers havde det været et oplagt valg. Så det er fordommene mod hunde som schæfer, Doberman, Rottweiler osv. der gør at vi slet ikke kigger på dem.

 

En korthåret border collie?

 

Bc'en er måske lige tempofyldt nok og falder for de minimum 20 kg, men kan fås med forskellige pelslænger fra helt kort til giga-overdrevent-pelsmonster.

Den ligger ellers også lunt i svinger ifht DcH programmet og af de rigtige linjer så er de yderst sociale, omgængelige og nemme.

Men kan også være lige det modsatte hvis man får fra de "forkerte" linjer.

 

Nu har vi en BC i den nærmeste familie. Problemet er bare at den nok er af de forkerte linjer. Og det kan godt være svært og ønske sig sådan en race, når det er den man kender til. Den vi har i familien er virkelig dygtig til lydighed og agility. Men i hjemmet vil den gerne hyrde børnene når de leger. Den piskede af sted, hver gang nogen rejser sig. Den er absolut ikke social og kan være meget stressende at være sammen med.

 

Min umiddelbare tanke var også klart labrador.

 

De er jo slet ikke jagthunde i den forstand at de fiser efter alt der bevæger sig og ikke kan gå løs.

I DcH programmet er de absolut dominerende og det er ikke kun fordi det er en populær race generelt, men fordi en del af øvelserne ligger lige til højrebenet for dem.

Golden er naturligvis også et bud og fås jo i modeller med mere eller mindre pels, alt efter hvad man er til, men naturligvis ikke helt korthårede.

 

Kan hun ikke bestikkes?

 

Som MissM skriver, så er DCH-programmet som bygget til retrieverne.

 

Jeg ville også gå i krig med bestikkelsen :blink:

 

Labben er virkelig skabt til det program - Eller programmet er skabt til labben.

I hvertfald så ligger meget af det så nemt for racen, at det klart var den race jeg ville vælge hvis jeg ikke var til hyrdehundene :mrgreen:

 

Og den opfylder jo alle de andre krav, ud over lige det med jagthunden - Og ehh... Altså, ud over de også er skide gode på jagt, så er det jo den race med mindst "unødig jagt" i jeg kender.

De er gode til børn, andre hunde (igen, der skal bare kigges linjer, uanset hvad du vælger) og ja... Synes bare det er så oplagt et valg.

 

Grunden til at jeg skrev at det ikke måtte være en jagthund, er ikke på grund af jagtdelen. Det var fordi jeg ikke kunne se at stående jagthunde, støvede jagthunde osv. kunne passe godt til lydighedsprogrammet. Jeg ved der er nogen af dem der klarer det godt, men de ligger efter min mening ikke lige til højrebenet som valg til det.

 

Jeg var selv kommet frem til at det enten skulle være en apporterende jagthund eller en hyrdehund af en slags. Problemet er så min kone. Hun vil helst ikke have en "almindelig hund" som labben og golden. Hun vil helst ikke have en ensfarvede hund. Men i bund og grund er hendes eneste krav at det er en god familie hund, der er god til vores barn. Og som vi ville kunne tage med os overalt. Men da det er mig der skal bruge hunden og jeg så sagde at det var den eller den hund jeg have. Så ville hun også gå med til det. Men hvis jeg kunne finde en der passede både på hendes ønsker og mine ønsker. Jamen så ville det være at foretrække. :mrgreen:

 

Så er der selvfølgelig hyrdehundene - Korthåret collie kunne måske være et bud, men kender ikke for godt til racen.

Så aner intet om hvordan de arbejder og hvordan sindet er.

 

Jeg har haft læst en del og snakkede med en opdrætter i går som ikke har hvalpe eller planer om hvalpe i øjeblikket. Den korthåret Collie skulle være stærkere mentalt og mere aktiv end den langhåret. Dog ikke aktiv som en BC. Hyrdegenet er næsten avlet væk. Men hvis man skulle bruge den til det, kunne den godt trænes op til det. Det er dog ikke aktuelt for os. I Danmark er der ikke mange avlere. Og på den ene der skal have hvalpe, var der fokuseret på udstillingsresultater. Og der blev foretrukket køber der ville udstille. Hende jeg snakkede med sagde at jeg skulle kigge mod Tyskland. Men det kunne være lidt af en jungle, da de ikke registrere brugsresultater på samme både som her i norden. Jeg har selv kigget på nogle opdrættere i Sverige. Og der bliver der lagt vægt på lydigheds prøver, spor og mentalitet. Og nogen sælger kun til folk der vil træne og måske konkurrerer.

 

Så indtil nu ligger den nok stadig øverst. Og jeg har fået lov til at besøge den opdrætter jeg talte med. Så jeg kunne møde hendes hunde og se om det så stadig er aktuelt med denne race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender kun en korthåret collie. Sød dreng og god som dagen er lang, men intet drive eller arbejdsiver - næjagtig ligesom en langhåret collie på det punkt... Aner dog ikke om det er gængs for racen eller bare er ham, da han som sagt er det eneste eksemplar jeg kender og nogensinde har mødt

 

hvis vi er ude i mere ualmindelige racer, så har jeg haft en appenzeller sennen hund på hold med masser af drive og arbejdsglæde. Hun var dog også ret selvstændigt anlagt, så der skulle atbejdes fra førers side...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men i bund og grund er hendes eneste krav at det er en god familie hund, der er god til vores barn. Og som vi ville kunne tage med os overalt. Men da det er mig der skal bruge hunden og jeg så sagde at det var den eller den hund jeg have. Så ville hun også gå med til det. Men hvis jeg kunne finde en der passede både på hendes ønsker og mine ønsker. Jamen så ville det være at foretrække. :mrgreen:

 

.

 

 

Der passer storpudlen i hvert tilfælde eminent ind, hvis det er fra en god opdrætter og gode linjer :hjerte: Jeg kunne ikke ønske mig en bedre familiehund end ham, jeg har.

 

DSC_0824small.jpg

 

Jeg har rigtig mange billeder af hund og børn sammen, hvor de nærmest ligger i ske og skiftes til at bruge hinanden til pude.

 

Eftersom han ikke fælder, så må jeg have ham med de fleste steder, der kan være "pelsforskrækkede" (min egen datter kan ikke tåle hundehår, men tåler heldigvis ham her fint) Han er rolig og nem hjemme, fjollet og glad ude, men bestemt til at have med hjem til folk.

 

Han vil gerne lære og arbejde, men jeg har ikke gjort i programmer m.m., da det har været andre ting, der har været det mest væsentlige for os. Jeg er dog ikke i tvivl om, at hvis jeg ville, så kunne han snildt nå langt. Generelt er det min opfattelse af pudlerne, at de lærer hurtigt - også unoderne :slem: Men jeg synes, jeg har fået meget forærende med ham jeg har - både pga race, men også hans sind og selvfølgelig opdrætter, der har præget ham godt.

 

En kæmpe fordel, for mig, er at de, trods jagtinstinkter, bliver ved deres ejer og familie. Pudlen er ikke en hund, der løber væk, man falder mere over den.

 

En stor ulempe er dog pelsplejen. Hunden skal børstes igennem og trimmes. Man kan vælge at gøre det selv, eller få det gjort professionelt ca. 4 gange om året - trimningen. Børstning er ca 1 gang ugentligt i bund (hvilket ikke tager lang tid, hvis hunden er holdt i rimelig kort klip)

 

Min egen er "sportsklippet", for han elsker vand og bader næsten hver dag, når vejret er til det (og også nogle gange, når vejret ikke er til det :lol:) Der er længere pels en ulempe.

 

Det var lidt puddel-rant herfra, men ellers synes jeg nu retrieverne også er gode bud

Link til indlæg
Del på andre sites

Der passer storpudlen i hvert tilfælde eminent ind, hvis det er fra en god opdrætter og gode linjer :hjerte: Jeg kunne ikke ønske mig en bedre familiehund end ham, jeg har.

 

DSC_0824small.jpg

 

Jeg har rigtig mange billeder af hund og børn sammen, hvor de nærmest ligger i ske og skiftes til at bruge hinanden til pude.

 

Eftersom han ikke fælder, så må jeg have ham med de fleste steder, der kan være "pelsforskrækkede" (min egen datter kan ikke tåle hundehår, men tåler heldigvis ham her fint) Han er rolig og nem hjemme, fjollet og glad ude, men bestemt til at have med hjem til folk.

 

Han vil gerne lære og arbejde, men jeg har ikke gjort i programmer m.m., da det har været andre ting, der har været det mest væsentlige for os. Jeg er dog ikke i tvivl om, at hvis jeg ville, så kunne han snildt nå langt. Generelt er det min opfattelse af pudlerne, at de lærer hurtigt - også unoderne :slem: Men jeg synes, jeg har fået meget forærende med ham jeg har - både pga race, men også hans sind og selvfølgelig opdrætter, der har præget ham godt.

 

En kæmpe fordel, for mig, er at de, trods jagtinstinkter, bliver ved deres ejer og familie. Pudlen er ikke en hund, der løber væk, man falder mere over den.

 

En stor ulempe er dog pelsplejen. Hunden skal børstes igennem og trimmes. Man kan vælge at gøre det selv, eller få det gjort professionelt ca. 4 gange om året - trimningen. Børstning er ca 1 gang ugentligt i bund (hvilket ikke tager lang tid, hvis hunden er holdt i rimelig kort klip)

 

Min egen er "sportsklippet", for han elsker vand og bader næsten hver dag, når vejret er til det (og også nogle gange, når vejret ikke er til det :lol:) Der er længere pels en ulempe.

 

Det var lidt puddel-rant herfra, men ellers synes jeg nu retrieverne også er gode bud

Hvilken opdrætter har du ham fra? Enten her eller i pb. Jeg har set én der går HTM, den er dælme også lækker.

 

Til trådstarter: jeg kan et eller andet sted godt forstå at din kone synes det vil være federe med en lidt mere sjælden hund. Sådan har jeg selv, jeg overvejer at træne min löwchen til DcH-lydighed, bare for at vise at man sagtens kan gå programmet med andet end de gængse arbejdshunde :blink: Hun går i hvert fald bedre spor end mine to andre hunde, men hvordan jeg nogensinde skal få lært hende at rundere, aner jeg ikke :mrgreen:

Så jeg synes bestemt storpudel er et godt bud, omend selskabshunde altid er et større sats end arbejdsracer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kan lide boxerens glade sind og du overvejer retriever, så er det da flatcoat du skal kigge på. Pelsen består godt nok at lidt længere hår end på en labrador, men den sviner ikke nær så meget og er tusind gange lettere at gøre rent efter (hvis det er derfor din kone vil have en korthåret hund). Desuden virker flatten langt klogere socialt imo. Min "racerbil" (som hun bliver kaldt ude i skoven) lagde sig f.eks. forleden dag midt i en flok børnehavebørn og gnavede gladelig alle de pinde over som børnene stak frem til hende, mens 10 små hænder samtidig klappede hende fra næsetip til halespids. En lab på samme alder og med nogenlunde samme energiniveau ville have væltet dem alle sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ja jeg har godt nok set den. Men jeg havde på forhånd afskrevet at skulle have en omplaceringshund. Selvom denne her lyder som et godt fund, tror jeg ikke det er den vej jeg vil gå.

Men tak for linket :-D

 

Tak til jer alle for at give jeres bud. Jeg vil nu gå i tænkeboks og undersøge de forskellige forslag. Og så se om jeg ikke kan finde en der kan passe til os. Og ikke mindst en som vi kan passe til.

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det var værd at checke Australien catledog samt Kelpie. Jeg kender kun racerne fra udstillinger, men det er formentlig trænbare hunde og de har en god størrelse, en passende pels og er ikke almindelige.

 

når ingen nævner Dalmentiner er det så fordi den ikke formodes at være tilstrækkelig trænbar?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...